Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 13:25

HP har ju lanserat sina 2012 modeller med leverans kring April. Antingen tror jag vi får en ny MacPro modell innan dess eller ett EOL-besked.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-12 13:26

Jag tror inte på EOL. Isåfall hade den redan varit borta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 13:41

Håller med. EOL borde annonserats innan intel släppt E5-generationen av chip.

bara 6 dagar kvar tills att det var 600 dagar sedan Mac Pro fick sig en uppdatering

det viktiga att tänka på att även fast det är rekord så var det 511 dagar mellan föra Mac Pro och för föra versionen ... och innan dess 420 så EOL behöver det ju verkligen inte betyda ..

så här får gärna Mac Pro se ut för min del ..

"A Tower that climbs any montain" - The new Mac Pro with up to 16 Cores and 12 Drives in one Machine ..

2 x OctoCore - > 16 CPU Cores - > 32 Threads

12 x 4 TB HDD - > 48 TB godis

Senast redigerat 2012-03-12 14:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 16:47

Jag ser inget konstigt alls i att vi inte sett en uppdatering på 600 dagar. Förvisso borde Apple ha uppdaterat saker som grafikkort och gjort ett par mindre GHz-bumpar någonstans, men Xeon-plattformen har det inte hänt så mycket med så jag vet inte vad man förväntar sig.

Om vi nu ska drömma oss bort skulle jag nog hellre se en "MacPro" med 6 PCI-platser framför 4 extra disk-platser! Sen borde de lösa en rackmonterbar formfaktor, även om vi pratar 3U vore det bra för många platser MacPro:n hör hemma på.

Intressant!

Hmm... Ingen ny Mac Pro igår. Jag tänkte: Tisdag, nya SB Xeon ute och iPad har släppts. Perfekt läge att smyga ut nya Mac Pro på Apple Store.

Nu kommer tvivlet smygande igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 10:00

Hur är värmeutvecklingen på de nya processorerna? Utvecklingen borde gått framåt samtidigt som snabbare processorer kanske avger mer värme. Tänker på om en ny Mac Pro verkligen behöver så stora kylflänsar?

Igen, jag kan inte tro att Apple under Tim Cook lägger ned Mac Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 11:14

Eftersom nya processorerna inte verkar finnas tillgängliga förrän April så är det inte helt otroligt att lansering sker om någon vecka eller två.

Lite frustrerande är det att såväl DELL som HP lanserat nya burkar. Bägge är dock "avaliable around April".

Vi får hoppas att Apple släpper nya MacPro snart!
Dock är jag lite kluven i tankarna. Detta pga att Apple största inkomst på datorer är bärbart och inte stationärt.
Men vi får bara hoppas på att det kommer, jag själv är intresserad av en MacPro om de inte blir allt för dyra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 13:02

Läste en recension av första MacPro:n som kom 2006. Då sopade Apple mattan på konkurrenter som DELL i pris / prestanda och expansionmöjligheter. Lika så när Xserve RAID kom och nu med iPaden sitter man i en liknande sits (även med iPhone vid dess introduktion). Det lustiga man sa vid MacPro-lanseringen var "det enda vi nu väntar på är att Apple släpper en maskin med goda expansionsmöjligheter i 1500 dollar segmentet". Apple har inte gjort det på nu 6 år och lär aldrig göra det. De tror folk är nöjda med sin iMacen. Många är det men långt från alla och Thunderbolt är inte lösningen för allt som somliga får det låta.

Apple kan om de vill. Fråga är om de gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 13:04

En intressant sidonotering även om det kanske inte är första gången det händer så… Apple.com visar inget vad gäller Mac eller OSX på första-sidan. Du har iPad och Apple TV för hela slanten.

Jag personligen tror på att Apple sakta kommer att lämna allt vad pro segment är och bara hålla på med mainstream vilket blir vanliga konsumenter. Apple kommer lägga fokus på imac och Macbook Air i 4 olika storlekar (11, 13, 15.4 och 17 tum) resten blir iPhone, iPad och TV. Det är vad jag tror kommer att hända med Apple inom inte allt för avlägsen framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 13:44

nVidia släpper nya grafikkort i veckan så kanske Apple väntar på det också…

WEBHALLEN.com - NVIDIA Next Generation Architecture Launch Event

Jag tror tyvärr du har rätt Hunter. Det finns ingen anledning att de inte kan göra hård och mjukvara såväl för konsument som prosument men allt pekar åt det du säger.

Jag tror inte svårigheten för Apple är att göra en Pro-maskin som gör pro-kunder nöjda - svårigheterna tror jag är att en sådan maskin inte gör *Apple* nöjda.

Vi vill väl ha en maskin som bygger på Intels highend arkitektur, sedan skall vi köpa highend-grafik kort från tredje part. Billiga hårddiskar och minne från tredje part. Sen vill vi att Apple skall skänka bort OS X med maskinen, så klart.

