Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macägare: Vilket bilmärke kör du?

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-03-21 11:08

Kia Sportage 2.0 AWD Diesel 2011....läderinredning, panoramglastak, SAT-NAV, integration med iphone och ipod, mm mm, dvs lika fullutrustad som mina macar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 13:45

Jag saknar fortfarande min Jeep Grand Cherokee

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-21 15:17

Finns ju inte galet många mercor med 4wd, och det är inte direkt en "billig" option när man kryssar i protokollet för beställning.
Billigaste med 4WD är väl GLK220CDI 4MATIC som börjar på 392900...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-21 15:30
Ursprungligen av bollman:

Finns ju inte galet många mercor med 4wd, och det är inte direkt en "billig" option när man kryssar i protokollet för beställning.
Billigaste med 4WD är väl GLK220CDI 4MATIC som börjar på 392900...

Nej, nej, inget för mig. Stor, ful, dyr och klumpig. Det borde ha varit en 4-hjulsdriven smidig läcker cab med plåttak. Då kanske
Jag får nog behålla min Audi istället.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-21 16:21

Inget går upp mot tysk premium i subjektiv kvalitetskänsla. Men anledningen till att det antagligen aldrig blir en tysk mer för mig är att jag vant mig vid Volvos generösa utrustningspaket. Försök lägga till skinn, bränslevärmare och förarstol med minne på valfri premiumtysk så får man lägga ut vad en valfri småbil kostar bara för den extrautrustningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 18:56
Ursprungligen av planB:

Inget går upp mot tysk premium i subjektiv kvalitetskänsla. Men anledningen till att det antagligen aldrig blir en tysk mer för mig är att jag vant mig vid Volvos generösa utrustningspaket. Försök lägga till skinn, bränslevärmare och förarstol med minne på valfri premiumtysk så får man lägga ut vad en valfri småbil kostar bara för den extrautrustningen.

Kvalité kostar

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-21 19:51
Ursprungligen av zappee:

Kvalité kostar

En elstol med minne fungerar eller inte fungerar. Svårt att förstå hur kvalitet kommer in där.

Väntar på leverans av min Lexus CT200h, inget är som väntans tider..

//Stefan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-21 19:36
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Väntar på leverans av min Lexus CT200h, inget är som väntans tider..

//Stefan

Snygg! Har du beställt den i vitt?

Ja det blev en pärlemorvit, beställde först en Fire Agate men den tappade alla roliga detaljer då den var så mörk. Bambuinlägg och röda detaljer i inreningen. Leverans? Månader bort.. Haha

//Stefan

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-21 21:54

Elstolarna i min 9000 från 89 funkar fortfarande

Sen, det här med tysk "premium", så måste jag säga att det märks att MB är ett stort företag, man undrar om killarna som gör de olika delarna i bilen ens pratar med varandra. Maken till röra på sina ställen har man sällan skådat. De senare SAABarna är kanske inte ett bra exempel, men förr, på tiden när saab inte var en GM-hackkyckling (hoppas det är på väg uppåt) så var det SAABs främsta företräde; genomtänkta helhetslösningar, men tyvärr lite för låg budget så det de nådde aldrig hela vägen fram.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 23:45
Ursprungligen av planB:

En elstol med minne fungerar eller inte fungerar. Svårt att förstå hur kvalitet kommer in där.

Nja, en lampa är av eller på men en elstol är nog lite mer komplicerad än så.

Ursprungligen av bollman:

Elstolarna i min 9000 från 89 funkar fortfarande

Sen, det här med tysk "premium", så måste jag säga att det märks att MB är ett stort företag, man undrar om killarna som gör de olika delarna i bilen ens pratar med varandra. Maken till röra på sina ställen har man sällan skådat. De senare SAABarna är kanske inte ett bra exempel, men förr, på tiden när saab inte var en GM-hackkyckling (hoppas det är på väg uppåt) så var det SAABs främsta företräde; genomtänkta helhetslösningar, men tyvärr lite för låg budget så det de nådde aldrig hela vägen fram.

Vad för sorts röra är det du pratar om?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-22 08:39

I merca finns det 2 ställen man kan göra inställningar: kombiinstrument (där hastighetsmätaren sitter) eller skärmen bredvid.
Menyerna i kombiinstrument sköter du med knappar på ratten, COMAND (största "skärmen bredvid") har ett navigationshjul mellan stolarna.
Menyerna i kombiinstrumentet navigeras med 6(!) knappar: upp, ner, höger, vänster, OK och tillbaka(!?)
När du navigerar de menyerna navigerar du i sidled hö-vä och sen trycker du OK för att gå in i den menyn, navigerar sen upp-ner istället för vä-hö som innan och gör ett val med OK. Då får du de valen som just det alternativet har och du väljer med upp-ner och sen OK. Vill du inte så trycker du tillbaka. Det finns ingen som helst indikation på var i systemet du befinner dig.
Vill man sänka ljusstyrkan på hastighetsmätaren skall du:
Navigera hö-vä tills du hittar rätt inställningsmeny, navigera upp-ner tills du hittar ljus, sen upp ner tills du hittar instrumentbelysning, gå in i det valet och välja med upp-ner vilken styrka du vill ha.
Jag kan inte göra det utan att sakta ner, eventuellt stanna, eftersom det är _många_ sidor med menyer och inställningar.

