Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple gör det svårare för användare att reparera sina produkter

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hagelin:

Visserligen var mitt inlägg inte helt seriöst menat, men helt ärligt så skulle jag inte säga att den längre distansen är svårare, utan jobbigare eller mer ansträngande. Man kan ju också se det som en fråga om erfarenhet. Hur som helst pallar jag nog inte 30 m, så för mig är båda lika ouppnåeliga.

Det vet jag ju att det inte var, men det var fortfarande en fråga om semantik, och att diskutera vad "svårt" "egentligen" betyder, medan det för alla i diskussion är klart att det som avses är just frågan om det medför merarbete eller inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-24 19:42

Richard, jag tror du har en förmåga att överskatta dina egna resonemang. Det är inte första gången du lägger dig i HUR folk resonerar, istället för att tillföra diskussionen något, t.ex. din åsikt. Alltid ska du ha ryggen fri och kunna säga "DET har jag inte sagt, DET har jag inte dittan och dattan". Vi försöker inte lösa några matematiska ekvationer med ett rätt svar i den här tråden (och i många andra trådar), vi utbyter åsikter, oavsett om vi håller med den andra parten eller inte. Om allt ska baseras på felfri logik, och tyckande ska klassas som irrelevant, kan man lika gärna lägga ner hela 99mac.

Och nej, det är inte svårare att springa 30km än 30m, det tar bara längre tid och större vilja. Principen är densamma. Samma sak med skruven. Du får köpa en ny skruvmejsel om du inte har rätt variant hemma, tar längre tid att börja skruva, men vill man så går det. Det är vad jag TYCKER.

Infoga ditt kloka och logiska svar här:_________________

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Faktum vederläggs inte heller för att man påstår att de inte är faktum och sen för en vilseledande semantisk diskussion om vad "svårt" egentligen betyder

Med ditt resonemang skulle det inte vara svårare att springa 30 km istället för 30 meter, eftersom kunskapskraven är de samma.

Vilken tycker du själv skulle vara svårast av de distanserna?

Ursprungligen av ibish:

Richard, jag tror du har en förmåga att överskatta dina egna resonemang. Det är inte första gången du lägger dig i HUR folk resonerar, istället för att tillföra diskussionen något, t.ex. din åsikt. Alltid ska du ha ryggen fri och kunna säga "DET har jag inte sagt, DET har jag inte dittan och dattan". Vi försöker inte lösa några matematiska ekvationer med ett rätt svar i den här tråden (och i många andra trådar), vi utbyter åsikter, oavsett om vi håller med den andra parten eller inte. Om allt ska baseras på felfri logik, och tyckande ska klassas som irrelevant, kan man lika gärna lägga ner hela 99mac.

Och nej, det är inte svårare att springa 30km än 30m, det tar bara längre tid och större vilja. Principen är densamma. Samma sak med skruven. Du får köpa en ny skruvmejsel om du inte har rätt variant hemma, tar längre tid att börja skruva, men vill man så går det. Det är vad jag TYCKER.

Infoga ditt kloka och logiska svar här:_________________

Du kan tycka det är jobbigt, men problemet är ju att hans resonemang är rätt. Svårighet är kopplat till ansträngning. Jag kan ärligt säga att jag inte skulle säga så, men det gör inte hans definition mindre korrekt.

Richard är definitivt inte ensam om att föredra att inlägg håller sig till någon form av logisk korrekthet och skiljer på fakta och åsikter. Om du tar ett djupt andetag och läser hans inlägg igen ska du se att han inte skriver att du inte får ha åsikter.

Senast redigerat 2011-01-24 20:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 19:32

Mitt batteri i min 3GS är uselt. Jag räknar med att ha min telefon till iPhone 6, ungefär 1.5 år till alltså. Vill inte ens tänka på hur dåligt batteriet är om 6 månader. Tror folk har blivit lite blinda i den här frågan.

Ursprungligen av acke:

Mitt batteri i min 3GS är uselt. Jag räknar med att ha min telefon till iPhone 6, ungefär 1.5 år till alltså. Vill inte ens tänka på hur dåligt batteriet är om 6 månader. Tror folk har blivit lite blinda i den här frågan.

Aha. Då är det ju såklart intressant att fråga dig hur du överväger att lösa problemet.
Lämna in telefonen till Apple? Byta batteri själv?

Ursprungligen av joyofsound:

Aha. Då är det ju såklart intressant att fråga dig hur du överväger att lösa problemet.
Lämna in telefonen till Apple? Byta batteri själv?

En aspekt på denna diskussion som är lite förbisedd - och som slog mig när jag läste om Ackes telefon och frågan till honom är att: är det inte så att iphone4 egentligen är ett steg framåt i underhållsbarhet? Den är betydligt lättare att öppna och vissa serviceåtgärder är också lättare på ipjone4 än tidigare modeller.

