Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det jag är riktigt nyfiken är OM Apple kommer ta bort SuperDriven på ALLA Macar ...

Kommer Mac Pro att vara den första som INTE kommer med SuperDrive som standard ...

precis som Appel tog bort diskettstationen

Jag öppnade min SuperDrive av MISSTAG för en tid sedan och det var ett tjockt lager damm där .. det var sååååå länge sedan jag brände en CD/DVD

Det vore vaktist riktigt roligt om Apple tog bort CD/DVD och redesignade Mac Pro
lite så att man kunde få in 8 slädar i Mac Pro ... 8 x 3 TB - > 24 TB .... det vore något ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 12:40
Ursprungligen av gotfredsen:

Kommer Mac Pro att vara den första som INTE kommer med SuperDrive som standard ...

Mac Pro kommer vara den datorn som sist kommer utan SuperDrive.

Ursprungligen av gotfredsen:

Det jag är riktigt nyfiken är OM Apple kommer ta bort SuperDriven på ALLA Macar ...

Kommer Mac Pro att vara den första som INTE kommer med SuperDrive som standard ...

precis som Appel tog bort diskettstationen

Vare sig Mac mini eller MacBook Air har SuperDrive, så Mac Pro kan inte vara först. Snarare sist, som nämnts ovan. Eller missförstår jag dig?

För de som pratar om att det är mobilt som gäller så titta på Apple försäljningssifror

http://images.apple.com/pr/pdf/q1fy12datasum.pdf

Q1 sålde Apple
ca 1,4 Miljoner stationära (iMac / Mac Mini / Mac Pro)
ca 3,7 Miljoner bärbara (MacBook / MacBook Air / MacBook Pro)

http://images.macrumors.com/article-new/2011/10/apple_desktop_laptop_ratio.jpg

Hur tolkar du denna trend, gotfredsen?

Nästa fråga - hur många iMacs och Mac Minis går det på en Mac Pro numera, tror vi? 100 mot 1?

Ursprungligen av ace4711:

http://images.macrumors.com/article-new/2011/10/apple_desktop_laptop_ratio.jpg

Hur tolkar du denna trend, gotfredsen?

Nästa fråga - hur många iMacs och Mac Minis går det på en Mac Pro numera, tror vi? 100 mot 1?

Ärligt ... utav de 1.4 Miljoner stationära sålda det kvartalet så tror jag att 100.000-250.000 är Mac Pro ...
Dessa Mac Pro användare är till största delen Content providers å det är precis där jag tror att Mac Pro har sin grej ... inte att vara mainstream datorn utan att vara lastbilen som förser städerna med förnödenheter ... Mac Pro är just en Truck ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 12:13

Hur många grey-box PC's går det på en iMac?

Hur många arbetstationer säljer Dell och HP per MacPro?

Det finns en gigantisk marknad för många produkter om Apple bara vill.

Framtiden kan se ut aså här också (Jobs brukade inte ha fel): iPad+AIR på ena sidan - dunderfeta MacPros på andra :-D. På sikt kanske iMac är dödsdömd. Think about it. Vad dom sitter och fnular på hos Apple vet man ju inte,

Och ännu en gång: Vem i hela fridens namn kommer denna "sanning" från som säger att MacPro säljer dåligt? Att den går med förlust? Vi vet ju givetvis absolut ingenting om detta. Jag vidhåller att om Apple lägger ner MacPro - detta är endast ett rykte taget ur luften som nästan allt annat när det gäller Apple - så är orsaken inte att den går med förlust.

(på mitt jobb har vi köpt 4 stycken senaste två åren - dom brukar rulla i 4-6 år - sedan köper man nytt igen)

Apple kan mycket väl plötsligt skicka ut en pressrelease att dom lägger ner MacPro, men detta är då för mig en överraskning eftersom ryktena på nätet inte har någonting på fötterna (jag kan nu påstå att dom lägger ner Mini nästa år och det är lika "sant"). Å andra sidan skulle jag bli en aning mindre förvånad om dom har tagit fram en ny truck - en omdesignad MacPro - som bara väntar in Intel för lämplig chip - en storsatsning på detta pro-segment. Apple kan hitta på vad som helst och vi har sällan en susning.
Diskussionen är intressant men som sagt:

1. Vi vet inte om MacPro säljer "dåligt" eller "bra".
2. Vi vet inte om den går med "förlust" (detta är nog svårt att räkna ut för Apple också).
3. Någon ersättning (bland Apples burkar) finns inte idag för mångtusentals mediaproducenter.

Senast redigerat 2012-02-01 12:30
Ursprungligen av Zimmerman:

Diskussionen är intressant men som sagt:

1. Vi vet inte om MacPro säljer "dåligt" eller "bra".
2. Vi vet inte om den går med "förlust" (detta är nog svårt att räkna ut för Apple också).
3. Någon ersättning (bland Apples burkar) finns inte idag för mångtusentals mediaproducenter.

