Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var det inte bättre förr?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sedan det här med att datorer ersätter umgänget i riktiga livet.

Såg fyra fjortistjejer som satt med sina iphones på burger king och skrattade hysteriskt och turades om visa videoKlipp för varann från senaste festen eller nåt. De umgicks verkligen. Jag tror inte vi behöver vara så rädda för att "datorerna ersätter umgänget irl".

Redan Platon sa väl att ungefär att dagens ungdom var ena skiten, de var bara elaka mot sina lärare och söp på billigt vin...

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror inte vi behöver vara så rädda för att "datorerna ersätter umgänget irl".

Men det finns en baksida till det moderna sättet att använda elektronik och det syns tydligt på massor av barn som har framkallat ett beroende av mobiltelefoner, Facebook och annat. Barn från 10 år och uppåt fungerar inte om de inte har tillgång till dessa medier.

Jag har en lite gammalmodig stil med vissa saker där jag begränsar hur mycket mina barn får sitta med dessa saker och vi har en bra balans, men många av deras kompisar fungerar inte om de inte kan knappa på sina mobiler hela tiden. Min dotters kompis (snart 9 år) blottar hela sitt liv på Facebook.

När jag var liten sa farsan t.ex. "Du ska vara hemma klockan 9" och sen var vi ute lekte, bara fantasin satte gränserna och ibland inte ens det.

När man går ut och går idag ser man inte en kotte. Alla sitter hemma och glor på TV eller spelar spel.

Nä, vissa saker var bättre förr!!

Ursprungligen av LCR:

Jag har en lite gammalmodig stil med vissa saker där jag begränsar hur mycket mina barn får sitta med dessa saker och vi har en bra balans, men många av deras kompisar fungerar inte om de inte kan knappa på sina mobiler hela tiden. Min dotters kompis (snart 9 år) blottar hela sitt liv på Facebook.

Nu säger ju inte det här ALLT om din uppfostran, men just här måste du ju ha guldstjärna. Att låta kidsen bli så sjukt beroende av tekniken är ju makalöst. Jag lägger förvisso också ut mycket av mitt liv på facebook, men det gäller ju att vara lite restriktiv, sånt en nio-åring inte lärt sig vara!

Ursprungligen av LCR:

När jag var liten sa farsan t.ex. "Du ska vara hemma klockan 9" och sen var vi ute lekte, bara fantasin satte gränserna och ibland inte ens det.

När man går ut och går idag ser man inte en kotte. Alla sitter hemma och glor på TV eller spelar spel.

Nä, vissa saker var bättre förr!!

Förr i tiden fick föräldrar gå ut och leta efter sina barn för att de inte var hemma i tid utan var ute och byggde på träkojan eller dylikt och glömde av tiden. Numera får de sätta lösenord på datorer och TVINGA ut sina barn om sommaren!

Instämmer tillfullo. "Vissa saker var bättre förr!"

Ursprungligen av LCR:

Men det finns en baksida till det moderna sättet att använda elektronik och det syns tydligt på massor av barn som har framkallat ett beroende av mobiltelefoner, Facebook och annat. Barn från 10 år och uppåt fungerar inte om de inte har tillgång till dessa medier.

Jag har en lite gammalmodig stil med vissa saker där jag begränsar hur mycket mina barn får sitta med dessa saker och vi har en bra balans, men många av deras kompisar fungerar inte om de inte kan knappa på sina mobiler hela tiden. Min dotters kompis (snart 9 år) blottar hela sitt liv på Facebook.

När jag var liten sa farsan t.ex. "Du ska vara hemma klockan 9" och sen var vi ute lekte, bara fantasin satte gränserna och ibland inte ens det.

När man går ut och går idag ser man inte en kotte. Alla sitter hemma och glor på TV eller spelar spel.

Nä, vissa saker var bättre förr!!

Jamen, här bottnar ju det hela i att det är DINA premisser som gäller liksom.
Vafan säger att man blir en "bättre människa" av att sitta ute i ett träd i en koja, eller leka med jävla kottar eller sån skit.

