Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples riktning med OS X?

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då tror jag att man skulle behöva lösa problemet med känslan av anslaget först...
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att helt gå över till ett virtuellt tangentbord som jag måste snegla på då och då för att skriva.
Det funkar för typ IM, kortare mailkorrespondans och liknande göromål men i övrigt vill jag ha ett tangentbord som ger mig feedback på vart jag är och att jag faktiskt slagit an en tangent.

Ok, liiiite off topic, fast ändå kanske inte.
Fick hem en iMac Strawberry 333 mhz PPC från 1999. 160 Mb RAM, 10.2.8 från 2003... Jag köpte den till min gamla svärmor 2003, uppdaterade systemet och såg till att hon kom ut på Internet via modem. Hon använde den i några år innan hon skickade hem den till barnens mor, där den stått som lekdator på övervåningen, sparsamt använd.
Stoppade i en nätverkssladd och tryckte på startknappen. Den hoppade igång ruskigt snabbt måste jag säga och allt fungerar. Surfade lite och valde "Skriv ut" från en hemsida. IMacen berättade att det inte fanns någon skrivare vald. Gick och valde min sprillans nya Xerox, för vilken den hittade drivrutiner, sedan skrev jag ut.
Fiffigt, tycker åtminstone jag. Och eftersom jag inte kört Windows sedan 1994 har jag ingen aning om hur det fungerar där, men för mig är detta "Life, as it should be". Du stoppar i en nätverkssladd (eftersom den inte har Airport) och sedan är det bara att köra. Det kan till och med vara första gången någonsin som Ethernet kopplats till datorn.
GUI är helt ok, funktionalitet på topp och allt rockar som det ska (med de begränsningar som finns såklart).
För mig är det det som är Apple! Därför tror jag också att man kommer att gå mot något ännu enklare och mer intuitivt när det gäller GUI. Pekdonet blir så klart kvar, där musen är minsta gemensamma nämnare, men iOS visar förmodligen vägen mot framtidens gränssnitt. Det är i alla fall den bästa gissningen just nu.
De begränsningar som finns där ifråga om användarvänlighet (hur ser det ut med 100 program installerade?) är en intressant fråga. 10.7 är förmodligen första steget mot 11.0.
Oavsett hur det blir ska det bli intressant att se.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-01 21:17

Jag tror nog apple kommer att förändra OSX till att bli mer iOS. Jag är övertygad om att Steve bestämt sig för inriktningen.

Steve driver ju ett konsumentföretag (Just det där har jag ju starka åsikter om) och med succén av iOS så är det ju uppenbart att sättet man hanterar program och funktioner säkert kan tilltala även "datoranvändare"

Själv har jag aldrig förstår vitsen med:

* Multitouch - Jag vill vara snabb och effektiv och inget slår mitt tangentbord med kortkommandon, det är grymt effektivt.

* One-app-at-once - Jag har många fönster uppe samtidigt och jag jobbar alltid cirka 10 apps samtidigt (programmerare) samt att jag väntar inte på att en uppgift blir klar, jag startar flera uppgifter samtidigt. Jag vill inte hoppa mellan program.

Jag tror inte att Steve väljer en större ändring av GUI i sin Lion "uppdatering". Steve är ju perfektionist och jag är helt övertygad att 11.0 kommer vara helt annorlunda och steve redan tänkt ut hur 11.0 ska se ut, för 10 år sen, men att marknaden inte varit redo.

Vi kommer ju ihåg hur steve resonerade om "ipad" som steve hade i labbet innan ens iphone var påtänkt. Just "rubber-band" effekten (som har absolut 0 praktiskt värde) gillade ju steve, kanske pga. att det var så annorlunda hur GUI fungerade/fungerar.

Om OSX blir iOS utan hänsyn tagen till vi "vanliga nördar" så kommer jag lämna osx. Känner jag dock apple rätt så har dom tänkt på även lilla mig.

Ursprungligen av studiox:

Känner jag dock apple rätt så har dom tänkt på även lilla mig.

