Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede inför upp till 30% avgift på hårddiskar och USB minnen

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 13:44
Ursprungligen av ;:

Ännu mer konstigt är om de endast sätter fokus på en typ av hårddisk - dvs externa enheter större än 250GB. Jag tror det finns precis lika mycket olagliga filer på interna diskar större än 250GB - säkerligen FLER olagliga filer. Jag tror också det finns precis lika många (om inte fler!) lagliga filer.

Tydligen får man röka på som VD.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ännu mer konstigt är om de endast sätter fokus på en typ av hårddisk - dvs externa enheter större än 250GB. Jag tror det finns precis lika mycket olagliga filer på interna diskar större än 250GB - säkerligen FLER olagliga filer. Jag tror också det finns precis lika många (om inte fler!) lagliga filer.

Tydligen får man röka på som VD.

Ah, så var det externa diskar kommer man ju undan när man köper till servrar o den typen av lagring.. Var ju skönt att höra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-12 17:28
Ursprungligen av Johan S:

Ah, så var det externa diskar kommer man ju undan när man köper till servrar o den typen av lagring.. Var ju skönt att höra.

Även om det gäller bara externa diskar går det att slippa undan det som professionell användare.
Professionella användare

Ursprungligen av Erik.dv:

Ännu mer konstigt är om de endast sätter fokus på en typ av hårddisk - dvs externa enheter större än 250GB. Jag tror det finns precis lika mycket olagliga filer på interna diskar större än 250GB - säkerligen FLER olagliga filer. Jag tror också det finns precis lika många (om inte fler!) lagliga filer.

Tydligen får man röka på som VD.

Nja - inledningen var bara ett exempel. Artikeln i Svenska säger följande (vill inte gå in på Copyswede!):

Enligt ett pressmeddelande från Copyswede blir ersättningen för USB-minnen och externa hårddiskar så här:

Mindre än 80 GB: 1 kr/GB.

Mellan 81–250 GB: 120 kr.

Större än 250 GB: 160 kr.

När det gäller de interna kan de väl inte kräva det (nu!) med tanke på vad som står på regeringens hemsida, se mitt tidigare inlägg

Ursprungligen av ;:

Rent spontant så tycker jag nog ej om iden om att ålägga en special avgift på Hdd och lagrings media tycker i så fall att man kunde baka in det i den befintliga momsen.
Dock anar jag att CopySweden ej skulle tjäna lika mycket på det då de har andra bakomsig som vill ha lite mer av kakan.

Ursprungligen av ;:

Man får helt enkelt beställa sin externa HD från ett annat EU-land.

Någon kanske redan påpekat detta, men Copyswede har faktiskt inte stöd i lagen för detta. Det har krävt en lagändring som gör att de kan ta ut denna avgift, men fått avslag, de kommer nu försöka införa avgiften ändå och hoppas att ingen hårddisktillverkare ska ifrågasätta detta.
Läs mer här (såg nu att jånte redan länkat dit, men det skadar inte att ha en länk till)
Jag tror de flesta använder externa lagringsmedia för helt andra saker än fullt lagliga kopior av kultur och media (som de i övrigt försöker stoppa med kopieringsskydd) och dessutom finns ingen insyn i var dessa pengar hamnar. Privatiserad skatt kan man kalla det och allt för att en bransch prompt ska både äta kakan och ha den kvar i varje aspekt av sin verksamhet och alltid anser att det är nån annans fel när de inte tjänar så mycket pengar som de skulle vilja. Man blir trött.

Senast redigerat 2011-01-12 19:52
  • Medlem
  • 2011-01-15 16:24
Ursprungligen av ;:

Skall man köra på detta så skall det ju isåf också vara lagligt att kopiera. Nu tar de ju betalt för något som är förbjudet. Helt skadat, fattar inte hur de kan ha lyckats få till sina avgifter över huvudtaget. Det är sånt här som får mig att vilja sluta betala för musik/film.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-15 16:28
Ursprungligen av osker:

Skall man köra på detta så skall det ju isåf också vara lagligt att kopiera. Nu tar de ju betalt för något som är förbjudet. Helt skadat, fattar inte hur de kan ha lyckats få till sina avgifter över huvudtaget. Det är sånt här som får mig att vilja sluta betala för musik/film.

Det är lagligt att kopiera för eget bruk. Det är det de tar betalt för.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-15 22:56

En annan vinkel i debatten:D

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-15 23:50
Ursprungligen av onnyt:

En annan vinkel i debatten:D

Haha, bra grejer

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-17 21:04
Ursprungligen av onnyt:

En annan vinkel i debatten:D

Gillar! Haha!