Apple har nog svårt att tillföra ett mervärde med det erbjudandet som gör att deras lönsamhetskrav uppnås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 14:20
Ursprungligen av ace4711:

Jag tror inte svårigheten för Apple är att göra en Pro-maskin som gör pro-kunder nöjda - svårigheterna tror jag är att en sådan maskin inte gör *Apple* nöjda.

Vi vill väl ha en maskin som bygger på Intels highend arkitektur, sedan skall vi köpa highend-grafik kort från tredje part. Billiga hårddiskar och minne från tredje part. Sen vill vi att Apple skall skänka bort OS X med maskinen, så klart.

Apple har nog svårt att tillföra ett mervärde med det erbjudandet som gör att deras lönsamhetskrav uppnås.

Apple tjänar väl lika mycket på sin hårdvara som vilken tillverkare som helst? De får gärna lägga på en extra procent eller två för att täcka upp OSX.

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple tjänar väl lika mycket på sin hårdvara som vilken tillverkare som helst? De får gärna lägga på en extra procent eller två för att täcka upp OSX.

Nej, t ex HP (som ju gör fina arbetsstationer) kämpar oerhört med lönsamheten. Men Apple, som knappt gör arbetstationer, har extremt bra lönsamhet på sina produkter.

Svårigheten för Apple är inte att göra en arbetsstation ungefär som HP, utan göra det och bibehålla sin höga lönsamhet.

HP's PC sales lead industry but 5.7% operating margins dwarfed by Apple

Det kommer en ny MacPro snart - kanske i höst. "Så småningom" och "på sikt" och "en inte alltför avlägsen framtid" är för luddigt för mig att ta ställning till. Vi kommer ju att prodda allt i ett armbandsur en vacker dag. Jag tror att feta towers är nödvändiga i 5-7 år till för mediaindustrin. Och Apple kommer att klämma ur sig MacPro nästan hela den tiden...men dom lägger ju ner först så klart - det gör dom alltid.
FCPX funkar ju bara i en fetvärsting...egentligen funkar det bara helt ut i kommande fetvärstingar :-D. Varför skulle dom ta fram ett nytt proffsprogram för ett par hundra miljoner om dom inte hade en plan att leverera maskiner som kan lira detta proffsprogram på ett adekvat och professionellt sätt?
Å andra sidan så agerar ju inte Apple alltid rationellt...å andra sidan kanske dom dumpar FCPX plötsligt också. Dom kan göra vad som helst. Anything. Minin kan ryka imorgon. We don't know shit :-D.

Jobs hatade ju Macar - eller manicker över huvud taget - som man kunde öppna, trixa med och stoppa in allt möjligt i - ändå var det under hans tid MacPro'n togs fram - en maskin som är sanslöst vacker och sensationellt lätt att just öppna, trixa och stoppa in grejer i - customizing as art så att säga :-).
När man kan göra en film typ Avatar i en iMac så är loppet kört för MacPro. Det kan man inte. Om 5 år kan man kanske det. Kanske.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jobs hatade ju Macar - eller manicker över huvud taget - som man kunde öppna, trixa med och stoppa in allt möjligt i - ändå var det under hans tid MacPro'n togs fram - en maskin som är sanslöst vacker och sensationellt lätt att just öppna, trixa och stoppa in grejer i - customizing as art så att säga :-).
När man kan göra en film typ Avatar i en iMac så är loppet kört för MacPro. Det kan man inte. Om 5 år kan man kanske det. Kanske.

för att inte tala om att hans arbetsstation i sitt hem var en PowerMac / Mac Pro

Jepp. Han insåg sanningen - vill man ha kraft så måste man köra en feting. Han har t.o.m. en liten replika/modell av en PowerMac/MacPro på skrivbordet - det ser man på andra bilder från denna fotosession. Behöver man riktig kraft så måste man ta pirran till Mac-butiken. Så ere bara.

Ursprungligen av gotfredsen:

för att inte tala om att hans arbetsstation i sitt hem var en PowerMac / Mac Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 16:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Han insåg sanningen - vill man ha kraft så måste man köra en feting. Han har t.o.m. en liten replika/modell av en PowerMac/MacPro på skrivbordet - det ser man på andra bilder från denna fotosession. Behöver man riktig kraft så måste man ta pirran till Mac-butiken. Så ere bara.

Detta är lite en sanning med modifikation. När bilden togs (c:a 2006) var det 100% sant. Idag är desktop CPU / GPU:er relativt mycket snabbare jämte workstation CPU / GPU:er.

Sedan att Apple inte nyttjar potentialen i dessa fullt ut, well, that's a different story all together.

