Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta baksidan på iPhone 4?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-01 10:11

Ingen fara alls faktiskt... Bara att köra på...

En som jag bytt baksida till behövde in på service. Bytte tillbaka till orginal sen lämnades den in. Inga problem alls..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 11:35

samma här. inga problem så länge man inte fumlar med något

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-01 23:11
Ursprungligen av xtrem:

samma här. inga problem så länge man inte fumlar med något

Precis.. Men skulle man t.ex. repa skruvarna litegrann så kan ju det även hända i fickan.. Så det kan dom inte heller se det på..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-12 08:52
Ursprungligen av Cokey:

Precis.. Men skulle man t.ex. repa skruvarna litegrann så kan ju det även hända i fickan.. Så det kan dom inte heller se det på..

och är man orolig då köper man nya skruvar för 1USD på ebay

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-10-12 07:39

Det var det svaret jag letade efter,

Antagligen samma som detta: iPhone 4S Back Cover - Black (OEM) #Only $30.33 + High Quality Guarantee !

207kr (+ frakt då). Beställer man lite mer grejer en endast en baksida så kan man spara rätt så mkt pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-30 10:14

Angående "originalbaksidor" så känns det väl lite konstigt att någon har fått tag på en si sådär 50 baksidor (utan telefon) som de har möjlighet att hiva iväg. Snarare "identiska" kopior?

  • Medlem
  • 2012-03-22 18:11

Det som inte fick hända hände nyss. På väg ut ur bilen ramlade min svarta iPhone 4S ut ur sitt konstläderfodral, som är aningen för stort och landade i asfalten på bakstycket, vilket nu är helt sönderslaget. Finns det någon möjlighet att få tag i ett original bakstycke till iPhone 4S? Om man måste lämna in den i Malmö/Lund-området, är det någon av er som vet vad det kan kosta hos tex Macsupport eller liknande?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-22 23:56
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det som inte fick hända hände nyss. På väg ut ur bilen ramlade min svarta iPhone 4S ut ur sitt konstläderfodral, som är aningen för stort och landade i asfalten på bakstycket, vilket nu är helt sönderslaget. Finns det någon möjlighet att få tag i ett original bakstycke till iPhone 4S? Om man måste lämna in den i Malmö/Lund-området, är det någon av er som vet vad det kan kosta hos tex Macsupport eller liknande?

Det är dyrt och är du bara lite händig så löser du det lätt, snabbt och billigt själv. Tro mig det tar inte 20 sekunder att byta en baksida på iPhone 4/4S.

Jag köper mina baksidor på iPhone accessories - BlackBerry accessories - Cell Phone Accessories at Wholesale Price nackdelen är att det tar lite tid att få dem levererade, glöm inte beställa skruvmejsel, finns säkert företag runt malmö lund som säljer över disk. Bytet gör du snabbt och lätt själv...

  • Medlem
  • 2012-03-23 00:17

Jag är osäker på att de där grejorna håller exakt samma mått, plus att garantin ryker. Telefonen skall fortsättningsvis passa i min Brodithållare i bilen bl a.

Ursprungligen av Cokey:

Det är dyrt och är du bara lite händig så löser du det lätt, snabbt och billigt själv. Tro mig det tar inte 20 sekunder att byta en baksida på iPhone 4/4S.

Jag köper mina baksidor på iPhone accessories - BlackBerry accessories - Cell Phone Accessories at Wholesale Price nackdelen är att det tar lite tid att få dem levererade, glöm inte beställa skruvmejsel, finns säkert företag runt malmö lund som säljer över disk. Bytet gör du snabbt och lätt själv...

  • Administratör
  • Lund
  • 2012-03-22 20:07
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det som inte fick hända hände nyss. På väg ut ur bilen ramlade min svarta iPhone 4S ut ur sitt konstläderfodral, som är aningen för stort och landade i asfalten på bakstycket, vilket nu är helt sönderslaget. Finns det någon möjlighet att få tag i ett original bakstycke till iPhone 4S? Om man måste lämna in den i Malmö/Lund-området, är det någon av er som vet vad det kan kosta hos tex Macsupport eller liknande?

Har du Telia som operatör så lämna in den hos LAN-master 1400kr. Då ryker inte försäkringen
Annars så (som det står i tråden) är det mycket enkelt att byta själv. Det finns en massa småställeb runt om i Malmö som byter baksida för under 500 men då försvinner garantin på den.
Om man har någon annan operatör utöver Telia vet jag inte vem
man vänder sig till för att ha kvar garantin men de olika premium Resellers som finns tror jag inte kommer göra mer än att skicka vidare dem.

