Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer kring iCloud

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-07 18:33
Ursprungligen av kenjon:

Vad avser du med en iDisk på Intranätet? Det är väl bara att dela ut en mapp på servern som du gör autoinloggning på på dina klienter.

Synkningen då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 19:33

Behöver du synka? Om samma utdelade mapp är mountad på dina datorer, ser du ju samma innehåll. Kör du dessutom BackToMyMac funkar det även om du inte är hemma.
Men jag använder inte iDisk, så det kanske är något jag missar/inte förstår...?

Själv har jag valt att ha en mapp som heter MyDocs - där ligger allt det där som inte har med video- och musikproduktion att göra (sådana enroma filer och mängder kan man inte synka via Internet). Denna mapp - MyDocs - ligger i DropBox-mappen och en genväg finns i dockan på alla Macar jag använder - och en PC (som jag mycket sällan använder). Har dessutom DropBox-appen i iPhone.
Detta funkar och jag har alltså allt överallt hela tiden. Dom två gigabyten på DB är dock fyllda nu - det mesta är ju textdokument, pdf'er, etc - men grafiska projekt fyller snabbt upp 2 GB (InDesign- och Illustrator-projekt). Kunde jag använda iCloud med 25 GB så var allt frid och fröjd, men det blir väl att krypa till korset och köpa mera plats hos DB. Jag har i.o.f.s. egen server också som jag kan WebDAV'a eller FTP'a till från anywhere - men som sagt; har också delade projektmappar med andra som har DB. Min egen serverlösning ger mig dock tillgång till ett antal terrabyte musik och video som jag har hemma i garderoben.
Så - jag ser ingen annan lösning än att köra dubbelmacka; iCloud och DB.

(DB synkar förresten genom lokala nätet om burkarna befinner sig i detta nät - ingen omväg över internet alltså. Detta ställer man in i preferences.)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-07 21:23
Ursprungligen av kenjon:

Behöver du synka? Om samma utdelade mapp är mountad på dina datorer, ser du ju samma innehåll. Kör du dessutom BackToMyMac funkar det även om du inte är hemma.
Men jag använder inte iDisk, så det kanske är något jag missar/inte förstår...?

Ja, det är just (den automatiska) synkningsfunktionen (via Apples server) jag behöver för att ha alla filer på iDisk aktuella på alla datorer jag använder.

Ursprungligen av Zimmerman:

(DB synkar förresten genom lokala nätet om burkarna befinner sig i detta nät - ingen omväg över internet alltså. Detta ställer man in i preferences.)

Perfekt. Bästa information jag fått på väldigt länge. Besparar mig en massa research.

Ursprungligen av planB:

Ja, det är just (den automatiska) synkningsfunktionen (via Apples server) jag behöver för att ha alla filer på iDisk aktuella på alla datorer jag använder.

Kommer också att sakna iDisk. Visst, det funkar inte hundra men det är framförallt hastigheten som skulle behöva snabbas upp. Jag använder iDisk för att synca hela min dokumentmapp över mina datorer samt en "Pågående projekt" som jag har länkad på skrivbordet. Funkar grymt smidigt, behöver aldrig tänka på att flytta senaste versionen mellan datorerna.

Vill också ha tillbaka möjligheten att synca nyckelringar, mailkonton, signaturer mm. Det tillsammans med dokumentsync känns avgörande när man har flera datorer som används ständigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-09 12:13
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Kommer också att sakna iDisk. Visst, det funkar inte hundra men det är framförallt hastigheten som skulle behöva snabbas upp. Jag använder iDisk för att synca hela min dokumentmapp över mina datorer samt en "Pågående projekt" som jag har länkad på skrivbordet. Funkar grymt smidigt, behöver aldrig tänka på att flytta senaste versionen mellan datorerna.

Vill också ha tillbaka möjligheten att synca nyckelringar, mailkonton, signaturer mm. Det tillsammans med dokumentsync känns avgörande när man har flera datorer som används ständigt.

Jag tror dock att - för mig - kan DropBox + iCloud ersätta mina MobileMe-behov. Jag synkar t.ex. inte nyckelringar, signaturer osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-08 22:06

Man undrar ju hur mycket av de funktioner som Apple tar bort som är möjligt för utvecklare att ordna genom de API:erna som Apple kommer att dela med sig av.

