Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple gör det svårare för användare att reparera sina produkter

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-24 11:02
Ursprungligen av joyofsound:

När batteriet blir gammalt och inte fungerar längre.

Apple slutar att uppdatera telefonen innan batteriet blir så dåligt att det måste bytas ut. Se original iPhone.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Apple slutar att uppdatera telefonen innan batteriet blir så dåligt att det måste bytas ut. Se original iPhone.

//Rob

Det låter ju inte alls speciellt bra. Får mig att tänka på Planned obsolescence

Det här gäller ju inte enbart telefoner heller. Även Apples bärbara har ju instängda batterier nuförtiden. Använde tex min powerbook g4 (med utbytbart batteri) i 8 år. Betydligt längre än batterilivslängden.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-24 11:31
Ursprungligen av joyofsound:

Det låter ju inte alls speciellt bra. Får mig att tänka på Planned obsolescence

Det här gäller ju inte enbart telefoner heller. Även Apples bärbara har ju instängda batterier nuförtiden. Använde tex min powerbook g4 (med utbytbart batteri) i 8 år. Betydligt längre än batterilivslängden.

Visst är det irriterande men Apple har ändå varit bra på att stödja äldre hårdvara i nya versioner av iOS. Första generationens iPhone hakades ju av först vid version 4.0, dvs efter 3 år. Jämför med Sony Ericsson som efter mindre än ett år stryper uppdateringarna till X10.

Sony Ericsson: No more updates for the X10 | DroidDog Android Blog

Ursprungligen av joyofsound:

Det låter ju inte alls speciellt bra. Får mig att tänka på Planned obsolescence

Till skillnad från alla andra mobiler som är evigt uppdaterade långtidsinvesteringar. Eller, hur var det nu?

Ursprungligen av joyofsound:

Det här gäller ju inte enbart telefoner heller. Även Apples bärbara har ju instängda batterier nuförtiden.

Vilket de gjorde för att förbättra batterikapaciteten mer än 50 procent och indirekt även för att förlänga batterilivslängden dramatiskt. Nu är det ju ny batterikemi involverad också som pallar mer fler laddcykler, men med de större cellerna dras ju färre cykler, vilket sammantaget ger ett batteri som ska palla med 5 års normal användning utan märkbar försämring. Tror faktiskt du får leta ett tag om du ska hitta någon som vill göra avkall på så mycket batteritid (och livslängd) bara för att kunna plocka ut batteriet utan verktyg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-24 15:27
Ursprungligen av joyofsound:

När batteriet blir gammalt och inte fungerar längre.

Du kan vara lugn för att telefonen är "obsolete" innan batteriet är det. Om du sedan tycket att det är dåligt att du inte kan byta batteriet eller att det görs svårare att göra detsamma för att du kommer ha behov av det, då du har planerat att använda telefonen i åtta år...ja, då får du nog se dig om efter en annan telefon helt enkelt. Dina krav motsvarar inte ens i närheten de som den generella användaren har.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det hela är långt ifrån löjligt. Du hade resonerat helt annorlunda om det gällt exempelvis en cykel... Hade du accepterat att du inte kunnat ta av hjulet på en cykel utan att köpa en svindyr specialmejsel som såldes i ytterst få (om några) affärer?
Skulle inte tro det va?
Apple vill helt enkelt inte att vi ska kunna repa våra prylar själva. De vill att vi ska lämna in de på svindyr service eller köpa svindyr Applecare istället. Det är inte okej!

Det enda som är löjligt i den här diskussionen är ditt tonfall mot oss som anser att det är ett problem.

Som vanligt så blir alla liknelser haltande - men för att serva en cykel så krävs specialverktyg som de flesta inte har. Så du måste köpa specialverktyg för att serva en cykel - att de finns hos Clas Ohlson är en annan sak.

Är man intresserad av att mecka med sin Iphone så får man skaffa de specialverktyg som krävs - svårare än så är det inte. Det är ingen rättighet att du ska kunna öppna dina grejer med standardverktyg.

jag håller med. man behöver knappast vara "intresserad på riktigt" för att vilja byta ut batteriet i sin telefon själv. personligen ser jag det som något oerhört grundläggande. batteriet har ju trots allt begränsad livslängd och är dessutom nödvändigt för att telefonen ska fungera. cykelanalogin är utmärkt. att laga en punktering på sin cykel är för många en självklarhet, dessutom väldigt enkelt om man har gjort det ett par gånger. kräver knappast utbildning eller någon krystad service-licensering.

