Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste alla skriva under sina inlägg?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 15:29

Tagga ner Anders,

Jag tycker att det är trevligt att ibland signera mina inlägg med namn, å jag tycker att det är befogat & trevligt att ibland komplettera min text med en smiley.

Att andra tycker annorlunda är jag fullt förstående för och respekterar till fullo.

<- - -

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 20:24
Ursprungligen av Torkel:

Tagga ner Anders,

Nåja, nu verkar det som just den uppmaningen kanske inte borde gå till mig... Kontentan av tråden är iaf. att vi inte alla tycker lika, konstigt vore väl det. Tror inte vi kommer längre i den här tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-23 15:54

Hej jag heter JONAS och jag älskar versaler.

Helst skulle jag vilja skriva alla mina inlägg med stora versaler. Är detta möjligt. Vad det beror på ska vi inte analysera här

Men för att återgå till sakfrågan så är min motivering emot personlig signering att det stör diskussionsflödet i en pågående tråd som Adrian påpekade i tidigare inlägg ovan, samt att det blir en salig blandning med personifieringer till höger och vänster som inte tillför huvud diskussion-ämnestråden något alls.

tack för ordet.

JONAS

JONAS är ett gammalt hederligt namn som börjar bli småpoppis igen bland nyblivna föräldrar ..

Att ha sitt namn under det man skriver (har det i mina sms också)
tycker jag är god sed.
Nu skriver jag inte så fasligt många inlägg här men när jag gör
det så är det oftast för att jag undrar eller behöver hjälp med något.

I andra forum där jag är väldigt aktiv och kan vara till hjälp
har jag en tendens att inte vara lika pigg på att ödsla tid på någon
som inte "presenterar" sig.

Rent lästekniskt så är ju flödet uppifrån och ner som i all skrift,
så att snegla ut till vänster för att se vem som skriver vad
är väl kanske inte helt optimalt.

Men som sagt, kanske inte det största problem mänskligheten
har att brottas med.

mvh
Lennart

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-23 17:47

Personligen bryr jag mig inte så mycket så jag kommer nog försöka tänka på att inte göra det i framtiden.

Dock har min motivering till att göra det varit så att det har endast skett i sammband med att jag skapar en tråd och frågar någonting. Då jag behöver hjälp av andra människor så tycker jag det känns trevligt att avsluta med att presentera sig t.ex. "Tack på förhand. MVH Paul". Men jag aldrig skrivit mitt namn i ett inlägg i en tråd varken i min egen tråd eller någon annans.

Lägg in det som en regel att det inte är tillåtet så är saken klar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-23 20:51

Personligen tycker jag inte att det är så farligt om man skriver sitt namn ibland men att man inte skall göra det i varje inlägg "bara för att".

Man skall absolut inte ha någon fras eller så som man skriver i varje inlägg heller.

Jag tänker i alla fall konsekvent vägra skriva under med någon signatur.

Kristina.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 21:13

Kan man inte få välja det själv?
Vill man så ska det inte vara ett problem.
Vill man inte så ska det också vara ok.

Jag vill.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Kan man inte få välja det själv?
Vill man så ska det inte vara ett problem.
Vill man inte så ska det också vara ok.

Jag vill.

Yes!!

Det blir ju lite jobbigt, speciellt om man kallar sig för "Ja!" på engelska och sedan undertecknar med samma "JA!"...
Jag har läst fel flera ggr.

"hemskt tråkigt att din katt är död

Yes!"

När det blir så här är ju mindre bra:

Jag har avstått från att kommentera diskussionen till att en del andra svar kommit in. Det ger lite tid att reflektera. Här kommer min tillfälliga slutsats:

Nej, jag tycker inte att signaturer hör hemma i forumet. En del har påpekat att det stör läsflödet, och jag är beredd att hålla med. Dessutom har vi (som också tidigare påpekats) ett sidofält av en anledning - att man ska se vem som skriver i tråden. Björnström och gänget kanske kan ordna en omröstning i ämnet och använda det som rådgörande inför ett eventuellt beslut i frågan.

Som påpekats tidigare, står ganska tydligt i vänsterkolumnen vem som gjort inlägget, att lägga in en signatur verkar ganska lönlöst och slöseri med tid.

  • Medlem
  • 2011-03-23 22:15

Jag tycker nog att det är en lite fånig diskussion. Jag tycker också att signaturer är ett problem först bär de är ett problem, om ni fattar vad jag menar. Signaturer som "Yes!!" eller "Vänligen, Ylan" är helt harmlösa och gör inte någon som helst skada i mina ögon.
Om man däremot öser in en massa data om vilken dator man har, förnumstiga valspråk eller reklam tycker jag att det blir ett problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-23 22:44

Så fånig vet jag inte om jag tycker diskussionen är. Man behöver väl inte söka länge för att hitta fånigare diskussioner än denna här inne ?

En regel ja eller nej från ledningens sida, svårare kan det väl inte vara. Då menar jag inte YES OR NO as sign

Någon rättvisa måste det väl vara. Man kan väl inte tillåta den ena signen och inte den andra, då bäddar man för trubbel.