Ja. det undrar man ju. Om dom släpper quota för att apps typ OmniFocus - och alla dessa diskapps typ AirSharing - så får man ju en slags iDisk. Kanske lossnar allt utom just att Finder kan montera quota som WebDAV :-D. Vad är då vitesen med begränsningen? OM dom släpper quota-tillgång för tredjepartare - kommer det att vara megabyte- och megabit-begrä'nsat? Hmmm...

Ursprungligen av acke:

Man undrar ju hur mycket av de funktioner som Apple tar bort som är möjligt för utvecklare att ordna genom de API:erna som Apple kommer att dela med sig av.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ja. det undrar man ju. Om dom släpper quota för att apps typ OmniFocus - och alla dessa diskapps typ AirSharing - så får man ju en slags iDisk. Kanske lossnar allt utom just att Finder kan montera quota som WebDAV :-D. Vad är då vitesen med begränsningen? OM dom släpper quota-tillgång för tredjepartare - kommer det att vara megabyte- och megabit-begrä'nsat? Hmmm...

Faktum är ju att vi inte ens vet säkert att någon av dokument-syncs-APIerna kommer bli släppta
Men alltså om det blir så, så kommer man ju förmodligen bara få synca specifika dokument-suffix. Kommer säkert finnas en fin liten del i AppStore-avtalen som reglerar det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Faktum är ju att vi inte ens vet säkert att någon av dokument-syncs-APIerna kommer bli släppta
Men alltså om det blir så, så kommer man ju förmodligen bara få synca specifika dokument-suffix. Kommer säkert finnas en fin liten del i AppStore-avtalen som reglerar det.

De släpptes väl redan i början av juni? Om jag inte minns fel så ska det finnas det två sätt för utvecklare att implementera iCloud-lagring; key/value-par (för inställningar och andra enkla parametrar) och hela dokument. API:erna är fortfarande inte åtkomliga för andra än de med åtkomst till iCloud-betan, men jag antar att man måste deklarera UTI:er för de dokument man synkar.

Det är en mycket intressant fundering Acke

Har letat info om detta, men inte hittat:
Måste även den/dom man delar kalendrar med på MM gå över till iCloud? Eller kommer MM att lira med iCloud den tid MM har kvar innan det steks? Det är ju bissart om alla som synkar kalendrar med varandra i MM måste gå över till iCloud exakt samtidigt :-D. Helst samma timme liksom. Vad tror ni?

Ursprungligen av Zimmerman:

Har letat info om detta, men inte hittat:
Måste även den/dom man delar kalendrar med på MM gå över till iCloud? Eller kommer MM att lira med iCloud den tid MM har kvar innan det steks? Det är ju bissart om alla som synkar kalendrar med varandra i MM måste gå över till iCloud exakt samtidigt :-D. Helst samma timme liksom. Vad tror ni?

Tänkt på det där också. Det borde ju vara så, alternativt komma en uppdatering som sköter det där per automatik.. Jag själv undrar också huruvida det kommer en uppdatering för oss som fortfarande sitter på Snow Leopard så att vi får iCloud istället för MobileMe eller om jag måste skaffa Lion för att få hela kakan så att säga..?

Ursprungligen av PeeMaN:

Gött att man får 20Gig extra gratis för att man kört mobileme tidigare!

Galet surt att man inte hade råd att förlänga prenumerationen innan det var för sent -.-

ICloud kräver Lion. Tyvärr verkar det som alla som delar kalendrar också måste ha iCloud. Man kan inte dela mellan MM och iCloud som jag fattat det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-20 23:03
Ursprungligen av Zimmerman:

ICloud kräver Lion.

Det står på iCloud-sidorna att vissa funktioner kräver Lion. iTunes Match är den enda jag kan hitta.

Ursprungligen av Mija:

Det står på iCloud-sidorna att vissa funktioner kräver Lion. iTunes Match är den enda jag kan hitta.

Det vore ju kanon om det är så för det är väl den enda tjänsten jag inte lär använda..

Jag har alltid trott att iCloud kräver Lion...undrar var jag fått det ifrån...det var liksom ett faktum före ens Lion och iCloud-beta släpptes. Hoppas jag har fel...men jag kan föreställa mig att just kalenderdelning kräver Lion hos båda/alla. Murphys law.
Så - det kommer alltså en iCloud -app till SnowLeopard? Den bör ju redan finnas för beta-testare.

