Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kollektivt bredband till bostadsrättsförening - så här fick jag 1 gigabit i väggen

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Dom flesta billiga routers fixar inte 1000Mbit men jag har en liten speciallösning på gång. Planerar att köra en Astaro 110 som brandvägg/router och jag har köpt 16 fasta IP till mitt abonnemang.

Men vad kostar den då? Ingenting för Svensson antar jag. Hur många i er brf har beställt 1000 Mb?

Nej det var ju inte så farligt, även om man inte kummel upp i några 1000 Mb/s med den.

Senast redigerat 2011-10-27 16:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-27 08:46
Ursprungligen av Capeman:

Nej det var ju inte så farligt, även om man inte kummel upp i några 1000 mb/s med den.

Det har du rätt i, men 800Mbps är ju klart bättre än t.ex. Airport Extreme som inte ens kommer upp i 100Mbps.
Sålde min när jag körde lite tester och det visade sig att den låg stadigt runt 30Mbps, vilket är lite trist när man har 100/100.

Ursprungligen av Capeman:

Men vad kostar den då? Ingenting för Svensson antar jag. Hur många i er brf har beställt 1000 Mb?

Det är bara jag som beställt Gigabit. Fick ett samtal nyss från Bahnhof om att min Gigabit lina är inkopplad nu. Längtar hem från jobbet plötsligt

  • Medlem
  • 2011-10-28 18:13
Ursprungligen av Björnström:

Det är bara jag som beställt Gigabit. Fick ett samtal nyss från Bahnhof om att min Gigabit lina är inkopplad nu. Längtar hem från jobbet plötsligt

Din lyxlirare där!

Ursprungligen av _Henrik_:

Jag bor i en Teliafiber förening, och vi kommer få pynta 999 spänn i månaden när 1Gbit kommer i vår. Just nu betalar jag 399 för 100/100.

Fy satan.. Har 100/100Mb från Ownit i vår Brf vilket går på 89:-/mån (inbakat i månadsavgiften) och ligger på 93 Mb ner o 80 Mb upp 24/7..

Ursprungligen av Pain Reaper:

Fy satan.. Har 100/100Mb från Ownit i vår Brf vilket går på 89:-/mån (inbakat i månadsavgiften) och ligger på 93 Mb ner o 80 Mb upp 24/7..

Själv betalar jag 299 för Ownit 100/100 (tydligen ville föreningen inte vara inblandad i installationen alls. Suck.) och får ut cirkus 95 ner och 90 upp. Genom routern.

Man kanske borde lobba lite i föreningen då..
Om det inte vore för den där finska surtanten..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-27 20:06

Min ligger på drygt 90 i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-28 11:47

Då har du med andra ord den senaste varianten... jag hade den tidigare.

  • Medlem
  • 2011-10-28 13:47
Ursprungligen av Trineo:

Då har du med andra ord den senaste varianten... jag hade den tidigare.

Jag har också den tidigare och får ut lika mycket från min AE som med sladd direkt i bredbandsuttaget. Vi har 100/10 här och jag får ner 94,15 Mbit både trådlöst och med sladd. Exakt samma resultat som mot uttaget direkt. Måste varit fel på din AE.

Ursprungligen av Trineo:

Då har du med andra ord den senaste varianten... jag hade den tidigare.

Jag har airport extreme gen 1 och gen 4. Båda kan forsla 90Mbit mellan WAN och LAN utan problem.

Sedan att man inte kommer upp i mer än 128 simultana connections är en annan femma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-29 09:43

Nu blev man duktig avis! gahh!

OT:
Björnstrom, är du samma Björnström som på BusinessClass.se ?

/Henke

Ursprungligen av henke12:

Nu blev man duktig avis! gahh!

OT:
Björnstrom, är du samma Björnström som på BusinessClass.se ?

/Henke

Hehe, ja det är samma Björnström

Har ett nytt problem hemma nu - jag glömde min dator på jobbet och har bara min frus långsamma MacBook. Rätt ok resultat ändå men vänta bara när jag kopplar in min Mac Pro

  • Medlem
  • 2011-10-30 00:44
Ursprungligen av Björnström:

Hehe, ja det är samma Björnström

Har ett nytt problem hemma nu - jag glömde min dator på jobbet och har bara min frus långsamma MacBook. Rätt ok resultat ändå men vänta bara när jag kopplar in min Mac Pro

[ATTACH="CONFIG"]30919[/ATTACH]

Hoppas verkligen att du får bättre resultat än så...

Rock'n'Roll

Detta med min MacBook Pro. Ska köra igen med Mac Pro och SSD senare.

Har lite problem med min Airport Extreme som bara har 100Mbit portar och min Internet förbindelse har endast 1Gbit.

  • Medlem
  • 2011-10-30 18:39
Ursprungligen av Björnström:

[ATTACH="CONFIG"]30923[/ATTACH]

Rock'n'Roll

Detta med min MacBook Pro. Ska köra igen med Mac Pro och SSD senare.

