Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nedgraderar jag från Lion till Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LCR:

Se PM

Levererades den med LION ?

Om den gjorde det så ber jag om ursäkt, men om den levererades med SL så är det precis vad jag menar! Jag menade inte att du satt med en uråldrig gammal CoreDuo!

Den levererades med SL, uppgraderade till Lion. Hårddisk rasade och fick den bytt.
Fick då frågan om jag körde SL eller Lion.
Lion sa jag. Tack det var bra...
När den kom hem så körde jag i Lionstickan, la på Lion igen...
en månad senare vill jag köra SL och det var häromdagen, gick ju inge bra.

Sitter nu med en "clean" install av Lion och har just nu iaf inga problem.... (håller tummar)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-26 17:31

Fattar inte hur de kunnat göra ett sämre OS system...
Jag har problem med att bokstäver försvunnit på safari (firefox ok) men i safari så har jag en massa A med en ram runt på massor av sidor och även på många mail i hotmail. Har kladdat med detta en vecka nu utan att få klarhet i det. Sen är även Finder konstig och fungerar inta alls på sökningar som innan fungerade... Vill ha tillbaka det gamla... Har en TC så kanske denna går att använda för återställning eller?

Det som jag tycker känns oroväckande med denna tråden är allt snack om att man måste dubbla minnet i en relativt ny maskin, "byt hårddisk" för att kunna köra det senaste OSet.

Var inte detta något som "vi" alltid kritiserade Windows världen för???

Jag var i alla fall en av de många som garvade åt alla som var tvungna att byta ut befintlig mjukvara för att kunna köra nästa version av WinOS medan vi Mac-användare kunde utan större problem använda senaste versionen av Mac OS X trots att datorn vi satt på inte var purfärsk eller ombyggd, men de dagarna verkar vara förbi.

Det jag syftade på var när det nämns att man ska nedgradera en Mac som levererades med Lion till Snow Leopard.

Ursprungligen av LCR:

Det jag syftade på var när det nämns att man ska nedgradera en Mac som levererades med Lion till Snow Leopard.

Det har alltid varit svårt och förenat med problem att installera ett tidigare OS än det som maskinen levererades med.
Sett på andra forum på nätet att Lion-maskiner ballar ur med krascher, grafikbugg osv när man tvingat dem till SL.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-25 11:25

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra..eller resonera

Jag gillar ju verkligen Exposé och Finder i Snow Leopard men kan ju drömma att Apple skulle fixa tillbaks det fast i Lion. Jag tycker ju den där funktionen om skulle få grännsnitt på ändringar i ens document som är samma i Time Machine. Dock så hade jag nog velat ha funktionen att kunna spara som och att namnge filen.

Jag vet inte hur kompatibelt Snow Leopard är från och med nu och jag vet inte om jag skulle orka installera SL nu och sen tillbaks till Lion bara för det verkar funka stabilt. Jag vill ju bland annat ha iCloud, så jag antar jag måste har inget val än att vara kvar?

Jag antar det var ungefär såna här problem med Snow Leopard när det släppets men orkar man att vänta på att Lion ska bli stabilt? Jag vet inte hur jag säkrast gör backup på allt för jag har gjort backup från Lion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-25 14:53

Jag kör Mac OS Lion 10.7 på min nya Macbook air late 2011 icore 5, den är firmware uppgraderad från fabrik att inte ta emot SL. Lion 10.7 levereras förinstallerad.

Den har 2 gig ram-minne standard och har inga problem med hängningar/badbollar eller att den skulle vara långsam på något sätt, inte heller några värmeproblem. Inga flash problem heller.

Så ram-minnet är i alla fall inte problemet på dessa nyaste maskiner kontra Lion, och Apple har ju lanserat dom med 2 gig ram enbart för Lion.

Självklart är 4 gig ram- minne att föredra, men jag har inga uppenbara prestanda problem med 2 gig ram kontra 10.7 Lion när det gäller vanligt dator användande (surf-bild-film mmm) .

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag kör Mac OS Lion 10.7 på min nya Macbook air late 2011 icore 5, den är firmware uppgraderad från fabrik att inte ta emot SL. Lion 10.7 levereras förinstallerad.

Den har 2 gig ram-minne standard och har inga problem med hängningar/badbollar eller att den skulle vara långsam på något sätt, inte heller några värmeproblem. Inga flash problem heller.

Så ram-minnet är i alla fall inte problemet på dessa nyaste maskiner kontra Lion, och Apple har ju lanserat dom med 2 gig ram enbart för Lion.