Jag tror inte att Steve & Apple kan vara så korkade att de tror att ALLA Mac-användare vill ha ett "iOS" på sina datorer...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 22:32

Någon frågade om UNIX kommer att vara kvar i botten. Det tror jag absolut. Det kommer självklart att uppdateras och områden där Apple inte tycker det går tillräckligt fort eller i den riktningen de vill kommer de att skapa något nytt eller köpa upp. Antagligen också att öppna upp det så som de gjort med de flesta sakerna som de bakat in i Mac OS X grundplatta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 22:37

Kom på en sak till. Gillar verkligen tanken med Mac App Store och då speciellt installation och uppdateringsbiten. De flesta vanliga användare greppar helt enkelt inte den biten. Hur ofta ska man inte hjälpa någon och personen sitter med PPC-program, Mac OS X 10.x.0 och fullt med program som öppnas upp på .dmg's.
Är helt för att en sådan sak kommer till Mac OS X, kan gärna se över rutinerna för vanliga program utanför Mac App Store också.

Tillägg: Ser i och för sig massor med iTunes fulla med uppdateringar som väntar på att bli installerade.

Senast redigerat 2010-11-01 22:53
Ursprungligen av acke:

Kom på en sak till. Gillar verkligen tanken med Mac App Store och då speciellt installation och uppdateringsbiten. De flesta vanliga användare greppar helt enkelt inte den biten...

Jag vet inte om "de flesta" inte greppar men nog är de många som inte uppdaterar när de borde. Eftersom App Store bara kommer innehålla program för vanliga användare så håller jag med: App Store kommer innebära en klar förbättring.

Proffsprogram kommer fortfarande säljas (endast) via andra kanaler och de flesta som köper sådana program har nog koll på uppdateringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-02 00:42
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag vet inte om "de flesta" inte greppar men nog är de många som inte uppdaterar när de borde. Eftersom App Store bara kommer innehålla program för vanliga användare så håller jag med: App Store kommer innebära en klar förbättring.

Proffsprogram kommer fortfarande säljas (endast) via andra kanaler och de flesta som köper sådana program har nog koll på uppdateringar.

Menar inte alla utan de som behöver det mest. De som inte kan förstå eller vill lära sig.

Ursprungligen av Kermit:

Vi får såklart se hur appstoren ser ut i praktiken, men jag hoppas de väljer att separera den från itunes.

Inget annat är väl sagt?

Ursprungligen av studiox:

Det är ju därför dom flesta seriösa programmen har egna uppdateringar, spotify är ett bra exempel, det uppdaterar sig automatiskt utan att ens fråga. Skype, Microsoft office, Adobe, alla seriösa program har en uppdateringsfunktion.

Att denna nu blir centraliserad kommer ju inte få användarna att uppdatera mer eller mindre, är man dum nog att inte uppdatera innan kommer man ju inte bli smartare nu ("A fool with the right tools remains a fool")

Enda sättet är att automatiskt tvinga på en uppdatering (A la spotify)

Sant. Är dock lite splittrad när det gäller automatiska uppdateringar som Spotify använder sig av. Perfekt på ett sätt för enkla program men nog vill man själv välja när man ska installera en uppdatering på tex Final Cut Pro eller annat proffsprogram, speciellt om man är mitt i produktion. Knivig det där, som du (och jag tillägger) utan påtvingad uppdatering så uppdaterar få som inte har rutin på det. Apple brukar väl ha ett visst mått av påtvingad uppdatering. Du vill installera iOS X.x då måste d först ha iTunes X.x som måste köras på Mac OS X 10.x.x. Men det är ju knappast för att få dolk att uppgradera utan mer för att uppdateringen innehåller specifika buggfixar för just de programmen.

Ursprungligen av acke:

Inget annat är väl sagt?

Men jag svarade på din mening som löd "Tillägg: Ser i och för sig massor med iTunes fulla med uppdateringar som väntar på att bli installerade.". Jag antog att du menade att programuppdateringar hamnar i iTunes och alla kanske inte vet hur man lägger in dom eller orkar öppna iTunes för att kolla. Kanske missförstod dig, men jag menade bara att jag verkligen hoppas att App Store inte har nånting alls med iTunes att göra när den kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-02 08:42
Ursprungligen av Kermit:

Kanske missförstod dig, men jag menade bara att jag verkligen hoppas att App Store inte har nånting alls med iTunes att göra när den kommer.

Kolla på keynoten så kommer du se att Mac App Store inte kommer att ha något och göra med iTunes. Kommer vara ett separat program och alla programuppdateringar kommer skötas inifrån det programmet.

Ursprungligen av acke:

Tillägg: Ser i och för sig massor med iTunes fulla med uppdateringar som väntar på att bli installerade.

