Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme med Com hem Netgear CG 3100, inställningshjälp

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-08-31 23:14

är det ens nån idé att lägga energi på att använda Airport Express som router till CG3100? Då Express bara har 10/100 portar? Jag lyckas inte kräma ur mer än 10-20Mbit/s ur min 100/10 lina från comhem med Express. Får typ samma med CG3100 och NAT. Med lina får jag runt 100Mbit/s.
Funderar på att köpa en Extreme, men är tveksam till hur mycket jag kommer få ut där..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-31 23:45

Extreme har högre throughput än Express, och fler antenner till det trådlösa nätverket. Så ja, det tycker jag låter som en bra idé.
Hur mycket du får ut beror förstås mycket på din hemmiljö, så det är bara att testa.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-01 01:11

Ja, men hur mycket kan man räkna med att få ut på wifi? Jag bor i en 2rok på 45m2, 40-tals lägenhet, så jag tycker att CG3100 borde räcka men det gör det ta mig tusan inte. Jag vill inte punga ut 1500:- och sen konstatera att jag fortfarande inte har mer än 10-20mbit/s.
Fattar inte riktigt varför jag får så låg hastighet med Express.
Sen det riktig kniviga, borde inte Apple släppa en ny Extreme snart? När uppdaterades den senast?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-01 18:23

Det är svårt att räkna med något, det beror på var du har datorn i förhållande till din accesspunkt.
Många grannar med wifi? Vad ska du köra för enheter? Har du möjlighet att köra 5 GHz?

Jag sitter med kombinationen CG3100 och AP extreme.
Får ut de 100/10 både på trådlöst och trådat vid tester.

Min lägenhet är på 52 kvadrat med 8 andra nätverk i närheten.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-02 15:15

Med andra ord borde det funka i min lya. Har ganska många grannar med trådlöst, men nästan alla ligger på 2,4ghz bandet kanal 1,6 eller 11. Så det är inte toksvårt att undvika dem. Men hur får du ut 100/10 trådlöst? Vad kör du för set-up? Vilket band? Jag får ju som sagt bara ut dryga 20Mbit/s om jag har tur, men ibland när jag kör bredbandskollen, hamnar jag på 6-7. Det är en 1gen N express, tycker den borde ge bättre hastighet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 15:18

Vad har du för dator? Kan den hantera så höga hastigheter via wifi?

Ursprungligen av almlof:

Med andra ord borde det funka i min lya. Har ganska många grannar med trådlöst, men nästan alla ligger på 2,4ghz bandet kanal 1,6 eller 11. Så det är inte toksvårt att undvika dem. Men hur får du ut 100/10 trådlöst? Vad kör du för set-up? Vilket band? Jag får ju som sagt bara ut dryga 20Mbit/s om jag har tur, men ibland när jag kör bredbandskollen, hamnar jag på 6-7. Det är en 1gen N express, tycker den borde ge bättre hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-02 16:17

Ja. Har en iMac late 2010.
Kör CG3100 som modem och har Airport Express som router.
Datorn står i sovrummet, routern i vardagsrummet. Det skiljer kanske 5m och en vägg. Men även när datorn är flyttat till samma rum får jag samma hastighet.
Kan inte köra på 5 ghz bandet bara då det finns iphones som inte stödjer det. Men när jag testade på 5ghz gav det inte märkbar boost.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 16:51

Får du högre eller samma hastighet när du t.ex. kör Bredbandskollen från din iPhone?

Jag kör direkt från CG3100 och får 45-55 Mbit/s trådlöst på en 100/10 Mbit/s-uppkoppling. Sitter på en iMac late 2009, i ett annat rum ca 5-7 m ifrån routern. Tror jag får 70-80 Mbit/s med nätverkskabeln.

Ursprungligen av almlof:

Ja. Har en iMac late 2010.
Kör CG3100 som modem och har Airport Express som router.
Datorn står i sovrummet, routern i vardagsrummet. Det skiljer kanske 5m och en vägg. Men även när datorn är flyttat till samma rum får jag samma hastighet.
Kan inte köra på 5 ghz bandet bara då det finns iphones som inte stödjer det. Men när jag testade på 5ghz gav det inte märkbar boost.

Early 2009 iMac och en airport extreme BS 4gen sitter jag med.

