Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur startar du program?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har lagt ner programmappen i dockan och öppnar den som lista

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-07-07 16:29
Ursprungligen av Hans hager:

Jag har lagt ner programmappen i dockan och öppnar den som lista

Så har jag oxå, för om jag inte kommer ihåg hur ett namn stavas (i spotlight) kan det vara bra att kolla där.
Multipla vägar för att göra samma sak och ett dynamiskt arbetssätt, det är det som gör OSX så trevligt att arbeta med.
Som 6 olika sätt att avmontera en enhet tex. Eller 4 olika sätt att slänga en fil.
Think differnet, do ur own thing!

Min erfarenhet bygger på den kontakt med kunder jag har och utbildningar jag hållit, så det torde vara i runda slängar 1000 pers jag betraktat hur de jobbar och uppskattningsvis är det färre än fem procent som startar program genom spotlight. Jag skulle nog gissa att andelen är närmare 1-2 %, men hursomhelst max fem.

Själv har jag alla program som jobbar regelbundet med i dockan (47 stycken) och föredrar det, eftersom det dels är snabbast samt att det gör det möjligt för mig att öppna filer i önskat program (t.ex. om jag jobbar med en XML-fil kan jag vilja att den ska öppnas i något av kanske 7-8 olika program som jag har för att jobba med XML-filer)

Andra skäl till att jag inte använder Spotlight för ändamålet är att jag stängt av standardkortkommandot (då det krockar med Adobes Cmd+Space, som är viktigare för mig), samt att det är värdelöst för att t.ex välja vilken av de 6 olika InDesign-versionerna jag har (och måste ha) installerade.

Jag har dock förståelse för att somliga finner det användbart, men det passar inte mig. (men detsamma gäller exposé, som många älskar och jag inte har någon användning alls för)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Min erfarenhet bygger på den kontakt med kunder jag har och utbildningar jag hållit

Jo, men herregud Rickard: det later ju som du refererar till "användare"...

Jag riktade mig till 99.se medlemmar...

(jag har ocksa gjort om kommandot till ctrl-space av den anledningen du nämner).

Personligen skiter jag i vad folk använder, var och en får bli lycklig på sin façon, men eftersom det blev en diskussionspunkt så tänkte jag dela med mig av det jag sett i min gärning, som inte nödvändigtvis är representativ, men som dock är hyfsat omfattande.

Jag tillhör de som alltid varit kritisk mot Spotlight, strålande möjligheter som slarvas bort i ett värdelöst gränssnitt. Detsamma gäller Dockan, som är ett mischmasch utan vettig grundtanke. På just den punkten föredrar jag Windows många gånger om (let the thrashing begin)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tillhör de som alltid varit kritisk mot Spotlight, strålande möjligheter som slarvas bort i ett värdelöst gränssnitt.

Jag värderar egentligen inte din värdering av Spotlight. Det hänger ju mycker pa förväntningar och vad man vill använda Spotlight till. Men let's face it: av dem som äger en dator, kan jag inte tänka mig att mer än 15-20% TOPS överhuvudtaget fattar egna beslut med den. Sa jag menade bara att det nog inte är en sa god idé att titta pa "hur den stora massan" gör.

Nu kanske dina kunder är kvalificerade... det var ingen bedömning som jag gjorde. Det var ju ocksa mest pa skoj.
----------------------------

Personligen gillar jag LaunchPaden- faktiskt. Jag har dock inte jobbat med mus pa ca 8 manader eller natt, sa jag har alltid handen pa Magic Trackpad... eller ritpennan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-07 17:07

cmd + space -> Spotlight -> 1-2 första bokstäverna i programnamnet

Spelar det någon roll om det är vanligt eller inte?

Är inte poängen att det erbjuds alternativ som var och en kan välja utifrån vad som passar en själv?

Exempelvis så har jag också de vanligaste applikationerna i Dockan och använder samtidigt Spotlight/Google Search Box för att starta andra applikationer. Det är mycket sällan som jag öppnar applikationskatalogen, det är mest de gånger som jag ska ha tag på ett program som jag använder så sällan att jag till och med glömt vad det heter:)

Hatar alltid ikoner som syns överallt oberoende operativsystem.
Skrivbordet är till för att se en trevlig bakgrund i min mening.

Använder i OSX spotlight dagligen. Tycker inte om att bara använda mus och har en förkärlek till kortkommandon.
Så att gå från BSD och Windows till OSX för något år sedan var inte kul i början när jag insåg att jag inte kan göra allt med enbart keyboard!

Jag använder LaunchBar 5 för att starta program och den del annat.

Ursprungligen av Christian Å:

Jag använder LaunchBar 5 för att starta program och den del annat.

So do I, helt underbart program, styr hela min maskin via launchbar.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2011-07-08 07:39

Till hör minoriteten som drar igång med Spotlight

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-08 07:48

I början var Spotlight ett måste vid uppstarten av program för mig. Nu, inte så värst. Använder istället Alfred men det är mest för att söka reda på filer, använda miniräknaren, gå in på webbsidor (varför ta upp Safari för att skriva url:er?) etcetera. Har ungefär 15 program på dockan och jag använder nästan samtliga varje dag. Plus att jag har några väl använda stack folders på dockan också.

