Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme med Com hem Netgear CG 3100, inställningshjälp

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av almlof:

Förstår dock inte NAT-funktionen.
Handlar det bara om ombildning/översättning från "äkta" IP-adress till Router-adress (192.168.x.x)? Och i mitt fall verkar CG3100 göra ett bättre jobb?

NAT är ju Network Address Translation så ja den omvandlar en skarp IP-adress till intern.

Själv har jag NAT avstängt i CG3100 för att få mina 4 skarpa IP-adresser när jag behöver dem.
Sedan får min 4 gen. AEBS agera NAT och ger alltid 95-100Mbit när man gör tester över nätet. Trådat som trådlöst (5Ghz bandet).

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-15 14:33
Ursprungligen av illerG:

Själv har jag NAT avstängt i CG3100

Ja, det verkar som om de flesta rekommenderar detta, men jag får betydligt lägre hastighet med NAT avstängd. Min fråga är helt enkelt, borde det vara så?
Sen verkar ingen av inställningarna ge speciellt frekventa testresultat. Det pendlar massor.

Undrar även om det är något annat man kan stänga av hos CG3100 som ger bättre resultat?
Nu kör jag med NAT av, för att testa lite. Då har jag inte lika mycket att stänga av. Finns dock något som kallas WMM(?).
Är det värt att leka där?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-15 01:05
Ursprungligen av crayzee:

Kul att man kunde bidra med något iaf

Btw, tack!

Eftersom WMM enbart handlar om wifi så behöver du inte göra något.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-08 19:37

Har du gjort några inställningar i Extremen? I default-läge ska det funka rakt av.

Jag sitter med det här modemet hemma och comhems 100/10 och wifi är vanligtvis riktigt dåligt, just nu ligger de tack o lov på 67/11 men det varierar stort.

Kan jag få upp hastigheten om jag låter airport express eller extreme ta över? Är det stor skillnad dem emellan? Jag har ett ganska förmånligt pris på det här abonnemanget (student) men om det inte blir bättre hastigheter så byter jag gärna ner mig när de vill höja priset... skulle airtunes fungera med min setup?

Har en mbp med snowleopard, iphone5 och ipad2..

Ursprungligen av klarabara:

Jag sitter med det här modemet hemma och comhems 100/10 och wifi är vanligtvis riktigt dåligt, just nu ligger de tack o lov på 67/11 men det varierar stort.

Kan jag få upp hastigheten om jag låter airport express eller extreme ta över? Är det stor skillnad dem emellan? Jag har ett ganska förmånligt pris på det här abonnemanget (student) men om det inte blir bättre hastigheter så byter jag gärna ner mig när de vill höja priset... skulle airtunes fungera med min setup?

Att ditt trådlösa varierar stort behöver inte bero på CG3100. Det kan t.ex. handla om grannars trådlösa nätverk som ligger på samma kanal och stör. Därför är det också svårt att svara på ifall det trådlösa blir bättre med en Express eller Extreme.

Men det är väl en ganska allmän åsikt att CG3100 inte är jättebra som router och trådlös accesspunkt. Det som rekommenderas redan i inlägg 2 i den här tråden - att stänga av router/accesspunkt i CG3100, och bara låta den agera modem, och sedan ha en bättre router som sköter det andra - var ett bra tips då, och är fortfarande ett bra tips nu.

Jag kör själv med Comhem 100/10, låter CG3100 bara agera modem, och har en Cisco-router som sköter routing och wifi.

Mjo, har kollat på eventuella störningar och kanaler etc men det är helt problemfritt på den punkten. Jag tolkar det som att en airport express hjälpa situationen.. ger det ett försök i eftermiddag

Senast redigerat 2013-08-25 11:12
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-25 18:00

Extreme har bättre prestanda än Express.

Ah jo, men sen såg jag att den inte hade airtunes som jag vill ha (egentliga huvudskälet ) men en lagringsenhet jag inte kände ett jättebehov av.. så jag tog den enklare och tänkte att det nog inte kan bli värre. Den kommer levereras om två dagar, lycka!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-25 23:39

Extreme som router, Express för musikstreaming - köp en av varje

Ursprungligen av klarabara:

...en lagringsenhet jag inte kände ett jättebehov av...

Om den hade en lagringsenhet, så var det nog Airport Time Capsule du tittade på, inte Airport Extreme.

http://store.apple.com/se/mac/mac-accessories...

My bad, det var tydligen usb-port för en hårddisk. Jag får väl byta upp mig den dag det känns aktuellt helt enkelt

Bevaka tråden