Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kollektivt bredband till bostadsrättsförening - så här fick jag 1 gigabit i väggen

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi köpte en ny lägenhet på Gärdet i Stockholm i våras och efter ett par månader var jag med i styrelsen för vår BRF som IT & teknikansvarig. En dag fick vi ett mail från Infratek som ville dra in fiber till fastigheten kostnadsfritt - Stockholms stad erbjuder alla fastigheter kostnadsfri installation av ett fiberpar per lägenhet. Totalt 109 fiberpar skulle dom installera med andra ord.

I samband med detta upptäckte jag att vi faktiskt redan hade fiber i huset från Stokab, installerat 2002.

Jag läste på hur andra bostadsrättsföreningar gjort och såg att det finns lite olika sätt att hantera bredband i fastigheter. Ett alternativ är att anlita ett öppet stadsnät som OpenNet: Vi gör visionen om full valfrihet verklig som hanterar själva förbindelsen. Sen är det fritt för varje lägenhet att välja internetleverantör.

Det visade sig dock vara betydligt dyrare än att köpa en kollektiv Internetanslutning. Priset för 100/100Mbit från Bahnhof med OpenNet är 317kr per månad. När vi tecknade kollektivt avtal blev kostnaden 95kr! Vår BRF får en kvartalsfaktura som täcker alla lägenheter och kostnaden ingår i vår föreningsavgift. Smidigt!

Därför valde vi att dra ett eget nätverk i fastigheten och anlitade Svagströmsbolaget som drog Gigabit Ethernet (Cat6) till alla lägenheter med två knutpunkter i huset. Fiberanslutning mellan knutpunkterna och ut mot Internet. Kostnaden blev cirka 1700kr per hushåll engångskostnad. Nu äger föreningen nätet och kan byta operatör om tre år om vi vill.

Bahnhof erbjuder även 1000/1000Mbit anslutning för 595kr i månaden inkl moms som faktureras separat. Mycket pengar men samtidigt supernajs. Nästa tisdag kopplar dom in allt - återkommer med test från Bredbandskollen

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-10-22 18:38

Imponerande. Innebär det att ni att varje bostadsrättinnehavare kan fritt välja den hastighet de vill betala för från Bahnhof?

Ursprungligen av mattem:

Imponerande. Innebär det att ni att varje bostadsrättinnehavare kan fritt välja den hastighet de vill betala för från Bahnhof?

Alla får 100/100Mbit i väggen "gratis" (ingår i föreningsavgiften). Om man vill ha 1000/1000Mbit får man kontakta Bahnhof och betala 595kr extra. Det är bara jag som gjort det i hela huset

Svagström är bra gubbar, vi anlitar dem på mitt jobb. Fantastiskt att kostnaden blir så låg.

Sitter själv nu på 100MBit och hastigheten känns svindlande.

Jag bor i en Teliafiber förening, och vi kommer få pynta 999 spänn i månaden när 1Gbit kommer i vår. Just nu betalar jag 399 för 100/100.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-22 22:01

JM som byggde vår fastighet 2005 drog in fiber och vår styrelse sköter valet av leverantör. Just nu har vi Bredband2 100Mbit och det ingår i månadsavgiften till föreningen. Vi hade Bredbandsbolaget 100mbit i den förra lägenhet (i Stockholm) och tycker att vi hade bättre hastighet där.

Ursprungligen av andy.c:

JM som byggde vår fastighet 2005 drog in fiber och vår styrelse sköter valet av leverantör. Just nu har vi Bredband2 100Mbit och det ingår i månadsavgiften till föreningen. Vi hade Bredbandsbolaget 100mbit i den förra lägenhet (i Stockholm) och tycker att vi hade bättre hastighet där.

Vi har ComHem 100Mbit nu och jag tror ändå att Bahnhof 100Mbit (via fiber) kommer vara mycket kvickare.

Allt är väl gott och väl med bredband i månadsavgiften om alla i föreningen går med på det. Men det finns väl i 99% (he he) av fallen några sura gubbar och gummor som minsann inte behöver något bredband och inte vill betala för något de inte använder...

Där jag bor nu, men kommer att flytt från (se annan tråd) fick vi 100/100 genom Teknikbyrån. Tyvärr har det visat sig att det sällan (läs aldrig) som hastigheten kommer över 35, varken upp eller ner. Kör jag via routern landar det på runt 20.

Ursprungligen av johan_tanying:

Allt är väl gott och väl med bredband i månadsavgiften om alla i föreningen går med på det. Men det finns väl i 99% (he he) av fallen några sura gubbar och gummor som minsann inte behöver något bredband och inte vill betala för något de inte använder...

Alla behöver inte vara överens i en förening för att få igenom ett beslut.

Ursprungligen av MrSinatra:

Där jag bor nu, men kommer att flytt från (se annan tråd) fick vi 100/100 genom Teknikbyrån. Tyvärr har det visat sig att det sällan (läs aldrig) som hastigheten kommer över 35, varken upp eller ner. Kör jag via routern landar det på runt 20.

Det låter inte alls bra. Jag återkommer med mätning så fort fibern är inkopplad. Allt under 650Mbit blir jag besviken för

Ursprungligen av Björnström:

Alla behöver inte vara överens i en förening för att få igenom ett beslut.

Visst, men i praktiken brukar det bli långbänk så att allt till slut rinner ut i sanden...