Ursprungligen av Mija:

Det står på iCloud-sidorna att vissa funktioner kräver Lion. iTunes Match är den enda jag kan hitta.

Ursprungligen av Zimmerman:

ICloud kräver Lion. Tyvärr verkar det som alla som delar kalendrar också måste ha iCloud. Man kan inte dela mellan MM och iCloud som jag fattat det.

Det sög ju en aning.. Men men, planerar att byta upp mig till Lion inom sinom tid iaf alt skaffa mig en Mac Mini istället för min trofaste MacBook från 2007

Ursprungligen av Pain Reaper:

Det sög ju en aning.. Men men, planerar att byta upp mig till Lion inom sinom tid iaf alt skaffa mig en Mac Mini istället för min trofaste MacBook från 2007

Ibland är det så att jag beklagar mig över att (i mitt fall) MBP:n från 2008 håller så bra - jag har inget bra motiv för att byta:)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-20 22:48

Det låter onekligen lite skrämmande... prövade uppgradera frugans dator till Lion igår, men den var av en för gammal intelsort för att det skulle gå igenom. Men de kanske inte dumpar inom närmsta halvåret i alla fall!? Det skulle onekligen kännas otrevligt om man blev tvingad att köpa ny dator eller gå över till ett mindre automatiserat Googlemoln.

Men hennes telefon kommer ju kunna synka såtillvida att 3GS får del av iOS5. Vilket jag förstått det som att den kommer få.

Ursprungligen av andas:

Det låter onekligen lite skrämmande... prövade uppgradera frugans dator till Lion igår, men den var av en för gammal intelsort för att det skulle gå igenom. Men de kanske inte dumpar inom närmsta halvåret i alla fall!? Det skulle onekligen kännas otrevligt om man blev tvingad att köpa ny dator eller gå över till ett mindre automatiserat Googlemoln.

Men hennes telefon kommer ju kunna synka såtillvida att 3GS får del av iOS5. Vilket jag förstått det som att den kommer få.

Håller med. Detta är ju en funktionalitet som knappast borde vara processorspecifik. Detta är något vi därmed hoppas att Apple löser så det funkar på åtminstone SL.
Men 3GS kommer att fungera med iOS5, så det ska i alla fall inte vara något problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-09 15:29

En fråga, tror jag har frågat om den tidigare men är osäker om jag fått svar. Kommer jag att kunna dela ut min kalender till en annan person som har iCloud och den personen/personer och de kan få skriv och läsrättigheter till den kalendern?

Ja. Det har man dessutom kunnat göra med MobileMe i flera år :-). Det är - enligt mig och säker väldigt många andra - en basfunktion.

Ursprungligen av acke:

En fråga, tror jag har frågat om den tidigare men är osäker om jag fått svar. Kommer jag att kunna dela ut min kalender till en annan person som har iCloud och den personen/personer och de kan få skriv och läsrättigheter till den kalendern?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-09 18:09
Ursprungligen av acke:

En fråga, tror jag har frågat om den tidigare men är osäker om jag fått svar. Kommer jag att kunna dela ut min kalender till en annan person som har iCloud och den personen/personer och de kan få skriv och läsrättigheter till den kalendern?

Det verkar vara så ja.

Apple - iCloud - Your info up to date on all your devices.

You can also share calendars with other iCloud users. A datebook your whole family can add to. Or a team schedule that every player can access. As soon as someone adds or edits an event, iCloud updates it wirelessly on everyone’s devices.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-09 18:46
Ursprungligen av Mija:

Det verkar vara så ja.

Apple - iCloud - Your info up to date on all your devices.

You can also share calendars with other iCloud users. A datebook your whole family can add to. Or a team schedule that every player can access. As soon as someone adds or edits an event, iCloud updates it wirelessly on everyone’s devices.

Perfekt. Tack!

iCloud igång?

Hittade detta på amerikanska iTunes. Funktionerna finns ju självklart även i svenskspråkiga versioner, men marknadsförs inte. Än.

iCloud borde fanimig fungera med åtminstone Leopard! Allt annat är ju bara äckligt snålt och vidrigt av Apple.. Visst, vilja sälja det senaste är varje företags önskan men någon måtta får det väl vara..?:eek:

Bevaka tråden