Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdet av off-site backup, hösten 2011

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan Diino (eller någon annan lösning) backa en nas?

Ursprungligen av ill_chrill:

Kan Diino (eller någon annan lösning) backa en nas?

Om du kör deras klient på en dator ja, då kan du backa vad du vill som du har åtkomst till.

Ursprungligen av keptang:

Om du kör deras klient på en dator ja, då kan du backa vad du vill som du har åtkomst till.

Tack! Hitta ingen info om detta på deras site.

Ursprungligen av ill_chrill:

Tack! Hitta ingen info om detta på deras site.

Funkar utmärkt, backar själv upp datorer + NAS till Diino.

Hur hög hastighet får ni (som har snabb uppkoppling) mot Diino?

Ursprungligen av ill_chrill:

Hur hög hastighet får ni (som har snabb uppkoppling) mot Diino?

http://www.99.se/internet-bredband/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a-3.html#post2039215

Har nu testat både Blackblaze och Diino.
Diino är mycket snabbare så den kommer jag köra på men deras app är sjukt tråkig i jämförelse.

Ursprungligen av ill_chrill:

Har nu testat både Blackblaze och Diino.
Diino är mycket snabbare så den kommer jag köra på men deras app är sjukt tråkig i jämförelse.

Fast den gör sitt jobb iaf..

Ursprungligen av keptang:

Fast den gör sitt jobb iaf..

Med nöd och näppe,
jag får väldigt många stopp, "Återupptar, försök..."
Känns allmänt svajigt. Blackblaze känns mycket stabilare och säkrare, men speed i king...

Aha, det är inte så bra. Har aldrig upplevt det själv och har ändå kört Diino i snart ett år tror jag det är.

Förhoppningsvis något tillfälligt knas för dig.

Ursprungligen av ill_chrill:

Med nöd och näppe,
jag får väldigt många stopp, "Återupptar, försök..."
Känns allmänt svajigt. Blackblaze känns mycket stabilare och säkrare, men speed i king...

Det var likadant för mig med Diino, och det blev inte bättre heller. Tyvärr blev utvärderingen efter några månaders försök inte alls godkänt, och ett lite halvdant företag.
Men trots bortkastade pengar på Diino fick jag ett förmånligt erbjudande och bra mycket mer space - unlimited - hos Crashplan. Det har tuggat på utan större irritationer förbannat bra under ett par månader nu, har du testat det? Finns mer att läsa om det i denna och andra trådar. Fler nöjda användare där tror jag. Tur för Diino att de har Keptang, för han verkar vara ganska ensam

Ursprungligen av panther:

Det var likadant för mig med Diino, och det blev inte bättre heller. Tyvärr blev utvärderingen efter några månaders försök inte alls godkänt, och ett lite halvdant företag.
Men trots bortkastade pengar på Diino fick jag ett förmånligt erbjudande och bra mycket mer space - unlimited - hos Crashplan. Det har tuggat på utan större irritationer förbannat bra under ett par månader nu, har du testat det? Finns mer att läsa om det i denna och andra trådar. Fler nöjda användare där tror jag. Tur för Diino att de har Keptang, för han verkar vara ganska ensam

Diino har också unlimited backup.
Hur är det med hastighet till Crashplan?

Ursprungligen av ill_chrill:

Diino har också unlimited backup.
Hur är det med hastighet till Crashplan?

Unlimited backup ja, men inte unlimited space. Det har Crashplan.
Är skitnöjd, eftersom det innebär att jag har backup på allt online (åtminstone snart).

Hastigheten verkar vara lite olika verkar det som.
Aldrig lägre än 1,1Mbps, oftast bra mycket mer 3-5mbps ibland mycket snabbare också. Den har aldrig hängt sig, går bara ner vid omstart eller om wifi 'n går ner, eller liknande.
Så den är jäkligt stabil, det är viktigast även om hastigheten verkar variera lite.
Förvisso bara backup ifrån en dator på det kontot jag köpte, men jag backar up min andra till den så det finns ju med i alla fall.

