Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer kring iCloud

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 08:44

Jag kan inte logga in.

Du har väl utvecklarkonto? Och har skapat ett Icloudkonto via din telefon? Jag kommer in

Men annars så ska jag ge ett tips... "Stay away from iWork och Icloud..." Det verkar som att det är att be om problem att testa de grejerna nu. Det tog mig en timme att komma tillbaka till grundläget med fungerande Numbers på telefonen

Citat:

Apple launched its iCloud.com beta tonight. The beta is intended for developers to test their iCloud syncing functionality, though there has been some confusion about who exactly had access. Early on, it seemed that Apple inadvertently allowed access to more than just developers, but we now hear that Apple has started shutting out these non-developer users.

Senast redigerat 2011-08-02 10:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 09:54

Jag har nu testat iCloud ett tag, och dom funktioner som finns, funkar bra. Jag har suttit och fyllt i kalendern på datorn (på icloud.com) och det synkas direkt ner i min iPhone. Även mina kontakter finns där. Det är grymt slött dock from time to time, men för en Beta så är det godkänt

Kanske en dum fråga: Kommer man märka skillnad på att köra Imap-mail mot att synca mailen via icloud?

Spännande och se om Apple i framtiden kommer att öppna upp för egna domäner på iCloud.com eller om det bara är gamla MobileMe-kunder som för ha sin mail där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 15:28

alla funktioner utom att synka appar har ju google haft i flera år. jag personligen har svårt att förstå vad allt ståhej består av

Det är inget ståhej alls och inte ens Apple har denna gång påstått att dom uppfann detta. Ståhejet kanske bara är inne i dig :-).

Själv valde jag MobileMe före Google för att Google inte alls kan synka mina många Macar och iPhone på det sättet som MM kan (annars hade jag givetvis valt Google då det är gratis vilket MM inte var). Nu byter MM namn till iCloud och man hänger med liksom. Jag väntar dock tills dom stänger ner gamla MM - vid det laget har dom nog fått schwung på iCloud.

Det som skiljer iCloud och Google - i övrigt - är att Apple har en plan; dom har tänkt bli det företag som tillslut skyfflade upp betydande mängder användare till Molnet. Köper man en Mac/iPhone/iPad strax och i framtiden - så kan man "trycka på en knapp" och den nya ägaren är också uppe i Molnet. Det är som vanligt med andra ord: Apple ska göra något "gammalt" användbart för allmogen och inte bara nördarna. :-D. Hur det går med iCloud vet jag inte...det är svårt att leda allmogen...men dom har ju lyckats med 90% av allt dom gjort tidigare...så...vi får se.

Märk väl att Apple inte stänger ute andra server/Moln-tjänster i sina OS och burkar. Må den bäste vinna! Om detta var Solvalla så sätter jag mina pengar på att Apple kommer att sopa banan. Igen. Eller...denna gång då MM hade sina problem...åtminstone i början :-D. Men...jag har en gnagande känsla av att allmogen inte är redo för Molnet. Men om Apple fixar så att dom har Molnet utan att ens veta det eller bry sig - då har dom lyckats (allmogen vet inte och förstår inte HUR och VARFÖR alla adresser, kalendrar, låtar finns i BÅDE Macen och iPhonen - men dom gillar det...etc etc). Det är just det där att man initialt måste få dom att trycka på en knapp eller två - som är kruxet. Det är DÄR Apple brukar ha en lösning...om det finns en lösning alls vill säga.

Det är sådant här som driver Jobs. Han vill att ALLA ska uppleva IT's sköna nya värld. Det är som när man hittat den där fantastiska låten och man vill spela den för alla. Han är DJ kan man säga...eller den där snubben som gjorde blandband (kasetter) till inte bara tjejerna utan alla som betydde något för honom :-D.
Titta på t.ex. Garageband och iWeb. Man kan inte förenkla det mera. Man kan inte gå längre - skala mera. Och det har fått mången allmoge att göra hemsidor och musik på burken. Det var DET Jobs ville.

Så...Jobs går inte in till medarbetare i labbet och säger: Molnet! Vi måste satsa på Molnet som alla snackar om. Hur coolt kan vi göra det?
Nej, han säger: Molnet! Hur kan vi få folk att ANVÄNDA Molnet?

Det ultimata - som säkert Apple funderat över - är ju att alla burkar från Apple redan är hookade till molnet när man köper dom - det dyker bara upp en ruta när man startar där man fyller i sina uppgifter så att man får ett Apple-ID (om man inte har ett) och loggar in första och enda gången - som när man fyller i grejer vid nystart av ny Mac t.ex. Men...det kan dom inte göra. Även om det inte direkt strider mot någon lag så skulle dom få äta skit tills dom stroknade. Det beteendet skulle skada Apple enormt (privata sfären, personlig integritet, fri vilja, valmöjligheter, fria marknaden, storebror, etc, etc).

