Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var det inte bättre förr?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Det var bättre förr när man trodde att man visste allt. Nu vet man att man inte har en aning om nåt.

Nja, det håller jag inte med om. Mitt sett att se det på är

Desto mer jag vet desto mer inser jag hur mycket jag inte vet.

Inte riktigt samma sak eftersom jag faktiskt vet MER...

Ursprungligen av pmarriott:

Det var bättre förr när man trodde att man visste allt. Nu vet man att man inte har en aning om nåt.

"När man är tjugo år, har man löst världsgåtan; vid trettio börjar man tänka över den, och vid fyrtio finner man den olöslig."

- August Strindberg

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-07-18 09:09

Det var inte bättre förr, men det var bättre då än vad det är nu.

Det var bättre igår. När det inte var måndag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-18 10:38

Det blir ännu bättre när Lion släpps! Och iOS5.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-18 12:02

Joakim Bonnier....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-18 13:44

Militärtjänsten fostrade små pojkar till män, lära sig ta ansvar för sina prylar, fungera i grupp, lite diciplin, lite ekonomi (lära sig leva på dagpengen), det va bättre förr i det sammanhanget.

Se på dagens tonåringar i största allmänhet, dom släpar benen efter sig, segare än ett 20 år gammalt "toy".

Idioti att avskaffa allmäna militärtjänsten, mina tonåringar skickas till kustjägarna om jag får bestämma och om dom klarar testerna .

Där håller jag inte med. Jag gjorde lumpen i slutet av 70-talet (Fjälljägare) - på den tiden polizei hämtade vägrare med piket och körde dom direkt till förläggningen - i ahndbojor om det behövdes.
Men att armén gör män av pojkar är helt fel. Armén gör hundar av pojkar. Lydande imbecilla flockpsykotiska hundar som verkligen tar fram den störda pojken i människan och när den med pennalism och mobbing. Detta är enda sättet att klämma fram bra soldater som dödar på befallning - eller ännu hellre med lust. Sådana soldater vinner krig.

Jag klarade mig bra själv och fick en - för mig personligen - fantastisk utbildning och erfarenhet - men inte blev jag så korkifierad att jag inte såg sanningen om vad som egentligen pågick :D. Och inte blev jag man där. Man blev jag senare i livet när jag lärde mig att tänka själv, ifrågasätta allt, tänka kritiskt, ignorera grupptryck, ta egna beslut och stå för dom och ge fan i att ta order bara för att det "ska vara så". :-D. DET är en man.

Ursprungligen av CUBEIS:

Militärtjänsten fostrade små pojkar till män, lära sig ta ansvar för sina prylar, fungera i grupp, lite diciplin, lite ekonomi (lära sig leva på dagpengen), det va bättre förr i det sammanhanget.

Se på dagens tonåringar i största allmänhet, dom släpar benen efter sig, segare än ett 20 år gammalt "toy".

Idioti att avskaffa allmäna militärtjänsten, mina tonåringar skickas till kustjägarna om jag får bestämma och om dom klarar testerna .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-18 15:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Där håller jag inte med. Jag gjorde lumpen i slutet av 70-talet (Fjälljägare) - på den tiden polizei hämtade vägrare med piket och körde dom direkt till förläggningen - i ahndbojor om det behövdes.
Men att armén gör män av pojkar är helt fel. Armén gör hundar av pojkar. Lydande imbecilla flockpsykotiska hundar som verkligen tar fram den störda pojken i människan och när den med pennalism och mobbing. Detta är enda sättet att klämma fram bra soldater som dödar på befallning - eller ännu hellre med lust. Sådana soldater vinner krig.

Jag klarade mig bra själv och fick en - för mig personligen - fantastisk utbildning och erfarenhet - men inte blev jag så korkifierad att jag inte såg sanningen om vad som egentligen pågick :D. Och inte blev jag man där. Man blev jag senare i livet när jag lärde mig att tänka själv, ifrågasätta allt, tänka kritiskt, ignorera grupptryck, ta egna beslut och stå för dom och ge fan i att ta order bara för att det "ska vara så". :-D. DET är en man.

Lite diciplin och ta ansvar för sina prylar har ingen mått illa av sen kan du utveckla dina mans ideal bäst du vill. Vi har säkert alla olika synpunkter vad en "man" är, men jag tror inte att varken du eller jag är rätt "man" att svara på det, utan det är väl upp till kvinnan (kvinnorna), i alla fall i mitt liv

För mig var det i alla fall ett stort steg att lämna hemmets trygga vrå och dra ut i värnplikten, och precis som du har jag bara positiva erfarenheter och fick en bra utbildning i det militära, som du också nämnde i ditt inlägg - vilken var min poäng med mitt inlägg, att denna erfarenhet missar en hel generation ungdomar idag vilket jag tycker är tråkigt.