Använder mig av kanal 48 på 5GHz bandet då det gav mig bästa hastigheter trådlöst efter lite experimenterande.
Att köra på auto gav usla värden.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-02 17:23

Jag får sisådär 4-5Mbit/s högre med datorn när jag mäter från samma ställe, än med ipad eller iphone.
Sitter du med Extreme eller Express?
Idag när jag lyfte ut datorn så den praktisk taget stod bredvid Expressen fick jag upp den på ~58Mbit/s vilket är fine för mig. Men att den tappar så mycket efter en vägg?!
Funderade på att brygga med en gammal Express, G-versionen, men det blev ju än sämre då..
När jag kör Bredbandskollen med iPad, i samma rum som Expressen, får jag 10-35Mbit/s, vilket känns lite väl stor diff.
Så, tror ni att det kommer bli bättre med en Extreme? Kan man köpa och testa sen lämna tillbaka om man är missnöjd? Funderar på att åka in och snacka med nån återförsäljare..
Får över 100Mbit/s med kabel, men det är inte ett alternativ för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 17:45

Har varken extreme eller express. Prova att byta kanal på routern och att placera den på annat ställe, en meter åt något annat håll.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-02 23:19

@almlof: Är kanal 1, 6 och 11 upptagna är det ett problem. Det är inte så att kanalerna är helt separerade, utan de överlappar varandra. Så det bör vara 4 kanaler emellan för att minska överhörningen. Det kan vara bättre att välja någon av de kanalerna, då hör dina enheter när kanalen är upptagen, och försöker sända i "luckorna". Lägger du dej på en kanal mitt emellan kan dina enheter uppfatta den andra trafiken som störningar och försöker sända oavsett om det är upptaget, med omsändningar som följd.
ElGiganten tillämpar öppet köp, så du kan testa och sedan lämna tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-02 23:56

tjo!

Jag har suttit nu ca en 30-40 min och testa olika konfigs och för att jag ska få ut så mkt som möjligt av min AE på min 100/100 lina så kör jag Bridge-mode och kör 5Ghz på kanal 48. Kör jag "Share Public Ip-address" yada yada, så får jag knappt ut hälften.

En annan grej som jag inte fattar är att jag får ut ca 60% av mitt WiFi signal enligt "iStumbler", just nu har jag datorn 1,5 meter ifrån min AE

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-03 00:05

Den kan ju vara trasig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 00:09
Ursprungligen av kenjon:

Den kan ju vara trasig...

Det jag precis märkte var att den surrar lite konstigt under tiden själva mätningarna görs men bara på 5Ghz nätet (låter ingenting när jag mäter på 2,4Ghz). Fan om den ska vara paj, det är iofs en 3:e gen och jag har inte betalat en krona för den så den kanske gjort sitt på sina 2-3 år...

Jag får nu iallafall ut en 90-92 mbit/s på "Bridge-Mode" till skillnad från "Share an IP address"....

Kollade även upp mitt RSSI värde och det ligger på ca -50 till -60 @ 1,5 meter ifrån AE.

Förresten någon som vet hur man förbättre RSSI värdet? Borde väl ligga vid 20 om jag är så nära tycker jag??

EDIT: när jag bockade av "Use wide channels" så slutade den surra

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-03 09:06

90 Mbps är ju rätt bra för en Express (men inte 90 mbps).
Och -50 på signalen är också väldigt bra. -20 har jag nog aldrig sett.... att förbättra det kräver stora modifikationer, typ höja sändareffekten, öka mottagarkänsligheten, yttre antenner etc.
Share an IP address ska du bara ha på den enhet som agerar router, inte annars. Såvida du inte har en separat enhet som agerar DHCP-server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 22:27
Ursprungligen av kenjon:

90 Mbps är ju rätt bra för en Express (men inte 90 mbps).
Och -50 på signalen är också väldigt bra. -20 har jag nog aldrig sett.... att förbättra det kräver stora modifikationer, typ höja sändareffekten, öka mottagarkänsligheten, yttre antenner etc.
Share an IP address ska du bara ha på den enhet som agerar router, inte annars. Såvida du inte har en separat enhet som agerar DHCP-server.

