Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu finns filmer i iTunes Store - i Sverige!

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av frazze:

Ja, den har haft svenska mycket länge.

Ja, du ser. Här är grabben som har koll.

Verkar som det bara är engelskt tal (på barnfilmerna) och utan text på övriga. Än så länge.

Surt, ville testa en Pixar med dottern ikväll.

Ursprungligen av Leftrustle:

Verkar som det bara är engelskt tal (på barnfilmerna) och utan text på övriga. Än så länge.

Surt, ville testa en Pixar med dottern ikväll.

Men svensk dubbning är ju alltid provocerande dålig. Mina barn (och jag) skyr det som pesten. Att skippa dubbningen är ganska bra sätt att lära sig engelska (och japanska)

Ursprungligen av Leftrustle:

Sen är 139 spänn för en Pixar-film från 2006, ej HD, nästan provocerande dyrt.

Jo, priserna är helt off

Sen är 139 spänn för en Pixar-film från 2006, ej HD, nästan provocerande dyrt.

Ursprungligen av Leftrustle:

Sen är 139 spänn för en Pixar-film från 2006, ej HD, nästan provocerande dyrt.

Hittar ingen *gilla* i denna tråd, men ja, det är det ju defintivt. Dock är kvalitetsskillnaden försumbar på tecknade filmer, jag har studerat det mycket noga med mina barn.

Apple har alltså gått tillbaka till sin gamla prispolicy ($1 = 10 SEK)... Jag tror att detta inte är en svensk uppgörelse, därav de otextade filmerna/odubbade barnfilmerna. Jag tror att Apple skickar ett meddelande till Nordisk Film, SF etc och säger "fixa det här nu, annars kör vi bara över er". Svenska Apple Store finns givetvis inte i Sverige, så egentligen spelar det ju ingen roll för Apple.
Det finns dock en hake i det resonemanget. ALLA andra lyckas fixa streamade hyrfilmer i Sverige, utom Apple, så varför skulle det vara ett problem för just dem? Dessutom är Apple dyrare än flera andra på sina filmer, så man kan ju anta att distributörerna ändå tjänar en rejäl hacka.
Ett annat alternativ: Dealen blev klar nu, och Apple la upp ett gäng filmer på en gång bara för att visa att det går.
Ett tredje alternativ: Detta är en värdemätare för att se hur många ATV som finns i Sverige/Norden och om det är ekonomiskt lönsamt för Apple att sätta igång med en förhandling med svenska distributörer.
Är det någon som vet om det fungerar i något annat land än USA?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-28 09:32

Alla länder som säljer TV2 har rimligtvis uthyrning och försäljning. Då den som mediacenter är begränsad utan hårddisk (till skillnad från 1:an). Tyskland, Frankrike, UK och Spanien är de jag tittat på som alla verkar ha det.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-28 10:00

Jag tror att detta som påtryckningsmedel är ganska svagt. Det skulle i sådana fall ha gjorts med en ny förstasida på deras hemsida där det står att man kan köpa och hyra film, samt faktiskt köpa sig en TV2. Att det dessutom inte verkar finnas material på Svenska gör också det påtryckningen väldigt mycket svagare.

Om de vill få reda på hur många i Sverige som använder en kan de ju börja med att kolla ip-nummer på de som hyr film och kontrollera hur många från Sverige som hyr i USA/UK. Visst vissa kanske inte streamar alls, men någon gång har nog de flesta åtminstone laddat ner en uppdatering vilket borde räcka för att få en väldigt korrekt siffra. Det är ju dessutom väldigt orättvist mot marknaden att gråimporten ska styra hur mycket kraft man ska lägga på att implementera hyr/köp-systemet av film.

Att allt dessutom sker i "lönndom" är konfunderande. Kanske är alla avtal redan slutna, men de har inte materialet så de kan lägga upp svenska titlar ännu. Eller så har de börjat lite smått, men den stora lanseringen sker den 4 oktober då man ändå ska stänga ner affären (apple.se) för att uppgradera med den nya iphonen, iOS och förhoppningsvis TV2 i Sverige.

Fjärde oktoberteorin låter rimlig. Men den förklarar inte att det finns filmer där nu, eller att de inte är på svenska. Vill man från Apples sida göra en offentlig påtryckning så skickar man nog ute ett pressmeddelande.
Den mest logiska förklaringen jag kommer på är att det redan finns avtal skrivna, men att det i tid kom för nära lanseringen av iOS5/iPhone 5, varför man valde att invänta 4/10.
Svenska filmer (alla har väl väntat på nya Åsa Nisse?) och svensktextade filmer kommer när ATV2 säljs i Sverige.

Jag förväntar mig inte textning på film i iTunes.

Apple är väl som Microsoft och deras Zune på xbox live.
För mycket jobb att ha subtitles till hela Europa när man skall streama...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-09-28 14:22

Vet inte vad vi ska tro om detta. Apple brukar inte smyga ut sådant här på det här viset. Dessutom känns det lite "beta" hela grejen. Är det ett misstag? Är det på gång på riktigt? Ja, fasen vet.

Vad jag däremot vet. Är att svengelskan i denna rutan var hysterisk rolig.

Ursprungligen av Spooky:

Vet inte vad vi ska tro om detta. Apple brukar inte smyga ut sådant här på det här viset. Dessutom känns det lite "beta" hela grejen. Är det ett misstag? Är det på gång på riktigt? Ja, fasen vet.

Vad jag däremot vet. Är att svengelskan i denna rutan var hysterisk rolig.
[ATTACH="CONFIG"]30527[/ATTACH]

Var det inte lite på samma sätt innan svenska Music Store släpptes? Folk började upptäcka Ulf Lundell i tyska affären och sånt.