I COMAND så har du istället ett hjul som du vrider fram och tillbaka, men som också kan vickas upp-ner och trycker ner för val. Du har även en "tillbaka"-knapp. Här är alla menyer uppbyggda i upp-ner, utom i vissa fall när det är upp-ner men du vrider fortfarande hjulet hö-vä men markören flyttas upp-ner. Men du kan ha en meny i övre delen av fönstret och en i nedre och du väljer du meny genom att vicka hjulet upp-ner. I de nyare modellerna är de färre saker som är delade mellan de olika skärmarna, men det finns fortfarande.

För att ställa in stolarna så har du kontroller på dörren där man greppar de olika delarna av en stiliserad stol för att justera. Men har du stolar med massage så har du en kontroll mot mittkonsolen, vid sittdynan, som har 5 knappar och en vipp-knapp hö-vä utan några direkta symboler på sig. Några knappar är "mer-mindre" andra är tryck flera gånger för 0-1-2-0 osv och en vippknapp till hö-vä (som inte justerar stolen hö-vä).

Rörigt? Japp! Inte konstigt att instruktionsboken är som en bibel.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-22 23:25
Ursprungligen av bollman:

I merca finns det 2 ställen man kan göra inställningar: kombiinstrument (där hastighetsmätaren sitter) eller skärmen bredvid.
Menyerna i kombiinstrument sköter du med knappar på ratten, COMAND (största "skärmen bredvid") har ett navigationshjul mellan stolarna.
Menyerna i kombiinstrumentet navigeras med 6(!) knappar: upp, ner, höger, vänster, OK och tillbaka(!?)
När du navigerar de menyerna navigerar du i sidled hö-vä och sen trycker du OK för att gå in i den menyn, navigerar sen upp-ner istället för vä-hö som innan och gör ett val med OK. Då får du de valen som just det alternativet har och du väljer med upp-ner och sen OK. Vill du inte så trycker du tillbaka. Det finns ingen som helst indikation på var i systemet du befinner dig.
Vill man sänka ljusstyrkan på hastighetsmätaren skall du:
Navigera hö-vä tills du hittar rätt inställningsmeny, navigera upp-ner tills du hittar ljus, sen upp ner tills du hittar instrumentbelysning, gå in i det valet och välja med upp-ner vilken styrka du vill ha.
Jag kan inte göra det utan att sakta ner, eventuellt stanna, eftersom det är _många_ sidor med menyer och inställningar.

I COMAND så har du istället ett hjul som du vrider fram och tillbaka, men som också kan vickas upp-ner och trycker ner för val. Du har även en "tillbaka"-knapp. Här är alla menyer uppbyggda i upp-ner, utom i vissa fall när det är upp-ner men du vrider fortfarande hjulet hö-vä men markören flyttas upp-ner. Men du kan ha en meny i övre delen av fönstret och en i nedre och du väljer du meny genom att vicka hjulet upp-ner. I de nyare modellerna är de färre saker som är delade mellan de olika skärmarna, men det finns fortfarande.

För att ställa in stolarna så har du kontroller på dörren där man greppar de olika delarna av en stiliserad stol för att justera. Men har du stolar med massage så har du en kontroll mot mittkonsolen, vid sittdynan, som har 5 knappar och en vipp-knapp hö-vä utan några direkta symboler på sig. Några knappar är "mer-mindre" andra är tryck flera gånger för 0-1-2-0 osv och en vippknapp till hö-vä (som inte justerar stolen hö-vä).

Rörigt? Japp! Inte konstigt att instruktionsboken är som en bibel.

