Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu finns filmer i iTunes Store - i Sverige!

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-29 14:18
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför köper man filmer? Ser ni om filmer flera gånger? Själv ser jag en film max två gånger - enda undantaget är Gudfadern 1 och 2, Citizen Cane, Sergio Leones rullar och Ben Hur som jag sett tre gånger...kanske fyra :-).

Ja, en del ser filmer flera gånger. Exempelvis barn kan vilja se samma film nästan varje dag.

Vissa filmer köper man, andra hyr man. Nåväl, nog med OT.

Fantastisk trevligt om det kommer fullt ut. Hyra filmer i HD ser jag fram emot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 14:18
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför köper man filmer? Ser ni om filmer flera gånger? Själv ser jag en film max två gånger - enda undantaget är Gudfadern 1 och 2, Citizen Cane, Sergio Leones rullar och Ben Hur som jag sett tre gånger...kanske fyra :-).

Jag tror att det i grunden handlar om en samlarådra som måste blidkas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 14:44

Jamen, that's about freakin' over overdue time!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 15:09

Är så trött på att Apple inte släpper allt samtidigt i hela världen. Förstår bio och TV serier men allt annat trots att jag tycker de borde ha världspremiärer på alla filmer på samma dag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-29 16:47
Ursprungligen av acke:

Är så trött på att Apple inte släpper allt samtidigt i hela världen. Förstår bio och TV serier men allt annat trots att jag tycker de borde ha världspremiärer på alla filmer på samma dag.

Tror snarare det är våra kära mediabolag som vill ha det såhär.
De verkar tro att Internet går att dela i regioner...

Hmm. Det här gör mig fundersam:

Betyder det att man bara har en chans att se filmen när man hyr den? Återlämningsreglerna är såklart generösa, men det händer ändå att man börjar se en film, en kamrat dyker upp och blir intresserad, och så hoppar man helt enkelt tillbaks till början. Alternativt; "Ska jag köra igång filmen?" - "Jaaa.... eller vänta, vi glömde popcorn/läsk/glasögon/annat-nödvändigt-för-att-se-film!!" - "Nudå?" - "Jaaa... eller vänta!" - Och så vidare. Och så vidare.

Jag skulle föredra att man hade kanske 12 timmar på sig att se filmen hur många gånger man vill. Och det tror jag min lillasyster, som jag ska vara barnvakt åt nästa vecka, också skulle föredra!

Sedan är det här självklart underbart. Det kommer bli toppen sedan när de viddar sitt sortiment, jag har verkligen saknat att hyra film. Numer finns inga bra hyrställen nära där jag bor, så jag ska gotta mig i att kunna bläddra runt efter filmer. ♥

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-29 16:36

Det står lite motstridiga uppgifter i bilden: grafiken säger 24h medan texten säger 48h för att se klart den. Som jag läste tidigare på amerikanska butiken kan man se den hur många gånger som helst under 24h från det första klicket på START.

Ahaaa! Så, de 24/48 timmarna börjar ticka när du tryckt på START, men de timmarna har du sedan på dig att se filmen hur många gånger som helst?

Ursprungligen av Manglobe:

Ahaaa! Så, de 24/48 timmarna börjar ticka när du tryckt på START, men de timmarna har du sedan på dig att se filmen hur många gånger som helst?

Jupp, så funkar det på ATV:n i alla fall.

Förresten så blir jag förvånad över hur många filmer det finns.. Trodde att det skulle vara runt 50 st eller så (fråga inte varför jag trodde det) men det är hundratals..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 20:31

Får känslan av att det fylls på hela tiden.

Går jag in på HD sektionen på min AppleTV så finns det inte så mycket att välja på, men när jag kollar på enskilda filmer så är nästan alla i HD. Har inte hyrt någon än, men en hel del visar tecknet för undertexter. Tyvärr visar de inte i vilket språk de finns. Ska testa i morgon, hoppas det fungerar bra. I så fall kommer det att kännas bra att göra rätt för sig..