Personligen är jag inte alls kompis med iTunes, och hoppas hellre att dom gör AppStore till Mac som en separat applikation, gärna något som körs i bakgrunden som default. Att hitta nya apps bör vara ett klick bort, inte flera (öppna itunes, gå in i store, välja vilken store man är intresserad av osv). Sedan vore det såklart ganska praktiskt om det dök upp en liten popup eller liknande med jämna mellanrum med texten "Det finns nya versioner av följande program: ... Vill du installera?" och man bara klickar ok / cancel, ungefär som Software Update. Kanske uppdateringar rent av sker via Software Update, det är också en möjlighet.

Vi får såklart se hur appstoren ser ut i praktiken, men jag hoppas de väljer att separera den från itunes.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-01 23:54
Ursprungligen av acke:

Kom på en sak till. Gillar verkligen tanken med Mac App Store och då speciellt installation och uppdateringsbiten.

Det är ju därför dom flesta seriösa programmen har egna uppdateringar, spotify är ett bra exempel, det uppdaterar sig automatiskt utan att ens fråga. Skype, Microsoft office, Adobe, alla seriösa program har en uppdateringsfunktion.

Att denna nu blir centraliserad kommer ju inte få användarna att uppdatera mer eller mindre, är man dum nog att inte uppdatera innan kommer man ju inte bli smartare nu ("A fool with the right tools remains a fool")

Enda sättet är att automatiskt tvinga på en uppdatering (A la spotify)

En grej som jag stört mig oerhört på under en längre tid som de gärna skulle få åtgärda till nästkommande version till fördel för lull-lull..
När du visar info för mappar som i sin tur innehåller många mappar tar det abnormt lång tid att få reda på totala storleken.
Således vore det tip top om exempelvis Spotlight även kunde indexera storlek eller någon annan bakomliggande teknologi...

Ursprungligen av InPezonator:

...
När du visar info för mappar som i sin tur innehåller många mappar tar det abnormt lång tid att få reda på totala storleken...

Håller med. Mappstorleken verkar iofs registreras i cache på något sätt eftersom det går fortare om man går till en mapp som man rotat i relativt nyligen. Men det vore trevligt om beräkningen var rappare även för sällan besökta mappar.

Med ett modernare filsystem kanske detta skulle lösas av sig själv.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-05 11:13

Apple kan ju börja med att fixa djupa fel i OSX. Att det inte går att tömma papperskorgen där ett dokument/fil/video/bild ligger p.g.a. att OSX påstår att det "används" - trots att det inte alls "används". Man blir alltså tvungen att stänga ner programmet som TIDIGARE använde filen för att kunna tömma apperskorgen.
Man kan också fixa att OSX får insomnia av tredjeparts-daemoner. Och tar lååång tid på sig att koppla till/montera en disk på ett Win-nät.

Sådana djupa saker långt nere i coren borde man fixa. I övrigt så finns det inte så många sätt på som man kan grafiskt styra en dator. Wozniacs lösning råder än idag - på alla plattformar. Man kan ju i.o.f.s. lägga stora ikoner på skrivbordet i rader - istället för i dockan - som på en iPad/iPhone - men det är ju ingen revolution direkt :-D. Vi använder våra fysiska skrivbord på samma sätt idag som man gjorde för 2000 år sedan. Man skyfflar runt grejer, sorterar, lägger i högar, mappar, rensar ibland, placerar temporärt, etc. Det är sådana vi är - Homo Sapiens.
Musen är ju snart ett minne blott, men det är ju en hårdvarugrej.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Apple kan ju börja med att fixa djupa fel i OSX. Att det inte går att tömma papperskorgen där ett dokument/fil/video/bild ligger p.g.a. att OSX påstår att det "används" - trots att det inte alls "används". Man blir alltså tvungen att stänga ner programmet som TIDIGARE använde filen för att kunna tömma apperskorgen.
Man kan också fixa att OSX får insomnia av tredjeparts-daemoner. Och tar lååång tid på sig att koppla till/montera en disk på ett Win-nät.

Sådana djupa saker långt nere i coren borde man fixa. I övrigt så finns det inte så många sätt på som man kan grafiskt styra en dator. Wozniacs lösning råder än idag - på alla plattformar. Man kan ju i.o.f.s. lägga stora ikoner på skrivbordet i rader - istället för i dockan - som på en iPad/iPhone - men det är ju ingen revolution direkt :-D. Vi använder våra fysiska skrivbord på samma sätt idag som man gjorde för 2000 år sedan. Man skyfflar runt grejer, sorterar, lägger i högar, mappar, rensar ibland, placerar temporärt, etc. Det är sådana vi är - Homo Sapiens.
Musen är ju snart ett minne blott, men det är ju en hårdvarugrej.