Well well, allt är ju vad man är van vid. Att byta från Mac till MPC eller tvärtom är lika rörigt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-23 06:20
Ursprungligen av bollman:

I merca finns det 2 ställen man kan göra inställningar: kombiinstrument (där hastighetsmätaren sitter) eller skärmen bredvid.
Menyerna i kombiinstrument sköter du med knappar på ratten, COMAND (största "skärmen bredvid") har ett navigationshjul mellan stolarna.
Menyerna i kombiinstrumentet navigeras med 6(!) knappar: upp, ner, höger, vänster, OK och tillbaka(!?)
När du navigerar de menyerna navigerar du i sidled hö-vä och sen trycker du OK för att gå in i den menyn, navigerar sen upp-ner istället för vä-hö som innan och gör ett val med OK. Då får du de valen som just det alternativet har och du väljer med upp-ner och sen OK. Vill du inte så trycker du tillbaka. Det finns ingen som helst indikation på var i systemet du befinner dig.
Vill man sänka ljusstyrkan på hastighetsmätaren skall du:
Navigera hö-vä tills du hittar rätt inställningsmeny, navigera upp-ner tills du hittar ljus, sen upp ner tills du hittar instrumentbelysning, gå in i det valet och välja med upp-ner vilken styrka du vill ha.
Jag kan inte göra det utan att sakta ner, eventuellt stanna, eftersom det är _många_ sidor med menyer och inställningar.

I COMAND så har du istället ett hjul som du vrider fram och tillbaka, men som också kan vickas upp-ner och trycker ner för val. Du har även en "tillbaka"-knapp. Här är alla menyer uppbyggda i upp-ner, utom i vissa fall när det är upp-ner men du vrider fortfarande hjulet hö-vä men markören flyttas upp-ner. Men du kan ha en meny i övre delen av fönstret och en i nedre och du väljer du meny genom att vicka hjulet upp-ner. I de nyare modellerna är de färre saker som är delade mellan de olika skärmarna, men det finns fortfarande.

För att ställa in stolarna så har du kontroller på dörren där man greppar de olika delarna av en stiliserad stol för att justera. Men har du stolar med massage så har du en kontroll mot mittkonsolen, vid sittdynan, som har 5 knappar och en vipp-knapp hö-vä utan några direkta symboler på sig. Några knappar är "mer-mindre" andra är tryck flera gånger för 0-1-2-0 osv och en vippknapp till hö-vä (som inte justerar stolen hö-vä).

Rörigt? Japp! Inte konstigt att instruktionsboken är som en bibel.

Det låter gräsligt, och väldigt o-macigt! Jag vill att inställningarna på min bil ska vara lika logiska och enkla att hantera som de är på min iPhone. Jag blir alldeles matt när jag läser din beskrivning. Och stolar med massage? Finns det på riktigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 04:18

Hade varit intressant om någon som är bra på statistik kan jämföra eller korrigera det här med lite data om vad fördelningen är hos en "medelsvensk". Då hade man kunnat se lite tydligare om Mac användare föredrar något speciellt märke mer än andra, eller om de föredrar dyrare/billigare bilar

Gammal citroënist och kör helst gashydrauliskt, men just nu är det faktiskt en Peugeot 107 som gäller. Funkar det med

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-23 16:56

Mercor är Tyska bilar. Gjorda av Tyska ingenjörer, för Tyska ingenjörer, feta sådana
Massage i stolarna finns alldeles säkert, och är grymt skönt faktiskt, dem kan man inte annat än älska.
Men menysystemet, ojojoj. Det märks att det började med 10 funktioner och då funkade det. Men när det nu är 100 funktioner så har det ramlat ihop som en pannkaka. Usabilityn är riktigt dålig. De skulle behöva göra studeibesök hos Apple Men ingen Tysk ingenjör kör väl en sån "flick-dator". Här är det rå unix som gäller, GUI är för fåntrattar

Det finns ett citat som en kompis till mig brukar dra för att jämföra skillnader i attityd mellan biltillverkare. Det rörde sig om en bil där man kunde ställa in någon belysning i en enorm mängd steg - Rolls Royce hade en inställning - den rätta

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 22:03

Det här är ju iofs inte lönt att diskutera, smaken är som baken.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-24 12:19

Fast då finns det heller ingen anledning att hävda att mac på något vis är "bättre" än windows, om vi bara skall tala om smak. Jag tror dock att vi alla har uppfattningen att det är _enklare_ med mac, på flera nivåer.
I det här fallet är det samma sak, oavsett hur bra motorer Merca gör så är deras gränssnitt mot användaren undermåligt och hindrar användaren från att få ut allt av hårdvaran.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-25 21:07
Ursprungligen av bollman:

Fast då finns det heller ingen anledning att hävda att mac på något vis är "bättre" än windows, om vi bara skall tala om smak. Jag tror dock att vi alla har uppfattningen att det är _enklare_ med mac, på flera nivåer.
I det här fallet är det samma sak, oavsett hur bra motorer Merca gör så är deras gränssnitt mot användaren undermåligt och hindrar användaren från att få ut allt av hårdvaran.

Jag är medveten om att detta är ett macforum, men jag slår vad om att det finns personer ute i världen som tycker Windows är enklare.

Bevaka tråden