Ursprungligen av johan_tanying:

Visst, men i praktiken brukar det bli långbänk så att allt till slut rinner ut i sanden...

Det är inte alls min uppfattning men jag bor i en relativt nybildad förening (2008) där det nästan uteslutande bor vettiga och trevliga människor så jag har inte märkt av sådana problem.

I vårt fall tog jag upp frågan om installation av bredband i styrelsen som tog beslut och gav mig ok att beställa efter en jämförelse med andra alternativ och en analys över kostnadsbesparingarna hos medlemmarna. Det var 60 minuters handläggningstid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-24 11:14

Jag gjorde ett liknande grej med Bredbandsbolaget i en BRF med 487 lägenheter på Kungsholmen för några år sedan, men då var det bara ca 67% som var uppkopplade och jag räknade med att vi skulle nå ca 80% med denna uppkoppling så jag ville inte belasta alla boende med kostnaden, efter en hel del dealande fram och tillbaka lyckades vi få till att det skulle bli individuella kontrakt med varje lägenhetsinnehavare som ville ha det här men att BBB skulle stå för hela inkopplingen.
Totalt blev månadskostnaden ca 135:-/mån för 100mbit och IP-Tele.
Närmsta konkurrent skulle då ha 275:-/mån om vi kopplade in 100% av lägenheterna.

Med andra ord, det går utmärkt att förhandla även med ISPer.

Vet dock inte hur det ser ut i dagsläget då jag numera bor i villa med fiber rakt in i hallen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-10-24 16:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Visst, men i praktiken brukar det bli långbänk så att allt till slut rinner ut i sanden...

Eller så har man en ordförande som är teknikfientlig och skyller på att "de äldre", 10-15%, föreningsmedlemmarna inte ska pådyvlas sådana moderniteter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-24 20:27
Ursprungligen av MrSinatra:

Där jag bor nu, men kommer att flytt från (se annan tråd) fick vi 100/100 genom Teknikbyrån. Tyvärr har det visat sig att det sällan (läs aldrig) som hastigheten kommer över 35, varken upp eller ner. Kör jag via routern landar det på runt 20.

Med tanke på att vi inte vet vilken router som du har så är 20Mbps en i det närmaste oanvändbar siffra. Prova (nästa gång!) att köra direkt in i din dator och mät. Din router har alltid sämre routing-prestanda än din dator.

TV från comhem är inbakad i min avgift, så jag har aldrig just tänkt på det, men om det inte var det, och folk ville tvinga in det skulle jag surna till. Så jag kan helt klart sympatisera med att folk inte vill ha obligatoriskt bredband.

Ursprungligen av eskimo:

TV från comhem är inbakad i min avgift, så jag har aldrig just tänkt på det, men om det inte var det, och folk ville tvinga in det skulle jag surna till. Så jag kan helt klart sympatisera med att folk inte vill ha obligatoriskt bredband.

Det var just poängen med vår upphandling. Medlemmarna slipper betala 399kr i månaden till ComHem för 100/10Mbit bredband utan får det istället "gratis" i väggen utan att någonsin få en räkning. Det var inte svårt att sälja in.

Ursprungligen av Björnström:

Det var just poängen med vår upphandling. Medlemmarna slipper betala 399kr i månaden till ComHem för 100/10Mbit bredband utan får det istället "gratis" i väggen utan att någonsin få en räkning. Det var inte svårt att sälja in.

Skitbra deal som sagt, men är det inget man nyttjar är det trist att behöva betala 1200:- om året för det, som comhem TV i mitt fall.

Var glad så länge ni slipper att ngn nyckelperson tvärvägrar pga "skadlig jordstrålning"...

Utstrålas det från modermodemen?

Kan tillägga att vi numera har ett gäng Cisco switchar i källaren. Imorgon kopplar dom tydligen in sladden!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-10-26 08:21

Bilder pls! \o/

Ursprungligen av Björnström:

Kan tillägga att vi numera har ett gäng Cisco switchar i källaren. Imorgon kopplar dom tydligen in sladden!

Nu när jag stoppar i en Ethernetkabel i väggen får jag link!

Behöver du dela den anslutningen till fler datorer? Hur ska du göra i så fall? Använda en dator som router?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-25 23:33

Det finns ju GBswitchar.

Ursprungligen av kenjon:

Det finns ju GBswitchar.

Jo, men det förutsätter ju att han får flera IP-adresser, tillräckligt många för de enheter dom ska ansluta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-26 00:01

Förlåt, router menar jag förstås. Men de är väl knappt överkomliga för oss vanliga....

Ursprungligen av kenjon:

Förlåt, router menar jag förstås. Men de är väl knappt överkomliga för oss vanliga....

Precis, det var det jag menade. En gigabitrouter som klarar att skicka vidare den hastigheten lär kosta rätt bra, vilket borde göra att en anslutning på 1000 Mb är enormt mycket overkill för de flesta. Vad kan man få ut, tro? Utan att köpa en router för en smärre förmögenhet?

Senast redigerat 2011-10-27 16:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 08:15

Dom flesta billiga routers fixar inte 1000Mbit men jag har en liten speciallösning på gång. Planerar att köra en Astaro 110 som brandvägg/router och jag har köpt 16 fasta IP till mitt abonnemang.

Bevaka tråden