Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdet av off-site backup, hösten 2011

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mattem:

Inget som tittar på lösningar som är baserade i Sverige? Två fördelar jag direkt tänker på är att man slipper övervakning av FRA samt att man slipper lämna sina dokument i t ex utländska säkerhetstjänsters vakande öga. USA är ju ett bra exempel på där de lätt kan begära att få titta på användares data och företagen är skyldiga att ge tillgång till det utan att meddela användarna.

Kullander i erbjuder backup från Crashplan för vad jag kan se vettiga priser, börjar på 99:-/mån för 30 GB lagring.

http://www.99.se/internet-bredband/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a.html#post2027557

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-17 10:50
Ursprungligen av mattem:

Inget som tittar på lösningar som är baserade i Sverige? Två fördelar jag direkt tänker på är att man slipper övervakning av FRA samt att man slipper lämna sina dokument i t ex utländska säkerhetstjänsters vakande öga. USA är ju ett bra exempel på där de lätt kan begära att få titta på användares data och företagen är skyldiga att ge tillgång till det utan att meddela användarna.

Kullander i erbjuder backup från Crashplan för vad jag kan se vettiga priser, börjar på 99:-/mån för 30 GB lagring.

Det var ju inte billigt direkt.
Det finns en del svenska tjänster men inga som jag tycker håller måttet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-17 10:56
Ursprungligen av mattem:

Inget som tittar på lösningar som är baserade i Sverige? Två fördelar jag direkt tänker på är att man slipper övervakning av FRA samt att man slipper lämna sina dokument i t ex utländska säkerhetstjänsters vakande öga. USA är ju ett bra exempel på där de lätt kan begära att få titta på användares data och företagen är skyldiga att ge tillgång till det utan att meddela användarna.

Man hör ju detta ofta, men har du en trovärdig källa på det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-17 11:15

Så här gjorde jag efter att ha testat några olika varianter (Carbonite, Mozy etc.) och kommit fram till att alla hade för allvarliga begränsningar (överföringshastighet, antal datorer, antal GB).

En vän gav mig sin gamla Mac Mini G4 med 10.6 som jag kopplade ihop med en USB-disk. Sen installerade jag Crashplan på minin och alla mina datorer och ställde in minin som en "vändator", dvs. inte en dator i hemmanätverket (trots att den var ansluten till nätverket). Då tog det inte mycket mer än ett dygn att backa upp tre datorer och cirka 500 GB. När allt det var klart tog jag minin, disken och en gammal Airport extreme och åkte över till föräldrarna och anslöt alltihop till deras bredband (100/100) och gömde undan mina maskiner. Eftersom den initiala backupen gjordes mot en "vändator" så tuffar nu allting på och Crashplan började omedelbart att göra inkrementella backupper. Minin styr jag hemifrån med Teamviewer.

Summa sumarum har jag nu en offsite backup som inte har kostat mig mer än värdet för de begagnade och avlagda maskinerna/disken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-17 11:44
Ursprungligen av pfant:

Så här gjorde jag efter att ha testat några olika varianter (Carbonite, Mozy etc.) och kommit fram till att alla hade för allvarliga begränsningar (överföringshastighet, antal datorer, antal GB).

En vän gav mig sin gamla Mac Mini G4 med 10.6 som jag kopplade ihop med en USB-disk. Sen installerade jag Crashplan på minin och alla mina datorer och ställde in minin som en "vändator", dvs. inte en dator i hemmanätverket (trots att den var ansluten till nätverket). Då tog det inte mycket mer än ett dygn att backa upp tre datorer och cirka 500 GB. När allt det var klart tog jag minin, disken och en gammal Airport extreme och åkte över till föräldrarna och anslöt alltihop till deras bredband (100/100) och gömde undan mina maskiner. Eftersom den initiala backupen gjordes mot en "vändator" så tuffar nu allting på och Crashplan började omedelbart att göra inkrementella backupper. Minin styr jag hemifrån med Teamviewer.

Summa sumarum har jag nu en offsite backup som inte har kostat mig mer än värdet för de begagnade och avlagda maskinerna/disken.

