Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nedgraderar jag från Lion till Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-24 10:05
Ursprungligen av CEk:

Det fungerar utmärkt på min Macbook Pro men problemet är på mina gamla vita Macbook med C2D på 2.0 GHz och 2 Gb RAM, där flyter det inte alls på bra och den har jag som mediacenter så jag vill att det ska flyta på bra - såklart.

2 GB är alldeles för lite RAM, det är därför det inte flyter på.

Ursprungligen av CEk:

Det fungerar utmärkt på min Macbook Pro men problemet är på mina gamla vita Macbook med C2D på 2.0 GHz och 2 Gb RAM, där flyter det inte alls på bra och den har jag som mediacenter så jag vill att det ska flyta på bra - såklart.

Jag har en nästan lika gammal MacBook (Late 2007) men som klarar 4 GB RAM. Jag använder den för samma syfte som du gör men för mig flyter det på utmärkt. När jag körde Lion på 2 GB i samma maskin så kändes det sådär. De där extra 2 GB gjorde skillnaden för mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-01 09:55

Förlåt mig, glömde helt bort att jag faktiskt har 4 Gb minne (667 Mhz) på den gamla Macbooken men den fungerar ändå inte tillfredsställande. Men jag vet som sagt inte hur jag ska göra för att få in SL igen, ska det verkligen vara så jäkla svårt?

Ursprungligen av Capeman:

Jag har en nästan lika gammal MacBook (Late 2007) men som klarar 4 GB RAM. Jag använder den för samma syfte som du gör men för mig flyter det på utmärkt. När jag körde Lion på 2 GB i samma maskin så kändes det sådär. De där extra 2 GB gjorde skillnaden för mig.

Ursprungligen av CEk:

Förlåt mig, glömde helt bort att jag faktiskt har 4 Gb minne (667 Mhz) på den gamla Macbooken men den fungerar ändå inte tillfredsställande. Men jag vet som sagt inte hur jag ska göra för att få in SL igen, ska det verkligen vara så jäkla svårt?

Hur lyckades du med det? Om den är så gammal som du skrev ovan borde den klara att adressera max 3 GB.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-02 10:05
Ursprungligen av Capeman:

Hur lyckades du med det? Om den är så gammal som du skrev ovan borde den klara att adressera max 3 GB.

Inte en aning. Köpte den i början av 2007 men ganska säker på att det är en sen 2006. Sitter 4 Gb i enligt "Om den här datorn" men det kan hända att den kanske bara använder 3 av dom?

Ursprungligen av CEk:

Inte en aning. Köpte den i början av 2007 men ganska säker på att det är en sen 2006. Sitter 4 Gb i enligt "Om den här datorn" men det kan hända att den kanske bara använder 3 av dom?

Du kan se exakt vilken modell du har genom att gå in på Äpplemenyn, About This Mac och More info... Om du fortfarande har Lion kvar, det vill säga. Men egentligen kvittar det, det är ju din upplevelse som styr. Är det för segt så är det för segt.

Ursprungligen av Konrad:

Jag förstår inte allt gnäll om Lion, jag tycker det fungerar perfekt. Bara man ser till att ha moderna varianter av alla program man använder och inte trixar till det men konstigheter.

Och jag förstår inte allt snack om att Lion fungerar perfekt ;). Sitter med en MBP (2009) med 4GB internt och massvis med ledigt HD-utrymme. Har uppdaterade program och har inte tweakat systemet. Trots detta går saker i Lion betydligt långsammare än i SL: Safari och en drös andra program fryser och badbollar titt som tätt, och systemet är i allmänhet inte "rappt". Jag får skylla mig själv som trodde att Mission Control skulle vara en vettig ersättare till exposé/spaces, och att jag inte kolla upp hur autosave och "versioner" fungerar, men nu när jag har installerat Lion skulle jag i alla fall vilja att systemet fungerar som det är tänkt.

Har funderat på att dubbla internminnet för att se om det leder till en förbättring (efter att 10.7.2 är släppt), men för övrigt, förslag på hur man kan snabba upp systemet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-24 19:35

Har också en MBP från 2009 med 4 Gb RAM i. Hade också mycket badbollar etc. men bytte hårddisk häromdagen och satte i en 7200 disk (min andra verkade ha blivit dålig så tänkte jag lika gärna kunda testa en snabbare) och nu har jag inga badbollar alls hittills. Funderade på att smälla i 8 Gb RAM totalt eftersom det blivit så billigt men nu löste det sig med bara en ny disk så det var skönt. Dock kvarstår problemet på min gamla Macbook och jag får inte in SL. Fan vad drygt det är!

Ursprungligen av Striberger:

Och jag förstår inte allt snack om att Lion fungerar perfekt ;). Sitter med en MBP (2009) med 4GB internt och massvis med ledigt HD-utrymme. Har uppdaterade program och har inte tweakat systemet. Trots detta går saker i Lion betydligt långsammare än i SL: Safari och en drös andra program fryser och badbollar titt som tätt, och systemet är i allmänhet inte "rappt". Jag får skylla mig själv som trodde att Mission Control skulle vara en vettig ersättare till exposé/spaces, och att jag inte kolla upp hur autosave och "versioner" fungerar, men nu när jag har installerat Lion skulle jag i alla fall vilja att systemet fungerar som det är tänkt.

