Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är tyckande bättre än vetande på 99.se, eller är det värre än så?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av 2Lazy:

OM jag får säga fritt vad jag tycker så ser jag mer än tydlig tendens att 99.se fylls av tyckande och "guesserwisser" - svar, i stället för svar från "de" vetande och kunnande.

Själv hat jag följt många trådar, gjort inlägg i vissa, ställt frågor i andra, t om fått "mothugg" som baseras på "guesserwisser" utan grund. ( bara det får en att tänka efter om man ska "bry sig" om att svara över huvud taget.)

Det enda jag kan konstatera att "onödigt vetande" tenderar att fylla 99.se och att kunnigt vetande uteblir.

Kul och provocerande tråd som kan bli givande! Bästa sättet att höja kvaliteten på trådarna är att tillföra bra svar själv!
Korta, koncisa svar kombinerade med länk till källa gör verkligen susen.

Jag utmanar dig att dubbla dina 244 inlägg till 500 innan 2011 är slut - bidra med 250 bra inlägg i trådarna så skickar jag ett 500kr iTunes presentkort till dig i julklapp!

Ursprungligen av 2Lazy:

Vart är 99.se på väg?

Finns det något ett högre kunnande kvar? - eller är detta ersatt av "guesserwisser" samt/eller tyckande?

Ja, det finns högre kunnande kvar. Men det gäller att locka fram svaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 14:33
Ursprungligen av Björnström:

Jag utmanar dig att dubbla dina 244 inlägg till 500 innan 2011 är slut - bidra med 250 bra inlägg i trådarna så skickar jag ett 500kr iTunes presentkort till dig i julklapp!

Jag tackar och bugar för erbjudandet, men det förutsätter dock ämnen där mina kunskaper kan komma till nytta

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-05-01 17:36
Ursprungligen av Björnström:

Kul och provocerande tråd som kan bli givande! Bästa sättet att höja kvaliteten på trådarna är att tillföra bra svar själv!
Korta, koncisa svar kombinerade med länk till källa gör verkligen susen.

Jag utmanar dig att dubbla dina 244 inlägg till 500 innan 2011 är slut - bidra med 250 bra inlägg i trådarna så skickar jag ett 500kr iTunes presentkort till dig i julklapp!

Ja, det finns högre kunnande kvar. Men det gäller att locka fram svaren.

Du är verkligen fantastisk Martin. Jag beundrar dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 10:48

Jag skulle verkligen gilla en funktion som gjorde att valda tråda kunde döljas. En sådan anpassning skulle göra att trådar typ hur ser ditt skrivbord ut inte skulle störa så mycket.

  • Medlem
  • 2011-05-01 11:25

Jag håller med om att det finns för mycket tyckande - och för många diskussioner som spårar ut i "dueller".

Forumvärdar är definitivt ett sätt att gå. Här är mina korta förslag:

1. Märk alla trådar som är en vecka gamla utan svar som "obesvarade" - även i title så att Google etc hittar dem. Personligen undviker jag alla sajter som får mer än två träffar utan svar. Min "rankning" av sajten byggs på innehållet, inte av antal trådar.

2. (Och detta har jag sagt förut) Jag har problem med trådar som som slås ihop med äldre - om jag t.ex. letar efter info om minne till en ny iMac, så vill jag inte behöva plöja trådar (eller uppmanas fortsätta i) trådar som behandlade ämnet för flera år sedan.

3. Kanske man skulle kunna filtrera bort vissa användare i sin egen visning? Kanske genom att "fälla in" svaren.

Sedan är det ju oundvikligt att vi alla ser och använder forum på olika sätt - vilket är charmen!

Ursprungligen av lime:

J3. Kanske man skulle kunna filtrera bort vissa användare i sin egen visning? Kanske genom att "fälla in" svaren.

Du kan ju redan idag "ignorera" vilka användare du vill - men det kanske inte är det du är ute efter?

  • Medlem
  • 2011-05-01 11:32

Jo, det är det nog. Hur gör man det?

En variant vore ju att kunna sätta en tidsgräns - ignorera en vecka framåt etc. Oftast blir man ju sur på en person som man ändå har en "relation" till.

Ingen behöver känna sig träffad - jag läser alla (men vissa borde nog ignorera andra)

Ursprungligen av lime:

Jo, det är det nog. Hur gör man det?

En variant vore ju att kunna sätta en tidsgräns - ignorera en vecka framåt etc. Oftast blir man ju sur på en person som man ändå har en "relation" till.

Ingen behöver känna sig träffad - jag läser alla (men vissa borde nog ignorera andra)

Klicka på användarnamnet / Visa profil / Ignorera.

Ursprungligen av keptang:

Klicka på användarnamnet / Visa profil / Ignorera.