My bad, jag menade en AirPort Extreme och inte en express såklart. För mig var det självklart men när man förkortar det så kan det lika gärna vara Express. Dåså, om -50 är bra så är jag nöjd. Blev lite misstänksam när jag satt precis vid routern och fick så dålig/ojäm täckning just i vardagsrummet.
Jag får minskad signalstryka i resten av rymmen men det får man väl räkna med när man bor i ett 50-tals lägenhet med betongväggar haha

Har kört på Bridge-mode men ska ändra detta tillbaka till "Share an IP address" eftersom min Extreme är den enda routern jag har från bredbands jacket (har inget annat som agerar DCHP separat). Hoppas bara inte hastigheten sjunker igen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-05 13:08
Ursprungligen av crayzee:

My bad, jag menade en AirPort Extreme och inte en express såklart. För mig var det självklart men när man förkortar det så kan det lika gärna vara Express.

Lite off-topic men personligen läser jag alltid ut AE som Airport Extreme. Airport Express skriver jag alltid ut, för att slippa förkorta AExp och AExt, vilket jag bara tycker ser konstigt ut

@kenjon, det spelar ingen större roll vilken kanal jag lägger mig på, får typ samma upp och ned hastighet.
Det är inte så väldigt många WiFi i huset, ser 6st i iStumbler men kan bara ansluta till typ 3. Av de som är närmast ligger alla på kanal 1 och 6, så 11an verkar någorlunda fri.

Något jag dock reagerar på är att min iPad(gen3) inte får snabbare än 30Mbit/s, när jag är i samma rum och praktiskt taget lägger min iPad på Expressen. Visserligen sänder jag på 2,4GHz bandet men kom igen?!

Sen är det kruxet med att köpa en AE(Airport Extreme) nu när 802.11ac börjar blomma. Går tyvärr inte, enligt mig, att hitta någon logik bakom Apples WiFi-produkt-releaser. Men jag tycker det KÄNNS som om det KANSKE kan vara dags för en förnyelse. Får väl helt enkelt vänta och köpa en när den väl släpps, när det nu kan tänkas bli. Får se om Apple bjuder på några hints den 12e september.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 14:06
Ursprungligen av almlof:

Lite off-topic men personligen läser jag alltid ut AE som Airport Extreme. Airport Express skriver jag alltid ut, för att slippa förkorta AExp och AExt, vilket jag bara tycker ser konstigt ut

+1

Ursprungligen av almlof:

Sen är det kruxet med att köpa en AE(Airport Extreme) nu när 802.11ac börjar blomma. Går tyvärr inte, enligt mig, att hitta någon logik bakom Apples WiFi-produkt-releaser. Men jag tycker det KÄNNS som om det KANSKE kan vara dags för en förnyelse. Får väl helt enkelt vänta och köpa en när den väl släpps, när det nu kan tänkas bli. Får se om Apple bjuder på några hints den 12e september.

Jag håller med dig att det är på tiden Apple gör något med sina WiFi prylar! Kanske, kanske om vi har tur så får vi se något den 12:e. Själv funderar jag på att dra till Elgiganten och köpa en ny AE (Airport Extreme) och testa om det blir bättre.

@kenjon, ställde tillbaka den till "Share Public IP address" och gissa om min hastighet sjönk med hälften. Jävla skumt!!

Hej allihopa,

Även jag har införskaffat en AE till min CG3100 och vet inte riktigt hur jag ska få de att lira ihop om man stänger av NATen. Jag vill använda AE som router, men så fort jag stänger av NAT i Netgear'en så slutar allt att fungera. Har provat starta om både modemet och AEn, vänta 10-15 min för att se om det blir någon ändring och ingenting hjälper. Jag stänger av NAT i menyn på CG3100 och väljer att AEn ska agera som DHCP & NAT, men då får jag ingen IP ut mot internet.
Hur gör jag?

Tack!

Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-07 18:51
Ursprungligen av MartinP87:

Hej allihopa,

Även jag har införskaffat en AE till min CG3100 och vet inte riktigt hur jag ska få de att lira ihop om man stänger av NATen. Jag vill använda AE som router, men så fort jag stänger av NAT i Netgear'en så slutar allt att fungera. Har provat starta om både modemet och AEn, vänta 10-15 min för att se om det blir någon ändring och ingenting hjälper. Jag stänger av NAT i menyn på CG3100 och väljer att AEn ska agera som DHCP & NAT, men då får jag ingen IP ut mot internet.
Hur gör jag?