Ursprungligen av joyofsound:

jag håller med. man behöver knappast vara "intresserad på riktigt" för att vilja byta ut batteriet i sin telefon själv. personligen ser jag det som något oerhört grundläggande. batteriet har ju trots allt begränsad livslängd och är dessutom nödvändigt för att telefonen ska fungera. cykelanalogin är utmärkt. att laga en punktering på sin cykel är för många en självklarhet, dessutom väldigt enkelt om man har gjort det ett par gånger. kräver knappast utbildning eller någon krystad service-licensering.

Köp en pentalobemejsel då. De kommer finnas på ebay för 10:- inom 14 dagar.

Meningen är att stoppa Berra som ska fixa efter tre GT.

Apple har gjort många produkter som inte är mekarvänliga. Alla som försökt öppna gamla kompakt-Macar vet det så väl. Inte nog med att det är Torx - som i alla fall jag aldrig hade sett förr - utan dessutom sitter två av dem så långt in att man behöver en extra lång. De flesta MacBook/MacBook Pro är ganska otäcka att gräva i om man skall längre in än minnen och hårddisk, och i 17" Powerbook är det riktigt illa bara att nå hårddisken.

Men de gör inte alltid så. Lombard/Pismo är trevliga, lätta att öppna och ganska rättframma att montera ner i atomer, och de flesta stationära ända sedan 8600 (om inte tidigare) är lika lätta att öppna än ett vanlig garderob (från IKEA?).

Det känns alltid lite tjurigt när de trasslar till det för oss men de har väl sina skäl, och det finns lösningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 22:13

Har du behovet och kompetensen att öppna iPhonen eller Macbook Pro så har iFixit redan lösningen på problemet. Jag tror att det är igen storm i ett vattenglas där "problemet" skapades för att kunna sälja "lösningen".

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 23:58
Ursprungligen av Robo-X:

Har du behovet och kompetensen att öppna iPhonen eller Macbook Pro så har iFixit redan lösningen på problemet. Jag tror att det är igen storm i ett vattenglas där "problemet" skapades för att kunna sälja "lösningen".

//Rob

Är de där två mejslarna det enda man behöver, funkar de till både iPhone och MacBook Air?
Dessutom, är den skruven ny? Jag kan svära på att jag har sådan bits hemma i en liten blå gummihållare. Inte orkar kolla 100% ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-24 02:12
Ursprungligen av acke:

Är de där två mejslarna det enda man behöver, funkar de till både iPhone och MacBook Air?
Dessutom, är den skruven ny? Jag kan svära på att jag har sådan bits hemma i en liten blå gummihållare. Inte orkar kolla 100% ännu.

Ny och ny Apple började använda den för några år tillbaka tror jag. Men är fortfarande rätt ovanlig. Macbook Pro, iPhone 4 och Macbook Air har den skruven. Och det är egentligen ingen skruvmejsel som iFixit säljer utan ett verktyg så att du kan ta bort skruvarna och byta ut de mot philips skruvar i stället. Och iPhone 4 har mindre skruvar än t ex Macbooks så iFixit säljer set för olika modeller.

//Rob

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-01-24 09:03
Ursprungligen av acke:

Är de där två mejslarna det enda man behöver, funkar de till både iPhone och MacBook Air?
Dessutom, är den skruven ny? Jag kan svära på att jag har sådan bits hemma i en liten blå gummihållare. Inte orkar kolla 100% ännu.

Det är en standard enligt detta:

Torx Plus Screwdrivers Bits 25mm long 716 Series From Wiha

Ursprungligen av Hjopek:

Nej, enligt videon som länkas i inlägg #1 så är det inte "Torx plus".

(kolla vid ungefär 1:35 i videon).

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-01-24 09:58

Ja där ser man, finns mycket att välja på...:confused:

List of screw drives - Wikipedia, the free encyclopedia

+1 på inlägg #27, 28 och 31.

Förstår inte hur man kan bli så upprörd över sånt här...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-24 00:02

Ärligt. Hur många här kommer att skruva i sina iPones?

Ursprungligen av onnyt:

Ärligt. Hur många här kommer att skruva i sina iPones?

0,2% kanske.

Ursprungligen av onnyt:

Ärligt. Hur många här kommer att skruva i sina iPones?

Kommer? Jag öppnade både min 2G och 3GS... utan några speciella verktyg.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-24 10:57

Har haft min 3G sedan den kom till Sverige och har ännu inte märkt någon försämrad batteritid. Det där med att man skall kunna batteri själv verkar överdrivet. Nog större chans att jag köper nytt än byter batteri.

Ursprungligen av MatsOlov:

Eftersom många inte ens kan skilja på en philips och en stjärnmejsel så förstår jag att det kan vara svårt med ännu ett verktyg. Det bevisar bara tesen att de flesta inte skall skruva i sina fina nya tekniska prylar.