Har funderat på att dubbla internminnet för att se om det leder till en förbättring (efter att 10.7.2 är släppt), men för övrigt, förslag på hur man kan snabba upp systemet?

Jag provade precis och kommer åt Disk Utility både från Leopard och Snow Leopard disc.

Dock så ser jag inte recovery partitionen.
Men hittade den när jag istället bootar upp från Windows 7 disc.

Ursprungligen av illerG:

Jag provade precis och kommer åt Disk Utility både från Leopard och Snow Leopard disc.

Dock så ser jag inte recovery partitionen.
Men hittade den när jag istället bootar upp från Windows 7 disc.

"Kommer åt den" ja, radera bort den funkar till viss del, Recovery-partitionen kan man INTE få bort.

Vill man verkligen ha bort Lion blir det till att använda diskverktyg med ngt annat OS som Lion inte begriper sig på (Windows/Linux etc)

Ursprungligen av Goflorp:

"Kommer åt den" ja, radera bort den funkar till viss del, Recovery-partitionen kan man INTE få bort.

Vill man verkligen ha bort Lion blir det till att använda diskverktyg med ngt annat OS som Lion inte begriper sig på (Windows/Linux etc)

Går det inte att nedgradera till befintlig klon eller säkerthetskopia av SL heller, men du kanske inte hade någon.
Det har jag hört många bra exempel på att det går, därmed inte sagt att det raderar någon rec-partion av Lion, har jag inte hört diskuteras i de lägena.
Att lejonet är ett sjujävelens kontrollsjuk katt har vi väl alla förstått vid det här laget. Inga 'konstigheter' eller roliga egna saker får man hålla på med, då skriker den lille jäveln med en gång

Jag har Filevault 2 (heldiskkryptering) och det gör att Disk Utility på Lion-pinnen inte vill röra partitionen.

Det kanske går via command-linen, men jag vill ju inte radera min disk så jag avstår.

Jag HAR bootat upp med usb-pinne-lion, gått in i Skivverktyg och raderat/partitionerat och Gud ved vad.
Raderar jag bort 1TB partition med Lion så kan jag lika förbannat INTE bli av med "nödstarten".

Detta fastän jag bootar på en usb-pinne och då alltså skall gå förbi lion.

Med borttagen 1TB OSX-partition bootar man upp i nödstarten, tack för det.
Nödstarten ominstallerar lion....

Förmodligen en säkerhetsåtgärd.

Hakar på LCR: innebär det här att det enda sättet att nedgradera på befintlig Lion-dator är att köpa ny disk? Om så är fallet är det f-n vansinne.

Om man tittar på problemet med att nedgradera nya datorer som skeppas med 10.7 så är det FW som ställer till problem, därför frågar jag er som har problem om det månne vara så att ni har uppdaterat FW efter 10.7-installation..?

Ursprungligen av InPezonator:

Om man tittar på problemet med att nedgradera nya datorer som skeppas med 10.7 så är det FW som ställer till problem, därför frågar jag er som har problem om det månne vara så att ni har uppdaterat FW efter 10.7-installation..?

Är det vad vi snackar om så har jag missuppfattat tråden totalt, fast jag tror inte jag gjort det.

Om någon försöker installera Snow Leopard på en Mac som levererades med Lion ny så får de skylla sej själva! (tror inte Goflorp, en fattig fastighetsskötare sitter med en sprillans ny Mac och försöker installera SL), på precis samma sätt som man inte försöker installera Tiger på en Mac som släptes med Leopard, eller System 7 på en Mac som kom med Mac OS 8.

Ursprungligen av LCR:

Är det vad vi snackar om så har jag missuppfattat tråden totalt, fast jag tror inte jag gjort det.

Om någon försöker installera Snow Leopard på en Mac som levererades med Lion ny så får de skylla sej själva! (tror inte Goflorp, en fattig fastighetsskötare sitter med en sprillans ny Mac och försöker installera SL), på precis samma sätt som man inte försöker installera Tiger på en Mac som släptes med Leopard, eller System 7 på en Mac som kom med Mac OS 8.

Du läste nog inte mitt inlägg riktigt ordentligt. Jag använder nya datorer med ny FW som jämförelse. Min exakta fråga är om man på en 10.6-burk installerat 10.7 och kört SW update och i samband med det uppdaterat sin FW - då finns det risk för problem när man väl försöker gå tillbaka till 10.6. Det går att nedgradera de modeller som kom med 10.7 så länge som hårdvaran är densamma och att Apple in uppdaterat FW.

