Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede inför upp till 30% avgift på hårddiskar och USB minnen

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fexxe, väx upp.

Att man sedan drar alla över en kam och därmed också hävdar att min 75-åriga mamma sitter och piratkopierar musik och filmer är ju helt befängt. Vi börjar i Sverige hamna i en situation lik den i USA - där politikerna går företagens ärenden efter påtryckningar av lobbyister. Skulle inte falla mig in att köpa en hårddisk i Sverige om det här idiotförslaget går igenom. Har det redan det? Jag är helt chockad!?!?!?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-11 12:05

Raderade ett par inlägg, tänk på att hålla en viss nivå på inläggen.
Bara för att det handlar om någon som inte håller till på forumet så är det inte ok med personangrepp!
/Admin

Som sagt, detta rör inte PIRATkopiering. Detta rör den lagliga dupliceringen (upp till 5 ex) av verk man köpt. Höjningen ska kompensera för att folk köper mindre brännbara cd och dvd. Ok, jag har en backup på min skivsamling (numera mp3-samling) men det var läääänge sen man delade med sig av egna filer till någon annan. Man konsumerar inte musik genom vänner på samma sätt längre.

Det spelar ingen roll om det är PIRAT- eller PRIVAT. Det är alltså både moraliskt ok och lagenligt korrekt att kopiera sina egna grejer. Varför i hela friden ska jag då betala en extra avgift!? Om jag köper en film och sedan gör en kopia på den och lägger på landet, då har jag enligt "CopySwede" (och vem gav egentligen DEM mandat att bestämma något alls?) då har jag sett till att generera mindre inkomst för några stackars artister? Tuff lycka. Dessutom betalas dessa pengar alltid på ett högst godtyckligt sätt enligt ett system av halvdubiösa individer som inte borde få sitta och ha en åsikt ö h t.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-01-11 13:02
Ursprungligen av ;:

Fullständigt hål i huvudet.. Vi kanske ska börja ta ut en avgift för fortkörning när man tar körkort också? Inte för att man gjort det, utan för att man har möjlighet att göra det.

Ja, en avgift som går till McDonalds mfl som ligger längs vägen och kompenserar för att man inte ser deras erbjudanden.

Jag vet att det är lagligt att kopiera polarens cd-skiva; men är det lagligt att kopiera en cd-skiva med musik som man lånar på biblioteket? Någon som vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-11 14:37
Ursprungligen av Raumschiff:

Jag vet att det är lagligt att kopiera polarens cd-skiva; men är det lagligt att kopiera en cd-skiva med musik som man lånar på biblioteket? Någon som vet?

Det är inte lagligt att kopiera polarens CD om den innehåller copyright-material (köpt musik t ex).

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte lagligt att kopiera polarens CD om den innehåller copyright-material (köpt musik t ex).

Jo, om man är en nära vän. Polaren får framställa ca 5 kopior till familj o nära vänner.

Ursprungligen av Raumschiff:

Jag vet att det är lagligt att kopiera polarens cd-skiva; men är det lagligt att kopiera en cd-skiva med musik som man lånar på biblioteket? Någon som vet?

Det har jag väldigt svårt att tro, samtidigt vettefan. Jag har ingen som helst källa på det här, men jag TROR att man får kopiera enstaka sidor ur en bok. Vilket kanske gör att man får kopiera enstaka låtar från en skiva?

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-01-12 19:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Det har jag väldigt svårt att tro, samtidigt vettefan. Jag har ingen som helst källa på det här, men jag TROR att man får kopiera enstaka sidor ur en bok. Vilket kanske gör att man får kopiera enstaka låtar från en skiva?

ponten gör ju faktiskt det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-11 21:23

Vart ifrån har ni fått siffran 5 för antal ex man får kopiera? Källa?