Trist attityd. Att tex byta HD i en macbook är inte svårare än att skruva ihop en ikeamöbel. Antagligen lättare. Jag tror de flesta kan lära sig att göra enklare ingrepp i sina elektroniska prylar, ungefär som att sy in en knapp eller laga ett mål mat. Svårt första gången men lätt att lära sig. Mycket handlar om att lita till sin egen förmåga. Tyvärr är det allt för vanligt att självutnämnda tekniska experter tycker om att trycka ner de som anses vara okunniga, antagligen i ren självbevarelsedrift. Ditt gnälliga tvivel påminner mig om detta.

Som tur är finns det kunnigt folk som tycker om att dela med sig av sin kunskap. Har fått hjälp av flera vänliga själar på tex det här forumet när min hård- eller mjukvara har strulat och därför lyckats fixa saker jag trodde jag var helt oförmögen till.

Senast redigerat 2011-01-24 14:37
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-24 12:05
Ursprungligen av MatsOlov:

Eftersom många inte ens kan skilja på en philips och en stjärnmejsel så förstår jag att det kan vara svårt med ännu ett verktyg. Det bevisar bara tesen att de flesta inte skall skruva i sina fina nya tekniska prylar.

Menar du Philips och pozidriv?

Jag blir alltid lika förvånad när jag läser såna här trådar, över att många har så svårt att föra ett logiskt och konsekvent resonemang, och skilja på fakta och personliga värderingar

1) Om ett visst verktyg är ovanligare blir det svårare att reparera det (eftersom färre har såna verktyg). (faktum)
2) Om man tycker det är bra eller dåligt är en smaksak. (personlig värdering)

Därför kan man, om man vill resonera logiskt, säga någon av följande saker

* "Det blir svårare, och det är dåligt"
* "Det blir svårare, och det är bra

Däremot kan man inte, om man vill argumentera logiskt sammanhängande, säga:

* "Det blir INTE svårare, men det är bra att hemreparatörer inte kan klanta till det lika lätt"

Att däremot diskutera om det är bra eller dåligt har med personliga värderingar att göra, och där KAN man tycka olika utan att någon har fel. Vad som är bra eller dåligt är en smaksak, inte ett faktapåstående, och att försöka säga att någon har "fel" i det är som att säga att en person som gillar chockladglass bättre än jordgubbsglass har "fel".

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag blir alltid lika förvånad när jag läser såna här trådar, över att många har så svårt att föra ett logiskt och konsekvent resonemang, och skilja på fakta och personliga värderingar

1) Om ett visst verktyg är ovanligare blir det svårare att reparera det (eftersom färre har såna verktyg). (faktum)
2) Om man tycker det är bra eller dåligt är en smaksak. (personlig värdering)

Därför kan man, om man vill resonera logiskt, säga någon av följande saker

* "Det blir svårare, och det är dåligt"
* "Det blir svårare, och det är bra

Däremot kan man inte, om man vill argumentera logiskt sammanhängande, säga:

* "Det blir INTE svårare, men det är bra att hemreparatörer inte kan klanta till det lika lätt"

Att däremot diskutera om det är bra eller dåligt har med personliga värderingar att göra, och där KAN man tycka olika utan att någon har fel. Vad som är bra eller dåligt är en smaksak, inte ett faktapåstående, och att försöka säga att någon har "fel" i det är som att säga att en person som gillar chockladglass bättre än jordgubbsglass har "fel".

Påståenden blir inte obestridliga bara för att man skriver faktum efter. (faktum)

Jag påstår att:

  • Att reparera eller byta batteri i en iPhone är en process med ett flertal moment.

  • Dessa moment har varierande svårighetsgrad.

  • Svårighetsgraden avgörs av den kunskap och erfarenhet som krävs för att genomföra momentet.

  • Processens kunskapskrav som helhet är en union av momentens kunskapskrav.

  • Om en process innehåller de två momenten A och B, och moment A:s kunskapskrav är en delmängd av moment B:s kunskapskrav, så är processens kunskapskrav lika med moment B:s, den ökar inte för att även moment A ingår.

  • Om man har kunskaperna som krävs för att reparera en iPhone har man även kunskaperna att anskaffa rätt verktyg, om man är kompetent nog att köpa ett batteri från tredje part kan man även köpa rätt skruvmejsel. Verktygskunskapen är en delmängd av reparationskunskapen.

  • Processen har således inte blivit svårare.

  • Ett moment infogats i processen. Detta moment, att anskaffa rätt skruvmejsel, kan vara ett hinder för vissa. Men hela poängen med att "det är bra att hemreparatörer inte kan klanta till det lika lätt” är att de ändå inte hade rett ut momenten därefter. De har bara tvingats inse sina begränsningar tidigare i processen, innan de hunnit ställa till med någon större skada.

Du har såklart rätt Richard.

