Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är tyckande bättre än vetande på 99.se, eller är det värre än så?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-03 19:07
Ursprungligen av gunek:

Jag tycker att det är lite tråkigt att man sätter tyckande mot vetande.

Ett av problemen tråden handlar om är att när folk svarar "faktaliknande" på konkreta frågor/problem, utan bakomliggande kunskap samt att de då även har fel ibland, kan det skapa nya värre problem! Jag tror även det kan skrämma bort de som verkligen innehar efterfrågade kunskaper.

Om man ser eller råkar ut för detta, och om man tänker efter - är det inte isf "kvalitetsförstörande" för 99.se?

Alla "nöjessidor" får gärna finnas för min del för typinriktningen framgår i rubriken. ( och jag läser dem nästan aldrig).

Och i denna tråd har jag "lärt mig" hur olika vi ser på 99.se samt hur olika vi sätter upp värderingsgrunderna för "kvalitet".

Ursprungligen av 2Lazy:

Ett av problemen tråden handlar om är att när folk svarar "faktaliknande" på konkreta frågor/problem, utan bakomliggande kunskap samt att de då även har fel ibland, kan det skapa nya värre problem! Jag tror även det kan skrämma bort de som verkligen innehar efterfrågade kunskaper.

Jisses, nu får du väl ändå ge dig. SUNT FÖRNUFT är något som den som läser får använda sig av. Det är ingen här som sitter och ger löstagna svar ur luften på de frågor som ställs. "Faktaliknande" är något du kan så gott som glömma på ett forum, nästan alla här sitter inne med kunskaper som baserar sig på egna erfarenheter från när man löst problem eller haft liknande problem innan. Har du sådana problem att du känner att du inte är säker på att du vågar testa det som står här rekommenderar jag dig att lämna in din dator varje gång problem uppstår istället. Då kan du ju även utkräva den "kvalité" du efterfrågar här, eftersom du har betalat för den!

Ursprungligen av 2Lazy:

Ett av problemen tråden handlar om är att när folk svarar "faktaliknande" på konkreta frågor/problem...

Har inte den här tråden kommit så långt den kan komma nu? Det känns som det går lite runt i cirklar utan att komma så värst mycket längre framåt

Jag föreslår att du rapporterar när du ser ett svar som du inte tycker håller måttet - så tar vi ställning till det enskilda fallet då.

/Mod

Nu är ju detta ett användarforum där den som känner sig manad har möjlighet att besvara en fråga eller bidra med erfarenheter alternativt efterfråga ytterligare relevant information för att identifiera eventuella problem. Vad 99.se inte är, är en Apple-expertpanel som enbart är till för att reda ut massans tekniska spörsmål. De allra flesta av oss har de kunskaper vi har i egenskap av användare. Få av oss har utbildats på Apple-produkter och mjukvaror. Detta gör att de flesta av oss TROR oss veta ett och annat. En naturlig följd är att det blir en del spekulation, tyckande och rentav direkt felaktiga svar i trådarna. Detta är i alla fall vad jag TYCKER.

En annan sak jag TYCKER är bra, och som jag TROR kan vara en bra idé är en "Accept as solution"-knapp som TS kan använda när någon föreslår en lösning som fungerar eller kommer med ett uttömmande svar på en fråga. Så fungerar exempelvis Nokias forum. Då får tråden en liten grön bock i kanten och "SOLVED:" före trådens rubrik. En användare som söker svar på ett specifikt problem kan välja att i första hand titta i trådar som har denna markering, där tråden även har en direktlänk till inlägget som innehåller denna lösning (Nokias forumtrådar innehåller ibland flera tusen inlägg där halva Indiens befolkning har spytt sin galla över att de inte har fått den senaste mjukvaruuppdateringen inom 32 minuter efter att den släppts i Kina).

Däremot VET jag inget om vad ni andra TYCKER om detta.

Bevaka tråden