Stämmer detta eller har jag fel?

Ibish, tycker du inte att det är lite motsägelsefullt att anklaga mig att lägga mig i hur folk resonerar, för att i samma inlägg gå till generalangrepp på hur jag resonerar?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ibish, tycker du inte att det är lite motsägelsefullt att anklaga mig att lägga mig i hur folk resonerar, för att i samma inlägg gå till generalangrepp på hur jag resonerar?

Även om jag tycker att diskussionen är intressant - är inte denna del av tråden på väg att spåra utanför själva ämnet?

Ursprungligen av BlackSmp:

Även om jag tycker att diskussionen är intressant - är inte denna del av tråden på väg att spåra utanför själva ämnet?

Låt den spåra ut, skruvarna är vansinnigt ointressanta

Ursprungligen av Striberger:

Låt den spåra ut, skruvarna är vansinnigt ointressanta

Men inte handlar detta om skruvar... Det är den gamla diskussionen om inlåst eller öppet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-24 22:05

Passande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-25 14:26

Det är också en säkerhetsfråga. inte meningen att man ska importera sina egna billiga kinesiska batterier och

smälla in dom till höger och vänster i sina iphones och macbookar.

APPLE har väl all rätt att avgöra hur dom vill marknadsföra och underhålla sitt produktsortiment.

Inget att "hacka" upp sig på finns större världsproblem än det .

Ja, det finns gott om större världsproblem än att kunder som köper en produkt vill kunna använda den så länge som möjligt.

Ursprungligen av irrelogical:

...vill kunna använda den så länge som möjligt.

De kan använda den länge. En icke-standard-skruv förkortar inte livslängden på telefonen.

Vid eventuella problem kan man antingen lämna in den - eller köpa rätt skruvmejsel och meka själv.

Som någon tidigare skrev här:
Det är ingen "mänsklig rättighet" att med standardverktyg kunna skruva isär alla prylar man äger.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De kan
Som någon tidigare skrev här:
Det är ingen "mänsklig rättighet" att med standardverktyg kunna skruva isär alla prylar man äger.

Det är det ingen som har påstått heller sist jag kollade. Kritiken handlar om att det är jävligt kasst att Apple gör så att man måste köpa special-mejslar för dyra pengar för att kunna pilla isär sin telefon....

Nej, självklart är det inte så. Men samtidigt så är det uppenbart att Apple vill styra hur man använder deras produkter, på gott och ont. I förlängningen kanske det innebär ännu "värre" saker, så det är väl lika bra att lyfta frågan nu? Apple vill tydligen tvärt emot sina kunder, annars hade dom inte bytt skruv.

Det Apple egentligen vill är väl att göra "brödrostar" utav datorerna, också det på gott och ont. Är det en bra utveckling? Skruven i sig är som många påpekar inte ett problem egentligen, men viljan bakom kan bli det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är det ingen som har påstått heller sist jag kollade

Jo, det känns så. Det känns som att man tycker att det är en självklarhet att alla prylar ska kuna mekas med standardverktyg.

Men jag ser inte problemet...

Vill man skruva isär sin cykel, så köper man de verktyg som krävs.
Vill man skruva isär sin bil, så köper man de verktyg som krävs.
osv

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det känns så. Det känns som att man tycker att det är en självklarhet att alla prylar ska kuna mekas med standardverktyg.

Men jag ser inte problemet...

Vill man skruva isär sin cykel, så köper man de verktyg som krävs.
Vill man skruva isär sin bil, så köper man de verktyg som krävs.
osv

Vilket påminde mig om en erfarenhet från mitt yrkesliv. Jag var ute och gjorde "fältbesök" över i USA och en av fältteknikerna påpekade att det var så dyrt med de specialverktyg som krävdes....

Det rörde sig om bultar i mm-dimension

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 16:13

jag tycker diskussionen spårar ur lite.

det är inget nytt att Apple har bytt ut skruvarna i iPhone 4, det började de redan med i oktober/november 2010. Problemet är löst sedan länge då både tex. iFixit och cnn.cn säljer skruvmejslar för en väldigt lite summa.

Macbook air (pro?) gick från vanliga stjärnskruvar (philips) till torx. en 3 torx kanske inte alla har hemma heller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-25 17:08

hållbarheten har väl inget att göra med vilka skruvar som sitter monterade.

livslängden hos Apples produkter ligger långt över konkurrenternas liknande produkter.

Allt går att plocka isär om man har viljan och helst kunskapen.

Tycker nog att det är hög tid att ge alla tillgång till "gnälltråden" ?, för här har vi hamnat i helt fel sällskap-tråd.

Ett litet förtydligande.

Den här tråden startades inte för att gnälla utan för att informera. Jag vet att
vissa på det här forumet tycker om att reparera och förbättra sina enheter själva.
Därför misstänkte jag att nyheten om Apples specialskruvar (som avser att försvåra för
användare att öppna sina inköpta produkter) kunde vara av intresse för dessa personer.