Ursprungligen av panther:

Unlimited backup ja, men inte unlimited space. Det har Crashplan.
Är skitnöjd, eftersom det innebär att jag har backup på allt online (åtminstone snart).

Hastigheten verkar vara lite olika verkar det som.
Aldrig lägre än 1,1Mbps, oftast bra mycket mer 3-5mbps ibland mycket snabbare också. Den har aldrig hängt sig, går bara ner vid omstart eller om wifi 'n går ner, eller liknande.
Så den är jäkligt stabil, det är viktigast även om hastigheten verkar variera lite.
Förvisso bara backup ifrån en dator på det kontot jag köpte, men jag backar up min andra till den så det finns ju med i alla fall.

Ok, jag snurrar mellan 10-20 Mbps till Diino. Det var mycket därför jag bytte från Backblaze som var långsamt.
Får väl testa, sjukt o hoppa på en tredje lösning på ett halvår.

Diino fixar inte att man avbryter backupen. Var på 80% i går morse. När jag kom hem med datorn igen på kvällen börja den om från 6% igen. Känns skakigt

Märkligt, funkar bra med avbrutna här (inkrementella som avbryts alltså). Har du kört en fullständig backup först? Kan ha med det att göra annars kanske.

Nu har jag testat:

Backblaze
+ok app
-kan inte backa nätverksanslutna diskar (NAS)
-dålig hastighet

Diino
-usel app. Känns osäkert
+backar NAS
+bäst hastighet, 15-20Mbps

CrashPlan
+bäst app
+backar NAS
-dålig hastighet, 1,5-3Mbps

Jag vill backa upp 1,5TB ca så hastigheten är viktig men Diino känns ungefär lika säkert som att ge en hårddisk till en knarkare och be hen komma hem till mig när ja behöver den.

Finns det några andra alt (i samma prisklass) som är värda att testa?

Jag kör CrashPlan sen några månader tillbaka, inte världens bästa hastighet men får iallafall mellan 4-5Mbps konstant.

Insåg själv att jag inte kommer hitta en bättre tjänst till det priset så kör på det.
Suveränt med att kunna ha multipla destinationer (både lokalt och remote) förutom molnet.

Har en backup där på 500GB just nu, men ska fylla på mer nu då allt är synkat och fint.

Man får ha tålamod med första backupen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-25 19:35

Även jag är mycket nöjd med Crashplan. Kör på en familjeplan med just nu tre datorer, en har extern hårddisk som också backas upp. Totalt åtminstone 460 Gigabyte för en handfull dollar i månaden.

Fortfarande nöjd med Crashplan för min del, klart nöjd över bytet från Backblaze (som inte var direkt dåligt, men Crashplan är bättre på många punkter). Kör familjepaketet och har tre datorer och 2-3 TB totalt, mycket prisvärt.

Hastigheten var usel från början, men det visst min fiberkonverter som sakta dog allt mer visade det sig. Jag beklagade mig över CP flera gånger då, men det var inte deras fel

Ursprungligen av Adrian B:

Fortfarande nöjd med Crashplan för min del, klart nöjd över bytet från Backblaze (som inte var direkt dåligt, men Crashplan är bättre på många punkter). Kör familjepaketet och har tre datorer och 2-3 TB totalt, mycket prisvärt.

Hastigheten var usel från början, men det visst min fiberkonverter som sakta dog allt mer visade det sig. Jag beklagade mig över CP flera gånger då, men det var inte deras fel

Testkörde i 3 månader, sen slog jag till på 5 års familjepaket på en gång, det bara funkar.
8-9 maskiner som säkerhetskopieras till en NAS remote + till CrashPlan själva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 21:32

Det tog ett tag innan Crashplan var ikapp vid första backupen, men nu är det inget på kö.
Jag började med det viktigaste, sen lade jag till foldrar med mindre viktiga filer.

