Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är det...

Tråden skapades och har fått 806 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-09-05 09:53
Ursprungligen av Baron:

Varför är det så att religiösa människor är de som ofta är de minst toleranta?

Jag upplever absolut att ateisterna är långt mer rabiata än troende, åtminstone i Sverige där det verkar vara ny nationalsport att håna troende.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag upplever absolut att ateisterna är långt mer rabiata än troende, åtminstone i Sverige där det verkar vara ny nationalsport att håna troende.

Tycker att det finns en växande skara, precis som i England, av icke-troende som vill lyfta fram andra religiösa, framför allt muslimer.

Något som jag tycker är ganska konstigt med historiska ögon sett. Vad är det som gör muslimer till mer utsatta än någon annan folkgrupp? Om något borde det väl vara judarna som borde lyftas fram, de har ju fått dödstämpeln av hälften av alla islamiska länder...

Varför är det... ?

  • Medlem
  • 2011-09-05 10:45
Ursprungligen av LCR:

Tycker att det finns en växande skara, precis som i England, av icke-troende som vill lyfta fram andra religiösa, framför allt muslimer.

Något som jag tycker är ganska konstigt med historiska ögon sett. Vad är det som gör muslimer till mer utsatta än någon annan folkgrupp? Om något borde det väl vara judarna som borde lyftas fram, de har ju fått dödstämpeln av hälften av alla islamiska länder...

Varför är det... ?

Det har jag inte erfarit så mycket, men kanske är det vad som är politiskt korrekt just för tillfället. Med tanke på vad du skriver ovan, så undrar även jag, med tanke på en mycket lång historia av judeförföljelse, varför är det så utbrett och normaliserat med antisemitism i Sverige?

  • Medlem
  • 2011-09-05 13:50
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag upplever absolut att ateisterna är långt mer rabiata än troende, åtminstone i Sverige där det verkar vara ny nationalsport att håna troende.

Det finns inget motsatsförhållande mellan rabiat och tolerant.

  • Medlem
  • 2011-09-05 13:55
Ursprungligen av Baron:

Det finns inget motsatsförhållande mellan rabiat och tolerant.

Kanske inte om vi diskuterar semantik, men tittar du runt lite i olika nätforum, så ser du med vilken frenesi hatet och intoleransen breder ut sig.

Senast redigerat 2011-09-05 15:26
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-05 14:33
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kanske inte om vi diskuterar semantik, men tittar du runt lite i olika nätforum, så ser du med vilken frenesi hatet och intoleransens breder ut sig.

Jag tror det beror på den frustration som många känner inför faktumet att Sverige sällan har utrymme för mer än en åsikt åt gången. Anonyma kommentarer i kommentarsfälten blir liksom ventilen för detta.

Varför är det så att jag spelar World of Warcraft, trots att jag vet att jag får ont i halva kroppen av det stillasittande som uppstår i samband med långa och sega raids och heroic dungeons? Det verkar inte helt klokt.

... kan tilläggas att jag har återvänt efter 8 månaders paus.

Om jag är ute och går med min hund, jag vill verkligen att han skall göra sin aftontoalett så vi kan gå HEM istället för att vara ute i regnet...

Ju mer jag önskar att han bajjar, desto större sannolikhet att han bajjar i absoluta aphelium.*
Alltså när jag är som allra längst bort på det stora varvet runt hela stadsdelen.
Jag ser också en kraftig korrelation mot dålig väderlek....

* Aphelium, den punkt i banorna då två planeter är som längst från varann. Motsatsen till perihelium.

Ursprungligen av Goflorp:

* Aphelium, den punkt i banorna då två planeter är som längst från varann. Motsatsen till perihelium.

[OT][Messerschmitt] Aphelium och perihelium härrör inte till två planeter utan till en planet (eller annan kropp) som cirkulerar runt solen. För samma rörelse kring jorden är det perigeum och apogeum. Så namnen är olika beroende på kropparna. [/Messerschmitt][/OT]

  • Medlem
  • 2011-09-05 16:30

Jag tänkte mest på hur folk beter sig i verkliga livet.

  • Medlem
  • 2011-09-05 16:45
Ursprungligen av Baron:

Jag tänkte mest på hur folk beter sig i verkliga livet.

Jag tror iofs inte att skillnaden i just den här frågan är så stor, oavsett det är IRL eller på nätet. Måhända mer gränslöst och aggressivt på nätet då.

Varför är det så att det här sidospåret kommer att modereras om fem, fyra, tre...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-07 12:51

Varför kan jag inte få SLIPPA videoinslag när jag vill läsa en nyhetsartikel?