De lägger säkert ut en del för att testa och se att allt funkar innan launch.

Ursprungligen av illerG:

Jag förväntar mig inte textning på film i iTunes.

Apple är väl som Microsoft och deras Zune på xbox live.
För mycket jobb att ha subtitles till hela Europa när man skall streama...

...så man förväntar sig stor försäljning av filmer till spansktalande och portugisisktalande länder då, som i dagsläget dubbar det mesta (ironi). Antar att Zune är som Mubi på PS3 (en gratistjänst) och då finns det ju ingen anledning att lägga energi på textning/dubbning, men ska du lyckas sälja något är det nog nödvändigt.

Ursprungligen av Fitinghoff:

...så man förväntar sig stor försäljning av filmer till spansktalande och portugisisktalande länder då, som i dagsläget dubbar det mesta (ironi). Antar att Zune är som Mubi på PS3 (en gratistjänst) och då finns det ju ingen anledning att lägga energi på textning/dubbning, men ska du lyckas sälja något är det nog nödvändigt.

Nej det är inte en gratistjänst.

Du betalar ganska bra för att få streama hyrd film i HD-kavlité.
Men något jag gjort många ggr för att det kort och gott är enkelt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-28 21:17

Efter att ha klickat runt lite och kommit till kategorierna av filmer, och på ett svensk konto hittat 1930 filmer så är det inte ett misstag. Nog mer en pr-kupp.

På tisdag, let the show begin.

Är jag blind?
Ser fan inte alternativen i itunes alls...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-28 21:30
Ursprungligen av PeeMaN:

Är jag blind?
Ser fan inte alternativen i itunes alls...

iTunes Store är inte fullt uppdaterat. Tryck på browse till höger på startsidan för iTunes Store.

Ursprungligen av joakimo:

iTunes Store är inte fullt uppdaterat. Tryck på browse till höger på startsidan för iTunes Store.

aha, nu så. Loggade in på min atv2 också.
Inte direkt imponerad över att det totalt finns 34 filmer att hyra i HD.....

Edit: Nu dök det upp fler. Skönt att sjösätta det hela lite sporadiskt sådär.
Frågan är varför jag ska betala 40spänn för att hyra en film bara, det är lika dyrt som att gå och hyra på BR-disc.

  • Medlem
  • 2011-09-28 21:37

Även i iTunes på ipaden finns det nu filmer under "Movie"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-28 21:38

Skulle gärna se att prissättningen vore lite mer som App Store 7/15/22:- för uthyrning.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-09-28 23:08

Nu fungerar topplista och genrer under filmer i ATV som det ska.

iTunes i iPhone är inte uppdaterad med en filmsektion - fast det har kanske aldrig gått att hyra eller köpa filmer där?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-28 23:18
Ursprungligen av Capeman:

iTunes i iPhone är inte uppdaterad med en filmsektion - fast det har kanske aldrig gått att hyra eller köpa filmer där?

Det går att söka efter filmer på en iPhone.

Ursprungligen av joakimo:

Det går att söka efter filmer på en iPhone.

Japp, du har rätt. Råkade söka på en film som tydligen inte fanns...

Ursprungligen av joakimo:

Det går att söka efter filmer på en iPhone.

Går att se preview och köpa filmerna också, iaf från iOS 5, antar att det fungerar även från 4.x då iTunes i iOS använder HTML5 och inte är beroende av en specifik app egentligen.

Vad är det här för BS!?

Filmerna är inte i HD när man kollar iTunes men i stort sett alla filmerna har HD alternativ i iphone, ipad och apple TV.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 00:59

Om någon har missat det: nu är åtminstone filmernas startsida live (fortfarande ingen direktlänk dit dock).

Tycker spontant att det ibland känns lite dyrt — är till exempel inne på ett liknande spår som joakimo när det kommer till prissättning på hyrfilm. Men mest är jag glad för att tjänsten äntligen är här!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-29 08:11
Ursprungligen av Adzam 1:

Om någon har missat det: nu är åtminstone filmernas startsida live (fortfarande ingen direktlänk dit dock).

Tycker spontant att det ibland känns lite dyrt — är till exempel inne på ett liknande spår som joakimo när det kommer till prissättning på hyrfilm. Men mest är jag glad för att tjänsten äntligen är här!

Prissättningen lär aldrig hamna ner mot de lägre klasserna av betalning då de inte ens ligger där i US. En film kostar som regel $4.99 och om man väljer att titta på något riktigt gammalt kan man få den för $2.99. Jag tycker det är ok. Det behöver inte vara billigare än att åka och hyra en fysisk film. Det viktiga är att jag slipper åka och hyra samt fundera på att lämna tillbaka filmen. Det är i mina ögon värt flera tior. Det enda viktiga är väl att tjänsten inte blir dyrare än andra on demand-tjänster och där verkar Viasat ha något bra på G.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-29 08:32
Ursprungligen av andas:

Prissättningen lär aldrig hamna ner mot de lägre klasserna av betalning då de inte ens ligger där i US. En film kostar som regel $4.99 och om man väljer att titta på något riktigt gammalt kan man få den för $2.99. Jag tycker det är ok. Det behöver inte vara billigare än att åka och hyra en fysisk film. Det viktiga är att jag slipper åka och hyra samt fundera på att lämna tillbaka filmen. Det är i mina ögon värt flera tior. Det enda viktiga är väl att tjänsten inte blir dyrare än andra on demand-tjänster och där verkar Viasat ha något bra på G.

Jo, det behöver det.
Det är knappast dyrare att distribuera film över Internet.
Generalfel som vanligt av mediabranschen.

Bevaka tråden