Om du inte räknar med elförbrukningen förstås. Antag att din Mac Mini drar 40 W, dygnet runt, året runt. Det blir om jag inte räknar helt fel (40*24*365) 350400 Wh eller ca 350 kWh.

Ett vanligt elpris är idag 1 kr/kWh (bundet 12 månader) och det brukar tillkomma en nätavgift på ca 80 öre/kWh, tillsammans 1,8 kr/kWh. Det innebär att din Mac Mini kostar ca 630 kr att hålla igång under ett år för bara elen, icke inräknat ev. reservdelar, värdeminskning, etc..

Att köpa Backblaze för ett år kostar 50 USD eller ca 344 kr (inkl 2% valutaväxlingsavgift som många har på sina kort).

Nu har ju du tre datorer, så då sparar du väl eventuellt en slant. Men för oss som bara har en dator och inte vill jaga tior på årsbasis så är det betydligt enklare och förmodligen ändå billigare att leja bort den tjänsten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-17 12:30
Ursprungligen av jahve:

Om du inte räknar med elförbrukningen förstås. Antag att din Mac Mini drar 40 W, dygnet runt, året runt. Det blir om jag inte räknar helt fel (40*24*365) 350400 Wh eller ca 350 kWh.

Ett vanligt elpris är idag 1 kr/kWh (bundet 12 månader) och det brukar tillkomma en nätavgift på ca 80 öre/kWh, tillsammans 1,8 kr/kWh. Det innebär att din Mac Mini kostar ca 630 kr att hålla igång under ett år för bara elen, icke inräknat ev. reservdelar, värdeminskning, etc..

Att köpa Backblaze för ett år kostar 50 USD eller ca 344 kr (inkl 2% valutaväxlingsavgift som många har på sina kort).

Nu har ju du tre datorer, så då sparar du väl eventuellt en slant. Men för oss som bara har en dator och inte vill jaga tior på årsbasis så är det betydligt enklare och förmodligen ändå billigare att leja bort den tjänsten.

Det har du absolut en poäng i. Men för mig låg det också ett värde dels i att kunna göra backup på allt jag har på alla mina datorer utan att för den del choka mitt bredband i ett halvå, dels i att ha mina backupper där jag rent fysiskt har kontroll över dem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-17 15:03
Ursprungligen av pfant:

Det har du absolut en poäng i. Men för mig låg det också ett värde dels i att kunna göra backup på allt jag har på alla mina datorer utan att för den del choka mitt bredband i ett halvå, dels i att ha mina backupper där jag rent fysiskt har kontroll över dem.

Om man räknar in kostnaden för elen (som föräldrarna betalar), så kan man väl ta in kostnaden att återställa från molnet i jämförelsen? Eller kostnaden för att skicka upp den första säkerhetskopian till molnet, datorerna får ju stå igång många fler timmar p.g.a. den långsamma uppladdningen.

Måste Minin stå på 24/7?, räcker det inte med ett par timmar om dagen?

"...om du inte kan ta på din backup, hålla bandet i handen, så har du den inte..." - Jörgen Städje

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-17 22:59
Ursprungligen av reboot81:

Om man räknar in kostnaden för elen (som föräldrarna betalar), så kan man väl ta in kostnaden att återställa från molnet i jämförelsen? Eller kostnaden för att skicka upp den första säkerhetskopian till molnet, datorerna får ju stå igång många fler timmar p.g.a. den långsamma uppladdningen. Måste Minin stå på 24/7?, räcker det inte med ett par timmar om dagen?

Nåja, det är ju inte så ofta man behöver återställa från molnet. Först och främst får man väl utgå från att det ändå är rätt sällan som en egna hårddiskar kraschar eller alla filer försvinner. Förmodligen inte en gång om året. Uppladdningen är faktiskt inte så långsam, jag klarade mina 40 GB på kanske en vecka (och normalt slår jag över till viloläge det sista jag gör för dagen). Det är långt i från 365 dygn. Men det är klart, många har betydligt större datamängder än så, eller långsammare uppkopplingar.

Jag antar att man för enkelhetens skull lämnar datorn på, annars måste man fjärrstyra den varje dag, eller t o m varje timme. Om det inte sker automatiskt är det inte på riktigt.