Självklart är 4 gig ram- minne att föredra, men jag har inga uppenbara prestanda problem med 2 gig ram kontra 10.7 Lion när det gäller vanligt dator användande (surf-bild-film mmm) .

Det beror nog väldigt mycket på VAD du gör med den. Kör Safari och starta Lightroom och ha ett Word-dokument uppe samtidigt och den kommer knäa med 2GB. Hade jag vart du hade jag stoppat i minst 8GB i den burken.
Det är ju inte heller att det kostar några större summor.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag kör Mac OS Lion 10.7 på min nya Macbook air late 2011 icore 5, den är firmware uppgraderad från fabrik att inte ta emot SL. Lion 10.7 levereras förinstallerad.

Den har 2 gig ram-minne standard och har inga problem med hängningar/badbollar eller att den skulle vara långsam på något sätt, inte heller några värmeproblem. Inga flash problem heller.

Så ram-minnet är i alla fall inte problemet på dessa nyaste maskiner kontra Lion, och Apple har ju lanserat dom med 2 gig ram enbart för Lion.

Självklart är 4 gig ram- minne att föredra, men jag har inga uppenbara prestanda problem med 2 gig ram kontra 10.7 Lion när det gäller vanligt dator användande (surf-bild-film mmm) .

Ursprungligen av Goflorp:

Det beror nog väldigt mycket på VAD du gör med den. Kör Safari och starta Lightroom och ha ett Word-dokument uppe samtidigt och den kommer knäa med 2GB. Hade jag vart du hade jag stoppat i minst 8GB i den burken.
Det är ju inte heller att det kostar några större summor.

Kan vara svårt att uppgradera minne på den maskinen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-26 20:54
Ursprungligen av suddgummi:

Kan vara svårt att uppgradera minne på den maskinen

Sant men tanken var god och riktig från Goflorp

Man får omprioritera lite mellan applikationerna så går det alldeles utmärkt, pris kontra tillgänglighet samt smidighet var avgörande för mig inte 2 eller 4 gig ram-minne.

Jag intalar mig inte någon osanning när jag hävdar att tack vare den kraftigare processorn och den supersnabba SSD kretsen (fick den snabbare ), så går datorn inte på knäna i min dagliga användning.

Mac OS 10.7 Lion blir också mer optimerad och stabil med kommande uppdateringar.

Vem kör Word nuförtiden , samtidigt som Safari - hallå vilken värld lever vi i, en kvinnovärld - vi män gör en sak i taget, så sant så sant

Senast redigerat 2011-10-02 10:28

Följer program och med dem även serienummer med när jag för tillbaka systemet från den ny (Lion) backen?
Att jag vill/behöver gå tillbaka beror i första hand att jag hade/har ett Indesign CS2 som jag behöver för att kunna jobba med de andra på kontortet.
/U

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2011-09-26 18:00

Nå grabbar...
Har ni kommit fram till någon sammanställning angående hur man:

* Raderar Recovery Partitionen
* och slutligen lyckas installera Snow Leopard efter Lion är raderat.

Vore toppen om någon kunde sammanställa lösningen

/P

Jag har läst någonstans, kanske på macRumors att det förmodligen blir en 10.6.9 med iCloud stöd.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-02 18:55

Hej,
Sitter med uppgraderad Mac och svär över den nya funktionen "file versions",
är så irriterad över att denna funktion inte är valbar så jag funderar på att nergradera.

Hittade denna länk:
How to Downgrade Mac OS X Lion to Snow Leopard | Mac OS X

Kan någon med mer Mac erfarenhet säga om det kommer att fungera ?

Eller om det finns ngt sätt att stänga av "file versions" ?

Ursprungligen av Pasay:

Hej,
Sitter med uppgraderad Mac och svär över den nya funktionen "file versions",
är så irriterad över att denna funktion inte är valbar så jag funderar på att nergradera.

Hittade denna länk:
How to Downgrade Mac OS X Lion to Snow Leopard | Mac OS X

Kan någon med mer Mac erfarenhet säga om det kommer att fungera ?

Eller om det finns ngt sätt att stänga av "file versions" ?

Hur gick det, någon som på ett någorlunda lätt sätt kunnat backa. Jag har originalskivan med Leoparden.

Ursprungligen av nyulrika:

Hur gick det, någon som på ett någorlunda lätt sätt kunnat backa. Jag har originalskivan med Leoparden.

Ja. Detta fungerar.

Har tyvärr inte svaret på din fråga Pasay, men jag börjar bli orolig med ännu en grej med Lion som jag inte gillar, som di fråga berör.

