Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta baksidan på iPhone 4?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-03-27 17:30

Det vet jag inte, men kan säga att trots att jag satt självhäftande bokplast över hela bakstycket (för att förhindra att splittret lossnar mer från baksidan) så kan den ändå ta bilder, men knappt märkbart förändrad kvalitet. Så det återstår väl att se om det blir några problem eller inte. Hoppas så klart inte att det blir någon skillnad...

Ursprungligen av snigel1:

Det är risigt gjort att släppa baksida i glas som sitter fast med två skruvar och sen inte sälja dem ja... trodde jag sett original men det kanske bara var "original".

Det jag skulle vara mest orolig för är hur kameran påverkas av kinakopierat glas över kameran. Har för mig att det sitter lite optik i glaset i skalet?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-28 00:24

Har inte märkt någon skillnad på fotona efter baksida från SW-box. Bra grejor.

Har lossat pentalobe med stjärnmejsel och satt tillbaka utan problem. Hade inte någon pentalobe tillgänglig just då..

Ingen dålig kvalitet på skruvarna, kör du på samma som sitter nu. Jag kan hålla med om att det är kasst av Apple att inte kunna bistå med orginalbaksidor. Hur som så är det så enormt lätt att byta baksida så man borde absolut få göra detta själv. Kan ju säga att det är mera bök att ta av "knappsatsen" på SonyEricsson P990i som fanns för ett par år sedan.

Fast där fick man iallafall skruvmejsel med på köpet

  • Medlem
  • 2012-03-28 00:45

Med tanke på att det är ok att byta både minne och HD i en MBP, där man skruvar loss hela bakstycket, så känns det ganska löjligt att man inte tillåts komma in i sin iPhone utan att voida garantin. Ingreppet måste vara ungefär det samma, och en sådan märklig överförmyndarstil passar inte Apple, såvida de inte gått på Applehatarnas propaganda att alla Appleanvändare är okunniga noobs som i princip inte kan skilja en skruvmejsel från en skiftnyckel.

Ursprungligen av Cokey:

Har inte märkt någon skillnad på fotona efter baksida från SW-box. Bra grejor.

Har lossat pentalobe med stjärnmejsel och satt tillbaka utan problem. Hade inte någon pentalobe tillgänglig just då..

Ingen dålig kvalitet på skruvarna, kör du på samma som sitter nu. Jag kan hålla med om att det är kasst av Apple att inte kunna bistå med orginalbaksidor. Hur som så är det så enormt lätt att byta baksida så man borde absolut få göra detta själv. Kan ju säga att det är mera bök att ta av "knappsatsen" på SonyEricsson P990i som fanns för ett par år sedan.
[ATTACH="CONFIG"]32716[/ATTACH]
Fast där fick man iallafall skruvmejsel med på köpet

Optiken sitter i linsen, inte i bakstycket.
inga problem med grejerna från iPhone accessories - BlackBerry accessories - Cell Phone Accessories at Wholesale Price

  • Medlem
  • 2012-03-30 12:15

Härligt, idag kom bakstycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 12:25
Ursprungligen av Korsriddaren:

Härligt, idag kom bakstycket!

Låter bra, du får rapportera sen om det är så "enkelt" som det verkar

  • Medlem
  • 2012-03-30 12:39

Just nu är jag lite osäker på en sak. På hemsidan står det att det skall finnas ett "dust protection" som man skall dra av från kameralinsen och blixtlinsen, men jag kan inte hitta någon sådan på bakstyckets insida. Däremot finns det en tjock skyddsplast över hela utsidan av bakstycket, som man naturligtvis skall ta bort. Om någon annan vet något jag inte vet, så hojta gärna till. Vill gärna byta bakstycket nu.

  • Medlem
  • 2012-03-30 13:21

Så, då kommer min rapport. Bortsett från en lilaaktig kontrollstämpel på det nya skalets insida, så finns det ingen som helst skillnad mellan OEM-skalet jag köpte (från SW-Box.com) och originalet, åtminstone optiskt. Alla detaljer ser exakt likadana ut.