Nå - tanken är att man har en Mac, en iPhone, en iPad och en MacMiniServer i North Carolina. Alla synkar. Allt finns överallt. Jämt. Hela tiden. Alltid.

Ursprungligen av xtrem:

alla funktioner utom att synka appar har ju google haft i flera år. jag personligen har svårt att förstå vad allt ståhej består av

Senast redigerat 2011-08-02 15:58
Ursprungligen av xtrem:

alla funktioner utom att synka appar har ju google haft i flera år. jag personligen har svårt att förstå vad allt ståhej består av

Om du menar Google Document, Calender och så vidare så var väl inte ens Google först med den typen av funktionalitet utan det fanns innan Google. Det är som Zimmerman påpekar mer intressant vem som får det användbart och använt.

Fast Zimmerman, inte ens Apple har väl lyckats med att få videosamtal till att bli använt;)

Nej, som jag säger; dom lyckas med 90%. :-D. Jag tror att detta med Molnet blir en minst lika svår nöt att knäcka som videokommunikation. I USA är det i.o.f.s. inte helt ovanligt att man iChattar med video - det är ett gigantiskt land med en mycket kringflyttande befolkning och starka familjetraditioner. Men inte är det allmoge direkt :-D. När det gäller just videochat så har jag en teori om varför det aldrig kommer att bli stort; folk VILL inte se varandra när dom talar. Så enkelt är det nog. Det finns en djup frihet i att inte synas och prata med annan och dessutom rör vi på oss när vi pratar nuförtiden ochg det är svårt med video och mobilitet (bara att gå runt i lägenheten och videochatta är svårt :-). Själv kan jag inte alls sitta still dom få gånger jag talar i telefonen - jag kan inte tänka om inte kroppen gestikulerar/reagerar/agerar :-D.
Att Molnet kanske aldrig blir stort beror nog på att få behöver det. Nu har ju i.o.f.s. behov aldrig hindrat teknisk utveckling :-D, men i detta fall är behovet för dom flesta totalt obefintligt och Molnet syns inte (ingen statushöjning) och det är inte sexigt (ingen fortplantningsfördel). Onödiga saker kan bli stora om dom på något sätt förhöjer livskänslan eller personens sociala/biologiska ställning. Molnet har inte dessa attribut.
Bland Apple-användare kanske upp till 15-20% kommer att använda iCloud. Det är ju enormt, men ser man till den globala datoranvändningen (=Windows) så är det...nästan ingenting alls. :-D. Ja, jag vet att det också funkar med Windows, men ni vet hur det är...dom tar inte in sådant och det blir aldrig lika klockrent med Windows av naturliga skäl (hur många Windowsanvändare körde MobileMe ).

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast Zimmerman, inte ens Apple har väl lyckats med att få videosamtal till att bli använt;)

Ursprungligen av Zimmerman:

text

bra formulerat

Det roliga med iCloud är att många människor verkar tycka att det är JÄTTEREVOLUTIONERANDE.
Alltså synca mail har man ju kunnat göra med IMAP hur länge som helst.
Synca adressbok har man väl också kunnat göra ett par år också om jag inte minns helt fel?
Det enda jag tycker verkar riktigt "bra" med cloud i jämförelse med exempelvis mobileme är dels att det är gratis och dels Photostream som verkar kanon (trots att det bara fungerar över Wifi?)

Det är lite som Zimmermann säger. Apple försöker få folk att använda molnet, många kommer nog ha det men inte veta vad de ska ha det till eller något.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-03 12:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Det roliga med iCloud är att många människor verkar tycka att det är JÄTTEREVOLUTIONERANDE.

Det är nästan jätterevolutionerande. Det ska få folk att ta backup på sina telefoner, alla dom som aldrig anslutit sin telefon till iTunes efter aktiveringen. Det går att återställa allt utan datorn den dagen det skiter sig med telefonen, när du tappat den eller den blivit stulen och måste köpa en ny.

Gratis mail, kalender och lite till är bara bonus. Det är ju precis som du säger något som redan funnits sedan åratal.

Du har missat hela grejen.

Ursprungligen av Mija:

Det är nästan jätterevolutionerande. Det ska få folk att ta backup på sina telefoner, alla dom som aldrig anslutit sin telefon till iTunes efter aktiveringen. Det går att återställa allt utan datorn den dagen det skiter sig med telefonen, när du tappat den eller den blivit stulen och måste köpa en ny.

Gratis mail, kalender och lite till är bara bonus. Det är ju precis som du säger något som redan funnits sedan åratal.

Du har missat hela grejen.