Kan man trycka in fetaste GPU'er i en iMac - som man kan med MacPro?

Ursprungligen av Erik.dv:

Detta är lite en sanning med modifikation. När bilden togs (c:a 2006) var det 100% sant. Idag är desktop CPU / GPU:er relativt mycket snabbare jämte workstation CPU / GPU:er.

Sedan att Apple inte nyttjar potentialen i dessa fullt ut, well, that's a different story all together.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 16:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Kan man trycka in fetaste GPU'er i en iMac - som man kan med MacPro?

För att köra de senaste GPU:erna måste du köra en MacPro med Windows..

Skulle Apple vilja skulle man kunna ha en HP Z1-liknande iMac-design som faktiskt kunde köra feta grafikkort. Nu har man valt en laptopdesign med gigantiskt skärm istället.

Man hoppas på det där med gungor och karuseller också...men det är nog inget för Apple :-D. Jag tror dock att dom vet att ha feta stationer i varje klipp från Hollywood, musikstudios, etc - är en CRED. Frågan är hur högt dom värderar cred från nöjesindustrin och hur positiv creden är på försäljning av andra Apple-burkar. Jag tror den är betydande. Man ska aldrig underskatta cred och den subkulturella strömningens påverkan på den stora havsytan av konsumism. Det går inte att mäta så många företag skiter i denna dimension...men Apple har ju aldrig brytt sig om att mäta något över huvud taget :-D.

Dagens MBP och iMac är så pass kraftfull att den vanliga svensson inte behöver den extrema kraften som en MacPro har. Med andra ord skillnaden mellan MBP, iMac och MacPro är liten i 20k klassen. Speciellt om du kanske måste betala upp mot 36-42K för en dator för att du ska få någon större skillnad i prestanda jämfört med iMac och MBP. Det är väldigt få människor som är villiga att betala för denna skillnad, speciellt när den är så liten.

Jag själv kör med MBP som snart är 2 år och den klarar allt jag gör, vilket den förmodligen kommer att klara av det i minst 1-2 år till sedan kan det bli lite svårt!

Ursprungligen av Hunter78:

Dagens MBP och iMac är så pass kraftfull att den vanliga svensson inte behöver den extrema kraften som en MacPro har. Med andra ord skillnaden mellan MBP, iMac och MacPro är liten i 20k klassen. Speciellt om du kanske måste betala upp mot 36-42K för en dator för att du ska få någon större skillnad i prestanda jämfört med iMac och MBP. Det är väldigt få människor som är villiga att betala för denna skillnad, speciellt när den är så liten.

Jag själv kör med MBP som snart är 2 år och den klarar allt jag gör, vilket den förmodligen kommer att klara av det i minst 1-2 år till sedan kan det bli lite svårt!

Detta må vara sant men jag antar att du inte klipper HD-film, proddar musik eller sitter med flera tiff-filer á 500 meg i photoshop då dagligen. Tänk om du gör något som på en macbook pro tar 2 minuter och på en Mac pro 1 minut. Tänk hur mycket tid du sparar om du gör det här 150 gånger om dagen, varje vecka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 17:09
Ursprungligen av jurassic579:

Detta må vara sant men jag antar att du inte klipper HD-film, proddar musik eller sitter med flera tiff-filer á 500 meg i photoshop då dagligen. Tänk om du gör något som på en macbook pro tar 2 minuter och på en Mac pro 1 minut. Tänk hur mycket tid du sparar om du gör det här 150 gånger om dagen, varje vecka...

Eller kodar film som tar ca 8 timmar per batch på en MacPro idag...

Ursprungligen av jurassic579:

Detta må vara sant men jag antar att du inte klipper HD-film, proddar musik eller sitter med flera tiff-filer á 500 meg i photoshop då dagligen. Tänk om du gör något som på en macbook pro tar 2 minuter och på en Mac pro 1 minut. Tänk hur mycket tid du sparar om du gör det här 150 gånger om dagen, varje vecka...

Absolut! Dock tänker Apple i intäkter och inte på vad alla kan tänkas vilja ha eller behöva. Apple vill öka sin andel då kommer Apple att i första hand fokusera på modeller som säljer i ”rätt kvantitet” som idag är MBP och iMac.
MacPro är en väldigt bra maskin och jag själv kan tänka köpa mig en som komplement till min MBP, Mini och PowerMac G4, förutsagt att priset blir humant.
Som jag sagt innan tror jag att Apple så småningom kommer att överge Pro segmentet för konsument pga att MBP står för nästan 60% (om jag inte mins fel) av Apples totala dator försäljning.
iMac är en bra dator men den borde vara mer som HP Z1.

Du kan ha rätt men jag hoppas Apple sätter någon sorts prestige i att i princip alla inom film,musik och bildbehandling jobbar med Mac Pros

Bevaka tråden