Onlinebackup är dessutom bara ett komplement, inte en ersättning för en riktig säkerhetskopia på en hårddisk dit man klonar, timemachinar, etc. sin dator.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-18 08:56
Ursprungligen av jahve:

Jag antar att man för enkelhetens skull lämnar datorn på, annars måste man fjärrstyra den varje dag, eller t o m varje timme. Om det inte sker automatiskt är det inte på riktigt.

Helt rätt. Måste du göra någonting manuellt är det inte ett bra backupsystem enligt min mening.

Citat:

Onlinebackup är dessutom bara ett komplement, inte en ersättning för en riktig säkerhetskopia på en hårddisk dit man klonar, timemachinar, etc. sin dator.

För att måla upp en fullständig bild över mitt backupsystem så låter jag samtliga datorer göra Time machine-backuper mot en RAID:ad NAS, därtill låter jag Crashplan göra backup till en dator som står off-site. Då kan jag alltså alltid snabbt återställa/återskapa om någonting pajjar, inklusive en eller ett par diskar i NAS:en, men kan även känna mig trygg i fall av brand eller stöld (om inte tjuven sen knäcker lösenorden till datorerna och innan jag hinner plugga ur USB-disken raderar mina säkerhetskopior...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 20:40

Det här var intressant.
Svaret på en fundering jag hade, det kanske hjälper nån annan:
Om man använder "Friends"-backup med Crashplan kan man skapa en backup till lokalt ansluten USB-disk, sen flytta över USB-disken till vännens dator och fortsätta med inkrementell backup där. Rimligtvis borde man kunna återställa backupen genom att åka och hämta USB-disken (efter att ha fått igång datorn tillräckligt för att installera Crashplan).

Backing Up Very Large File Selections [CrashPlan Support Site]

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-17 21:40

Ja, om du tar med dig en hårddisk till din vän, och han i Crashplanprogram återställer från sin dator till din disk. Ditt lösenord krävs. Läs mer Restore Files (from a Friend's Computer) [CrashPlan].
Ännu en fördel med Crashplan jämfört med andra fjärran molnlösningar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-18 20:08

En fråga. När man ska ta sin första backup i typ några månader. Kan man då slå på och av datorn hur som helst? Har en bärbar som jag släpar till jobbet varje dag och många gånger ligger i viloläge. Om jag ska ta en sådan här backup skulle jag givetvis undvika att ha den i viloläge, men är ändå lite fundersam.

Ursprungligen av andas:

En fråga. När man ska ta sin första backup i typ några månader. Kan man då slå på och av datorn hur som helst? Har en bärbar som jag släpar till jobbet varje dag och många gånger ligger i viloläge. Om jag ska ta en sådan här backup skulle jag givetvis undvika att ha den i viloläge, men är ändå lite fundersam.

Vet inte vad man får för hastighet mot Backblaze/Crashplan osv, kanske tar månader, men det kan nog personerna som kör med dessa berätta.

Jag kör med Diino och har en uppladdningshastighet på 4,5-6 Mbit/s vilket är ok för mig iaf, blir 50-60GB/dag vid första backupen.
Efter det handlar det om några hundra megabyte (beroende på hur mkt man förändrat) per dag, vilket tar någon minut bara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-18 20:58
Ursprungligen av andas:

En fråga. När man ska ta sin första backup i typ några månader. Kan man då slå på och av datorn hur som helst? Har en bärbar som jag släpar till jobbet varje dag och många gånger ligger i viloläge. Om jag ska ta en sådan här backup skulle jag givetvis undvika att ha den i viloläge, men är ändå lite fundersam.

Ja, du kan slå av och på datorn (+viloläge) hur som helst. Backupprogrammet ska i princip fungera helt i bakgrunden och arbeta utan knot. Annars är det något fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 21:36
Ursprungligen av andas:

En fråga. När man ska ta sin första backup i typ några månader. Kan man då slå på och av datorn hur som helst? Har en bärbar som jag släpar till jobbet varje dag och många gånger ligger i viloläge. Om jag ska ta en sådan här backup skulle jag givetvis undvika att ha den i viloläge, men är ändå lite fundersam.