Man klickar på en länk, och oombedd startar en video för att ackompanjera texten till artikeln. Videon går inte att stoppa eftersom den inleds med ett reklaminslag.

Vill jag absolut se ett videoinslag klickar jag på videon, annars vill jag bara kunna välja texten.

...så många iPhone användare som inte upptäckt att de kan ändra ljusinställningen på skärmen? Jag har hjälpt minst två vänner med att öka ljusstyrkan...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-08 15:04
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...så många iPhone användare som inte upptäckt att de kan ändra ljusinställningen på skärmen? Jag har hjälpt minst två vänner med att öka ljusstyrkan...

Det går väl automatiskt eller?

Ursprungligen av planB:

Det går väl automatiskt eller?

Hur menar du då?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-08 16:16
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hur menar du då?

Jag menar: skärmen ställer in sig efter omgivningens ljus automatiskt.

Ursprungligen av planB:

Jag menar: skärmen ställer in sig efter omgivningens ljus automatiskt.

De jag hjälpt har inte haft den funktionen eller iaf inte haft den påslagen. De blir lika förvånade varje gång över hur man kan göra för att ändra ljuset manuellt

Ursprungligen av planB:

Jag menar: skärmen ställer in sig efter omgivningens ljus automatiskt.

Den kan göra det, ja.

Men även om den inställningen är på, så ställer man ju ändå in en "basnivå" som den utgår ifrån när den ställer in sig efter omgivningens ljus.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...så många iPhone användare som inte upptäckt att de kan ändra ljusinställningen på skärmen? Jag har hjälpt minst två vänner med att öka ljusstyrkan...

Du kommer snart få nästa fråga; varför tar mitt batteri slut så snabbt?

Ursprungligen av Goflorp:

Du kommer snart få nästa fråga; varför tar mitt batteri slut så snabbt?

jag drog bara upp ljuset lite grann, har ju iPod Touch själv så jag vet att även ljusinställningar drar ström, men för den delen ska man inte behöva kisa i fullt dagsljus o hålla iPhonen precis vid nästippen för att kunna se nåt

...för att det inte ska bli för mkt OT...

...varför går tiden så himla fort när man har roligt o varför är jag så korkad(måste det väl ändå vara ) så att jag inte tar pauser oftare när jag spelar spel...?

Varför värderar en del sina gamla skickade SMS så högt?

Gammalt, överspelat och ... ja, varför?

Kan inte få in i min skalle varför man vill marinera sig i gamla minnen. Eller finns det nggt rationellt skäl till att spara sånt?

Hör ibland om en del på forumet som får problem med sina telefoner och hur de gråter blod och gnisslar tänder över att just SMS/MMS strukit med....

Jag brukar rensa mina med jämna mellanrum, dock kan de ju fungera fint som tidsnoteringar på händelser/minnen.

Jag sparar allt - sms, mms, mail osv... Jag förstår inte varför man skulle radera dem, det är ju inte som att de på något sätt var i vägen eller tar någon plats att tala om.

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag sparar allt - sms, mms, mail osv... Jag förstår inte varför man skulle radera dem, det är ju inte som att de på något sätt var i vägen eller tar någon plats att tala om.

Jag raderar inget, men om något skulle hända som skulle föranleda att jag skulle bli av med sms och mms så förstår jag inte var problemet ligger. Jag brukar inte kommunicera viktig information via sms. Mail är viktigt, det får aldrig komma bort.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-12 12:33

Varför är lamparmaturer fortfarande (till 100% ?) anpassade till gamla, traditionella glödlampor istället för lågenergilampor?

Ursprungligen av planB:

Varför är lamparmaturer fortfarande (till 100% ?) anpassade till gamla, traditionella glödlampor istället för lågenergilampor?

För att lågenergilampor är värdelösa?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-09-12 14:52
Ursprungligen av planB:

Varför är lamparmaturer fortfarande (till 100% ?) anpassade till gamla, traditionella glödlampor istället för lågenergilampor?

För att lågenergilampor mer och mer är anpassade till gamla, traditionella lamparmaturer?

  • Medlem
  • 2011-09-12 17:06

... bara människor med mycket pengar som kan säga att: "Pengar är inte allt..."

Ursprungligen av Dalle:

... bara människor med mycket pengar som kan säga att: "Pengar är inte allt..."

Lite som att det bara är folk med liten p**is som säger att "storleken inte har betydelse"

Bevaka tråden