Antingen full registrerade namn på alla medlemmar men då försvinner charmen med hela siten i ett nafs och många medlemmar med det.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-24 00:04
Ursprungligen av CUBEIS:

En regel ja eller nej från ledningens sida, svårare kan det väl inte vara. Då menar jag inte YES OR NO as sign

Jag tycker iofs inte att det behövs regler för detta, även dom egentligen redan finns och har presenterats här (Det är inte tillåtet att använda automatiska signaturer).

Om personer vill fortsätta att använda signaturer så är det såklart helt ok enligt mig, men det ser fånigt ut och det kommer helt klart påverka min attityd precis som det verkar påverka dom som använder signaturer i relation till dom som inte använder det. Men sånt är ju livet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-24 00:57
Ursprungligen av studiox:

Jag tycker iofs inte att det behövs regler för detta, även dom egentligen redan finns och har presenterats här (Det är inte tillåtet att använda automatiska signaturer).

Om personer vill fortsätta att använda signaturer så är det såklart helt ok enligt mig, men det ser fånigt ut och det kommer helt klart påverka min attityd precis som det verkar påverka dom som använder signaturer i relation till dom som inte använder det. Men sånt är ju livet.

Finns vägledning om ej användande av signaturer redan, så får vi väl försöka efterleva dom- admin/moderatorer ??

Påverka ens attityd ???? svårt att dra några sådana paralleller enbart på en liten signatur- jag behandlar alla lika oavsett signatur, bilmärke eller andra obetydliga parametrar, jag försöker se människan bakom inläggen och inte vara för snabb att döma ut någon i förhand.

Vi har väl 1000 tals och åter 1000 tals gäster som bara smaskar runt i våra inlägg oavsett en förvirrande signatur här och där.

Vi har väl problem redan nu med att ett fåtal medlemmar loggar in, och blir knappast bättre av att vi börjar en intern beundran signering här inne, samtidigt som jag spontant känner att det skulle underminera kommande forumvärdars/moderatorers roll vilket jag inte tycker klingar så bra.

Senast redigerat 2011-03-24 11:21

Ser inte meningen med signatur, men det stör mig inte om någon vill använda det.

En diskussionstråd är inte personlig, så varför ska inläggen göras personliga? Okej om man skickar ett PM eller något, då är det lite mer individnivå på det hela, men annars ser jag inte riktigt nyttan med det. Samtidigt, som många andra säger, så ser jag inte heller skadan med det. Skulle isf vara att det blir lite tradigt om en användare är väldigt aktiv i en tråd och signaturen dyker upp vid varje inlägg. Men någon enstaka gång om man tex skapar en tråd stör mig inte nämnvärt.

Börja snacka om att göra inlägg personliga hit och dit är ju bara löjligt. Personligt är det när man skickar ett brev, ett mail, ett PM, ett öppet brev eller liknande. Vi pratar ett forum, där alla kan se och läsa. Det hade varit en sak om det varit ett forum som inte krävde registrering, men här ser man ju för bövelen vem som skrivit inlägget. Och även om folk kan se det som ett i-landsproblem så är det jobbigt att editera bort såfort man ska citera.

I admin-fallen har jag förståelse, det är en annan sak. Och dessa inlägg besvarar man sällan och gör man det blir det ofta med ett PM.

Nej, fram med en ny regel som FÖRBJUDER signatur, och om man bryter mot den, huvudet av!

  • Medlem
  • 2011-03-24 09:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Börja snacka om att göra inlägg personliga hit och dit är ju bara löjligt.

Jag har lite svårt att förstå denna hets mot folk som tycker om att vara lite personliga i sina inlägg. Vissa vill det, andra inte. Vi är alla olika. Lev med det.

Jag har dessutom svårt att förstå hur en liten namnteckning i slutet av vissa inlägg kan göra att man tappar läsrytmen så till den milda grad att man stör sej på det. Det verkar nästan som om det skulle ligga något koncentrationsstörningssyndrom (med tillhörande bokstavsförkortning) bakom ett sånt beteende.

Detta forum är otroligt rent och välstädat om man jämför med de flesta andra forum som finns därute, med långa signaturer, animerade bilder i signaturerna och citat som också innehåller alla tidigare citat. Där kan man prata om störigt, men inte här.

(Hatten av till alla admin som sköter om det.)

Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, fram med en ny regel som FÖRBJUDER signatur, och om man bryter mot den, huvudet av!

... du glömde väl smaljisen i slutet?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-24 12:33
Ursprungligen av wlao:

Jag har lite svårt att förstå denna hets mot folk som tycker om att vara lite personliga i sina inlägg. Vissa vill det, andra inte. Vi är alla olika. Lev med det.

Jag har dessutom svårt att förstå hur en liten namnteckning i slutet av vissa inlägg kan göra att man tappar läsrytmen så till den milda grad att man stör sej på det. Det verkar nästan som om det skulle ligga något koncentrationsstörningssyndrom (med tillhörande bokstavsförkortning) bakom ett sånt beteende.