Ungar gör det som ungar tycker är kul. Vi var ute och byggde koja, men inte varenda dag, om det regnade var vi inne och eftersom vi inte hade dator att snöa in på så ritade vi på papper. Hade vi haft ett Wii hade vi använt det.

Du överför dina uppträdandekoder till dina ungar, så bra då. Betänk bara att hade du fått daglig stryk hade du säkert slagit dina ungar. Nu säger jag inte att du GÖR det, men du förstår hur jag menar. Så som man blivit lärd själv lär man sina egna. Tur du fått en vettig uppfostran då.

Jag är less på föräldrar som med automatik tror att det de själva fick uppleva måste andra också uppleva för att bli "harmoniska vuxna".

"När vi var små så var vi minsann ute i alla väder och bla bla bla"

Så många gånger man pratat med barn och de sagt att "pappa tycker vi skall göra si eller så" och att de tycker det är rena möget..

Ursprungligen av Goflorp:

Redan Platon sa väl att ungefär att dagens ungdom var ena skiten, de var bara elaka mot sina lärare och söp på billigt vin...

Ett av mina favoritcitat! "Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare."
Det är taget ifrån en text av Platon, men ska vara ett citat av Sokrates. Låter dock som något vem som helst slänger ur sig än idag.

Ursprungligen av poseidon84:

Ett av mina favoritcitat! "Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare."
Det är taget ifrån en text av Platon, men ska vara ett citat av Sokrates. Låter dock som något vem som helst slänger ur sig än idag.

Sokrates levde ca 400 år innan Kristi födelse .... underbart

Jag hoppas bara att mina barn inte hittar på lika mycket jävelskap som jag gjorde när jag var liten.

Förr satt barnen (host host) inne hela somrarna och läste Kalle Anka...

Ursprungligen av johan_tanying:

Förr satt barnen (host host) inne hela somrarna och läste Kalle Anka...

Precis. 1978 fick jag höra av min pappa att när han va liten så minsann... "de var ute jämt och hade kojor i skogen, lekte med vattenhjul i bäcken" och man fick i princip DRA in dem i huset vareviga kväll. "Ni ongar sitter bara här inne och läser. Ni kommer behöva köbeöga innan ni gått ut skolan."

Han är född 41. Nuförtiden avfärdar jag det mesta han säger som rent nys.

Senaste "Det var bättre förr"-tjötet när jag ringde häromkvällen:

"Arbetsgivare nuförtiden kan inte anställa folk för ingen har social kompetens. Alla är sociala nollor för de sitter framför en skärm hela dagarna och klickar och fejsbockar å sån skit. Ingen kan ta emot en kund och visa dem runt och prata om en tjänst eller produkt."

Jag tar allt sånt här "Det var bättre..."-tjöt som det ultimata kvittor på att man SJÄLV börjar bli väldigt ute och gammal.

Senast idag ringde jag för att berätta att jag skaffat ny bil; Du har la itte köpt en fransk bil. De kan ju inte tillverka nåt de där grodätarna mer än vin och ost... Vidare var bilarna idag inte som bilar förr, hornblåsarna (tyskarna) gjorde bra bilar iofs...3 år och sen ramlar ju lacken av...och .... så möcke pengar, har i rå med det? Den minskar ju i värde till hälften bara man kör ut den ur hallen....

Så, ett medhåll skall jag ge er; Min pappa var banne mig bättre förr...

Har inte alla barn hört: Ska du sitta inne när det är så fint väder ute!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-16 19:11

Medaljen för dagens bästa rant går till Goflorp. Hans pappa får pris för bästa biroll. Ingen annan var i närheten.

Men alltså något som måste ha ändrats till det "sämre" är väl ändå åldergränsen på bio?
Jag kommer ihåg när jag "fuskade" in mig själv på min första 15-årsfilm. Någon bondrulle om jag inte minns fel...
Nuförtiden känns det som det räcker för att vara 11 år för att se allsköns överjävlig action. ALDRIG att man fått se filmer som Transformers 3, Pirates of the carribian och super8 som 11 åring, för tio år sedan?