Sedan vad du har för åsikter om om dödande och krig hör inte hemma här - för genomskinligt !

Allting här i livet hänger mycket ihop med vilken inställning man går in med i saker och ting, samma sak gällde värnplikten.

Jag hävdar fortfarande om att det var bättre förr när den allmäna värnplikten fanns, om någon annan vill ta upp just detta till diskussion så får man försöka ge exempel som hör ihop med ämnet dvs. "saker som är bättre när inte den allmäna värnplikten finns för dagens ungdomar" !!

Sedan ligger väl inte hela sanningen i att värnplikten skapar den "mannen", men det öppnar ögonen och ruskar om lite i huvudet så man börjar fundera vad man vill här i livet och börjar tänka själv och fatta egna beslut som du nämnde. Sant på detta vis. Men många ungdomar myser vidare på föräldrarna långt upp i åldrarna utan att vilja ta något ansvar om sitt eget liv. Det är inte bättre i nuläget.

Senast redigerat 2011-07-18 16:05
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-18 17:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Men att armén gör män av pojkar är helt fel. Armén gör hundar av pojkar. Lydande imbecilla flockpsykotiska hundar som verkligen tar fram den störda pojken i människan och när den med pennalism och mobbing. Detta är enda sättet att klämma fram bra soldater som dödar på befallning - eller ännu hellre med lust. Sådana soldater vinner krig.

Generalisera inte utifrån din jägarutbildning. Jag hade världens skönaste värnplikt för 20 år sedan. Landbaserad menig F i flottan. Först avslappnad utbildning i Karlskrona. Efter klockan fem kunde man byta om till civila kläder och gå på stan. Sedan efter utbildning hade jag sambandstjänst 8-17 ute på förband här i Göteborg med mycket kaffedrickande och tidningsläsning, innan man åkte hem till den egna lägenheten (som försvaret betalade). Det var som ett vanligt jobb.

Ursprungligen av planB:

Generalisera inte utifrån din jägarutbildning. Jag hade världens skönaste värnplikt för 20 år sedan. Landbaserad menig F i flottan. Först avslappnad utbildning i Karlskrona. Efter klockan fem kunde man byta om till civila kläder och gå på stan. Sedan efter utbildning hade jag sambandstjänst 8-17 ute på förband här i Göteborg med mycket kaffedrickande och tidningsläsning, innan man åkte hem till den egna lägenheten (som försvaret betalade). Det var som ett vanligt jobb.

Men detta styrker inte CUBEIS inlägg även om det motsäger Zimmerman...

Jo, men jag talar om soldat(krigar)utbildning (den där som påstås göra män av pojkar) - inte malaj-köret och liknande servicegrejer som försvaret har/hade för att slippa enorma utgifter av civilanställda :-D.

Ursprungligen av planB:

Generalisera inte utifrån din jägarutbildning. Jag hade världens skönaste värnplikt för 20 år sedan. Landbaserad menig F i flottan. Först avslappnad utbildning i Karlskrona. Efter klockan fem kunde man byta om till civila kläder och gå på stan. Sedan efter utbildning hade jag sambandstjänst 8-17 ute på förband här i Göteborg med mycket kaffedrickande och tidningsläsning, innan man åkte hem till den egna lägenheten (som försvaret betalade). Det var som ett vanligt jobb.

Ursprungligen av CUBEIS:

Militärtjänsten fostrade små pojkar till män, lära sig ta ansvar för sina prylar, fungera i grupp, lite diciplin, lite ekonomi (lära sig leva på dagpengen), det va bättre förr i det sammanhanget.

Se på dagens tonåringar i största allmänhet, dom släpar benen efter sig, segare än ett 20 år gammalt "toy".

Idioti att avskaffa allmäna militärtjänsten, mina tonåringar skickas till kustjägarna om jag får bestämma och om dom klarar testerna .

Och då slog det mig: Hur kommer det sig att tjejerna alltid har klarat av att bli ansvarskännande medborgare utan värnplikt?

Ursprungligen av BlackSmp:

Och då slog det mig: Hur kommer det sig att tjejerna alltid har klarat av att bli ansvarskännande medborgare utan värnplikt?

Har de verkligen det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-19 11:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Och då slog det mig: Hur kommer det sig att tjejerna alltid har klarat av att bli ansvarskännande medborgare utan värnplikt?

hehe ett annat kön kompis. du vet pojke - flicka..

Dom tänker med ett annat huvud du vet än vad vi killar gör

"Alltid" är väl att ta i lite väl mycket

psss seriöst alla dagens tjejer är väl inte riktigt mogna att ta ansvar för sig själva, och ännu mindre för en framtida familj med allt vad det innebär.