Efter att just ha installerat två provversioner:
Crashplan: klient + "backup engine" (som körs även när klienten stängs av.)

Diino: verkar vara beroende av att klienten är igång. Stänger jag klienten (Java webstart, inte installerad som ett "vanligt" program) så verkar allt Diino-relaterat stängas av. Ikonen i menyraden försvinner.

Edit: När jag stänger programmet visas en dialogruta:
"Exit Diino?
Note, your scheduled backup jobs can't start if you logout."

Finns det nån Diino-inställning för att köra backup som en backgrundsprocess utan klient? Annars blir det nog en kort bekantskap. Att behöva starta ett separat program (bakgrundsprocess är OK) och ha det igång är otänkbart för min del. Att Diino dessutom håller på och tar massor med cpu för att gå igenom mina filer ger inget positivt intryck. Crashplan fixade att komma igång med backup utan att göra något väsen av sig. Fast det går inte så fort, Crashplan räknar med att vara klar med mina 80 GB om 20 dar.

Ursprungligen av oskard:

Efter att just ha installerat två provversioner:
Crashplan: klient + "backup engine" (som körs även när klienten stängs av.)

Diino: verkar vara beroende av att klienten är igång. Stänger jag klienten (Java webstart, inte installerad som ett "vanligt" program) så verkar allt Diino-relaterat stängas av. Ikonen i menyraden försvinner.

Edit: När jag stänger programmet visas en dialogruta:
"Exit Diino?
Note, your scheduled backup jobs can't start if you logout."

Finns det nån Diino-inställning för att köra backup som en backgrundsprocess utan klient? Annars blir det nog en kort bekantskap. Att behöva starta ett separat program (bakgrundsprocess är OK) och ha det igång är otänkbart för min del. Att Diino dessutom håller på och tar massor med cpu för att gå igenom mina filer ger inget positivt intryck. Crashplan fixade att komma igång med backup utan att göra något väsen av sig. Fast det går inte så fort, Crashplan räknar med att vara klar med mina 80 GB om 20 dar.

Diino startar automatiskt i bakgrunden för mig (både på Mac OS X och Windows), aldrig något jag behöver bry mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-19 08:57
Ursprungligen av keptang:

Diino startar automatiskt i bakgrunden för mig (både på Mac OS X och Windows), aldrig något jag behöver bry mig.

Intressant. Det verkar inte vara möjligt med den OS X-klienten som jag laddade ned igår. Jag har iofs inte loggat ur eller startat om. Men stänger jag klienten blir det inga backuper gjorda.
Defaultinställningarna är att den installerar sig som "Diino.app" på skrivbordet, och att jag måste tillåta den att få tillgång till datorn när den startas (med checkbox för att tillåta alla program med samma signatur att få tillgång). Jag kan stänga klientens fönster (men den syns fortfarande som igång i 'Dock', precis som om jag väljer 'Hide'), och då kommer den att köras i "background mode" enl. det tooltip som visas.

Hursomhelst, jag känner mig inte helt imponerad över klienten, och frågan som hänger i luften för min del är hur mycket de vet om OS X när de gör en lite halvtaffligt Javaprogram?

Synd, för det hade varit bra med högre hastighet än Crashplan, och 100 GB för utdelning är också en bonus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-27 09:38
Ursprungligen av Adrian B:

När det gäller onlinetjänsterna i USA så är det knappast ditt lokala bredband som är flaskhalsen. Jag har 100 Mbit fiber men får bara 300-500 kbps i uppladdning till CP. Det beror på hur det routas på vägen till deras datacenter och på vilken hastighet de har möjlighet att ta emot/skicka från sina servrar.

Och troligen rätt mycket på att privatpersoner inte vill betala vad backupen skulle kosta med högre hastighet.

Ursprungligen av keptang:

Diino startar automatiskt i bakgrunden för mig (både på Mac OS X och Windows), aldrig något jag behöver bry mig.