Ursprungligen av PeeMaN:

Men alltså något som måste ha ändrats till det "sämre" är väl ändå åldergränsen på bio?
Jag kommer ihåg när jag "fuskade" in mig själv på min första 15-årsfilm. Någon bondrulle om jag inte minns fel...
Nuförtiden känns det som det räcker för att vara 11 år för att se allsköns överjävlig action. ALDRIG att man fått se filmer som Transformers 3, Pirates of the carribian och super8 som 11 åring, för tio år sedan?

Samtidigt som jag då vill klaga på att förr i tiden var filmer från 15år för att de skulle vara det! De filmer du räknar upp är långt ifrån lika våldsamma som filmer man såg då. De gör inte filmerna lika våldsamma idag just för att de vill kunna få in alla i salongen. Visst, transformers är action på det sättet att det smäller och hus ramlar i bitar. Men jämför det då med 80-talets action: vilken film senaste tiden har du sätt där någon får halsen avskuren och man ser blodet rinna (Die Hard 2), du ser oskyldiga människor mejas ned i rulltrappa och blodet sprutar (Total Recall) eller oskyldiga människor i mängder skjuts ned på disko eller i sina hem (Terminator)... Filmerna förr var mycket våldsammare.

Die Hard 1 & 2 var från 15 för att de var sjukt grova, Die Hard 4.0 (den som döpte den till det i Sverige borde skjutas) har så gott som inget blod, de flesta som dör gör det på avstånd eller utanför skärmen och till och med hans klassiska replik "Yippikay yeay mother fucker" är censurerad, det kommer ett pistolskott precis när han säger "fucker" för att det ska bli barntillåtet.

Sen om detta är bättre eller sämre är upp till var och en, säger bara att man knappast kan jämföra "actionen" i Pirates & Transformers med det som var när jag växte upp. Lite äpplen och päron.

Sen när det kommer till ungar så ska man nog inte bara skylla på tekniken utan på föräldrar. Min systers ungar tycker det är sjukt kul att leka i trädgården och springer gärna ut så fort att de glömmer att ta på sig ordentligt med kläder. De har både xbox 360, Nintendo Wii och varsin DSi hemma, men finns regler om hur mycket de får se på TV eller spela. Så om föräldrarna inte uppmuntrar barnen att göra annat än sitta framför datorn så är det inte barnens fel att de inte vet annat. Och tror inte att det är 95% som blir så instängda. Så inte så oroad..

Sen finns det undersökningar som pekar på att de ungar som idag spelar spel och chattar online får grymma sociala förmågor. Om jag inte hade polare över hemma på kvällen så var man själv (eller med familjen) medan dessa ungar alltid kan "umgås" med folk.

Så jag ställer mig inte bakom "det var bättre förr" utan som vanligt är vissa saker bättre vissa sämre men som många påpekat så kommer man mest ihåg det bättre plus att verkar som om många när de blir äldre tycker att deras sätt är det rätta och därför tycker att det nya är sämre. Som med musik! I alla åldrar verkar det ju bli så att föräldrar tycker att ungarnas musik är hemsk och "inte riktig musik". Blir musik bara sämre eller är det kanske så att den helt enkelt bara förändras?...

Vissa saker var bättre förr.

Min fru köpte bord+stolar för barnrum på IKEA, stolarna höll inte ens en vecka. Idag var hon på bakluckeloppis och köpte ett par av den gamla typen som IKEA sålde för 10-20 år sedan. Mycket mycket bättre.

Massor av saker är idag mycket sämre kvalité. När en ny version av samma sak kommer ut är den oftast designad att vara billigare men priset är detsamma.

Ett annat exempel är Julas betongblandare. Jag köpte en för 10 år sedan, grannen köpte en "likadan" för tre år sedan, samma pris men mycket sämre komponenter. Samma tillverkare.

Det var bättre förr, när Schumacher körde för Ferrari!

Mercedes är för gamla gubbar...

Ursprungligen av LCR:

Det var bättre förr, när Schumacher körde för Ferrari!

Mercedes är för gamla gubbar...

Rätt och riktigt!

Nej, det var bättre förr när Sverige var med i leken med förare som t.ex. Ronny Pettersson.:-) DET var tider det.

Ursprungligen av LCR:

Det var bättre förr, när Schumacher körde för Ferrari!

Mercedes är för gamla gubbar...