Alltså jag kanske har missat det helt, men såvitt jag förstog skulle Wifi-syncen synca allt, även apps och liknande. Det är, mig veterligen, en feature i iOS 5 och inte i iCloud. Och iTunes kommer man inte ifrån att använda ändå. Någonstans måste man ju administrera sin (icke itunes-inköpta) musik....

Vi som har kört mobileme eller liknande tjänster tidigare kanske inte ser det som någon större revolution, men den stora macpöbeln kanske gör det....

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså jag kanske har missat det helt, men såvitt jag förstog skulle Wifi-syncen synca allt, även apps och liknande. Det är, mig veterligen, en feature i iOS 5 och inte i iCloud. Och iTunes kommer man inte ifrån att använda ändå. Någonstans måste man ju administrera sin (icke itunes-inköpta) musik....

Vi som har kört mobileme eller liknande tjänster tidigare kanske inte ser det som någon större revolution, men den stora macpöbeln kanske gör det....

Man kan välja att synca/göra backup till iCloud eller till en dator med iTunes iom iOS 5.

Ursprungligen av keptang:

Man kan välja att synca/göra backup till iCloud eller till en dator med iTunes iom iOS 5.

Kan ju inte finnas vidare mycket musik i molnet om man inte har en dator med itunes som man skyfflat dit musiken med?

Ursprungligen av PeeMaN:

Det roliga med iCloud är att många människor verkar tycka att det är JÄTTEREVOLUTIONERANDE.
Alltså synca mail har man ju kunnat göra med IMAP hur länge som helst.
Synca adressbok har man väl också kunnat göra ett par år också om jag inte minns helt fel?
Det enda jag tycker verkar riktigt "bra" med cloud i jämförelse med exempelvis mobileme är dels att det är gratis och dels Photostream som verkar kanon (trots att det bara fungerar över Wifi?)

Det är lite som Zimmermann säger. Apple försöker få folk att använda molnet, många kommer nog ha det men inte veta vad de ska ha det till eller något.

PeeMaN, Photostream fungerar även med mobilnätet (måste aktiveras av användaren)...

Ursprungligen av ErrkaPetti:

PeeMaN, Photostream fungerar även med mobilnätet (måste aktiveras av användaren)...

Åfan, fick för mig att de sa Wifi-only på keynoten men då kan det vara ändrat då

Hur är det med delning av kalender? Och synkning av appar, hur funkar det? Kopplar man befintligt Apple Store-konto till iCload-användare?

Tänkte mig att vi skulle ha tre iCloud-konton; ett vardera för mig och min fru, sen ett gemensamt för iPaden där vi har vår familjemail- och kalender. Detta kräver dock att man kan dela ut kalendrar till andra konton, samt att vardera iCloud-konto kan kopplas till ett Apple Store-konto (så att vi delar appar). Funkar detta?

Edit: Äsch, hittade svaren själv. iTunes-konton är separata från iCloud, och kalendrar går att dela. Dock står det inget om kontakter, men skitsamma, det löser sig nog.

Senast redigerat 2011-08-04 08:21
Ursprungligen av Leftrustle:

Hur är det med delning av kalender? Och synkning av appar, hur funkar det? Kopplar man befintligt Apple Store-konto till iCload-användare?

Tänkte mig att vi skulle ha tre iCloud-konton; ett vardera för mig och min fru, sen ett gemensamt för iPaden där vi har vår familjemail- och kalender. Detta kräver dock att man kan dela ut kalendrar till andra konton, samt att vardera iCloud-konto kan kopplas till ett Apple Store-konto (så att vi delar appar). Funkar detta?

Edit: Äsch, hittade svaren själv. iTunes-konton är separata från iCloud, och kalendrar går att dela. Dock står det inget om kontakter, men skitsamma, det löser sig nog.

Har för mig att om du har mer än ett mobileme (som vi får utgå ifrån) på en iphone så läggs nya kontakter till i bägge adressböckerna...

Gött att man får 20Gig extra gratis för att man kört mobileme tidigare!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-07 14:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Gött att man får 20Gig extra gratis för att man kört mobileme tidigare!

Har du länk till det?

Ursprungligen av planB:

Har du länk till det?

MobileMe users keep their 20GB of storage in iCloud transition, start iCloud with 25GB | 9to5Mac | Apple Intelligence

Coolt :-). Jag är rätt säker på att det är "för alltid" - alltså att dom inte steker dessa extra 20 GB efter att iCloud-paradigmet är helt genomfört. Varför? Jo, det skulle skada varumärket - både iCloud och Apple - om dom raderade tidigare MM-kunders filer - även om detta skulle ske efter att dom skickat ut en massa varningar, mail, etc. Det hela skulle bli en grym sörja med enorma mängder dålig press.
Så - idag är jag verkligen glad för att jag är MM'are. Det är ju inte småpotatis - skillnaden mellan 5 och 25 GB är markant. Att dom även la på iClouds 5 GB ovanpå MM's 20 är antingen en teknisk kompromiss (quota-relaterat) eller ren goodwill - jag tror på det förra så klart. Dom skulle givetvis kunna nöja sig med att ge oss MM'are 20 istället för 25 - ingen skulle kunna klaga på det. Men nu blir det alltså 25 verkar det som.