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Går jag in på HD sektionen på min AppleTV så finns det inte så mycket att välja på, men när jag kollar på enskilda filmer så är nästan alla i HD. Har inte hyrt någon än, men en hel del visar tecknet för undertexter. Tyvärr visar de inte i vilket språk de finns. Ska testa i morgon, hoppas det fungerar bra. I så fall kommer det att kännas bra att göra rätt för sig..

Jag sitter och kollar både på Apple TV och på iTunes i datorn, och då verkar vissa HD-filmer endast hyrbara i Apple TV, medans vissa andra går att hyra på datorn med. Eller?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Går jag in på HD sektionen på min AppleTV så finns det inte så mycket att välja på, men när jag kollar på enskilda filmer så är nästan alla i HD. Har inte hyrt någon än, men en hel del visar tecknet för undertexter. Tyvärr visar de inte i vilket språk de finns. Ska testa i morgon, hoppas det fungerar bra. I så fall kommer det att kännas bra att göra rätt för sig..

Göra rätt för sig?

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Göra rätt för sig?

Ja, att jag äntligen hittat ett fungerande sätt att hyra film digitalt.. Så nu kan jag börja köpa/hyra istället för att snylta.

I går skrev "Digitalinn" på Facebook att nästa vecka lanseras Apple-TV 2 i Sverige och man kunde förhandsboka hos dem, 1150:- kommer den att kosta enligt dem...

Nu har det dykt upp en ikon för film på min iPad och i iTunes.

aningen OT, men 1150:- för en AT2, när Netonnet säljer dem gråimporterade för 998?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Nu har det dykt upp en ikon för film på min iPad och i iTunes.

aningen OT, men 1150:- för en AT2, när Netonnet säljer dem gråimporterade för 998?

Tänkte samma, låter märkligt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-30 08:54
Ursprungligen av Patrik D:

Tänkte samma, låter märkligt.

Viss låter det lite märkligt men om man kollar på UK där en apple-TV kostar 99 pund vilket motsvarar 1099:- just nu så är det inte så jättekonstigt. Netonnet kan helt enkelt fortsätta gråimportera, men jag tror deras marginaler är försvinnande små just nu då $99=700:- plus tullavgift och moms. Då kan de inte ha mycket kvar.

Och vad kommer ATV2 att kosta, tror ni? Jag gissar på 749:- eller 795:-.

Hade en förhoppning om att jag skulle vara först med nyheten men så blev det inte. Tog dock denna skärmdump...:cool:

Bra hyrpriser iaf

Nja, priserna ligger väl på samma eller en tia högre än öviga liknade tjänster som Headweb.

Kul att man kan sortera i årtionde. Går ända ner till 1930-tal där man finner Gone with the wind o Wizard of OZ

Om det går att se filmerna på iPad/iPhone så kan jag eventuellt se att jag kommer använda tjänsten när jag ska ut och resa.

Ursprungligen av MrSinatra:

Om det går att se filmerna på iPad/iPhone så kan jag eventuellt se att jag kommer använda tjänsten när jag ska ut och resa.

Ja det går bra, både att hyra och köpa.

Någon som hunnit testa en film med undertexter? Hur fungerar det?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Någon som hunnit testa en film med undertexter? Hur fungerar det?

Nån som vet om undertexten går att stänga av? De enda fall jag ser film med översättning är när det är andra språk än svenska o engelska

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-03 10:22
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nån som vet om undertexten går att stänga av? De enda fall jag ser film med översättning är när det är andra språk än svenska o engelska

Givetvis går det

Om kör via ATV2 så är det bara att hålla inne mittenknappen så får du upp en meny där du kan välja bland de olika kapitel, ljud och textningar som kan finnas i filen du spelar upp. Samma sak gäller i iTunes.

Jag har testat "Black Swan" både på iPhone och på datorn. Fungerar utmärkt!

Bevaka tråden