Eller http://www.99.se/ignorera/

Jag startade en parallell tråd om frågan "Ska 99mac ha en del för diskussioner och en del för fråga-svar-lösning" här:
http://www.99.se/feedback/286765-bor-99mac-ha-del-diskussioner-del-fraga-svar-losning.html

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-05-01 14:28

Vilket var otroligt trevligt, även om det var en lååång bilresa till Östersund från Malmö

Men, observera, att vi som blev polare då, var med för "länge sen". Hur många polare har du skaffat via 99mac senaste året?

Ursprungligen av bollman:

Vilket var otroligt trevligt, även om det var en lååång bilresa till Östersund från Malmö

Men, observera, att vi som blev polare då, var med för "länge sen". Hur många polare har du skaffat via 99mac senaste året?

Det var lite av min poäng tidigare i tråden - sajten är inte lika social nu som tidigare för vi har fokuserat på frågor & svar, inte på det sociala "klister" som binder samma människor. Finns även ett citat ovan från Feverbee om detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 15:09

Jag skulle inte ha något emot om fler trådar blev lite som en lärobok, som man kan läsa från pärm till pärm och utveckla sina kunskaper genom.

Problemet är väl bara att det blir färre och färre...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-01 15:14
Ursprungligen av 2Lazy:

Jag skulle inte ha något emot om fler trådar blev lite som en lärobok, som man kan läsa från pärm till pärm och utveckla sina kunskaper genom.

Det lär vara bättre att faktiskt läsa en lärobok då, snarare än att tvinga in forum-kommunikation in i denna mall.

Eller så kunde du slå dig ihop med Jesper Ohlsson och skapa ett forum kring den idén! Han skulle gilla den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 15:18
Ursprungligen av planB:

Det lär vara bättre att faktiskt läsa en lärobok då, snarare än att tvinga in forum-kommunikation in i denna mall.

Varför då ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-01 16:51
Ursprungligen av 2Lazy:

Varför då ?

För att det blir en sjuhelvetes modererande och redigerande, sju resor värre än nu.

Skäl nog?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 01:04
Ursprungligen av planB:

För att det blir en sjuhelvetes modererande och redigerande, sju resor värre än nu.

Skäl nog?

Nej, det tycker jag inte är något bra skäl, tvärtom. Det består av ett enskilt påstående, som jag inte håller med om.

Jag vill poängtera att det finns bra trådar på i 99.se, så lägg ner alla anklagelser om "gnäll", (inte riktat mot dig) det är inte det det handlar om. Det handlar om kvalitet, vilka som gör bedömningen samt vilka behov man kan tillgodose.

Klart som korvspad att en viss skara kanske känner sig trampade på tårna, det är ett normal kongruent försvarsmekanism som drar igång så fort man ifrågasätter något.
Men jag tycker man kan/ska skapa kvalitetsmedvetenhet, och inte "tynga med dynga" som händer ibland, läste en tråd senast idag där trådskaparen skäller ut en "anna" bakom just det fenomenet.

Bevisligen finns det två typer av anhängare på 99.se - det syns i trådsvaren. Jag tror inte man ska förenkla innehållet till vitt och svart, eftersom det finns en gråskala i ämnet.

Varför inte titta på det som är bra, som en exempelmodell. I faktatrådar söker man väl fakta?

Detta citat tycker jag är bra

Citat:

Personligen tycker jag det är viktigt att skilja mellan forum och chat. En bra lösning är ju när forumet, precis som här, erbjuder avdelningar för ad hoc diskussioner där man kan "prata av sig".

Det visar att det finns fler som önskar en viss kvalitet , och gör skillnad i vad som ingår i begreppet.

När fan ska de här gnälltrådarna försvinna?
Jag har förvisso inte varit medlem i mer än typ tre år, men att påstå att det saknas "kompetens" och "duktigt folk" här är i mina ögon rent befängt. Tiderna förändras och bra saker växer. Att sitta och hötta med näven och prata om "den gamla goda tiden" leder ingen vart. Det man ska komma ihåg är att ett forum är fullt av "experter", det finns inte alltid ett rätt svar. Om det nu var så att forumet höll bättre "klass" förr, hur kommer det sig då att den 12 år gamla tråden inte blev besvarad redan då?

99.se är ett FORUM, ingen Wikipedia! Anledningen till att folk strömmar hit är ju dels för den goda stämning som råder och dels för att det faktiskt sitter en hel kunnigt folk (alla på olika nivåer med olika expertis) och kan svara på de frågor som kan tänkas dyka upp.

Jag tycker inte den här formen av trådar med rent gnäll leder någonstans alls, dags att skriva av mig lite i en helt annan tråd innan jag går OT.

Ursprungligen av PeeMaN:

När fan ska de här gnälltrådarna försvinna?