Sen att Copyswede får ta ut en skatt utan att redovisa vad de gör med skattemedlen, ja det hör inte hemma i en demokrati.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-01-11 21:37
Ursprungligen av reboot81:

Vart ifrån har ni fått siffran 5 för antal ex man får kopiera? Källa?

Siffran 5 har ingenting med den svenska upphovsrättslagen att göra, skulle gissa att någon blandat in iTunes licens för auktorisering av upp till 5 datorer.

Ursprungligen av Jånte:

Siffran 5 har ingenting med den svenska upphovsrättslagen att göra, skulle gissa att någon blandat in iTunes licens för auktorisering av upp till 5 datorer.

Nej, det är vad som bedöms som rimligt enligt en jurist jag pratade med förut. Kan så i förarbetet till lagen. "Några få" skulle jag vilja påstå är upp till 5:
Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.
Kopiering fr privat bruk

Ursprungligen av Code Red:

Nej, det är vad som bedöms som rimligt enligt en jurist jag pratade med förut. Kan så i förarbetet till lagen. "Några få" skulle jag vilja påstå är upp till 5:
Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.
Kopiering fr privat bruk

Det är som sagt en "bedömning" och ingen fastslagen siffra. Om jag har en stor familj på sju pers och en stor nära bekantskapskrets finns det utrymme i lagen för fler än fem enligt min bedömning. Lagen är till för att tolkas.

Konstigt att du först väljer din jurist som källa och sen hävisar till någon informationssida istället för att länka till lagen ifråga.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är som sagt en "bedömning" och ingen fastslagen siffra. Om jag har en stor familj på sju pers och en stor nära bekantskapskrets finns det utrymme i lagen för fler än fem enligt min bedömning. Lagen är till för att tolkas.

Konstigt att du först väljer din advokat som källa och sen hävisar till någon informations-sida istället för att länka till lagen ifråga.

Nja, det var en studenkompis som läste jurudik för snart 10 år sen. Minnet kan svaja, försökte hitta någon nyare info. Hur som helst, ingen åklagare kommer åtala dig för att du privatkopierar till 7 eller 10 familjemedlemmar. Men du kan väl testa och sen anmäla dig själv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-01-11 21:27
Ursprungligen av ;:

Helt fel och alldeles för godtyckligt sätt att finansiera kultur på.

Lagen medger alltså att en avgift tas ut på “anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk”. Nyckeln här ligger i huruvida externa diskar är särskilt ägnade för kopiering. Säljs disken exempelvis med någon programvara förinstallerad - säg Mac OS X - kan den väl knappast sägas vara särskilt ägnad åt kopiering, samtidigt som inget omöjliggör att den formateras och används just för massiv rippning av lånade DVD-filmer. Tror och hoppas att branschen kommer stå upp mot Copyswede i denna fråga.

Rekommenderad läsning är Fleischers kommentar: http://copyriot.se/2011/01/07/copyswede-vill-lagga-avgift-pa-harddiskar-men-kommer-de-att-lyckas/

nu är jag lite förvirrad kring hur detta fungerar - men i princip kan väl importör/distrubutör vägra ingå avtalet med copyswede om de anser avgiftskravet felaktigt och ta det till civilrätt?

Ursprungligen av gabriela:

nu är jag lite förvirrad kring hur detta fungerar - men i princip kan väl importör/distrubutör vägra ingå avtalet med copyswede om de anser avgiftskravet felaktigt och ta det till civilrätt?

Korrekt, som jag förstår det. Aktörer kan "köra över" Copyswede då man bara huxflux infört den här avgiften. Copyswede har infört en avgift de tycker att de har stöd i av lagen, och får dra någon inför domstol om de känner att detta företag brutit mot lagen. Det är iallafall så jag har förstått det.

Ursprungligen av gabriela:

nu är jag lite förvirrad kring hur detta fungerar - men i princip kan väl importör/distrubutör vägra ingå avtalet med copyswede om de anser avgiftskravet felaktigt och ta det till civilrätt?