Men dom kan twittra,googla, som ingen tidigare generation det kan man inte ta ifrån dom

Jag säger bara mer datorer till folket . Det är i alla fall bättre i nuläget när vi lever, äter, fortplantar datorer .

Jag har inte gjort lumpen, då jag bodde utomlands hela den period då de hade varit intresserade, men har stark ansvarskänsla vilket jag fått från min uppfostran, inget annat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-19 11:41

Näh, inte min i alla fall

Klart det verkligen finns sådant som var bättre förr. Om vi tar dom riktigt, riktigt viktiga sakerna - sådant som t.ex. har med vår existens att göra - eller åtminstone miljarder människors välfärd att göra - så har det aldrig någonsin varit så illa som nu. Jag talar om den globala miljökatastrofen, planetens uppvärmning och arternas utrotningstakt. Vi lever alltså i den uslaste och ynkligaste av tider och det mest fascinerande är att en tung majoritet inte - egentligen - bryr sig. Eftersom en lösning - eller åtminstone skadereglering - skulle innebära vissa obekvämligheter så...tja...det får vara. Barnen och barnbarnen får ta skiten.

Ursprungligen av Zimmerman:

Klart det verkligen finns sådant som var bättre förr. Om vi tar dom riktigt, riktigt viktiga sakerna - sådant som t.ex. har med vår existens att göra - eller åtminstone miljarder människors välfärd att göra - så har det aldrig någonsin varit så illa som nu. Jag talar om den globala miljökatastrofen, planetens uppvärmning och arternas utrotningstakt. Vi lever alltså i den uslaste och ynkligaste av tider och det mest fascinerande är att en tung majoritet inte - egentligen - bryr sig. Eftersom en lösning - eller åtminstone skadereglering - skulle innebära vissa obekvämligheter så...tja...det får vara. Barnen och barnbarnen får ta skiten.

Hårda och allvarliga ord. Ja, det är ett stort systemfel som måste rättas till, och det måste rättas till av en massa separata nationer varav många inte vill vara med och betala notan. En del med rätta för att de inte fått vara med på festen.

Och i mindre skala finns det skrämmande många människor som tycker att miljöfrågor är trams, rentav bluff. Jag känner en kille som hävdar att ekologisk mat bara är ett trick för att höja priserna. Jag tror att det är hans ursäkt för att snåla och köpa på lägsta pris, för att det blir så mycket enklare. Men så länge majoriteten (tydligen) har den inställningen så fortsätter festen trots att vi tar av framtidens reservförråd.

Men det som i det sammanhanget inte alls var bättre förr var att man förr betraktade naturresurserna som outtömliga. Det håller vi lyckligtvis på att revidera... om än alldeles för långsamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-19 23:09
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Och i mindre skala finns det skrämmande många människor som tycker att miljöfrågor är trams, rentav bluff. Jag känner en kille som hävdar att ekologisk mat bara är ett trick för att höja priserna. Jag tror att det är hans ursäkt för att snåla och köpa på lägsta pris, för att det blir så mycket enklare. Men så länge majoriteten (tydligen) har den inställningen så fortsätter festen trots att vi tar av framtidens reservförråd.

Precis, alla måste ta ansvar och hjälpa till där de kan och inse att även små saker gör skillnad. Till exempel håller det inte att säga att det inte gör någon skillnad om jag sopsorterar när alla andra skiter i det eller skickar ner tidningarna i soppåsen istället för att lägga det i tidningsinsamlingen. Det finns massor av små saker man kan göra som inte är jobbigt, det handlar bara om att ändra sitt beteende lite och ibland också betala lite mer för ekologisk mat eller miljövänliga produkter.

Det var mindre buller förr. Det var generellt mindre stress också. Jag tror att det finns vetenskapliga undersökningar som bevisar detta.
När det gäller det kollektiva psyket - kulturen etc - så har allt bara blivit bättre och bättre. Upplysningen börjar sakta sippra ner i folklagren - det tog 200 år. Det var inte länge sedan man dömde bögar till fängelse eller försökte "bota" dom med medicinsk expertis. Man slog och hunsade barn - och ansåg att det var sunt och nyttigt - för inte så länge sedan. När jag växte upp hade dom en rasistisk grundlag i Sydafrika (den enda - åtminstone den sista - rasistiska grundlagen i historien).

Materiellt har det gått utför (vi har ingen täckning för konsumismen) men andligt framåt. :-).

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-19 12:43

Jag har inte gjort värnplikten... och jag tycker i varje fall själv att jag klarat mig bra. Bättre än många som har gjort den.