Hur har du kommit till slutsatsen att papperskorgsproblemen beror på "djupa fel i OSX"? Min erfarenhet är att programmen i fråga faktiskt fortfarande har öppna referenser till filerna.

Vad exakt skulle "Wozniaks lösning" vara?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-05 21:04

1. Om man lirar en videofil i QT - stänger ner den - lägger den i papperskorgen så går inte den att tömma så länge QT är öppet. Detsamma gäller pdf'er och Förhandsvisning. FCP också. Etc. Ofta.

2. GUI - menyer, papperskorgar, mappar, etc. Som datorer ser ut på skärmen.

Ursprungligen av Hagelin:

Hur har du kommit till slutsatsen att papperskorgsproblemen beror på "djupa fel i OSX"? Min erfarenhet är att programmen i fråga faktiskt fortfarande har öppna referenser till filerna.

Vad exakt skulle "Wozniaks lösning" vara?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-06 16:29
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

1. Om man lirar en videofil i QT - stänger ner den - lägger den i papperskorgen så går inte den att tömma så länge QT är öppet. Detsamma gäller pdf'er och Förhandsvisning. FCP också. Etc. Ofta.

Då är det fel på din dator. Förmodligen något som skapar någon annan fil (fråga mig inte vad)

* Jag öppnade en bild i förhandsvisning. Stängde bilden (men lät förhandsvisning vara öppet)

* Tömde papperskorgen (Så det inte ligger annat skräp där)

* Slängde min bild som jag tittade på i papperskorgen

* Tömde papperskorgen

Var inga som helst problem.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-06 16:33

Det händer inte jämt, men det händer på 6 olika Macar med SnowLeopard som jag använder. Googla lite och du ska finna att detta är ett känt problem. Detta är allmän kunskap. Inget nytt alls. Har härjat sedan Leopard. Du kommer snart att upptäcka det själv.

Ursprungligen av studiox:

Då är det fel på din dator. Förmodligen något som skapar någon annan fil (fråga mig inte vad)

* Jag öppnade en bild i förhandsvisning. Stängde bilden (men lät förhandsvisning vara öppet)

* Tömde papperskorgen (Så det inte ligger annat skräp där)

* Slängde min bild som jag tittade på i papperskorgen

* Tömde papperskorgen

Var inga som helst problem.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-07 11:11
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Det händer inte jämt, men det händer på 6 olika Macar med SnowLeopard som jag använder. Googla lite och du ska finna att detta är ett känt problem. Detta är allmän kunskap. Inget nytt alls. Har härjat sedan Leopard. Du kommer snart att upptäcka det själv.

"Ett känt problem"? - Vi kan ju fråga mac-folk här, det borde väl bra representera mac-användare?

Jag har aldrig haft problem med att min papperskorg jävlas med mig, jag kan tömma den snällt. Undantag är om jag är dum och försöker radera systemfiler eller andra filer som inte borde ligga i papperskorgen.

Raderar jag mediafiler, dokument eller program så är det inga som helst problem att tömma papperskorgen.

Jag har kört Mac sedan 10.4 (Tiger)

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

1. Om man lirar en videofil i QT - stänger ner den - lägger den i papperskorgen så går inte den att tömma så länge QT är öppet. Detsamma gäller pdf'er och Förhandsvisning. FCP också. Etc. Ofta.

2. GUI - menyer, papperskorgar, mappar, etc. Som datorer ser ut på skärmen.

1. Ja, det var ju inte direkt ett svar på frågan.

2. Och på vilket sätt skulle det vara Wozniaks lösning?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-06 20:35

1. Rättigheter, länkningar, etc - filsystem alltså - kallar jag "djupt i OSX". Detsamma med nätverksfunktioner. Jag förstår inte varför du är så fixerad vid detta? Vi kan kalla det något annat - vad du vill - du bestämmer. Skjut inte mig - jag är bara budbärare. Problemen existerar och det vet dom givetvis i Cupertino också - dom filar säkert på det - men det verkar vara en svår nöt att knäcka. Alla vet det utom du.

2. Wozniak - och ett gäng (orkar inte rada upp alla) - skapade världens första massproducerade PC med grafiskt gränssnitt. Det är deras vision och genomförande som vi alla idag sitter och pillar med - vare sig det är Mac, Win eller Linux. Googla en sväng. Det finns böcker också om just detta. Och filmer...men dom handlar mest om sociala biten och bissnis etc. :-D.