Ursprungligen av thor:

Har du Telia som operatör så lämna in den hos LAN-master 1400kr. Då ryker inte försäkringen
Annars så (som det står i tråden) är det mycket enkelt att byta själv. Det finns en massa småställeb runt om i Malmö som byter baksida för under 500 men då försvinner garantin på den.
Om man har någon annan operatör utöver Telia vet jag inte vem
man vänder sig till för att ha kvar garantin men de olika premium Resellers som finns tror jag inte kommer göra mer än att skicka vidare dem.

Garantin ryker inte om du byter baksida. Möjligen om du sätter på en direkt olämplig baksida. Men om du köper en ny originalbaksida och byter den själv är garantin intakt.

  • Medlem
  • 2012-03-23 00:20

Vem säljer egentligen original baksidor till iPhone 4S? Jag har inte hittat någon på nätet än när jag kikat runt. Däremot en massa piratdelar, där baksidan är i plast istället för glas. Skall jag fullaga telefonen, kan jag köpa vilken billig baksida som helst, men det är inte planen än så länge i alla fall.

Ursprungligen av pmarriott:

Garantin ryker inte om du byter baksida. Möjligen om du sätter på en direkt olämplig baksida. Men om du köper en ny originalbaksida och byter den själv är garantin intakt.

  • Medlem
  • 2012-03-23 00:16

Jag har köpt min lur kontant, så jag kommer inte gå via någon operatör.

Ursprungligen av thor:

Har du Telia som operatör så lämna in den hos LAN-master 1400kr. Då ryker inte försäkringen
Annars så (som det står i tråden) är det mycket enkelt att byta själv. Det finns en massa småställeb runt om i Malmö som byter baksida för under 500 men då försvinner garantin på den.
Om man har någon annan operatör utöver Telia vet jag inte vem
man vänder sig till för att ha kvar garantin men de olika premium Resellers som finns tror jag inte kommer göra mer än att skicka vidare dem.

Köper från iPhone accessories - BlackBerry accessories - Cell Phone Accessories at Wholesale Price jag med, sitter som en smäck, ingen skillnad mot original i det hänseendet.

  • Medlem
  • 2012-03-23 12:20
Ursprungligen av keptang:

Köper från iPhone accessories - BlackBerry accessories - Cell Phone Accessories at Wholesale Price jag med, sitter som en smäck, ingen skillnad mot original i det hänseendet.

Är det då denna jag skall ha? (De har två modeller; en "high quality för 10 dollar och OEM för 30 dollar, vilket ger ok intryck) Har du detta själv?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Är det då denna jag skall ha? (De har två modeller; en "high quality för 10 dollar och OEM för 30 dollar, vilket ger ok intryck) Har du detta själv?

[ATTACH="CONFIG"]32634[/ATTACH]

Har inte haft sönder min baksida så har inget som liknar originalet.
Men den är säkert mest lik original-baksidan.

  • Medlem
  • 2012-03-23 12:44
Ursprungligen av keptang:

Har inte haft sönder min baksida så har inget som liknar originalet.
Men den är säkert mest lik original-baksidan.

Vad köpte du själv för något och finns det ingen annanstans man kan köpa pentalobeskruvmejslar än från iFixit?

  • Medlem
  • 2012-03-23 12:53

Tack, då skall jag beställa ett OEM-bakstycke därifrån då, tillsammans med en skruvmejsel. Frakten är ganska saftig, men tror att jag tar det via DHL. Åkte du på moms och tullavgift när du beställt bakstycke?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Tack, då skall jag beställa ett OEM-bakstycke därifrån då, tillsammans med en skruvmejsel. Frakten är ganska saftig, men tror att jag tar det via DHL. Åkte du på moms och tullavgift när du beställt bakstycke?

Nej, det skickas som samples så har inte åkt på några avgifter, har beställt många ggr.

  • Medlem
  • 2012-03-27 00:20
Ursprungligen av keptang:

Nej, det skickas som samples så har inte åkt på några avgifter, har beställt många ggr.