Efter en omstart min dator (pga annan felsökning) så startade min provversion av Diino. Jag hittade den i mitt användarkontos "login items" och den körs följdaktligen bara när jag är inloggad. Så var det "mysteriet" löst.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-27 17:45
Ursprungligen av oskard:

Och troligen rätt mycket på att privatpersoner inte vill betala vad backupen skulle kosta med högre hastighet.

Efter en omstart min dator (pga annan felsökning) så startade min provversion av Diino. Jag hittade den i mitt användarkontos "login items" och den körs följdaktligen bara när jag är inloggad. Så var det "mysteriet" löst.

Handlar inte så mycket om backupen dock, mer att betala för att operatören skaffar bättre peering.

Ursprungligen av zappee:

Handlar inte så mycket om backupen dock, mer att betala för att operatören skaffar bättre peering.

Det spelar ingen större roll om operatören har bra peering om din ISP har pissig peering. I det här fallet krävs det två för att dansa tango!

Många användare tror jag inte tycker uppladdninghastighet är jätteviktigt, bara den tuggar på utan avbrott.

Ursprungligen av andas:

En fråga. När man ska ta sin första backup i typ några månader. Kan man då slå på och av datorn hur som helst? Har en bärbar som jag släpar till jobbet varje dag och många gånger ligger i viloläge. Om jag ska ta en sådan här backup skulle jag givetvis undvika att ha den i viloläge, men är ändå lite fundersam.

Ja, det är precis så det fungerar. Både Backblaze och Crashplan men även t.ex. Dropbox (och Time Machine) är ju tänkt att alltid snurra i bakgrunden och fungera även fast man öppnar/stänger datorn, startar om den, använder den utan nät osv, så det är bara att dra igång det och sen inte tänka på det mera (förutom att alltid ha datorn igång när det är möjligt).

Diino kan jag inte svara för, men som du skriver så har Crashplan två delar varav den ena körs i bakgrunden oavsett om det vanliga Crashplan-programmet är igång.

(Och ja, jag vet att jag skrev ganska precis samma som jahve fast i fler ord ).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 13:40
Ursprungligen av Marcus K:

Ni som spenderar flera veckor på att göra en fullständig backup, har ni kollat om det tar lika lång tid att göra en fullständig återställning? Backup handlar inte bara om att man ska göra det regelbundet, man ska även regelbundet kontrollera att det går att återläsa. Vi hade gjort den missen när poolen med alla hemkataloger kraschade. Det visade sig att TSM (bandbackup från IBM) inte valde band i helt optimal ordning när man hade flera hundra filsystem som skulle återställas samtidigt.

Oftast har man ju bättre hastighet ner än upp på sitt bredband, så då behöver det inte ta så långt tid att återställa.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är precis så det fungerar. Både Backblaze och Crashplan men även t.ex. Dropbox (och Time Machine) är ju tänkt att alltid snurra i bakgrunden och fungera även fast man öppnar/stänger datorn, startar om den, använder den utan nät osv, så det är bara att dra igång det och sen inte tänka på det mera (förutom att alltid ha datorn igång när det är möjligt).

Diino kan jag inte svara för, men som du skriver så har Crashplan två delar varav den ena körs i bakgrunden oavsett om det vanliga Crashplan-programmet är igång.

(Och ja, jag vet att jag skrev ganska precis samma som jahve fast i fler ord ).

Fast varken BB eller CP har väl full återställning som jag fattar det. Alltså från en helt blank disk. Av den anledningen kör jag Your Online Redundant Data Store for Backup and Recovery - cloud backup enterprise solution på min Windowsmaskin.

Fast du/ni kanske bara ta backup på era time machine backups?

Ursprungligen av zappee:

Oftast har man ju bättre hastighet ner än upp på sitt bredband, så då behöver det inte ta så långt tid att återställa.

När det gäller onlinetjänsterna i USA så är det knappast ditt lokala bredband som är flaskhalsen. Jag har 100 Mbit fiber men får bara 300-500 kbps i uppladdning till CP. Det beror på hur det routas på vägen till deras datacenter och på vilken hastighet de har möjlighet att ta emot/skicka från sina servrar.