Dock fattar jag inte hur man kan ta ut en avgift på hårddiskar... Jag t.e.x använder flera 100gb med egeninspelad film som jag och mina polare gör film av. Sjukt att vi ska behöva betala extrapengar för något som detta..

Det enda rimliga vore såklart att privatkopiering ingår i priset för musiken man köper. Om de då måste höja priserna så får de göra det. Om folk då köper mindre musik (utan att piratkopiera den) så har marknaden talat. Då är musiken inte värd så mycket som de tror att den är. Ingen annan bransch skulle ta överpriser för sin produkt och när folk inte köper, kräva att få in pengarna på nån helt annan produkt från en helt annan bransch. Det vore som om tallrikstillverkare skulle få ta ut en avgift från diskmedelstillverkare för att de gör det möjligt för folk att återanvända tallrikar istället för att köpa nya varje gång de äter. Visserligen har man rätt att använda samma tallrik till flera måltider, men de måste ju ha betalt på nåt sätt!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-24 12:11
Ursprungligen av Laseranders:

Det enda rimliga vore såklart att privatkopiering ingår i priset för musiken man köper. Om de då måste höja priserna så får de göra det. Om folk då köper mindre musik (utan att piratkopiera den) så har marknaden talat. Då är musiken inte värd så mycket som de tror att den är. Ingen annan bransch skulle ta överpriser för sin produkt och när folk inte köper, kräva att få in pengarna på nån helt annan produkt från en helt annan bransch. Det vore som om tallrikstillverkare skulle få ta ut en avgift från diskmedelstillverkare för att de gör det möjligt för folk att återanvända tallrikar istället för att köpa nya varje gång de äter. Visserligen har man rätt att använda samma tallrik till flera måltider, men de måste ju ha betalt på nåt sätt!

Så sant som det står skrivet!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-24 13:43
Ursprungligen av Laseranders:

Det enda rimliga vore såklart att privatkopiering ingår i priset för musiken man köper. Om de då måste höja priserna så får de göra det. Om folk då köper mindre musik (utan att piratkopiera den) så har marknaden talat. Då är musiken inte värd så mycket som de tror att den är. Ingen annan bransch skulle ta överpriser för sin produkt och när folk inte köper, kräva att få in pengarna på nån helt annan produkt från en helt annan bransch. Det vore som om tallrikstillverkare skulle få ta ut en avgift från diskmedelstillverkare för att de gör det möjligt för folk att återanvända tallrikar istället för att köpa nya varje gång de äter. Visserligen har man rätt att använda samma tallrik till flera måltider, men de måste ju ha betalt på nåt sätt!

+1 Väl skrivet.

Jag betalar gärna för kultur som jag faktiskt konsumerar, men jag blir väldigt irriterad när avgifter skall tas ut trubbigt och godtyckligt, så man väldigt tydligt tar betalt av folk som inte vet hur man kringgår avgifterna eller inte orkar bry sig. Man kan ansöka för att slippa, men de stora massorna antas fulkopiera så de får betala. Eller nåt.

Musikens värde är en annan sak. När "marknaden talar" så är det på det bisarra sätt att man först gör det enormt enkelt att kopiera, med enorm tillgång till priset noll. Undra på att folk blir mindre benägna att betala för sig. Oändlig tillgång till pris noll, vilken bransch överlever det? När allting finns på nätet i god kvalitet, till och med på kanaler som är "pseudo-legala" (YouTube), då har man allting omedelbart tillgängligt. YouTube är världens största piratkanal och ändå upplever många att det inte alls är piratkopiering (vilket det naturligtvis är när 99.9% av allt material är upphovsrättsskyddat och tillhör någon annan än uppladdaren)! Är det bra egentligen? Det är ju mysigt när man kan leta efter musik med sina favoritartister, men de tjänar ju ingenting. Musiken är död, YouTube har dödat den, den är värd mindre än luft nu. Jag behöver inte ens lagringsmedia, jag bara kopplar upp mig mot någon spellista och spelar allt jag vill. Och det tar "bandskatten" inga pengar för.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag betalar gärna för kultur som jag faktiskt konsumerar, men jag blir väldigt irriterad när avgifter skall tas ut trubbigt och godtyckligt, så man väldigt tydligt tar betalt av folk som inte vet hur man kringgår avgifterna eller inte orkar bry sig. Man kan ansöka för att slippa, men de stora massorna antas fulkopiera så de får betala. Eller nåt.

