Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bring 'em on...

Nu gäller det bara att hitta ett jobb där man "måste" ha nämnda maskin...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 11:49
Ursprungligen av johan_tanying:

Bring 'em on...

Nu gäller det bara att hitta ett jobb där man "måste" ha nämnda maskin...

Jag kapar gärna mina renderingstider till 1/4 eller vad det nu blir mot en 2008 8-core MacPro!

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag kapar gärna mina renderingstider till 1/4 eller vad det nu blir mot en 2008 8-core MacPro!

Samma här! Kommer den så är det den som gäller:)

Styrde jag Apple så skulle jag fortsätta att utveckla och sälja MacPro så länge det gick runt +-0 - eller t.o.m. en liten förlust. Jag skulle sätta det på reklam/promo-kontot. Det är givetvis ett stort värde för varumärket om man även har pro-datorer och inte bara konsumentprylar (det är t.ex. därför svensson-bilmärken spenderar miljarder på racing). När kidsen ser att man proddar Avatar med MacPros så är det värt många miljoner dollar i annonsplats. När dom ser att 50 Cent sitter i studion och proddar på en MacPro likaså. Eller att man klipper Harry Potter på en MacPro. Etc. Etc.
Om inte Apple fattar detta är dom värda att sjunka ner i dyngan igen.

För min del kan dom strunta i att lägga ner miljoner på en ny design och bara fortsätta med den dom har - maskinerna och robotarna i Kina står där redo. Det enda dom behöver göra är att hotta upp moderkorten, montera en Thundebolt-kontakt och trycka in Intels senaste monster-chip. That's all. Sätt sedan ett pris på burkarna så att det går runt eller t.o.m. ger en liten vinst. Behövs kraftiga prishöjningar är det inte heller döden - det är ju inte privatpersoner som i första hand köper dessa burkar numera. Det är bizniz.
För oss inom videoprod är datorer så löjligt billiga jämfört med andra verktyg vi använder att en fördubbling av priset för en MacPro faktiskt är en ickefråga. För många i alla fall - produktionsbolag etc.
För priset av EN riktigt bra professionell videokamera får man många MacPros av värstingmodell. Plus ett gäng 27" skärmar. En videomixer kostar som 5-10 MacPros. En liten rackmonterad videoswitch kostar som två. Ett gäng kamerabatterier plus en smart laddare kostar som en Macbook Air. Fyra P2-kort som en Macbook Plus. Etc.

Lägger dom ner MacPro så är det en katastrof för mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-17 15:24

Grejen är att Apple - i alla fall under Jobs - inte verkar vilja ha produkter som inte säljer bra, vinst eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 15:43

Fråga är om det handlar om att de inte säljer bra eller att Apple vill ha focus på sina produkter. Xserve och "enterprice" är långt ifrån Apples "core buisness". Man försökte ta sig in där, det gick sådär, man gav upp och dödar sedan ett antal år senare produkten som säljer dåligt. Xserver Raid var likadan - den började nog ett ganska bra liv. Den var best in class vad gällde utrymme per krona, men uppdaterades aldrig och blev ganska raskt omkörd. Apple lät produkten självdö för man inte har dessa som fokus alls (och kanske inte förstår sig på marknaden).

Jag tror mer på Zimmermans linje och hoppas verkligen fallet är så. Även en liten billtillverkare kan behöva ett par lastbilar i sitt stall för grovjobben. Sen är det en gigantisk skillnad på Xserve / Xserve Raid och MacPro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 19:09

Undrar om bytet av VD kommer att påverka. Tim Cook kommer ju om jag inte minns fel från Compaq och det kanske borgar för att han åtminstone inte är lika fientligt inställd till enterprise som Jobs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 10:49

Cook var och är väl mer "klassisk businessman" där Jobs, även om han kunde företagandet, var mer en kreativ visionär. Det kommer definitivt kunna återspeglas på gott och ont.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-05 09:45

Mac OS X 10.7.3 Beta Drivers Reveal Evidence of New Mac Pros - Mac Rumors

Ny-gammal "nyhet" men hoppas kan man alltid göra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-25 11:44

Kan det inte vara så att Mac Pro:n är lågprioriterad hos Apple och därför känner att de kan kosta på sig att vänta längre på att uppgradera den och invänta stora processoruppgraderingar även fast det gått lång tid sedan senaste uppdateringen?
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - New Xeon CPU Reported to Be Amazingly Fast

Ja, och dessutom uppdaterar inte pros varje år direkt - inte för att dom inte har råd, utan för att produktionen inte kan avbrytas och/eller att det trots allt konsumerar mantimmar att installera och rigga en MacPro för produktion (åtminstone en dag) - var tredje till femte år tror jag är ganska normalt för mediahusen att köpa nytt - musikproducenter kan köra på i 10 år så samma maskin, det har jag sett många exempel på.