Kikade lite på ifixit.com nu medan jag väntar på att bakstycket skall skeppas. Där vill man göra gällande att pentalobeskruvarna skulle vara så dåliga, att man bara bör ta bort dem och ersätta dem direkt med deras Philips00-skruvar istället. Du som har erfarenhet, är de verkligen så känsliga, om man har rätt verktyg? Vill ju inte hamna i sitsen att jag inte får på det nya bakstycket när det kommer, eller att man inte kan byta bakstycke igen i framtiden, om man skulle känna för det. Låter lite grand som en marknadsföringsknep från iFixits sida, för att sälja ett skruv och skruvmejselpaket...

  • Medlem
  • 2012-05-31 08:26

Vill passa på och varna lite grand för SW-BOX. Jag köpte som nämnt i tråden ett nytt bakstycke till min iPhone, i slutet av mars. Häromdagen såg jag att själva glaset i bakstycket håller på att lossna från själva plastdelen av bakstycket, i nedre vänstra hörnet. Kontaktade i går företaget, och förväntade mig i min enfald att jag skulle få ett nytt bakstycke, och att företaget skulle sköta detta professionellt. Gud så fel jag hade. Fick ett svar där man hävdar att man skall höra av sig inom sju dagar om man har problem med produkten, annars står man utan kompensation. Någon garanti verkar alltså inte föreligga från detta företags sida. Ville bara ge er andra en heads up angående detta, då jag själv tycker att detta är under all kritik, även från ett kinesiskt internetföretag.

Ursprungligen av keptang:

Nej, det skickas som samples så har inte åkt på några avgifter, har beställt många ggr.

  • Medlem
  • 2012-03-23 13:30

Gött! Har beställt en skruvmejsel och ett bakstycke nu, som skickas med DHL och skall ta 3-7 dagar. Tillsvidare har jag dammsugit krossat bakstycke och klätt det med självhäftande bokplast, så att jag kan använda telefonen till ersättningsbakstycket anländer. Tycker hela situationen är helt bisarr. Pratade en lång stund med LAN-master som inte kunde hjälpa mig. Skulle jag gå via dem, hade jag fått betala 4000 kr och fått en refurbished telefon tillbaka, vilket INTE är ett alternativ. Tycker det är sorgligt av Apple att inte ha beredskap för sina kontant betalande kunder. Man ger nästan 7000:- för en telefon (vilket är ganska mycket pengar) och man kan inte få reparerat den på vettigt sätt. Hoppas att jag inte får stenskott på min nya bil, för då måste de kanske byta ut hela bilen mot en repig -11, för man kan ju inte byta ut vindrutan (åtminstone enligt Apples modell).

  • Medlem
  • 2012-03-23 19:44

Det är inte den typen av service jag uppskattar. Att företag som Netgear och andra bland kinakrafstillverkarna erbjuder enheter som är refurbished kan jag svälja, då både tillverkningskostnader och föräljningspris är förhållande låga. Men 7000:- för en telefon är inte att betrakta som billigt. Inte ur ett marknadsperspektiv och inte heller ur ett konsumentperspektiv. Detta är inte något som heller är typiskt för Apple, snarare tvärtom och det säger efter att ha varit Applekund i ganska exakt 25 års tid.

Hade man haft samma modell när det gäller Apples övriga produkter, hade jag nog övervägt om jag hade velat fortsätta vara kund, den saken är säker.

Snarare är detta ett uttryck för tidens melodi, där både produkter och kunder behandlas som slit och släng. Det accepterar inte jag. Av just denna anledning skiter jag i det här fallet i garantin, och tänker istället att har inte telefonen gått sönder de första sex månaderna, så får vi väl hoppas att den håller åtminstone sex månader till. Annars var det en mycket dyr telefon.

I sammanhanget kan jag inte välja någon annan leverantör, det är bara Apple som gör iPhone och de andra plastatrapperna är jag inte intresserad av. Jag får väl vara tacksam i sammanhanget att jag hade iPhone och inte en Samsung galaxy, då den är helt i plast hade det bara varit att sopa upp smulorna efteråt och slänga i soppåsen.

Ursprungligen av Christer Holm:

Inte för att göra dig besviken, men Apple har sin policy och om man inte gillar den så kan man ju välja andra leverantörer som har ett annat tänk vad gäller totala engagemanget och upplevelsen.

Jag har själv bott i China och Hong Kong och har ALDRIG stött på Apple Original Reservdelar i dessa länder utan man skickar ut utbytes enheter.