Detta forum är otroligt rent och välstädat om man jämför med de flesta andra forum som finns därute, med långa signaturer, animerade bilder i signaturerna och citat som också innehåller alla tidigare citat. Där kan man prata om störigt, men inte här.

(Hatten av till alla admin som sköter om det.)

... du glömde väl smaljisen i slutet?

Håller med dig. Jag har varit medlem i många år och är inne varje dag och läser och har aldrig ens reflekterat över att vissa skriver under med namn och andra inte. Har svår att förstå den bitvis hätska stämningen...

Ursprungligen av gunek:

Håller med dig. Jag har varit medlem i många år och är inne varje dag och läser och har aldrig ens reflekterat över att vissa skriver under med namn och andra inte. Har svår att förstå den bitvis hätska stämningen...

Tycker inte att det blivit en hätsk stämning. Att diskutera passionerat om saker är inte fel.

If you can't stand the heat, get out of the kitchen!

Det enda jag stör mej på är inlägg som detta

http://www.99.se/feedback/285722-maste-skriva-under-sina-inlagg.html#post1980952

som försöker att sopa undan hela diskussionen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-03-24 07:58

Att använda signatur är lite onödigt, men att göra det till en regel/lag känns lite onödigt kraftfull. Gör en rekommendation istället.

Dock har YES stundom förvirrat mig så pass att jag måste läsa om hans inlägg två gånger innan jag fattar att "YES!!" på slutet är en signatur. :">

Edit: irritation.

NO!!
YES!!
WHATEVEEEERRRRRRRRR!!!!!!!!

Obs: inte signatur ovan.

Jag tycker det borde bli en regel att man måste skriva under med signatur.

"No!!!"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-03-24 09:03
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Jag tycker det borde bli en regel att man måste skriva under med signatur.

"No!!!"

Eller varför inte kräva en fetstor bild som signatur?!

I APPROVE OF THIS MESSAGE!!

Jag kan förstå poängen med att inte skriva under med någon form av signatur, samtidigt anser jag det inte vara ett särskilt stort problem på 99.se och jag skulle ärligt talat sakna "Yes!!" och "Vänligen, Ylan".

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-25 07:34

Att det finns tid och utrymme för bryderier angående en sådan här ickefråga indikerar tydligt att vi lever i övrigt mycket välordnade och bekymmerslösa liv. Grattis alla 99mac:are, vi har drabbats av ett I-landsproblem. Personligen har jag inget emot att man signerar sina inlägg, tvärtom känner jag att det är lite mer familjärt och mysigt på forumet när jag ser det. Dessutom avgudar jag signaturerna "Yes!!" och "Vänligen, Ylan", om de skulle försvinna skulle en liten del av 99mac försvinna för mig.

//Johan

Ursprungligen av Pilen:

Att det finns tid och utrymme för bryderier angående en sådan här ickefråga indikerar tydligt att vi lever i övrigt mycket välordnade och bekymmerslösa liv. Grattis alla 99mac:are, vi har drabbats av ett I-landsproblem. Personligen har jag inget emot att man signerar sina inlägg, tvärtom känner jag att det är lite mer familjärt och mysigt på forumet när jag ser det. Dessutom avgudar jag signaturerna "Yes!!" och "Vänligen, Ylan", om de skulle försvinna skulle en liten del av 99mac försvinna för mig.

//Johan

Jag tror du också har totalt missuppfattat poängen med ett forum som dels diskuterar seriösa problem men också lättsinniga åsikter om triviala saker.

Ser att du inte har tillgång till Loungen, vilket är väl tur det, tänk hur du skulle gå lös där...

Nä, nu ska jag inte störa, du har säkert en massa andra trådar här på 99.se som måste kritiseras för att de inte tar upp livsviktiga frågor.

Självklart får du ha åsikten om signaturers vara eller icke-vara men att dissa tråden är fjantigt!!

Vår policy har sett ut ungefär så här:
- Vi ska inte ha några signaturer på forumet
- Där är ju ett par medlemmar som ändå skriver under sina inlägg, men låt dem göra det

Jag gillar egentligen inte sådana "se-mellan-fingrarna-ibland"-policies. Antingen har man en policy, eller så har man det inte.

Och numera är det faktiskt många fler som skriver under sina inlägg. Så jag tycker att den här tråden fyller en funktion. Jag tycker att det är rätt att ifrågasätta den nuvarande policyn.

Och min åsikt i ämnet är solklar - bort med alla signaturer.

Ursprungligen av Pilen:

Att det finns tid och utrymme för bryderier angående en sådan här ickefråga...

Som redan påpekats så finns det naturligtvis utrymme för både stora och små frågor på forumet. En diskussion som är viktig för någon kan helt sakna betydelse för någon annan. Detta får man acceptera.

Har man en åsikt i frågan så kan man uttrycka den, och det har du gjort genom att berätta att du inte har något emot signaturerna.

Men att kalla det för ickefråga är väl närmast att idiotförklara alla som skrivit här. Så sådana formuleringar kan vi väl hoppa över, både här och i andra trådar.

/Mod

Bevaka tråden