Jag Gillade en av PeeMaNs inlägg, jag tror jag måste ligga ner ett tag, jag blev yr...

Jag är också av den åsikten (jag har skrivit det förr i en tråd långt långt borta) att 99 blir till vad vi gör det till.

Tycker du det är för mycket flams? För litet? För dåligt drag i ngn avdelning?

SKRIV då, åtgärda det. Flamsigt? Tja, jobba som bara den då på ett korrekt svar som är så himla bra att
det inte ens leder till följdfrågor. Final word liksom.

Gör en Guide inom ngt område som kan hänvisas till, som moderator kan "klistra".
Jag gjorde en om hur man formatterar hårddiskar, kul lärorikt och jag har fått mängder
av uppskattning från läsare av den - det känns underbart.

Jag har skapat de två "flamsigaste" trådarna som finns, en för "gladhet", en när man är "förbannad" och
vill riktigt skriva av sig... de är rätt populära säkerhetsventiler i Loungen. Välkommen in.
Med dem är 99 betydligt mer levande än månget annat forum på nätet.

99.se ÄR inte WikiPedia, vi kommer aldrig kunna konkurrerar med dem på det sättet.

Men, svar rakt över disk hos finaFöretagets serviceavdelning kostar väl i dagsläget runt en 800:-/timman.
Här är det gratis, vi hjälper till efter ork, kunskap, tid och gud vet vad, gratis, utan krav på motprestation öht.
Ibland får man ett tack - det är alltid kul.

Så, ta dig i kragen, sluta gnäll över saker som är överspelade i matchen för länge sen och satsa på att ta bollen och gör mål.

Några personliga reflektioner i ämnet...

99mac startades väl ungefär i samma veva som OS X födelse. Det nya operativsystemet gav Apple nytt liv och gav oss deprimerade, IT-utkastade, mactokar en massa entusiasm och energi inför förändringen.

Men samtidigt var det en stor förändring där de flesta kunskaper man hade sen OS 7/8/9-tiden snabbt blev förlegade kunskaper. Det fanns ett stort gemensamt behov att få veta "hur 17 gör man nu?".

Många av oss var typen som hade micklat mycket med Macar sen tidigare dvs det blev en hög kvalitet på trådarna. Det fanns även en gemenskap av typen "klia min rygg så kliar jag din rygg". Många gav kunskap för de insåg nog att de behövde få kunskap också. Jag gjorde i alla fall så. Hjälpte till med det jag kunde och fick hjälp i andra frågor.

Så där höll vi på i 4-5 år men sen avtog behover av akut hjälp när OS X "mjuklandade" efter ett par versioner. Apple tog sig även ur sina problem och började dominera på marknaden vilket jag tror löst upp en hel del av "minoritetspsykologin" runt att vara macanvändare. Förr kanske man vill hjälpa andra med Mac till varje pris men nu får de väl googla först åtminstone ...

Maclandskapet ser totalt annorlunda ut idag och de flesta stora frågorna runt OS X har lagt sig. Man kan googla fram hur mycket svar som helst på det mesta. De flesta klarar sig bra med det. Lägg därtill alla nya macanvändare som inte alls kommer in från den grafiska sidan som oss gamlingar utan som bara vill ha en Mac för den är cool och trevlig.

I begynnelsen så dög 99mac även bra till att bara hänga överhuvudtaget. Det fanns inte så mycket annat. Ingen jag kände hade något chat men alla med på 99mac hade det. Nu hänger väl folk på Facebook om de får en stund över.

Så tiderna förändras. Låt oss nu alla vara sams och jag tycker vi ska avsluta med att vi alla sjunger "We shall overcome" gemensamt... jag räknar in... 1, 2... ok, vänta... dumt förslag! Ett av många från min sida här på forumet...

Det är nog bara att inse att i en tid där "Applewatching" med spekulationer om vad som ska ingå i nästa modell av Iphone, när nästa Macbook Pro kommer och vad som är nytt. När det blir spekulationer om vad som är på väg när AppleStore är stängt. När man funderar på om Antennagate kommer att påverka när telefonen kommer till Sverige. När man spekulerar i vad "Locationgate" innebär.

Då finns det stort utrymme för tyckande eftersom det inte finns mycket fakta.

99 är så mycket mer än bara rent konkret problemlösande. 99 blir en spegel av omvärlden och Apple skapar mycket spekulationer och tyckande.

Vet ni vad jag tycker är bäst av allt med denna tråd?

Det finns så många som bryr sig, som engagerar sig och som vill att vi ska bli bättre. Det bådar gått inför framtiden!

Ursprungligen av Björnström:

Vet ni vad jag tycker är bäst av allt med denna tråd?

Det finns så många som bryr sig, som engagerar sig och som vill att vi ska bli bättre. Det bådar gått inför framtiden!