Ursprungligen av acke:

Kan det inte vara så att Mac Pro:n är lågprioriterad hos Apple och därför känner att de kan kosta på sig att vänta längre på att uppgradera den och invänta stora processoruppgraderingar även fast det gått lång tid sedan senaste uppdateringen?
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - New Xeon CPU Reported to Be Amazingly Fast

Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, och dessutom uppdaterar inte pros varje år direkt - inte för att dom inte har råd, utan för att produktionen inte kan avbrytas och/eller att det trots allt konsumerar mantimmar att installera och rigga en MacPro för produktion (åtminstone en dag) - var tredje till femte år tror jag är ganska normalt för mediahusen att köpa nytt - musikproducenter kan köra på i 10 år så samma maskin, det har jag sett många exempel på.

Precis. Det är inte så att MacPro "går dåligt" som folk försöker påstå. Grejjen är att om man köper en sådann har den längre livstid än valfri mbp/imac. Som du säger, 10år är inte ovanligt, inte ens i mediahusen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-25 12:19

Jag tror också du säkert har 2 laptops per MacPro, dvs MacPron håller prestandamässigt 2ggr längre. Sedan när man har en produkt i produktion kan andra krav ställas på den utöver rå prestanda. Uppgradering var 3:e år låter hyfsat rimligt.

2005 - 4-core G5
2008 - 8-core MacPro
2012 - 16-core MacPro

För oss... Under förutsättning maskinen kommer i vinter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-25 12:14

Låter mycket lovande. Q1 2012 är väl fortfarande det som gäller? Radeon 7970 är även det ett riktigt snabbt kort om Apple väljer att nyttja det likt man idag kör med Radeon 5870. Hoppas på fler val vad gäller GPU dock. nVidia har många fina kort för CUDA-aware appar. SAS som standard vore trevligt också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-17 16:04

Apple väntar ju ganska länge med att uppdatera MBP också. Det händer ofta att de väntar lite extra om det är en ny processor eller liknande på väg. Har det kommit några stora nya saker processorer som skulle kunnat sättas in i Mac Pro eller följer Apple bara Intels roadmap?

Tycker det är lite orättvist att jämföra Mac med iOS-enheter där Apple bestämmer över processorntillverkningen.

Jo, det är skruvad jämförelse - som att jämföra Canons värstingkamerors uppdateringsfrekvens med deras konsumentkamerors ständiga flöde av uppdateringar och modellsläpp :-D.

Ursprungligen av acke:

Tycker det är lite orättvist att jämföra Mac med iOS-enheter där Apple bestämmer över processorntillverkningen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-01-17 17:51
Ursprungligen av acke:

Har det kommit några stora nya saker processorer som skulle kunnat sättas in i Mac Pro eller följer Apple bara Intels roadmap?

Nej det har inte kommit något nytt från Intel och det som skulle komma har blivit försenat. Så ja, Apple följer roadmap.

Ursprungligen av acke:

Apple väntar ju ganska länge med att uppdatera MBP också. Det händer ofta att de väntar lite extra om det är en ny processor eller liknande på väg. Har det kommit några stora nya saker processorer som skulle kunnat sättas in i Mac Pro eller följer Apple bara Intels roadmap?

Tycker det är lite orättvist att jämföra Mac med iOS-enheter där Apple bestämmer över processorntillverkningen.

Hur stor andel av Apples datorförsäljning tror vi är Mac Pros då?

Q4 2011 vet vi att Apples 74% av Apples sålda datorer var bärbara. Så av de resterande 26% hur mycket var iMac, Mac Mini och Mac Pro? Det kan vi bara spekulera om men, jag skulle kunna tänka mig 21% iMac 4,7% Mini och 3 promille Mac Pro. Vad tror ni?

Allt borde Mac Pro stå för två procent i alla fall? Av de mac-användare jag känner är det nog drygt 5% som har en Mac Pro, och just de är ju benägna att köpa nytt lite oftare än de som tycker att de klarar sig med iMac. Många sitter dock på 2008'or, då de var grymt prisvärda då det begav sig, så för Apples del gissar jag att det skulle vare en bra idé att presentera en sockersöt ny serie Mac Pro med inriktningen "get the job done", som alltid iofs

Det kan ju omöjligen vara fråga om några stora kostander att ta fram en ny serie, de har ju allt på plats! Erfarenhet, logistik, kundbas. Samt kanske framför allt, de behöver även se till programmerare med kundbehov. Det handlar ju om att behålla momentet i OS X och hela eko-systemet runt.