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, det var bättre förr när Sverige var med i leken med förare som t.ex. Ronny Pettersson.:-) DET var tider det.

Äh, det där är bara en skröna påhittad av ennäldre generation för att ställa den generationen i bättre dager. Precis som månlandningen

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, det var bättre förr när Sverige var med i leken med förare som t.ex. Ronny Pettersson.:-) DET var tider det.

Ronnie Petersson, inte Pettersson!

The Official Ronnie Peterson Website

En av Sveriges sport legender och halva Sverige vet inte vad han heter...

Du har rätt :-). Men jag växte upp med honom, såg alla lopp som gick att se på teve - live och sammandrag - planerade min fritid efter detta. Jag hade väggarna fulla med bilder på honom och hans bilar. Jag kunde namnen på nyckelpersoner i hans stall och jag läste varenda rad som skrevs om honom. Jag älskade den mannen och när han körde så satt jag bredvid i bilen. När han dog grät jag. Sorg i veckor. Chockad. Det kanske räknas också Men det är klart...stavning är viktigt...

Ursprungligen av LCR:

Ronnie Petersson, inte Pettersson!

The Official Ronnie Peterson Website

En av Sveriges sport legender och halva Sverige vet inte vad han heter...

Ursprungligen av Zimmerman:

Du har rätt :-). Men jag växte upp med honom, såg alla lopp som gick att se på teve - live och sammandrag - planerade min fritid efter detta. Jag hade väggarna fulla med bilder på honom och hans bilar. Jag kunde namnen på nyckelpersoner i hans stall och jag läste varenda rad som skrevs om honom. Jag älskade den mannen och när han körde så satt jag bredvid i bilen. När han dog grät jag. Sorg i veckor. Chockad. Det kanske räknas också Men det är klart...stavning är viktigt...

Mitt svar var inte bara riktat mot dej utan även ett öppet inlägg då majoriteten av folk säger Pettersson, det är inte samma namn.

Jag har känt Tony Rickardsson sedan han var 14 då han började på 500cc och jag körde i Avesta, men det förändrar ingenting. Blir lika sur när engelsmän skriver Richardson o.s.v.

Ursprungligen av LCR:

Ronnie Petersson, inte Pettersson!

The Official Ronnie Peterson Website

En av Sveriges sport legender och halva Sverige vet inte vad han heter...

oroa dig inte, jag har sett 18 olika stavningar av mitt förmamn; inkl en tjej som ringde upp och trodde att jag och min fru levde i ett lesbiskt förhållande....

Heter man Jeremiah får man vara glad om folk kan ens uttala det hjälpligt.

Ursprungligen av Goflorp:

oroa dig inte, jag har sett 18 olika stavningar av mitt förmamn; inkl en tjej som ringde upp och trodde att jag och min fru levde i ett lesbiskt förhållande....

Heter man Jeremiah får man vara glad om folk kan ens uttala det hjälpligt.

Jag har hetat allt från Flip Moroit till Felipe Marriotti och blivit beskylld för att vara både fransman och italienare, dock inte samtidigt.

Ursprungligen av pmarriott:

... och blivit beskylld för att vara både fransman och italienare...

Tur man är ingendera så man inte tar illa upp... beskylld

Ursprungligen av LCR:

Tur man är ingendera så man inte tar illa upp... beskylld

När man i själva verket är engelsman är det enda som är värre än att bli tagen för fransman att bli tagen för att vara tysk.

"För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli."

Men nej, det var inte bättre förr!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-17 16:09

Sammanfattning killar O:-)

En del saker var bättre förr, och en del saker är bättre nu

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-07-17 16:49

Det var bättre förr...för då var jag yngre...och orkade mer...

En trött lasselu efter en dags arbete med att demontera delar av en altan...:)

Ursprungligen av lasselu:

Det var bättre förr...för då var jag yngre...och orkade mer...

Det är bättre nu...för nu är jag äldre...och vet mer...

Ursprungligen av LCR:

Det är bättre nu...för nu är jag äldre...och vet mer...

Det var bättre förr när man trodde att man visste allt. Nu vet man att man inte har en aning om nåt.

Bevaka tråden