Jag sålde min iMac till farsan idag och gjorde en nyinstallation, med 10.6.8, inte en tanke, inte den minsta fundering på att lägga in Lion åt honom. Dels så anser jag att Snow Leopard är så välutvecklad att det finns ingenting den inte kan leverera, men också för att så många saker med Lion känns onödiga, irriterande osv

It's a sad day.

Nej inget följer med eftersom du formaterar hela disken för att kunna installera Snow Leopard.
Så det blir till att lägga in alla program igen. Om du nu inte har en äldre backup genom ex. time machine pre Lion.

Nä så lätt skulle det väl inte vara
Tror att jag har en "hel" backup på förra systemet. Osäker bara om det är en "bara" backup eller en med hela systemet. Använder Tri-BACKUP 5 och det går ju att backa på olika sätt. Kan man se på innehållet om det skulle kunna funka att "föra över" och hur gör man i sådana fall.......Lite rörig fråga :). Men frågan är hur vet jag om den är bootbar och i sådan fall vad gör jag med den..

Om du kör Tri-backup 5 så är din backup inte bootbar.

Funktionen att göra en bootbar kopia kom i Tri-backup 6.

Tri-BACKUP EN.

Alternativet finns även i femman. Vet att jag har försökt mig på detta, men är osäker på hur det funkar och om resultatet är bootbart eller bara just blev en heltäckande backup. Ska den gå att se som startskiva i systeminställningarna (vilket den inte gör) eller vet man på annat sätt.

Så här säger manualen, till Tri_5
Tri-BACKUP can create and maintain up to date a copy of your hard disk, from witch you can start your computer in case of problem with your main disk.
Note: Use the Assistant to easily create a bootable copy.

Ursprungligen av nyulrika:

Alternativet finns även i femman...

Lite lustigt att de listar det bland nyheterna i sexan. Men, men, så är det ibland...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lite lustigt att de listar det bland nyheterna i sexan. Men, men, så är det ibland...

Tror att nyheten var att det går att göra skript så att man inte behövde assistansen.

Ska se om jag kan summera vad jag vet och kan testa.
Sätt i den ursprungliga skivan (10.6.7). Starta om med alt, välj reinstall och diskutility och hitta hårddisken och hitta mappen. Vad kan gå fel, dvs kommer den att stoppa mig om mappen inte innehåller det den ska för att kunna återskapa.

Ursprungligen av nyulrika:

Ska se om jag kan summera vad jag vet och kan testa.
Sätt i den ursprungliga skivan (10.6.7). Starta om med alt, välj reinstall och diskutility och hitta hårddisken och hitta mappen. Vad kan gå fel, dvs kommer den att stoppa mig om mappen inte innehåller det den ska för att kunna återskapa.

Grunden är att jag tror att jag har en Tri-BACKUP på hela systemet som kanske kan fungera, men vill veta vad jag gör.....

Då det löst sig för den ena försöker den andre igen.

Ska se om jag kan summera vad jag vet och kan testa.
Sätt i den ursprungliga skivan (10.6.7). Starta om med alt, välj reinstall och diskutility och hitta hårddisken och hitta mappen. Vad kan gå fel, dvs kommer den att stoppa mig om mappen inte innehåller det den ska för att kunna återskapa. Och kommer alla program och inställningar med om det är en "riktig backup.

Grunden är att jag tror att jag har en Tri-BACKUP på hela systemet som kanske kan fungera, men är inte säker och vill veta vad jag gör.....Behåller hellre Lejonet än att börja om från början med alla program inställningar m,m,m

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-30 18:04

Hur jag än försöker så möts jag bara av detta;

Konstigt, jag är alltså fast i Lion trots att datorn inte kom med det från början?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-01-30 18:06
Ursprungligen av CEk:

Hur jag än försöker så möts jag bara av detta;

[ATTACH="CONFIG"]31793[/ATTACH]

Konstigt, jag är alltså fast i Lion trots att datorn inte kom med det från början?

10.5 är väl inte Lion, snarare Leopard.
Men du kanske avser något tidigare inlägg?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-30 18:15

Nej, men det verkar som datorn kräver det av nån anledning. Datorn kom med Tiger, jag uppgraderade först till Leopard och sen till Snow Leopard. Nu senast la jag in Lion men det går alltså inte att installera SL igen av nån anledning.

Ursprungligen av CEk:

Nu senast la jag in Lion men det går alltså inte att installera SL igen av nån anledning.

Och du följer guiden på föregående sida och formaterar disk innan du försöker installera?

Bevaka tråden