Ursprungligen av Hagelin:

1. Ja, det var ju inte direkt ett svar på frågan.

2. Och på vilket sätt skulle det vara Wozniaks lösning?

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

2. Wozniak - och ett gäng (orkar inte rada upp alla) - skapade världens första massproducerade PC med grafiskt gränssnitt. Det är deras vision och genomförande som vi alla idag sitter och pillar med - vare sig det är Mac, Win eller Linux. Googla en sväng. Det finns böcker också om just detta. Och filmer...men dom handlar mest om sociala biten och bissnis etc. :-D.

Kan du förklara (så jag förstår dej rätt) vad du menar med "världens första massproducerade PC med grafiskt gränssnitt" ???

Macintosh 128K ?

LCR

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

1. Rättigheter, länkningar, etc - filsystem alltså - kallar jag "djupt i OSX". Detsamma med nätverksfunktioner. Jag förstår inte varför du är så fixerad vid detta? Vi kan kalla det något annat - vad du vill - du bestämmer. Skjut inte mig - jag är bara budbärare. Problemen existerar och det vet dom givetvis i Cupertino också - dom filar säkert på det - men det verkar vara en svår nöt att knäcka. Alla vet det utom du.

Seså, jag har inte påstått att dina upplevda problem inte existerar. Min poäng var bara att din diagnos verkar dåligt underbyggd. När jag har haft papperskorgstömningsproblemet och felsökt det har felet legat antingen på applikationsnivå, i vissa videofall i tredjepartscodecs och ibland helt enkelt att filen för tillfället används av Spotlight- eller Quicklookprocesserna. Inte vad jag skulle kalla problem djupt i OS X.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

2. Wozniak - och ett gäng (orkar inte rada upp alla) - skapade världens första massproducerade PC med grafiskt gränssnitt. Det är deras vision och genomförande som vi alla idag sitter och pillar med - vare sig det är Mac, Win eller Linux. Googla en sväng. Det finns böcker också om just detta. Och filmer...men dom handlar mest om sociala biten och bissnis etc. :-D.

Tro det eller ej, men jag har läst många av de där böckerna och sett filmerna. Du verkar dock ha en annan bild av Wozniaks inflytande på GUI:et (och Mac:en öht) än den de presenterar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-07 17:37
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

2. Wozniak - och ett gäng (orkar inte rada upp alla) - skapade världens första massproducerade PC med grafiskt gränssnitt. .

Wozniak hade inget med macen att göra, hans bidrag var de genialt enkla Apple I och II. Om man är intresserad av att läsa hur det gick till när "urmacen" skapades så rekommenderas den utmärkta siten folklore.

Folklore.org: Macintosh Stories

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 19:27
Ursprungligen av rhesus:

Wozniak hade inget med macen att göra, hans bidrag var de genialt enkla Apple I och II. Om man är intresserad av att läsa hur det gick till när "urmacen" skapades så rekommenderas den utmärkta siten folklore.

Folklore.org: Macintosh Stories

Ännu bättre, kolla filmen Silicon Valley !

Pirates of Silicon Valley - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Oregistrerad
  • 2010-11-12 11:12
Ursprungligen av REP:

Ännu bättre, kolla filmen Silicon Valley !

Pirates of Silicon Valley - Wikipedia, the free encyclopedia

Den bör man se oavsett. Även om allt inte är sant så är den väldigt underhållande. Framförallt avsnittet som visar hur nervös Bill Gates är att få träffa Apple. Steve som var gud då innan Bill gjorde genimotdraget att röv*** IBM.

Nåt de sjukt gärna får fixa för mig är att inte låta OS X frysa helt under den tiden det tar för en extern hårddisk att spinna igång och vakna till liv. Sjukt irriterande, och jag har insett att jag börjat dra mig för att använda "spara som-fönster", just för att då måste hårddisken spinna igång och det blir segt segt.

Jag har ofta det problemet, men skiter i det, tömmer vid ett senare tillfälle. Händer min papperskorg i verkligheten också.

Faktum är att jag körde med släpet fullastat med löv, barr och annat skit till soptippen idag men när jag kom dit hade de stängt eftersom vissa komponenter (de anställda) användes hemma, så jag tömmer på måndag...

LCR

Woz har (hade) inget med Mac OS GUI att göra...

LCR

Bevaka tråden