Crashplan kan varna på mail om det inte tagits backup på några dar. Det var en påminnelse att jag behövde installera Java efter att ha installerat Lion.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-09-25 21:53

Körde själv med Crashplan i 3 månader på test och var nöjd. Fortsatte dock inte då jag flyttade och körde enbart mobilt bredband ett tag. Är nu på fast adress igen så funderar verkligen på att köpa ett 3-årspaket på en gång. Ni som backar upp er NAS, kör ni backupen direkt från NAS:en (alltså headless) eller pekar ni på NAS:en från Macen? Sen tycker även jag det är intressant hur lång tid det skulle ta att ladda ner 2 TB från Crashplan igen, naturligtvis beroende på uppkoppling. Någon som behövt ta tillbaka stora mängder data? Har ni då tankat hem det eller beställt en HDD från CrashPlan direkt?

Ursprungligen av kim_sv:

Ni som backar upp er NAS, kör ni backupen direkt från NAS:en (alltså headless) eller pekar ni på NAS:en från Macen?

Jag kör en gammal Mini som backar min NAS, eftersom min MBP sällan är hemma.
Det finns ingen officiell app för Synology och jag vågar inte köra hack när de gäller backup så minin åkte fram från garderoben.

Ursprungligen av kim_sv:

Sen tycker även jag det är intressant hur lång tid det skulle ta att ladda ner 2 TB från Crashplan igen, naturligtvis beroende på uppkoppling. Någon som behövt ta tillbaka stora mängder data? Har ni då tankat hem det eller beställt en HDD från CrashPlan direkt?

Jag gjorde ett snabbtest, fick samma usla hastighet 1-2Mbps (Har 100/100-lina)

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag kör en gammal Mini som backar min NAS, eftersom min MBP sällan är hemma.
Det finns ingen officiell app för Synology och jag vågar inte köra hack när de gäller backup så minin åkte fram från garderoben.

Jag gjorde ett snabbtest, fick samma usla hastighet 1-2Mbps (Har 100/100-lina)

Jag tar och testar imorgon om ingen annan hinner före, har för mig jag fick ok (+10Mbps) hastighet iaf.

Jag har tagit tillbaka rätt stora mängder, minns tyvärr inte hastigheten, men det gick ganska fort (vad nu det betyder..).
Kanske någon kan testa?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-26 10:34

Hur återställer ni, via deras hemsida eller appen?
Gjorde ett högst ovetenskapligt test mha MenuMeters.
Återställning via deras hemsida ger 5,1 Mb/s ner enl Firefox, via deras app säger den 3 Mb/s, vilket verkar stämma rätt bra med verkligheten. (vad MenuMeters säger)

På svenska: på en timme får jag ner 1,4GB via deras app och 2,3GB om man kör via webgränssnitt.
Bredbandskollen bjuder på följande siffror idag: ↓112,8/↑11,28/⌛9ms. Inget Spotify, Skype eller annat bandbreddsätande appar igång.

Ursprungligen av reboot81:

Hur återställer ni, via deras hemsida eller appen?
Gjorde ett högst ovetenskapligt test mha MenuMeters.
Återställning via deras hemsida ger 5,1 Mb/s ner enl Firefox, via deras app säger den 3 Mb/s, vilket verkar stämma rätt bra med verkligheten. (vad MenuMeters säger)

På svenska: på en timme får jag ner 1,4GB via deras app och 2,3GB om man kör via webgränssnitt.
Bredbandskollen bjuder på följande siffror idag: ↓112,8/↑11,28/⌛9ms. Inget Spotify, Skype eller annat bandbreddsätande appar igång.

Jag testade återställa via appen.

Menar du att det går snabbare via webgränssnitt eller att den bara visar olika?

Någon som testat http://www.symform.com/

Ursprungligen av ill_chrill:

Någon som testat http://www.symform.com/

Testat nu, 0 kontroll över vad som sker.
Hastighet ~2,5-3Mbps

Avinstallerat.

  • Medlem
  • 2012-09-29 20:50

Ämnar att ge Arq en chans (kräver ett Amazon S3-konto som inte kostar mer än några futtiga cent per GB).

Någon som har provat?

Bevaka tråden