Fast den som gillar jordgubbsglass mer än chokladglass har ju faktiskt fel.

Det är ju därför som vi blir så debattsugna... Eftersom vi alla gillar att säga att folk med andra värderingar än min egna har fel...:)

Speciellt eftersom inledningsinlägget inte stämmer (om vi nu ska tala semantik och sådant med glimten i ögat)

Citat:

iFixit rapporterar om en ny skruv som är ämnad att förhindra användare från att reparera Apples produkter

Inte förhindrar skruven användare från att reparera Apples produkter eftersom den går att lämna in för service.

(Men vi behöver inte diskutera detta...)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ju därför som vi blir så debattsugna... Eftersom vi alla gillar att säga att folk med andra värderingar än min egna har fel...:)

Speciellt eftersom inledningsinlägget inte stämmer (om vi nu ska tala semantik och sådant med glimten i ögat)

Inte förhindrar skruven användare från att reparera Apples produkter eftersom den går att lämna in för service.

(Men vi behöver inte diskutera detta...)

Visst. Det borde stå "[...] ny skruv som är ämnad att förhindra användare från att reparera Apples produkter produkter på egen hand". Personligen tror jag dock att inlåsta batterier är en del i en strategi som går ut på att få användare att byta dator/telefon/iPod oftare istället för att reparera den. Det är dyrt att låta Apple byta batteri, man måste även skicka iväg sin enhet om man inte bor nära ett auktoriserat serviceställe.

Men det är ju så klart min egna misstanke och inte något allmänt logiskt resonemang.

Förstår verkligen inte kalabaliken kring dessa ynka skruvar....

I alla tider har det funnits produkter där det har funnits ovanliga/speciella fästelement av olika anledningar. I många fall just för att minska risken att obehöriga frestas att skruva på och mickla med saker de inte ska mickla med. Det brukar kunna skapa ökade kostnader för tillverkaren nämligen, då det händer att folk som fingrat på grejorna och sen ställt till det försöker se ut som det regnar och utnyttja garantin.

Det är inte ovanligt att tillverkarna helt enkelt helt limmar ihop grejor so att folk inte kan skruva med dem, gjuter in i epoxy eller liknande.

Apple har ny bytt ut några ynka skruvar, och det blir ett helvetes gnäll trots att ytterst få iPhoneägare verkligen behöver skruva med soin iPhone och verkligen gör det. Samtidigt så kan den som verkligen vill kan och behöver skruva med sin iPhone köpa rätt verktyg för en liten slant, så det går alltså ändå lätt att skruva om man vill.

Det är dessutom väldigt vanligt att det behövs/krävs olika specialverktyg för att skruva med många av våra vanliga produkter. Bilar, mopeder, datorer, klockor, motorer, telefoner och fan vet allt.

Att det skulle vara svårt att byta batteri i en bärbar Mac idag med de inbyggda batterierna är väl heller inte helt sant? Kikar man på iFix-it så verkar det väl inte allt för bökigt? När det gäller mobiler så har jag inte haft behov att byta batteri över huvud taget på en sådan på många år nu. Man byter normalt mobilen mot en ny långt innan batteriet kroknar. Skulle det bli fel på batteriet så det måste bytas av den anledningen så är det ju ändå möjligt att göra det på serviceverkstad eller kanske själv.

Att man idag valt att göra batteriet inbyggt på Apples grejor tycker jag de gett ett bra svar på själva. Man har då kunnat utnyttja utrymmet bättre för att få plats med ett större/bättre batteri än man kunnat om man måste ha plats för allt som krävs runt omkring för att ha ett lätt utbytbart batteri och en lättöppnad lucka.

Dr Tinnitus

Faktum vederläggs inte heller för att man påstår att de inte är faktum och sen för en vilseledande semantisk diskussion om vad "svårt" egentligen betyder

Med ditt resonemang skulle det inte vara svårare att springa 30 km istället för 30 meter, eftersom kunskapskraven är de samma.

Vilken tycker du själv skulle vara svårast av de distanserna?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Faktum vederläggs inte heller för att man påstår att de inte är faktum och sen för en vilseledande semantisk diskussion om vad "svårt" egentligen betyder

Med ditt resonemang skulle det inte vara svårare att springa 30 km istället för 30 meter, eftersom kunskapskraven är de samma.

Vilken tycker du själv skulle vara svårast av de distanserna?

Visserligen var mitt inlägg inte helt seriöst menat, men helt ärligt så skulle jag inte säga att den längre distansen är svårare, utan jobbigare eller mer ansträngande. Man kan ju också se det som en fråga om erfarenhet. Hur som helst pallar jag nog inte 30 m, så för mig är båda lika ouppnåeliga.

Bevaka tråden