Musikens värde är en annan sak. När "marknaden talar" så är det på det bisarra sätt att man först gör det enormt enkelt att kopiera, med enorm tillgång till priset noll. Undra på att folk blir mindre benägna att betala för sig. Oändlig tillgång till pris noll, vilken bransch överlever det? När allting finns på nätet i god kvalitet, till och med på kanaler som är "pseudo-legala" (YouTube), då har man allting omedelbart tillgängligt. YouTube är världens största piratkanal och ändå upplever många att det inte alls är piratkopiering (vilket det naturligtvis är när 99.9% av allt material är upphovsrättsskyddat och tillhör någon annan än uppladdaren)! Är det bra egentligen? Det är ju mysigt när man kan leta efter musik med sina favoritartister, men de tjänar ju ingenting. Musiken är död, YouTube har dödat den, den är värd mindre än luft nu. Jag behöver inte ens lagringsmedia, jag bara kopplar upp mig mot någon spellista och spelar allt jag vill. Och det tar "bandskatten" inga pengar för.

Detta med streaming har de ju så klart tänkt på och lobbar för en avgift på bredbandet också. När det gäller ditt raljerande om Youtube så tycker jag att utvecklingen går åt rätt håll. Jag ser gärna en utveckling mot att artister tjänar på tjänsten (att framföra musikstycken och kanske tillhandahålla fysiska exemplar) men inte kan kräva in pengar på andra sätt. Det är den enda rimliga vägen som inte blir en konstlad marknad där staten via diverse avgifter avlönar dessa. Har heller inget emot att det blir mindre proffs och mer hobbymusiker som har riktiga/produktiva jobb.
Som programmerare skulle jag tycka det vore befängt om jag hade upphovsrätt på funktioner och komplicerade queurys jag skapar. Helt befängt faktist!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag betalar gärna för kultur som jag faktiskt konsumerar, men jag blir väldigt irriterad när avgifter skall tas ut trubbigt och godtyckligt, så man väldigt tydligt tar betalt av folk som inte vet hur man kringgår avgifterna eller inte orkar bry sig. Man kan ansöka för att slippa, men de stora massorna antas fulkopiera så de får betala. Eller nåt.

Musikens värde är en annan sak. När "marknaden talar" så är det på det bisarra sätt att man först gör det enormt enkelt att kopiera, med enorm tillgång till priset noll. Undra på att folk blir mindre benägna att betala för sig. Oändlig tillgång till pris noll, vilken bransch överlever det? När allting finns på nätet i god kvalitet, till och med på kanaler som är "pseudo-legala" (YouTube), då har man allting omedelbart tillgängligt. YouTube är världens största piratkanal och ändå upplever många att det inte alls är piratkopiering (vilket det naturligtvis är när 99.9% av allt material är upphovsrättsskyddat och tillhör någon annan än uppladdaren)! Är det bra egentligen? Det är ju mysigt när man kan leta efter musik med sina favoritartister, men de tjänar ju ingenting. Musiken är död, YouTube har dödat den, den är värd mindre än luft nu. Jag behöver inte ens lagringsmedia, jag bara kopplar upp mig mot någon spellista och spelar allt jag vill. Och det tar "bandskatten" inga pengar för.

Vilken annan bransch skulle jobba så hårt för att fortsätta ta lika mycket betalt och på samma sätt som man alltid gjort när tillgängligheten blivit potentiellt obegränsad och reproduktions- och distributionskostnaden minskat till i princip noll?

Ursprungligen av ;:

CopySweden = blodsugare

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

CopySweden = blodsugare

Haha, det här kanske låter jätteironiskt men jag är helt allvarlig faktiskt!

Det är så jävla roligt när en tråd varit död i typ 5-6 dagar och så kommer en sånn där riktigt rolig kommentar från ingenstans. Peter, you made my day

Ursprungligen av ;:

På fredag är det 1a april. Någon som vet om detta blir verklighet då?

Om jag betalar denna piratskatt så måste ju det innebära att jag får någonting för mina pengar, eller ?

Jag betalar bilskatt, jag får köra min bil på vägarna, jag betala energiskatt på den el jag förbrukar...

Vad får jag för denna avgift ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-03-28 11:16

Saxat från copyswede: 'Du kan i princip kopiera över hela din skivsamling till CD, en mp3-spelare eller en extern hårddisk och ge till din bror - utan att du eller din bror behöver köpa musiken en gång till.'