Ursprungligen av Zimmerman:

Coolt :-). Jag är rätt säker på att det är "för alltid" - alltså att dom inte steker dessa extra 20 GB efter att iCloud-paradigmet är helt genomfört. Varför? Jo, det skulle skada varumärket - både iCloud och Apple - om dom raderade tidigare MM-kunders filer - även om detta skulle ske efter att dom skickat ut en massa varningar, mail, etc. Det hela skulle bli en grym sörja med enorma mängder dålig press.
Så - idag är jag verkligen glad för att jag är MM'are. Det är ju inte småpotatis - skillnaden mellan 5 och 25 GB är markant. Att dom även la på iClouds 5 GB ovanpå MM's 20 är antingen en teknisk kompromiss (quota-relaterat) eller ren goodwill - jag tror på det förra så klart. Dom skulle givetvis kunna nöja sig med att ge oss MM'are 20 istället för 25 - ingen skulle kunna klaga på det. Men nu blir det alltså 25 verkar det som.

Nja, frågan är om det verkligen är "för alltid". Alltså du kan ju "köpa till" till iCloud också, men det kostar pengar. De steker ju om du inte betalar. Kan vara så att man får gratis första året eller sådär, och sedan får betala om man inte vill att det ska stekas.

Ursprungligen av Zimmerman:

...Jag är rätt säker på att det är "för alltid"...

Enligt MacRumors så gäller det bara under övergångsperioden, tills MobileMe är helt stängt 2012-06-30.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-07 17:10
Ursprungligen av Zimmerman:

2. Man kan alltså säga att iCloud bara sysslar med synk. Inget annat. Man kommer inte åt sin diskplats eller sina filer "manuellt". iDisk försvinner alltså också. Bara inifrån specifika program kan filer - av specifika filformat - skyfflas och detta skyfflande är bara synk. Inget annat.

iClouds dokument-sync gillar jag inte alls. Jag vill kunna synka vilka dokument och filer som helst mellan mina datorer, inte bara de dokument/filer som skapats av program som har internt stöd för iCloud.

Jag vill helt enkelt ha iDisk kvar, fast en iDisk som är snabb och 100% pålitlig.

Jo, det vill jag också - då jag gillar att ha så få lösningar/konton som möjligt. Men det blir nog tyvärr att fortsätta med DropBox och trösten är ju att man nog blir tvungen att ha DropBox oavsett vad Apple hittar på - detta när alla andra ju har DropBox - dom som inte ens vet vad iDisk, MobileMe, iCloud är för något. Jag delar projektmappar med folk.
Jag tror inte Apple kommer att öppna upp iClouds "iDisk" för annat än filer med ändelsen .pages, .numbers, etc - dom vill inte bli generella filsskyfflare då dom behöver all bandbredd för musikskyfflandet.
Synk- och delningsfunktionen för iWork är ju toppenfint...det är bara ett problem; hur många kör iWork? :-D. Det blir en liten sidogrej för några Macare. That's it. Som vanligt m.a.o. Jag kör själv iWork, men jag vet ju att planeten är MS Office.

Ursprungligen av planB:

iClouds dokument-sync gillar jag inte alls. Jag vill kunna synka vilka dokument och filer som helst mellan mina datorer, inte bara de dokument/filer som skapats av program som har internt stöd för iCloud.

Jag vill helt enkelt ha iDisk kvar, fast en iDisk som är snabb och 100% pålitlig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-07 18:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte Apple kommer att öppna upp iClouds "iDisk" för annat än filer med ändelsen .pages, .numbers, etc - dom vill inte bli generella filsskyfflare då dom behöver all bandbredd för musikskyfflandet.

Praktiskt taget oanvändbart för mig, även om jag använder Pages så mycket det går.

Jag arbetar hemma på två olika datorer och är helt beroende av att mina arbetsfiler är uppdaterade på båda datorerna. Idisk är inte optimalt för detta heller eftersom jag egentligen inte måste ha en off-site backup och synkronisering i ett. Off-site backup kan jag fixa seperat. Synkroniseringen skulle egentligen bara ske internt i nätverket här hemma. Märkligt att det inte finns stöd på MacOS X Server för en "idisk" på intranätet. Samtidigt är synkronisering farligt - är man oförsiktig så kan ju alla filer synkas bort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 18:11

Vad avser du med en iDisk på Intranätet? Det är väl bara att dela ut en mapp på servern som du gör autoinloggning på på dina klienter.

Bevaka tråden