1. Vi kan försöka luska, spekulera och anta vad som är rimligt, och basera våra antagen på de publika siffrorna från Apple och försöka fylla igen luckorna. Sedan kan vi här försöka pussla.
2. Detta går att spekulera om som ett resultat av 1
3. Det låter inte skräckinjagande mycket många tusen potentiella köpare i världen

Så, tolkar jag dig rätt Zimmerman att ni inte köpte nån ny Mac Pro under 2011? Är det NÅGON på 99mac som köpte en ny Mac Pro under 2011? Har vi några ÅF på forumet som kan avslöja sina andelar? Typ 75% bärbart 20% iMac 4% mini och 1% Mac Pro?

Jag skulle också kunna tänka mig att Pro ÅF har en mycket högre andel Mac Pro än Mediamarkt och världen, men det får vi försöka väga in.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-01 18:53
Ursprungligen av ace4711:

Är det NÅGON på 99mac som köpte en ny Mac Pro under 2011?

Jag köpte 1. Riktigt monster, och kommer hålla minst 4 år för ändamålen den var ämnad till.

Jo, vi kölpte en MacPro 2011 :-). En - ev. två - kommer att köpas när nya släpps.

Hur många som måste ha MacPro för att leverera (om man kör Mac alltså) vet ju ingen, men jag tror att det är betydligt fler än vad många i denna tråd tror. Det är ju uppenbart. Föreställ er nu detta (bara ett exempel): En stor del av all ny film och reklamfilm ni ser och nästan all musik ni hör - från hela världen - har passerat genom en MacPro. En vital del av en hel industri rullar på MacPro. Det säljs fler MacPros än Ferraris tror jag - och jag har inte hört att Ferrari ska lägga ner.
Volymjämförelser med t.ex. iPhone är ju meningsösa. Hur många TV-apparater säljer Sony jämfört med deras Broadcast-referensmonitor? Sony har - vad jag vet - inga planer på att lägga ner Broadcast-referensmonitortillverkningen (en ny modell kom just - kostar 80 lax). Och jag kan lugnt påstå att det säljs 100 MacPros på varne Sony Broadcast-referensmonitor :-D.
Att inte MacPros ens finns hos många ÅF är inte heller relevant - dom hade inget från Apple över huvud taget bara för några år sedan :-D. Dom har inte Bang-Olufsen heller. Eller pro-videokameror.
MacPro är just vad den heter: En professionell maskin. En maskin för tung verksamhet och som står på 24/7 året om - år efter år. MacPRO.

Ursprungligen av ace4711:

1. Vi kan försöka luska, spekulera och anta vad som är rimligt, och basera våra antagen på de publika siffrorna från Apple och försöka fylla igen luckorna. Sedan kan vi här försöka pussla.
2. Detta går att spekulera om som ett resultat av 1
3. Det låter inte skräckinjagande mycket många tusen potentiella köpare i världen

Så, tolkar jag dig rätt Zimmerman att ni inte köpte nån ny Mac Pro under 2011? Är det NÅGON på 99mac som köpte en ny Mac Pro under 2011? Har vi några ÅF på forumet som kan avslöja sina andelar? Typ 75% bärbart 20% iMac 4% mini och 1% Mac Pro?

Jag skulle också kunna tänka mig att Pro ÅF har en mycket högre andel Mac Pro än Mediamarkt och världen, men det får vi försöka väga in.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2012-02-01 16:52

Well jag har svårt att tro att Apple lägger ner Mac Pro. Minin höll man kvar vid trots att de första modellerna tydligen sålde riktigt dåligt (kanske inte i Sverige men i det stora landet i väster var det flera som dödsdömde Mac mini efter något år på marknaden)

Jag har nämnt det här förut tror jag. Men jag jobbade några månader i butik på Birger Jarlsgatan. Vi sålde ungefär 10 Macbooks om dagen under det halvår jag jobbade, men inte en (1) enda Mac Pro. Förmodligen kan det ha gått iväg någon på beställning men ingen över disk så att säga. Så...det är klart att det inte är någon lysande försäljningsframgång men ett företag med lite stolthet måste ju ha en hi-end produkt och det kan ju inte vara varken så stor framtagningskostnad eller supportkostnad på dessa maskiner.

( Jag köpte två begagnade 2009 Mac Pros 2011...som jag uppgraderade till Hexacore CPU´s , vi i Musikproduktions branschen behöver PCIe platser i burkarna. Thunderbolt kan eventuellt vara en lösning dock. )

Det är intressant att höra vad folk, använder!