De i min vänkrets (dvs <30år) köper inte längre musik och film på plastskivor. Det streamas och laddas ner, att vi sedan betalar en skatt för att slippa köpa alster en andra gång faller platt då vi inte ens skulle kunna tänka oss att köpa plastskivor från första början.

HDD's används ju till så mycket annat än piratisering - så jag tycker dom är ute och cyklar denna gång. Var går gränsen? USB-sladdar och FW-sladdar används ju också när man piratar :-D. Datorerna då? Ska vi inte ha piratskatt på dom? Internet? En fet piratskatt på alla bredbandabbonemang - en progressiv skatt efter hur många megabit man har. Var slutar det?
Jag känner ingen som delar filmer eller musik på HDD's. Om man delar något så blir det via nätet eller en USB-sticka. Eller tror dom att folk springer runt och byter 500 GB hårddiskar fullproppade med 100 000 låtar och 400 filmer?
Nej, jag är skeptisk. Men å andra sidan är dom en intresseorganisation och gör bara sitt jobb - försöker klämma så mycket stålar som möjligt ur en marknad - stålar till sina uppdragsgivare. Det är - i detta fall - tillverkarna och säljarna av HDD's som sätter gränsen och går med på skiten eller inte. Detta är inte konsumentstyrt. Tyvärr. Vad vi kan göra dock är att inte handla HDD's i Sverige. Man beställer via nätet från annat land där dom är billigare utan piratskatt. Svårare än så är det ju inte :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Var går gränsen? USB-sladdar och FW-sladdar används ju också när man piratar :D. Datorerna då? Ska vi inte ha piratskatt på dom? Internet? En fet piratskatt på alla bredbandabbonemang - en progressiv skatt efter hur många megabit man har. Var slutar det?

Måste kolla nästa elräkning, kanske ligger en avgift där också, för utan el ingen piratdelning...

Ursprungligen av Zimmerman:

... Man beställer via nätet från annat land där dom är billigare utan piratskatt. Svårare än så är det ju inte :-).

...oså fastnar paketet i tullen o på samma avi som du ska betala den svenska momsen får du piratkopieringsskatten samt momsen på den

Inte inom EU. Inget annat EU-land har planer på denna piratskatt vad jag vet. HDD's kommer att vara billigare i andra EU-länder - det är ett av huvudargumenten från branchen mot detta förslag.

Sådana här skatter och avgifter är delvis meningslösa i den nya globala världen och EU. Det vet Copyswede också, men dom räknar med att hysta in en del pengar i alla fall - ty många MÅSTE löpa över disk i Sverige. Många har inte blivit globala och EU inne i skallen kan man säga :-D. Men på sikt - när gamlingarna dött ut - så måste alla dessa specialskatter genomföras i hela EU - annars är dom helt meningslösa. Det är därför en del vill helt låta EU centralt ta över enskilda medlemsländers skattepolitik. Vilket ju är en absurd utopi. Skulle t.ex. Frankrike och UK låta någon utanför sina egna gränser sköta skattepolitiken? I don't think so :-D.
Sverige däremot...går ju med på vad som helst (utom liberalisering av alkohol/droger). Anything. Våran nationella suveränitet är inget våra politiker tar på stort allvar. Den säljer man lätt ut för några nya jobb och en puss på kinden från USA. Så har det varit länge - oavsett regering.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...oså fastnar paketet i tullen o på samma avi som du ska betala den svenska momsen får du piratkopieringsskatten samt momsen på den

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-28 15:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Sverige däremot...går ju med på vad som helst (utom liberalisering av alkohol/droger). Anything. Våran nationella suveränitet är inget våra politiker tar på stort allvar. Den säljer man lätt ut för några nya jobb och en puss på kinden från USA. Så har det varit länge - oavsett regering.

För en gångs skull håller jag med dig, helt och hållet. Skrämmande är det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-03-28 11:54
Citat:

Detta är inte konsumentstyrt.

Nej, men du kan ju tex rösta på Centern, de ogillar ju privatkopieringsersättningen.

Fast C har ju visat sig mindre pålitliga, tex ståndpunkten om kärnkraften.

Vad jag förstår så är det en deal mellan Copyswede och branchen. Har verkligen regering och riksdag med detta att göra? Det är väl en avgift och ingen skatt i juridisk bemärkelse? Som hyressättningen på lägenheter typ? Eller?

Ursprungligen av reboot81:

Nej, men du kan ju tex rösta på Centern, de ogillar ju privatkopieringsersättningen.

Fast C har ju visat sig mindre pålitliga, tex ståndpunkten om kärnkraften.

Bevaka tråden