Ursprungligen av kitesurf:

Av de mac-användare jag känner är det nog drygt 5% som har en Mac Pro, och just de är ju benägna att köpa nytt lite oftare än de som tycker att de klarar sig med iMac.

Fast det där säger väl inte ett dugg...? Av de Mac-användare jag känner är det ingen som har en Mac Pro.

Ursprungligen av kitesurf:

Allt borde Mac Pro stå för två procent i alla fall? Av de mac-användare jag känner är det nog drygt 5% som har en Mac Pro, och just de är ju benägna att köpa nytt lite oftare än de som tycker att de klarar sig med iMac.

Så, om det säljs 12 iMacs och/eller Minis så är den 13e datorn en Mac Pro? Det låter orimligt! Jag tror för övrigt att det behöver säljas flera tusen iOS-enheter innan det säljs en Mac Pro. Det är *så* marginaliserad produkten Mac Pro har blivit. Jag tycker också att det är synd, men jag kommer inte låta bli att se sanningen i vitögat bara för att den osanna verkligheten skulle vara mysigare.

Ursprungligen av ace4711:

Så, om det säljs 12 iMacs och/eller Minis så är den 13e datorn en Mac Pro? Det låter orimligt! Jag tror för övrigt att det behöver säljas flera tusen iOS-enheter innan det säljs en Mac Pro. Det är *så* marginaliserad produkten Mac Pro har blivit. Jag tycker också att det är synd, men jag kommer inte låta bli att se sanningen i vitögat bara för att den osanna verkligheten skulle vara mysigare.

Jag tror du har ganska rätt i ditt resonemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-17 21:51

Även om det säljs 1000 iPhones per MacPro har MacPro'n en marknad. Inte minst för att utveckla en produkt likt iPhone…

Jodå, visst finns det en marknad. Frågeställningen är ju om den är tillräckligt stor för att det skall motiverat att Apple fortsätter utveckla och marknadsföra produkter för den. Helt klart är att den är mycket liten, och dessutom är trenden mycket tydlig att arbetsstationsmarknaden minskar.

Många företag har en gigantisk konsumentsektion och en liten prosektion - Sony, Panasonic, JVC, Canon, etc, etc. Det är ju inget ovanligt alls. Även om en sektion utgör 0,0001% av den totala produktionen - men går med vinst - sä är det ju bara att ösa på :-D. Nu vet jag inte om MacPro går med vinst, men att produkten utgör en liten del i Apples totala omsättning är ju irrelevant. Nu kan ju Apple lägga ner MacPro även om den gör vinst, men då handlar det om andra saker.
Jag tror mera och mera på att det snart kommer en riktigt fet satsning på pro-maskiner - bara Intel får tummen ur häcken. Det blir en nydesignad MacPro som man bara MÅSTE ha.

Kanske kommer det en MacPro till, men den hänger absolut på gärdsgården, enligt mig. Men, nej - Apple kommer aldrig bli ett företag som har många produkter - bara dom bär sina egna kostnader (fast ryktet säger ju att MacPro inte gör det). Jag tror att en viktig nyckel till Apples enastående vändning var att skära bort produktsegmenten och skära inom dessa. Få, men perfekta produkter är måttot. Och dessa få produkter slipper trängas när dom lanseras, utan vi sitter andäktigt och ser på produktuppdateringar och nyreleaser. Detta skulle urholkas om produkterna blev för många.

Även om tecknen på Apples ointresse, ibland gränsande till arrogans, för proffsanvändare hopat sig de senaste åren så lever hoppet. Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Eight Core Xeon E5 Will Arrive in March.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-18 01:57
Ursprungligen av M. Sundbom:

Även om tecknen på Apples ointresse, ibland gränsande till arrogans, för proffsanvändare hopat sig de senaste åren så lever hoppet. Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Eight Core Xeon E5 Will Arrive in March.

Vore riktigt trevligt....

Synd att apple övergett allt vad "pro" innebär då. Är väl bara en tidsfråga innan autodesk/maxon m.fl. överger mac plattformen bara för att dom inte anser att apple kan leverera workstations som deras kunder efterfrågar. Adobes paket funkar ju fin fint på dagens imac. Men det känns som om det är slutet för workstation klassade datorer från apple. Jag vill se en till generation macpro och enda anledningen till det är för att jag har alla mina programlicenser på osx platformen... Men det börjar dessvärre luta åt att crossgrade'a alla licenser till windows och bränna min final cut studio 2....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-18 10:19

Är lite trött på alla sårade inlägg.
Fakta: Vi vet inte om Apple kommer att lägga ned Mac Pro. Tvärt om ser det ut som att den kan få en uppgradering det här kvartalet. Kan vi inte vänta med hot om flytt till Windows tills det finns en pressrelease från Apple?

Bevaka tråden