Ursprungligen av zappee:

Fast varken BB eller CP har väl full återställning som jag fattar det. Alltså från en helt blank disk.

Min poäng är att det spelar mindre roll för det tar ändå för lång tid, vare sig det ta veckor eller månader att hämta all data så vill man börja använda sin dator tidigare än så. Backup online är främst för att rädda filer och data, snarare än att att ha en bootbar backup.

Ursprungligen av zappee:

Fast du/ni kanske bara ta backup på era time machine backups?

Näe, jag är alldeles för skeptiskt till TM för att göra enbart det. Litar inte att TM håller i längden, jag har mer än en gång varit med om att TM helt plötsligt bestämt sig för att all gammal backup är oanvändbar och måste raderas.

I dagsläget tar jag inte backup av TM alls, men nu när jag bytt till CP skulle jag kunna göra det via deras mjukvara. Det känns dock redundant, om CP gör ett bra jobb så har jag ju redan en backup med historik hos dem, precis som TM ger mig. Men jag skulle kunna använda CP för att ta backup av TM från en extern disk till en annan möjligen (eller så använder jag SuperDuper till det).

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, jag är alldeles för skeptiskt till TM för att göra enbart det. Litar inte att TM håller i längden, jag har mer än en gång varit med om att TM helt plötsligt bestämt sig för att all gammal backup är oanvändbar och måste raderas.

I dagsläget tar jag inte backup av TM alls, men nu när jag bytt till CP skulle jag kunna göra det via deras mjukvara. Det känns dock redundant, om CP gör ett bra jobb så har jag ju redan en backup med historik hos dem, precis som TM ger mig. Men jag skulle kunna använda CP för att ta backup av TM från en extern disk till en annan möjligen (eller så använder jag SuperDuper till det).

Eller använda alla 3
Har precis börjat med CP också, Time Machine är bra att ha även om jag också varit med om att den får för sig att radera hela skiten någon gång på MBA'n, men inte på iMacen. CCC började jag med för att ha en kopia av Snöleoparden i sista version, ifall man får för sig att man skulle behöva gå tillbaka till den. Sen var det väl lika bra att fortsätta att ha en kopia av Lejonet också...

Backup kan man aldrig ha för mycket av.

I somras rasade 2 diskar samtidigt, med 2 kopior av hela itunes musiken på, tack och lov hade jag 1 kopia till, originalet. Nu har jag 4 kopior och snart 5 när jag får upp 1 kopia till CP också. Den känslan vill jag aldrig ha i magen igen. Trodde att jag var bra backupad, trodde inte att 2 diskar skulle rasa på en gång, men åker de i golvet så....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 17:25
Ursprungligen av Adrian B:

När det gäller onlinetjänsterna i USA så är det knappast ditt lokala bredband som är flaskhalsen. Jag har 100 Mbit fiber men får bara 300-500 kbps i uppladdning till CP. Det beror på hur det routas på vägen till deras datacenter och på vilken hastighet de har möjlighet att ta emot/skicka från sina servrar.

Min poäng är att det spelar mindre roll för det tar ändå för lång tid, vare sig det ta veckor eller månader att hämta all data så vill man börja använda sin dator tidigare än så. Backup online är främst för att rädda filer och data, snarare än att att ha en bootbar backup.

Därför jag inte använder tjänster i USA.
Acronis som jag kör nu har jag full speed mot deras tyska servrar.
Keepit som jag körde innan hade jag också full speed mot deras servrar i köpenhamn.

Naturligtivs tar det ju lite tid i alla fall men jag tycker det är skönt att ha möjligheten till en bootbar backup också. Filbackupen har jag man ju ändå.

Ursprungligen av zappee:

Därför jag inte använder tjänster i USA.
Acronis som jag kör nu har jag full speed mot deras tyska servrar.

Men den produkten går bort då de inte har stöd för Mac, eller har jag missat något? Vad betalar du för tjänsten?

Ursprungligen av zappee:

Naturligtivs tar det ju lite tid i alla fall men jag tycker det är skönt att ha möjligheten till en bootbar backup också. Filbackupen har jag man ju ändå.