Tack!

Martin

Jag bumpar denna då jag har samma problem. Jag sitter också med Comhems vedervärdiga CG3100, och jag har stängt av NAT på den. Kör jag med ethernetkabeln till datorn så går allt utmärkt, men drar jag ut den kabeln ur datorn och ansluter till min Airport Extreme så får den ingen anslutning till internet (och inga DNS:er).

Någon annan som varit med om samma bekymmer och vill hjälpa till?

Ursprungligen av Valentino:

Jag bumpar denna då jag har samma problem. Jag sitter också med Comhems vedervärdiga CG3100, och jag har stängt av NAT på den. Kör jag med ethernetkabeln till datorn så går allt utmärkt, men drar jag ut den kabeln ur datorn och ansluter till min Airport Extreme så får den ingen anslutning till internet (och inga DNS:er).

Någon annan som varit med om samma bekymmer och vill hjälpa till?

Misstänker att du sitter på ett abonnemang under 25Mbit.

Om så är fallet får du bara en IP-adress och den är redan upptagen av datorn.
Du måste antingen släppa denna IP-adress eller den enkla lösningen bara stäng av allt (modem & router) i runt 30 min.

Därefter bör det fungera vanligtvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 20:04

Vart på Elgiganten och köpte en ny AE 5th gen (min andra är 3:e gen), och det blev ingen skillnad alls i hastigheten. Då jag är nyinflyttad i lägenheten och har fiber via bredband2 så ringde jag upp supporten för att kolla så det inte vart något vajsing på deras sida. Gissa vad jag fick reda på då? Mitt abonnemang är inte aktiverat trots att en tekniker ringde upp mig förra veckan när vi flyttade in och sa att allt är klart.

Ska ringa tillbaka imon och få skiten aktiverat. Det skumma är ju att jag fortfarande har internet osv fast det ändå inte är aktiverat haha. Jävla skumt är det! Hoppas det blir bättre imon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 16:29

Update nr sjuttioelva: lämnade tillbaka min AE underdagen idag då det inte verkade som det var den som strulade. Nu kör jag med samma inställningar som jag blivit rekommenderad av bl.a @kenjon och nu funkar det så bra som det bara kan göra antar jag:

Detta är alltså över WiFi med med ca -45 i RSSI värde och ca 2-3 meter ifrån routnern.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-07 17:45

Ser ju nästan lika bra ut som min..

RSSI -65, ca 5meter från Airport Express

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-08 11:28

Jag kör ju iofs med en Airport Extreme och inte en Express. Skulle jag gå 5 meter ifrån routern så skulle jag få halva hastigheten pga betongväggar haha

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-15 00:31

Eftersom Apple inte visade något tecken på intresse av 802.11ac, gick jag inspirerad av @crazyee's mätningar och köpte en AE idag. Kunde inte hålla mig längre och framförallt klarade mitt tålamod inte av den ytterst dåliga hastigheten. Tss, 7,06 Mbit/s, vad är det, internet a la tjugohundratvå?

Kickade igång min fina nya extreme och fick tyvärr inte ut mer än sisådär ~30 Mbit/s.. Samma avstånd, samma vägg.
Testade att istället för att helt stänga av NAT i CG3100, avmarkerade jag bara WiFi-funktionen i Netgear-lådan och valde bryggläge i AE. Se där. Fem försök senare och jag får >100 Mbit/s varje gång. Dock verkar det svaja något, men ändå.. Måste vara mer än nöjd när jag betalar för 100/10.

[ATTACH="CONFIG"]34932[/ATTACH]

Hur kommer detta sig? Min setup blir då.. Modem->Router->Router->Dator
Eller det kanske inte går att räkna så? Kanske; Modem(+)Router->Router->Dator
Varför får jag högre hastighet med NAT-läge PÅ? Av allt jag kan läsa mig till, på sidor som denna, borde jag få högre hastighet när NAT är av?
Jag kanske inte riktigt förstår den här nätverk adress översättningen men onekligen fungerar allt bättre för mig med NAT på.
Skulle hjälpa en vän för någon dag sedan och stötte på samma "problem", NAT PÅ ger högre hastighet.

När det gäller CG3100 ser jag även att brandväggen är på. Är det nån idé att slå av den? AE har ju egen brandvägg.. ?