Ursprungligen av InPezonator:

Du läste nog inte mitt inlägg riktigt ordentligt. Jag använder nya datorer med ny FW som jämförelse. Min exakta fråga är om man på en 10.6-burk installerat 10.7 och kört SW update och i samband med det uppdaterat sin FW - då finns det risk för problem när man väl försöker gå tillbaka till 10.6. Det går att nedgradera de modeller som kom med 10.7 så länge som hårdvaran är densamma och att Apple in uppdaterat FW.

Det var väl inte (bara) ditt inlägg jag syftade på, kanske lite mer allmänt.

Är faktiskt inte så insatt i denna Firewire grej. Är det något som ändras i FW firmware efter att man uppgraderat till Lion som sedan inte fungerar med SL?

Ursprungligen av LCR:

...inte så insatt i denna Firewire grej...

Firmware, inte Firewire.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Firmware, inte Firewire.

Men vad menas med "FW" om inte Firewire ???

Ursprungligen av InPezonator:

Jag använder nya datorer med ny FW som jämförelse. Min exakta fråga är om man på en 10.6-burk installerat 10.7 och kört SW update och i samband med det uppdaterat sin FW - då finns det risk för problem när man väl försöker gå tillbaka till 10.6. Det går att nedgradera de modeller som kom med 10.7 så länge som hårdvaran är densamma och att Apple in uppdaterat FW.

Ursprungligen av LCR:

Men vad menas med "FW" om inte Firewire ???

Firmware. Mjukvara som är starkt bunden till hårdvaran. Firmware är oftast ett relativt enkelt program som utför grundläggande funktioner i hårdvaran.

Firmware - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Firmware. Mjukvara som är starkt bunden till hårdvaran. Firmware är oftast ett relativt enkelt program som utför grundläggande funktioner i hårdvaran.

Firmware - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag vet vad FIRMWARE är...

I min värld är FW = Firewire, har aldrig forkortat firmware till FW själv, men ser att andra tydligen gör det...

Förtydligande: Jag visste inte att man skrev FW för Firmware, menar inte att någon annan har fel!

Senast redigerat 2011-09-25 15:09

Jag har nu provat att boota från en Snow Leopard-DVD på en Lion-dator. Det fungerade.
Och sen startade jag Snow Leopards Skivverktyg, och valde Lion-disken. Det fungerade också.
Men sedan tryckte jag ju aldrig på "Radera"-knappen eftersom jag inte vill förstöra min Lion-installation.

Men jag är säker på att om jag använder Snow Leopards Skivverktyg och gör en ny partitionering, så försvinner alla gamla partitioner, även dolda Lion-recovery-partitioner.

Och skulle man verkligen vilja vara säker så kan man ju göra det två gånger.
- Först välja en annan partitionstabell, och ett nytt antal partitioner, t.ex 2 eller 3.
- Och efter det så partitionerar man igen, fast nu tillbaka till bara 1 partition och tillbaka till GUID partitionstabell.
- Då har jag svårt att tänka mig att några Lion-rester ligger kvar.

Grattis eller nåt.

Vad händer när du försöker boota från en Snow Leopard-DVD?

(ber om ursäkt om jag har missat att du redan har skrivit om det, men jag hittade inget nu)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad händer när du försöker boota från en Snow Leopard-DVD?

(ber om ursäkt om jag har missat att du redan har skrivit om det, men jag hittade inget nu)

Det är det enda jag inte gjort.

Kan inte hitta min Retail-DVD.
Har en kopia av den på en Pinne, den är större än mina 4.3GB DVD-skivor.
Har även en köpt Lion via AppStore, den har jag på en USB-pinne med.
Det enda jag INTE gjort är boota från CD/DVD då jag ju saknar skivan.

Misstänker att det är annorlunda i bootförfarandet mellan USB-Boot och CD/DVD-boot.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-25 00:46
Ursprungligen av Goflorp:

Misstänker att det är annorlunda i bootförfarandet mellan USB-Boot och CD/DVD-boot.

Storm i ett vattenglas, klart man måste bota från en dvd skiva, USB har jag aldrig gillat , visst smidigt när det funkar på nyaste datorerna.

Nu måste jag prova. Jag kör allt från skiva!

Jag har allt på skivor, även backat upp på skivor, då vet jag att allt finns till hands skulle jag behöva det och är inte beroende av en Internet uppkoppling.

Uppgradera till en helt ny version av OS:et via en online store, ha ha ha!!...

Eh, jaha man gör det... Hmm...

Fastighetstekniker, en betydande skillnad....

Datorn är förra årets 27" imac med en i5:a i.

Ursprungligen av Goflorp:

Fastighetstekniker, en betydande skillnad....

Se PM

Ursprungligen av Goflorp:

Datorn är förra årets 27" imac med en i5:a i.

Levererades den med LION ?

Om den gjorde det så ber jag om ursäkt, men om den levererades med SL så är det precis vad jag menar! Jag menade inte att du satt med en uråldrig gammal CoreDuo!

Senast redigerat 2011-09-25 10:32
Bevaka tråden