På mitt jobb sitter vi med en blandning av Mini, MacBook, MacBook Pro, iMac och Air. Vissa stackare har också PC av måste-skäl. I serverhallen har vi två 42U-skåp fulla med rackservrar, det mesta Dell som kör OpenBSD, OpenSolaris, Gentoo, Windows...

På kontoret har vi också byggt ett par feta arbetsstationer som enkoderar HD-video, och eftersom vi lägger på PlayReady-DRM från MS så kör vi med MS Expression Encoder på dessa maskiner. Med seriekopplade CUDA-graffakort så får vi mycket bra ekoderingsprestanda. Vi är ett sånt företag som nog gärna hade kört med Macservrar i serverdriften, eller Mac Pro som enkoderingsmonster. Men, i vårt fall så är det inte en försvarlig lösning. På kontoret har vi dock en gullig Mac Mini-server som mest hanterar VPN och lite filhantering.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-14 17:35

Spännande, men det känns bakvänt. Att det handlar om Ivy Bridge är "självklart" men att dom byter riktning från ATI/AMD till Nvidia (OpenCL/Cuda) känns lite märkligt. Betyder naturligvis inte att apple skrotar OpenCL men känns konstigt när dom själva sagt att dom går ati vägen eftersom dom är mer OpenCL "vänliga". Cuda o andra sidan är vad alla applicationer idag använder så det är ju "rätt tänkt".

Spännande spännande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-14 18:55

Nog för att detta skulle vara ett alternativ för en MacPro, men de Xeon-processorer som är på gång nu Q1 är inte Ivy Bridge så vitt jag förstår. Snabba är de dock och delar vissa features (PCIe 3.0 bl.a.). Vet inte om de stödjer ram-mängderna man är van vid i en MacPro-klassad maskin.

Att Apple går över till nVidia igen känns inte direkt som något negativt. Att ha både CUDA och OpenCL är ett plus för användaren. Om OpenCL är segt på dessa GPU:er får väl Apple ta och optimera drivrutinerna lite!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-14 19:05
Ursprungligen av Erik.dv:

men de Xeon-processorer som är på gång nu Q1 är inte Ivy Bridge så vitt jag förstår

Inte? Har hållt mig borta från intels roadmap i ett par månader nu så jag har i ärlighetens namn inge koll, tog det bara för givet eftersom 22nm har snackats om så länge.

Skulle ryktet stämma i länken ovan så betyder det då, om inte xeon kommer i ivy version, att det kommer prosumer MacPro med i7 och icke ecc ram? Jag är mer o mer för den idéen om formfaktorn ändras lite. Måste bli "lite" mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-14 20:20

Helst skulle jag se både en Xeon MacPro och en Ivy Bridge. Ibland räcker 4-8 core och 16-32 GB RAM samt runt 2 PCIe platser, ibland vill man ha 12-16 core eller mer, 32 GB RAM+ och minst 2 PCIe - troligen 3-5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-14 20:16
Citat:

M.I.C gadget reports that it has received information from sources indicating that Apple is "close to finally updating" its aging Mac Pro line. As we detailed in a report last month, the window for a potential Mac Pro update is approaching as Intel prepares to launch its Sandy Bridge E Xeon processors and AMD is pushing out its new "Tahiti" family of graphics cards.

But M.I.C gadget reports that Apple may be planning to switch back to NVIDIA for its stock graphics options in the next Mac Pro instead of sticking AMD as on the current models. The move, which would line up with a rumored similar shift for the MacBook Pro, could open the door to improved performance on a number of applications such as those from Adobe that embrace NVIDIA's CUDA architecture.
Nvidia has their “Kepler” platform due out around the same time as Intel is making their changes, and our sources within the company indicate that they have chosen to have Nvidia lead the charge so to speak on the graphics front. This is good for all our compatriots who want to use the special graphics engine in Adobe products, as it supports Nvidia only, or for those who wish to do CUDA based programs as well, again only supported by Nvidia.

The report cites "rumblings" that Apple may be targeting a Mac Pro update "near the end of quarter three", although that timeframe may be subject to change. The report's definition of "end of quarter three" is a bit unclear, as that would equate to September as measured by calendar quarters or June as measured by Apple's fiscal calendar. But with Intel pushing out Sandy Bridge E chips in "spring" and NVIDIA reportedly launching Kepler in April, Apple would likely be able to follow fairly closely on the heels of those releases with a Mac Pro update if it elects to do so.

But curiously, the report also claims that Apple will be looking to jump directly to Ivy Bridge, Intel's successor processor family to Sandy Bridge, for the revised Mac Pro. Intel's Sandy Bridge E processors have seen significant delays but are now close to shipping, and it is unclear how Apple's Mac Pro plans would line up with any Ivy Bridge server chip plans from Intel.