Som någon redan skrev, det enda som var bättre förr var framtiden. Förr var den ljus... nu är det bara katastrofer att vänta (i alla fall om man lyssnar på nyheterna, forskare, professorer mm).

lolpics fuck the future

Det var bättre förr, mer bevis!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-23 14:58

Mig behöver du inte övertyga. jag är gammal nu, förr var jag ung

Ursprungligen av PeeMaN:

lolpics fuck the future

Det var bättre förr, mer bevis!

Beviset ligger i exempel 4 under TVn... MOPAR Power!!

Dodge Charger vs Prius...

För att inte tala om musiken...

Förr så tillverkades saker i riktiga material (metall, trä - inte något jäkla plasttjafs!) för att hålla i generationer, och gick något ändå sönder så kunde man enkelt reparera det själv = spar på naturens resurser. Idag så ska man vara glad ifall något håller "garanti"tiden ut, och när det väl går sönder så är det oftast billigare att slänga och köpa nytt än att laga, och då gör såklart folk det = resursslöseri!!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-31 16:14
Ursprungligen av Papperskatt:

Förr så tillverkades saker i riktiga material (metall, trä - inte något jäkla plasttjafs!) för att hålla i generationer, och gick något ändå sönder så kunde man enkelt reparera det själv = spar på naturens resurser. Idag så ska man vara glad ifall något håller "garanti"tiden ut, och när det väl går sönder så är det oftast billigare att slänga och köpa nytt än att laga, och då gör såklart folk det = resursslöseri!!

Bara för att nämna ett exempel. Morsan o Farsan köpte en frysskåp (Elektrolux) 1965 tror jag att det var. Allt i skåpet är av metall med hjul för att dra ut hyllorna.( Alla frysskåp jag har köpt så har hyllor och luckor ALLTID pajat). Skåpet väger förvisso som en liten bil och är i dagens läge kanske inte så energisnålt som man kanske skulle önska sig. Det höll dock tom 2009, nästan 45 år. Hitta ett frysskåp i dag som håller lika länge.

Ursprungligen av onnyt:

Bara för att nämna ett exempel. Morsan o Farsan köpte en frysskåp (Elektrolux) 1965 tror jag att det var. Allt i skåpet är av metall med hjul för att dra ut hyllorna.( Alla frysskåp jag har köpt så har hyllor och luckor ALLTID pajat). Skåpet väger förvisso som en liten bil och är i dagens läge kanske inte så energisnålt som man kanske skulle önska sig. Det höll dock tom 2009, nästan 45 år. Hitta ett frysskåp i dag som håller lika länge.

Javisst och kolla upp vad det kostade i inköp och räkna om till dagens penningvärde. Du finner antagligen att de betalade motsvarande 47000 eller så för sin frys. Idag kostar en frys 4700 på Mediamarkt. Lägger man runt 50 papp på en frys idag... Dådu skall du se på kvalité.

Senast redigerat 2011-07-31 19:07
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-31 19:51
Ursprungligen av Goflorp:

Javisst och kolla upp vad det kostade i inköp och räkna om till dagens penningvärde. Du finner antagligen att de betalade motsvarande 47000 eller så för sin frys. Idag kostar en frys 4700 på Mediamarkt. Lägger man runt 50 papp på en frys idag... Dådu skall du se på kvalité.

När jag jobbade på studentnation vill jag minnas att det fanns stora GRAM-frysskåp med rostfri inredning - förmodligen i princip oförstörbara för slitaget en vanlig familj kan åstadkomma. Och tittar man på priserna för liknande frysar så är de faktiskt inte allt för farliga - givet att man som Goflorp säger - tänker på att räkna om penningvärdet (och lägger till momsen). Se länken. Så visst finns det rejäla doningar nu, så den som vill ha skottsäkra frysar har fortfarande möjlighet till det. Det är bara det att nuförtiden kan vi faktiskt kan komma undan med hela funktionen (nya billiga frysar fryser förmodligen lika bra - eller bättre än gamla grejor), halva kvalitéten (okej, plastbyttorna är kanske inte lika hållbara - men de håller åtminstone några år) till en bråkdel av kostnaden (MediaMarkt).

Ursprungligen av Goflorp:

Javisst och kolla upp vad det kostade i inköp och räkna om till dagens penningvärde. Du finner antagligen att de betalade motsvarande 47000 eller så för sin frys. Idag kostar en frys 4700 på Mediamarkt. Lägger man runt 50 papp på en frys idag... Dådu skall du se på kvalité.

Men att dagen skit bara håller några år... Visst dammsugare är mer effektiva men oavsett vilket märke jag köpt så håller de sällan mer än 3 år, men gamla dammsugare har alltid hållit i decennier.

Det är klart, om man kör Effektivitet x Livslängd = ... så kanske man får samma produkt och då var förr lika bra som nu

Bevaka tråden