Har lite problem med min Airport Extreme som bara har 100Mbit portar och min Internet förbindelse har endast 1Gbit.

Fy fan, nu börjar det rocka! Dags för en ny Airport Extreme med gigabit? Märker du skillnad på sidladdning och sådant när du surfar, eller bara när du laddar ner filer?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Fy fan, nu börjar det rocka! Dags för en ny Airport Extreme med gigabit? Märker du skillnad på sidladdning och sådant när du surfar, eller bara när du laddar ner filer?

Jag köper en Airport Extreme Gigabit imorgon bitti och återkommer. När jag kör via kabel så laddas allting väldigt snabbt men då jämför jag med Comhem via Wifi så det är inte riktigt jämförligt.

Om ett par veckor kommer en elektriker hem till oss och drar nya Gigabit jack runt om i lägenheten - ska nog gå tillbaka till kabel igen som på 90-talet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 13:36

Haha vilket sammanträffande att precis när jag läser denna tråd hör jag något konstigt utanför mitt fönster. Kollar dit och där står en man. Öppnar och frågar vad som försiggår, jaha då var han från telia och förberedde för våran 1Gbit lina.

Läskigt sammanträffande...

Ursprungligen av Björnström:

Därför valde vi att dra ett eget nätverk i fastigheten och anlitade Svagströmsbolaget som drog Gigabit Ethernet (Cat6) till alla lägenheter med två knutpunkter i huset. Fiberanslutning mellan knutpunkterna och ut mot Internet. Kostnaden blev cirka 1700kr per hushåll engångskostnad. Nu äger föreningen nätet och kan byta operatör om tre år om vi vill.

Bahnhof erbjuder även 1000/1000Mbit anslutning för 595kr i månaden inkl moms som faktureras separat. Mycket pengar men samtidigt supernajs. Nästa tisdag kopplar dom in allt - återkommer med test från Bredbandskollen

Jag håller på och letar lämplig fastighetsnätsbyggare. Googlade svagströmsbolaget, men de verkar bara finnas i Uppsala och Norrköping. Bygger de nät i Stockholm?

Ursprungligen av fixarfrasse:

Jag håller på och letar lämplig fastighetsnätsbyggare. Googlade svagströmsbolaget, men de verkar bara finnas i Uppsala och Norrköping. Bygger de nät i Stockholm?

Som jag skrev så byggde Svagströmsbolaget vårt nät och vi bor ju i Stockholm

Mitt nuvarande problem är att routern (nya Airport Extreme) är för långsam - den drar ner hastigheten till 480Mbit från ca 880Mbit.

Just nu har vi nätverkstekniker i lägenheten som drar nätverk. Det går helt enkelt inte att få vettiga hastigheter med trådlöst nät och befintlig Airport Extreme.

Tänker skriva en artikel om allt fixande när det är klart, tror det kommer bli supernajs. Har köpt in ett 14U rack, UPS, brandvägg med gigabit port och en Xserve till Plex.

oooo, jag som är Plex-fanatiker. Kommer säkerligen vara intressant läsning

Ursprungligen av barbapappa_86:

oooo, jag som är Plex-fanatiker. Kommer säkerligen vara intressant läsning

Jag jobbar stenhårt på att värva Atrus som vår första Guru här på 99mac. Officiell Plex Guru

Ursprungligen av Björnström:

Jag jobbar stenhårt på att värva Atrus som vår första Guru här på 99mac. Officiell Plex Guru

Han är nog den enda svenska guru på Plex som jag känner till. Bra val

Ursprungligen av barbapappa_86:

Han är nog den enda svenska guru på Plex som jag känner till. Bra val

Han är dessutom en av våra allra första medlemmar på 99mac (medlem #31) och han var moderator här i många år

Ursprungligen av Björnström:

Han är dessutom en av våra allra första medlemmar på 99mac (medlem #31) och han var moderator här i många år

Sidär! Ngt man inte visste

Första testet med min Mac Mini ger nu 536MBit på TPTest

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-01 23:22

Tänk på att Plex kräver en monitor (i alla fall ett monterat grafikkort) på Xservern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 23:53
Ursprungligen av kenjon:

Tänk på att Plex kräver en monitor (i alla fall ett monterat grafikkort) på Xservern.

kenjon,

Kör man Plex Media Server-programmet på Xservern bör det ju inte behövas en bildskärm ansluten kan man tycka…

Plex-klienter däremot bör ju av förklarliga skäl ha en skärm…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-02 12:59
Ursprungligen av Torkel:

kenjon,

Kör man Plex Media Server-programmet på Xservern bör det ju inte behövas en bildskärm ansluten kan man tycka…

Plex-klienter däremot bör ju av förklarliga skäl ha en skärm…

Det kan man tycka, men så är det. Du kan inte komma åt PMS via t ex ScreenSharing utan att den ahr ett grafikkort. Jag har tom för mej att PMS inte ens startar....
Det ligger alltså i programmet, inte att man måste ha det för att se på den

Bevaka tråden