När det gäller att ta av originalbaksidan, så gjorde jag det stegvis. När skruvarna skruvats ur så var det inte lika lätt som man får sken av i youtubeklippen, att få av bakstycket. Jag pressade lite i taget underifrån och tittade samtidigt på ovansidan, att lika mycket var uppressat på båda sidor. Sen var det bara att lyfta av det krossade bakstycket.

När jag satte på det nya bakstycket, kollade jag först så att "clipsen" verkligen gick i det spår de skulle, i telefonens metallkonstruktion. Det enda som förvånade, var att när jag skulle skruva i den ena skruven, verkade den sitta snett i. Efter att försiktigt klämt på bakstycket nära skruvarna, knäppte det till och skruven satt sen hundra procent rätt och det var bara att skruva i.

Är efter några få minuters utvärdering jättenöjd och kommer nog att köpa ett bättre fodral till min telefon i eftermiddag.

Slutet gott, allting gott!

Kan med andra ord varmt rekommendera denna leverantör. Jag köpte det dyraste alternativet "OEM" som kostade ca 30 dollar och sen köpte jag deras "dyraste" (3 dollar) skruvmejsel. Frakten med DHL gick på 25 dollar och allt som allt gick det hela mycket snabbt och kostade undertecknad 395 riksdaler.

Senast redigerat 2012-03-30 14:11
Ursprungligen av Joakim651:

Tänkte höra om någon vet vart man kan köpa en komplett baksida till iPhone 4? Alltså hela batteriluckan med glas. Alternativt om någon vet om det är svårt att bara köpa själva glaset och byta det? Drgo telefonen i golvet idag och baksidan sprack...

om du bara menar själva glaset på baksidan så är det busenkelt..
bara skruva bort två skruvar, skjuta loss baksidan med tummarna och sedan skjuta dit det nya och skruva fast..
(krävs dock en liten skruvmejsel, tror det är specialgänga också..) fick min skruvmejsel med ett glowing mod kit jag fixade..

har inte kollat så noga men tror att iphonebutiken har baksidor till iphone4

Tips för er som besöker Apple Store i USA. När jag besökte Apple Store i Tampa, Fl, så frågade jag om de visste vart man kunde köpa en ny baksida till sin iphone om den var sprucken - Svaret blev att de kunde byta den direkt på plats i butiken till en kostnad av 20 dollar! Vilken service, synd att det inte är på samma sätt i Sverige...

  • Medlem
  • 2012-04-16 20:08

Med bibehållen garanti och originalbakstycke??? I så fall är serviceförfarandet man har i Sverige minst sagt sjukt...

Ursprungligen av Kidmaster:

Tips för er som besöker Apple Store i USA. När jag besökte Apple Store i Tampa, Fl, så frågade jag om de visste vart man kunde köpa en ny baksida till sin iphone om den var sprucken - Svaret blev att de kunde byta den direkt på plats i butiken till en kostnad av 20 dollar! Vilken service, synd att det inte är på samma sätt i Sverige...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Med bibehållen garanti och originalbakstycke??? I så fall är serviceförfarandet man har i Sverige minst sagt sjukt...

Vi har ingen Apple Store att gå till, än.

  • Medlem
  • 2012-04-18 23:53
Ursprungligen av keptang:

Vi har ingen Apple Store att gå till, än.

Det spelar ingen roll, det är fortfarande vansinne...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Med bibehållen garanti och originalbakstycke??? I så fall är serviceförfarandet man har i Sverige minst sagt sjukt...

Skulle ha svårt att tro att en Apple Store skulle använda något annat än originaldelar...

Men precis som Keptang skriver så finns inte någon "riktig" Apple Store i Sverige ännu...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-17 14:27

Kan nu intyga extra mycket hur extremt bra baksidorna på just iPhone accessories - BlackBerry accessories - Cell Phone Accessories at Wholesale Price är mot många andra sidor.. Hittade en baksida jag verkligen ville ha på en annan sida p.ga. motivet men kunde inte använda den då kamera blev oanvändbar. Både dagtid och kvällstid.. = Skitkvalité

Bytt baksida på ifon.se

Masthuggstorget Göteborg.