[ATTACH="CONFIG"]34933[/ATTACH]
Är det något annat trevligt jag kan ta bort eller skall jag bara nöja mig med mitt nya snabba WiFi?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 00:46
Ursprungligen av almlof:

Eftersom Apple inte visade något tecken på intresse av 802.11ac, gick jag inspirerad av @crazyee's mätningar och köpte en AE idag. Kunde inte hålla mig längre och framförallt klarade mitt tålamod inte av den ytterst dåliga hastigheten. Tss, 7,06 Mbit/s, vad är det, internet a la tjugohundratvå?

Kickade igång min fina nya extreme och fick tyvärr inte ut mer än sisådär ~30 Mbit/s.. Samma avstånd, samma vägg.
Testade att istället för att helt stänga av NAT i CG3100, avmarkerade jag bara WiFi-funktionen i Netgear-lådan och valde bryggläge i AE. Se där. Fem försök senare och jag får >100 Mbit/s varje gång. Dock verkar det svaja något, men ändå.. Måste vara mer än nöjd när jag betalar för 100/10.

[ATTACH="CONFIG"]34932[/ATTACH]

Hur kommer detta sig? Min setup blir då.. Modem->Router->Router->Dator
Eller det kanske inte går att räkna så? Kanske; Modem(+)Router->Router->Dator
Varför får jag högre hastighet med NAT-läge PÅ? Av allt jag kan läsa mig till, på sidor som denna, borde jag få högre hastighet när NAT är av?
Jag kanske inte riktigt förstår den här nätverk adress översättningen men onekligen fungerar allt bättre för mig med NAT på.
Skulle hjälpa en vän för någon dag sedan och stötte på samma "problem", NAT PÅ ger högre hastighet.

När det gäller CG3100 ser jag även att brandväggen är på. Är det nån idé att slå av den? AE har ju egen brandvägg.. ?

[ATTACH="CONFIG"]34933[/ATTACH]
Är det något annat trevligt jag kan ta bort eller skall jag bara nöja mig med mitt nya snabba WiFi?

Kan inte se dina länkade bilder mm jag fick oxå ut mer än Max när jag körde min AE i bryggläge. Jag meckade med min AE i ex antal timmar och nu kör jag "dela ut ip adress" yada och hamnar på 90-99 mbps på bredbandskollen. Dock är min lina lite ostadig den med och droppar och har sig men den är på topp mestadelen av den korta nerladdningstiden. Dock kör jag fiberutag->AE-> 5 Ghz WiFi men eftersom du stängt av NAT i din router så tror jag du är rätt safe.

Kul att man kunde bidra med något iaf

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-09-15 01:04
Ursprungligen av crayzee:

Kan inte se dina länkade bilder mm jag fick oxå ut mer än Max när jag körde min AE i bryggläge. Jag meckade med min AE i ex antal timmar och nu kör jag "dela ut ip adress" yada och hamnar på 90-99 mbps på bredbandskollen. Dock är min lina lite ostadig den med och droppar och har sig men den är på topp mestadelen av den korta nerladdningstiden. Dock kör jag fiberutag->AE-> 5 Ghz WiFi men eftersom du stängt av NAT i din router så tror jag du är rätt safe.

Kul att man kunde bidra med något iaf

Nej, tror jag råkade trycka CMD+2 ist för ALT+2 när jag skulle göra @, när jag gick tillbaka var inlägget väck men tryckte på den där auto-save-funktionen. Bilderna verkar ha tagit stryk. Var dock inget annat än en skrytbild och en på CG3100interface.

Jag har alltså inte stängt av NAT, utan kör med den på. Får mycket högre hastighet med NAT på. Dock svajar det och ibland verkar det som om jag inte kan slutföra testen på bredbandskollen.se och speedtest.net, i sista testet, UPP, går den upp till 11,23 Mbit/s och tuggar fram och tillbaka mellan det och 11,24 Mbit/s.
Men det stör inte så mycket. Att streama film och annat bandbreddskrävande går ju förbaskat fint nu med AE. Allt verkar stabilt so far.

Förstår dock inte NAT-funktionen.
Handlar det bara om ombildning/översättning från "äkta" IP-adress till Router-adress (192.168.x.x)? Och i mitt fall verkar CG3100 göra ett bättre jobb?

Bevaka tråden