Men det är för att det är ett ställe för diskussioner och tyckande. Hade det varit ett uppslagsverk för Mac/iOS lösningar hade du aldrig fått samma reaktion.

Jag missade ett möte i morse av ren klantighet eftersom Kenny, min katt, har en svullen rumpa efter ett slagsmål (katter biter ofta varandra i rumpan när de slåss) och jag var tvungen att boka veterinär, men istället för att göra något annat nyttigt sätter jag mej här och läser/skriver.

Och mjölken är slut så jag kan inte göra en latte heller...

Tycker tråden har kommit bort sig lite.

Det handlade väl inte om tycka kontra fråga/svar? Självklart finns det trådar som är ren spekulation, eller där man diskuterar olika filosofier kring tankesätt och beteende. Detta får man förmoda är både önskvärt och intressant.

Grundproblemet handlade väl om att folk svarar "faktaliknande" på konkreta frågor/problem, utan bakomliggande kunskap?

Dvs, folk som egentligen inte vet så noga ger sig in och svarar på frågor, mest för att "snacka" eller "skriva av sig". Därav en sjunkande kvalitet. Det kan vara svårt för frågeställaren att skilja på bra och mindre bra svar.

Att folk tycker saker i trådar som går ut på att tycka, kan ju knappast vara något problem??!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-03 12:47
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tycker tråden har kommit bort sig lite.

Det handlade väl inte om tycka kontra fråga/svar? Självklart finns det trådar som är ren spekulation, eller där man diskuterar olika filosofier kring tankesätt och beteende. Detta får man förmoda är både önskvärt och intressant.

Grundproblemet handlade väl om att folk svarar "faktaliknande" på konkreta frågor/problem, utan bakomliggande kunskap?

Dvs, folk som egentligen inte vet så noga ger sig in och svarar på frågor, mest för att "snacka" eller "skriva av sig". Därav en sjunkande kvalitet. Det kan vara svårt för frågeställaren att skilja på bra och mindre bra svar.

Att folk tycker saker i trådar som går ut på att tycka, kan ju knappast vara något problem??!

Bra beskrivet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-03 10:23

Gilla funktionen har ju verkligen knutit ihop samhörighets känslan och den sociala biten har lyfts fram och detta är ju superviktigt nu när vi blivit så många medlemmar. En god ide som har fallit väl ut.

Sedan som påpekats i tidigare inlägg , det finns inga genvägar till djupare kunskaper, det är endast yrkes erfarenhet från tex. programmering, grafisk produktion, mm vi pratar många år då som kan berika och utveckla kunskaper inom dessa områden.

När man då slänger in en avancerad fråga med egna bristfälliga kunskaper vet jag inte vad man förväntar sig för svar, eller om man nu får ett relevant svar kan tillgodogöra sig detta.

Sedan får man väl akta sig så inte gilla funktionen urvattnas på sikt, jag tycker fortfarande att man i de vanliga forum avd. ämnena ska vara sparsam med dessa, 99 mac lounge undantagen där kan man väl ryggdunka varandra bäst man vill, vilket görs i stor omfattning till stor glädje för dom flesta.

Sedan kan man ju fundera på gilla funktionens betydelse i de vanliga forumen ,kontra 99 lounge , men jag ser gilla funktionen mestadels som ett socialt redskap mer än en markering för ett högkvalitets inlägg i alla fall i 99mac lounge.

Senast redigerat 2011-05-03 10:57

Jag tycker att Gilla funktionen faller ganska naturligt i både vetande inlägg samt tyckande.

Gillar man ett fakta-utlåtande så visar man att man bekräftar utlåtandet rent tekniskt.

Gillar man ett subjektivt inlägg visar man att man håller med, eller bara gillar det som sagts.

Två ganska skilda saker som fungerar bra inom båda områdena.

Ursprungligen av LCR:

Jag tycker att Gilla funktionen faller ganska naturligt i både vetande inlägg samt tyckande.

Gillar man ett fakta-utlåtande så visar man att man bekräftar utlåtandet rent tekniskt.

Gillar man ett subjektivt inlägg visar man att man håller med, eller bara gillar det som sagts.

Två ganska skilda saker som fungerar bra inom båda områdena.

Precis, funkar lika bra i båda sammanhangen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-03 11:07

Jag tycker att det är lite tråkigt att man sätter tyckande mot vetande. En av anledningarna att jag trivs på 99mac är just blandningen. En dag får man lära sig ett snabbkommando som man inte kände till och nästa dag får man vara med och spekulera i vad nästa iPhone kommer att innehålla och en tredje dag kanske man får svar på en fråga och en fjärde dag kanske man kan hjälpa någon med problem för att avsluta veckan med att spekulera kring Apples framtid.

Bevaka tråden