Vilken hastighet får du när du laddar ner? Hur lång tid skulle det ta att dra hem en bootbar backup av säg en 500 GB-disk? Skulle du kunna vänta med att boota din dator tills dess?

Ursprungligen av zappee:

Filbackupen har jag man ju ändå.

Har du filbackup i molnet/offsite ändå, eller hur menar du?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 23:54
Ursprungligen av Adrian B:

Men den produkten går bort då de inte har stöd för Mac, eller har jag missat något? Vad betalar du för tjänsten?

Vilken hastighet får du när du laddar ner? Hur lång tid skulle det ta att dra hem en bootbar backup av säg en 500 GB-disk? Skulle du kunna vänta med att boota din dator tills dess?

Har du filbackup i molnet/offsite ändå, eller hur menar du?

Nej, det är sant. Jag har den till min windowsmaskin. Har inte börjat betala än, kör 60dagars trial, men tror den kostar 75 dollar om året.

Har inte testat dra hem en hel bootbar backup men eftersom min backup ligger på ca 125gb och med 40-50mbit så går det ganska kvickt.
Så jag hade förmodligen väntat då jag har andra datorer som jag kan använda så länge.
Sen har jag ju i samma program även backup mot en extern disk.

Ja, alltså jag kan ju både plocka ut enstaka filer och en hel bootbar backup.

Ni som spenderar flera veckor på att göra en fullständig backup, har ni kollat om det tar lika lång tid att göra en fullständig återställning? Backup handlar inte bara om att man ska göra det regelbundet, man ska även regelbundet kontrollera att det går att återläsa. Vi hade gjort den missen när poolen med alla hemkataloger kraschade. Det visade sig att TSM (bandbackup från IBM) inte valde band i helt optimal ordning när man hade flera hundra filsystem som skulle återställas samtidigt.

Ursprungligen av Marcus K:

Ni som spenderar flera veckor på att göra en fullständig backup, har ni kollat om det tar lika lång tid att göra en fullständig återställning? Backup handlar inte bara om att man ska göra det regelbundet, man ska även regelbundet kontrollera att det går att återläsa. Vi hade gjort den missen när poolen med alla hemkataloger kraschade. Det visade sig att TSM (bandbackup från IBM) inte valde band i helt optimal ordning när man hade flera hundra filsystem som skulle återställas samtidigt.

Ja, att även testa att backuplösningar fungerar är minst lika viktigt.

När det gäller tjänster som Crashplan etc så kan nog en fullständig återställning ta månader om man har flera hundra GB eller rentav flera TB. Så en fullständig återställning från dessa tjänster är bara till aktuellt i "huset brinner ned"-scenariot i mina ögon.

Men de är också bra att ha för att återställa enstaka filer, i fallet med CP så sparar de alla gamla raderade filer också vilket är en bonus om man lågt senare kommer på att man raderat en mapp eller fil som man inte borde.

Men för det akuta läget då en disk havererar och man snabbt ska upp på banan igen bör man ha en lokal backup till extern disk. Antingen via Time Machine eller t.ex. Crashplan som kan sända backup till flera destinationer automatiskt.

Det bästa och snabbaste sättet att vara snabbt på banan är att man klonar disken med ett pålitligt verktyg som SuperDuper, t.ex. en gång varje natt, utöver en inkrementell backup som Time Machine. Då har man en backup man kan boota från omedelbart och så kan man använda TM för att "spoola fram" till senaste TM-backupen om man hunnit använda datorn under dagen.

Fått tre vänner nu att haka på med Offsite-backup.

En av dem har pajjad disk som han köpte Försäkring till... Ett sånt där paket för 300:-
Nu bråkar han med Företaget och Spanien(!) (Där jobbet skall göras) om det hela.
Koden är redan används säger de.....

Med en bra Offsite, hade det här inte behövt hända.

Den andra frågade jag vad som skulle hända om disken rasade. Nja, kanske ngt likvärdigt
med skilsmässa svarade han. är det värt 30:- i månan rädda det hela kontrade jag...

Den tredje hörde när vi två pratade och öppnade konto medans vi var där ...

Ni kan gissa vem de ringer när det strular va?

Bevaka tråden