Man kan kanske anföra: Avtalslagen från 1915; 3 kap. Om rättshandlingars ogiltighet

Citat:

36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.

Man skall ta EXTRA hänsyn den som "får stryk" av avtalet.....
Man anför alltså att avtalet är alltför ensidigt till CopySwedes fördel och motparts nackdel (branschen).

Kan funka ....

Men är det så konstigt att de får in mindre pengar via denna "privatkopieringsersättning" på vissa media när folk använder och betalar för Spotify, iTunes, SF etc? Om man lägger på vad som kommer in från dessa ställen så får nog upphovsrättsinnehavarna mer pengar nu än tidigare. "Musikmobiler", vad nu det är för något, lär ligga i stöpsleven för nästa sak som det ska läggas avgift på.

Copyswede säger att det ska vara teknikneutralt - men varför ska då flash-minneskort undantas?

Tyvärr tror jag inte att vi får se någon importör/aktör som vägrar och tar striden - lägger "alla andra på" så drabbar det ju inget enskilt företag.

Det som stör mig riktigt är att regeringen "fulskrivning" på sin hemsida Privatkopieringsersttning

Frågor och svar
Tas privatkopieringsersättning ut på datorer och kopiatorer?

Nej, privatkopieringsersättning tas endast ut på sådana produkter som är särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt material, som till exempel inspelningsbara cd- och dvd-skivor, videokassetter, mp3-spelare och dvd-spelare med egen lagringsenhet. Vanliga datorer och kopiatorer är inte särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk och omfattas därmed inte. Inte heller omfattas till exempel vanliga cd-spelare (utan lagringsenhet).

Fulskrivning? Jo. för detta "särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt material" finns inte i lagtexten - där står bara "anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk". Man säger med andra ord en sak utåt som kanske kan låta oförargligt men lagstiftar om något annat vilket öppnar för Copyswede att utöka sitt inkassoområde.

Det får bli interna hårddiskar i kabinett i fortsättningen! Blir det dyrare så må det vara hänt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-12 11:10

Skulle inte förvåna mig om det kommer fler HD chassin och så får man köpa en intern hårddisk att stoppa i. Då kringår man ju denna avgift helt och hållet.

Borde man inte ta betalt för backup-och delningstjänster i molnet också? På dem kan man ju ta upp ljud eller rörliga bilder och nog är de till för att framställa verk för privat bruk. I vart fall lika mycket som externa hårddiskar.

Ursprungligen av macwitty:

Borde man inte ta betalt för backup-och delningstjänster i molnet också? På dem kan man ju ta upp ljud eller rörliga bilder och nog är de till för att framställa verk för privat bruk. I vart fall lika mycket som externa hårddiskar.

schhh!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-12 12:40
Ursprungligen av ;:

Storebrorsfasoner och inget annat !!

Ursprungligen av ;:

Och köper jag 16st 2TB diskar till ett RAID-system åt ett företag, skall jag ÄNDÅ betala avgifter för PRIVATkopiering?! Helt sjukt!

Ska du raida 16st externa hårddiskar?
Det låter väl lite väl hardcore?

Ursprungligen av PeeMaN:

Ska du raida 16st externa hårddiskar?
Det låter väl lite väl hardcore?

Gör det? Har ett FibreChannel kabinett till en Xserve som tar 16st diskar.. Inget konstigt alls

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 13:42
Ursprungligen av ;:

Det är lite baklänges att säga "priatkopiering är olagligt" och sedan får man betala för att folk är olagliga, vilket på något vis gör att boten alla betalar borde på något vis täcka den olagliga verksamheten.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är lite baklänges att säga "priatkopiering är olagligt" och sedan får man betala för att folk är olagliga, vilket på något vis gör att boten alla betalar borde på något vis täcka den olagliga verksamheten.

Det står fel i Omröstningen. Avgiften är för den lagliga PRIVAT-kopieringen. Den har inget som helst att göra med pirat-kopiering

Bevaka tråden