Fick ett skal som vart plast i ena skruvgänge-hålet. Försökte rensa och drog sedan åt.
Det gick inte så bra, skruvmejseln kuggade över.... skruv kvar ute en mm...

Åkte ner, de fixade, skruvade en bra stund.

Fick tillbaka luren efter en stund,

"Vi bytte bakstycket, det var verkligen inte bra, 2 nya skruv i med."

Snygg kundservice, rappt, medans man väntar och dessutom trevlig personal.

Så de kan jag rekommendera med gott samvete.

  • Medlem
  • 2012-06-01 09:22

Tack för tipset, men det är kanske lite långt att åka ToR till Göteborg från Skåne, bara för att fixa ett nytt bakstycke till telefonen?!

Ursprungligen av Goflorp:

Bytt baksida på ifon.se

Masthuggstorget Göteborg.

Fick ett skal som vart plast i ena skruvgänge-hålet. Försökte rensa och drog sedan åt.
Det gick inte så bra, skruvmejseln kuggade över.... skruv kvar ute en mm...

Åkte ner, de fixade, skruvade en bra stund.

Fick tillbaka luren efter en stund,

"Vi bytte bakstycket, det var verkligen inte bra, 2 nya skruv i med."

Snygg kundservice, rappt, medans man väntar och dessutom trevlig personal.

Så de kan jag rekommendera med gott samvete.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-01 11:46
Ursprungligen av Korsriddaren:

Tack för tipset, men det är kanske lite långt att åka ToR till Göteborg från Skåne, bara för att fixa ett nytt bakstycke till telefonen?!

Det går ju att skicka den, men ni kanske har egna firmor där nere

  • Medlem
  • 2012-06-01 16:34

Eftersom att garantin ändå inte gäller om man lämnar den till någon småskuttare, har jag valt att göra det själv. Vill inte ha någon annan att pilla på min telefon, när jag kan göra det själv. Vet ni däremot någon firma som har bättre eller likvärdiga bakstycken med riktig garanti, så får ni gärna höra av er.

Ursprungligen av kenjon:

Det går ju att skicka den, men ni kanske har egna firmor där nere

  • Medlem
  • 2012-06-09 17:12

Nu har man beställt något som verkar betydligt högre kvalisort (återstår att se) som är handgjort i Tyskland. Rapport kommer när det anlänt och skruvats på.

Carbolicious iPhone Carbon BackCover - Herzlich willkommen!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-09 19:03
Ursprungligen av Korsriddaren:

Nu har man beställt något som verkar betydligt högre kvalisort (återstår att se) som är handgjort i Tyskland. Rapport kommer när det anlänt och skruvats på.

[ATTACH="CONFIG"]33415[/ATTACH]

Carbolicious iPhone Carbon BackCover - Herzlich willkommen!

Usch så fult.

  • Medlem
  • 2012-06-10 12:22

Bilderna visar en sidenmatt baksida, den jag beställt är högblank.

Ursprungligen av Konrad:

Usch så fult.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-10 13:01

Kan man få dem med lite Formel 1-stuk, typ en text Formula 1 eller kanske iPhone 4S eller liknande nedfräst i fibern?
F1 använder ju en hel del kolfiber.

Skulle vara lite coolt..

  • Medlem
  • 2012-06-10 17:31

"Gravyr" kostar 10€ extra, och är begränsat så tillvida att man inte får lov att beställa logotyper som man inte själv äger upphovet till (t ex Apples, som jag själv först hade funderingar kring) eller andra inarbetade grejor. Han skriver även på sin hemsida att han fördrar om man beställer textgravyr, och inte bildmotiv. Om du kan tyska kan du ju lägga ett mail till killen som har sidan och fråga, eller så kan jag göra det åt dig om du har lust. Lägg i så fall ett PM till mig.

Ursprungligen av mattiL:

Kan man få dem med lite Formel 1-stuk, typ en text Formula 1 eller kanske iPhone 4S eller liknande nedfräst i fibern?
F1 använder ju en hel del kolfiber.

Skulle vara lite coolt..

Bevaka tråden