OEM termen används dock flitigt till turister för att skapa en form av legitimitet och säkerhet.

Men i och runt omkring Shenzhen kan jag nog få ihop flera hundra små reparationsfirmor troligtvis fler, det samma gäller i Hong Kong men dessa är absolut inte auktoriserade av Apple och om dom hävdar något annat, så säg bara Polis så får du uppleva något helt nytt kan jag lova (tips: gör inte detta om du inte behärskar Mandarin eller Kantonesiska eller har någon tolk med dig) Allvarlig gör det inte.

Apples produkter går att köpa både i China och Hong Kong men om säljstället inte är auktoriserat är det insmugglat från USA och Australien till Hong Kong och sedan vidare in till Mainland China. Apple själva stoppade alla iPhone/iPad leveranser i Hong Kong för att försöka få bukt med problemet men mej veterligen har dom inte fått bukt med det ännu

Så om du vill vara helt säker på att garantin ska gälla är det den otroligt smidiga och kundvänliga vägen via Apple och deras service ställen som gäller. Och du har i de flesta fall inom 24 timmar en perfekt utbytesenhet i din hand via någon speditör beroende var du befinner dig i världen.

Denna servisen finansieras av en del av dom 7000 kronorna som du initialt betalade för telefonen (som i detta hänseende är en låg kostnad) och kan väl ses som en försäkringspremie mot olyckor. Själva skadan debiteras du för om det inte är ett tillverkningsrelaterat fel enligt gällande prislista. Men genom att skicka en utbytesenheter kan Apple tillhandahålla en högre grad av kvalitet och kontroll på att du verkligen får vad du betalar för. Och detta är viktigt för Apple att du som kund ska vara och behandlas som en i familjen.

PS: Dom brukar vara bussiga och erbjuda en lånetelefon om det kniper också utan kostnad.;)

Det är service det, och en av anledningarna till att Jag valt Apple.

[ATTACH="CONFIG"]32639[/ATTACH]

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-27 10:47

Jag har kvar mina pentalobe. Vitsen med att byta till Phillips är ju att du inte behöver leta fram specialverktyget nästa gång.

  • Medlem
  • 2012-03-27 15:19

Oki, fick mer intrycket att de vill framhålla dålig kvalitet hos pentalobe, och att man därför gör klokast i att byta skruvarna. Men då jag beställt pentalobeskruvmejsel med mitt bakstycke (tog deras "dyraste" skruvmejsel) så borde jag ju vara safe. Gäller väl som med allt annat, att bara vara noggrann.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har kvar mina pentalobe. Vitsen med att byta till Phillips är ju att du inte behöver leta fram specialverktyget nästa gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 17:10

Min sambo hade totalkrossat sin 1.5 år gamla 4a.. och vägrade lämna in den.

Så jag beställde en neutral baksida i plast och en skruvmejsel från sw-box.com för typ 100 kr fraktat och tog tag i det själv.

Det var verkligen jätteenkelt att byta. Tog 30 sekunder utan erfarenhet. Skulle jag göra det på min egen telefon skulle jag nog dock kosta på mig en original-baksida

  • Medlem
  • 2012-03-27 17:12

Enda problemet är att det inte finns några originalreservdelar att köpa. Däremot kopior med tillräckligt hög kvaliet (hoppas jag i alla fall), ofta kallade OEM. En sådan köpte jag själv.

Ursprungligen av snigel1:

Min sambo hade totalkrossat sin 1.5 år gamla 4a.. och vägrade lämna in den.

Så jag beställde en neutral baksida i plast och en skruvmejsel från sw-box.com för typ 100 kr fraktat och tog tag i det själv.

Det var verkligen jätteenkelt att byta. Tog 30 sekunder utan erfarenhet. Skulle jag göra det på min egen telefon skulle jag nog dock kosta på mig en original-baksida

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 17:27
Ursprungligen av Korsriddaren:

Enda problemet är att det inte finns några originalreservdelar att köpa. Däremot kopior med tillräckligt hög kvaliet (hoppas jag i alla fall), ofta kallade OEM. En sådan köpte jag själv.

Det är risigt gjort att släppa baksida i glas som sitter fast med två skruvar och sen inte sälja dem ja... trodde jag sett original men det kanske bara var "original".

Det jag skulle vara mest orolig för är hur kameran påverkas av kinakopierat glas över kameran. Har för mig att det sitter lite optik i glaset i skalet?

Bevaka tråden