De jag använder mest är i dockan. Resten söker jag efter i programmappen(vilken jag har i dockan). Använder aldrig spotlight-rutan i menyraden

Har vissa program i Dragthing-menyer också (VLC, Candybar, Daisydisk samt spel)

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-08 12:20

Startar programmen som ligger i Dockan därifrån.

Resten ifrån Spotlight.

Kommer jag inte ihåg vad programmet heter så bläddrar jag genom Applications mappen nere till höger i Dockan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-08 12:25

Jag gör likadant som kainen, Dock + Spotlight (mest Spotlight)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-08 12:50
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ni som inte använt Spotlight: hur har ni startat era program?

Spotlight? Menar du sökfunktionen?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ni har väl inte dockan full?

Nej den är inte full men jag har alla de vanligaste programmen jag använder.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Inte heller har ni väl klickat er fram i Findern varje gång något skall startas?

Har jag det inte i dockan så är det finder som gäller.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

cmd+space (är ju i princip en knapptryckning), sen en eller två bokstäver och return på det.

Eller?

Får väll se om man ändrar rutin med Lion.

Vilken ljuvlig och skum tråd! Nu börjar jag ju nästan bli 'orolig' över att jag ska öppna program "fel", hehe!

Jag älskar dockan, och har mycket riktigt alla mina mest använda program där. När jag vill starta igång något annat program brukar jag helt enkelt klicka upp applications ur dockan och scrolla bland välkända ikoner. Jag har nämligen mycket lättare att känna igen symboler, eftersom jag lätt stirrar mig blind på text när jag letar efter något... speciellt som jag bara vet på ett 'ungefär' vad programmet heter.
Har man motsatt problem kan jag emellertid tänka mig att spotlight funkar mycket smidigare. Och just det här att man faktiskt KAN göra på båda sätten, ser jag som oerhört lättande.

Jag hade windows hela mitt liv tills förra våren. Det är som ett ok lyfts från mina axlar, och en av sakerna jag älskar mest är att man INTE behöver veta exakt var allting är. Finder är snäll, och hittar det jag letar efter på två röda, OSX låter mig vara exakt hur oorganiserad spattig som jag vill, och vi samarbetar ändå gudomligt bra. Men är det inte spotlight som man söker med i finder?

Däremot känner jag rätt ofta att jag önskar jag hade fler macnördar i min omgivning som kunde visa mig nya sätt att jobba på, det verkar ju finnas gott om alternativa söksätt och kortkommandon som jag gärna skulle lära mig.

Ursprungligen av Manglobe:

Vilken ljuvlig och skum tråd!

Vill dock understryka att jag inte skapade den här tråden. Jag skapar helst inte trådar om trivialiteter (har inget emot att andar gör det).

Mitt inlägg som gäller som trådskapning bröts ut ur en annan tråd...

Launchpad i Lion är faktiskt inte helt fel - för alla dom där programmen som inte ligger i Docken alltså. Det är numera Docken och Lauchpad som gäller.

De program som jag använder ofta ligger i docken, vissa skulle man ju kunna dra igång som startobjekt som Mail och sånt, men det har jag inte gjort, för ibland vill jag vara lite "off". Övriga, mindre använda, program tar jag fram från listvy i en mapp i Dock för mina program.

Jag är också en av dem som har de program jag använder dagligen i dockan och resten startar jag från programmapp-menyn i dockan. Jag skulle dock vilja ha något program som låter mig starta ett program med en (1) tangentbordskombination.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-08 16:01

Keyboard Shortcuts kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-08 20:46

Jag har 47 program i dockan som jag använder mer eller mindre regelbundet. (Lustigt nog samma antal som Richard.) Dessa startar jag genom att klicka på dem i dockan.

De få gånger jag kör andra program klickar jag mig fram i Finder. Fast det är rätt sällan jag startar program, datorn stängs bara av om jag reser bort och när jag väcker den på morgonen är ju programmen fortfarande igång.

Jag har installerat rätt mycket minne, 24 GB och har kanske 20-30 program igång hela tiden. 18 program kör jag så ofta att de ligger i Login Items och alltså startar automatiskt om jag behöver göra en omstart.

Overflow - Application and document launcher for Mac OS X - Stunt Software
som jag antingen fått gratis eller som varit med i något paket - minns inte men jag gillar programmet

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-09 09:44

Jag är lite mer sparsmakad är vissa, har bara 35 program i dockan. Men Programmappen ligger där också så jag snabbt hittar program som används mer sällan. Jag använder uteslutande dockan för att starta program med.
Och jag har tagit bort den där apfula bakgrunden också.

  • Medlem
  • 2011-07-09 10:17

Jag använder Förhandsvisning och Acrobat en del, men öppnar dem genom att öppna filerna i stället. En del småprogram har jag i Finderfönstrens överkant, bla ett jag har gjort själv som ger mig sökvägen till en fil man droppar på ikonen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-09 11:11
Ursprungligen av Baron:

En del småprogram har jag i Finderfönstrens överkant, bla ett jag har gjort själv som ger mig sökvägen till en fil man droppar på ikonen.

Detta var nytt för mig. Skall provas.

  • Medlem
  • 2011-07-09 11:43

Vad menas med finderfönstrens överkant och hur fan får jag upp en applikation där?

Bevaka tråden