Unfortunately, M.I.C gadget does not have a terribly accurate record on hardware rumors, particularly on the Mac Pro front where last year the site was one of those sources claiming that Apple would issue a mid-year Mac Pro update using a custom processor from Intel. So while a switch to NVIDIA for graphics cards in the next Mac Pro may make sense given the timeline for availability on NVIDIA's Kepler lineup, we hesitate to place too much faith in this report's claims for the time being.

Ovan är saxat från Macrumors. Sandy Bridge E är server / workststion-versionen av den desktop CPU som kom i våren 2011. Dock har den likt tidigare CPU:er fler go-saker.

Nya MacPro skulle vara riktigt najs, dock skulle jag vilja se priset gå ner till 20000 kr för Dual cpu med 4core och 26000 kr för dual cpu med 6 core samt 32000 Kr för dual 8Core cpuer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-14 23:50

Jag tror en Ivy Bridge 8-core skulle landa i din prisbild. Däremot är den begränsad till single CPU-setups. Xeon E-Series kommer nog kosta ungefär som idag. Mer pang för pengarna förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-15 00:12

HP Z1 Workstation
http://mobi.creativecow.net/article/kaufman_debra/HP-Z1

HP har släppt en "all in one workstation". Intressant att man faktisk klämmer in de nya Xeon-processorerna i de där och att man kör med en 10-bit skärm. Vore intressant att veta hur den presterar...

Citat:

The HP Z1 will ship worldwide in April this year

Ingen ny MacPro på ett tag troligen alltså - med tanke på att ovan nyttjar de nya Intel-chipen.

12-Core Xeon 3D Worksation with Tesla GPU | HP Z800 Workstation

HP's "MacPro" - samma generation hårdvara men de har gjort saker bättre:

- 12 minnesplatser
- 6 PCIe platser
- Massvis av GPU-val
- 5 diskplatser med raid-stöd (oklart om det är hårdvaruraid som standard)

Kommer nästa MacPro skala upp till detta eller kommer vi se en MacPro Mini? Time will tell... Jag förstår inte varför Apple inte kan förse oss med bägge två. Efter att man dödad server-sidan förstår jag dock Apple inte gör saker för kunder bara för att hålla en marknad vid liv. Dock förstår jag inte varför Apple inte sket i 40 000 kr server-serien och släppte något i 10-20 000 kr klassen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 09:52
Ursprungligen av Erik.dv:

HP Z1 Workstation

[url="http://www.hp.com/united-states/campaigns/wor..."]12-Core Xeon 3D Worksation with Tesla GPU | HP Z800

Häftigt! Första HP datorerna jag sett som inte ha en djungel av kablar ivägen för allt! Trots att jag tycker dom lyckats med all-in-one datorn så tror jag inte att den kommer användas utanför medicin. 800 däremot, med lite extra meck kommer säker att bli datorn som följer med vid köp av turnkey system. (autodesk/avid)

Jag vill verkligen ha en ny macpro, jag har tittat på boxxtech som jag ägt tidigare (också) men macpro och osx är extremt svårslaget. Tittar på alla mina mac licenser och orkar inte gå igenom en crossgrade switch igen!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-15 09:08

Jag måste bara säga att jag gillar den här tråden för att det är intressant att läsa era kommentarer, då ni lirar i en så totalt annan liga än mig vad det gäller datorprestanda :D.

Sorry för OT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 11:28

Radeon 7970 in a Mac Pro vs other GPUs

Visar lite på varför vissa har behov av en MacPro-kassad maskin även i framtiden (alternativt att Apple ser över hur de bygger sina resterande desktop maskiner).

Radeon HD 7970 är mångfaldigt gånger snabbare än de befintliga grafikkort som finns på Mac-plattformen idag, över 2 till uppåt 7 ggr snabbare än det kort Apple valt att köra i top-of-the-line iMacen exempelvis.

Senast redigerat 2012-03-05 11:53

Uj...det är ju såna kort som kan släppa loss FCPX etc :-).

Ursprungligen av Erik.dv:

Radeon 7970 in a Mac Pro vs other GPUs

Visar lite på varför vissa har behov av en MacPro-kassad maskin även i framtiden (alternativt att Apple ser över hur de bygger sina resterande desktop maskiner).

Radeon HD 7970 är mångfaldigt gånger snabbare än de befintliga grafikkort som finns på Mac-plattformen idag, över 2 till upptå 7 ggr snabbare än det kort Apple valt att köra i top-of-the-line iMacen exempelvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 11:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Uj...det är ju såna kort som kan släppa loss FCPX etc :-).

Korrekt!

så då var det snart dags ut byta ut våra Mac Pro på jobbet ....

tror ni att Mac Pro får sig en uppdatering före WWDC 2012 ???

Bevaka tråden