Att sedan vissa personer börjar gnälla så fort ett enda negativt ord yttras kring
Apples beslutsfattande är en annan femma. Den diskussionen har jag inget intresse
av eftersom den är urgammal och dödstråkig.

Over and out.

PS. Till alla ni som tycker att man borde ägna sig åt vettigare saker än att prata om skruvar: Tror ni på fullt allvar att det ena utesluter det andra? Att man inte kan vara engegerad i tex samhällfrågor bara för att man råkar gilla att laga saker man köpt? Ägnar ni 100% av er tid åt livsviktigt världsförbättrande?

Senast redigerat 2011-01-26 10:04

Inte för att det spelar någon större roll - men ramskriet från iFixIt var beroende på att det verkade som att det fanns folk som skickade in telefonen med Philipsskruv och den kom tillbaka med Pentalubskruv. Apple hade väl använt pentalub i nyproduktion en längre tid?

Men diskussionen har lärt mig något - och det är var att Philipsskruv hade ingenting med holländska Philips att göra:)

Edit:
BTW: Jag har de gamla skruvarna:) Och inte sjutton har vem som helst sådana skruvmejsar liggandes hemma - även om jag har det - införskaffade när jag var en aspirerande amatörurmakare (med ett antal ödelagda klockor bakom mig - inget isärskruvat urverk blev någonsin korrekt ihopskruvat igen

Och jag läste hela werecats inlägg:)

Senast redigerat 2011-01-25 20:33

Jag har jobbat några år i bilbranchen och ser liknande trender, där man precis som Apple gör med sina produkter, nämligen försvårar för privatpersoner att göra egna ingrepp. Det är inte, som många verkar tro här, på grund av att det skulle skapa kostnader för tillverkaren när hemmafixaren ger sig på sin produkt och misslyckas.

Speciellt med elektronikprylar är det väldigt lätt för de flesta serviceverkstäder att se om någon obehörig varit inne i en pryl och försökt pilla. Anledningen mina vänner, till att man försvårar för hemmafixaren, stavas INKOMSTER. När du köper en bil tjänar återförsäljaren en liten slant som i det stora hela är obetydlig, det är på eftermarknaden man gör dom stora pengarna och det är väl klart att Apple och deras återförsäjare tjänar mer pengar på att du reparerar produkten hos en återförsäljare jämfört med att du köper en "ickeoriginalprodukt" och själv stoppar in.

Hur lätt tror ni det är för Apple att få återförsäljare om man säger: Ni får sälja våra produkter, men dom går nästan aldrig sönder och om dom gör det så fixar vilken lekman som helst reparationen utan problem, OCH med reservdelar som han så klart slipper köpa från er för det blir för dyrt."

Nä, jag tror det funkar lite mer så här: "Ni säljer våra produkter till köpstarka konsumenter som värderar design och kvalitet framför biligaste produkt. När produkterna väl går sönder är dom tekniskt avancerade och ganska svåra att fixa hemma (kanske på grund av vissa skruvar) så ni kommer att få tillbaka kunderna så fort dom vill reparera eller uppgradera produkten. Detta borgar för mer varaktiga relationer med kunder som kommer tillbaka till er ofta."

Phew, det blev ganska långt... undrar om någon läste hela inlägget

Eftermarknaden för interna delar till iPhone är nog vääääldigt liten jämfört med bilbranchen, så jag tycker den jämförelsen haltar rejält.

Jag läste hela inlägget.

Jag skrev inte om iPhone specifikt, utan jag syftade mer på datorer som är en produktgrupp där man som konsument förväntar sig att man kan göra uppgraderingar på , också av andra anledningar än att något faktiskt gått sönder.

Ursprungligen av werecat:

Jag skrev inte om iPhone specifikt, utan jag syftade mer på datorer som är en produktgrupp där man som konsument förväntar sig att man kan göra uppgraderingar på , också av andra anledningar än att något faktiskt gått sönder.

Där håller jag med..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-26 15:52
Ursprungligen av joyofsound:

Aha. Då är det ju såklart intressant att fråga dig hur du överväger att lösa problemet.
Lämna in telefonen till Apple? Byta batteri själv?

Det första man bör göra är en återställning, löser 99% av alla "batteriproblem"

Ursprungligen av werecat:

Jag skrev inte om iPhone specifikt, utan jag syftade mer på datorer som är en produktgrupp där man som konsument förväntar sig att man kan göra uppgraderingar på , också av andra anledningar än att något faktiskt gått sönder.

Stationära datorer, ja. Bärbara datorer och telefoner, nej
Jag hävdar fortfarande att det är för att folk inte ska in i sin iPhone och pilla i onödan och ställa till problem och sen gråta ut i Aftonbladet för att den "exploderade".

Bevaka tråden