Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples riktning med OS X?

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men vänta nu... Fanns inte förenklat skrivbord i OS 9? Med typ knappar att trycka på för att köra igång vissa program som man la upp på skrivbordet. Minns inte riktigt eftersom det aldrig var aktuellt då. Av detta drar jag två slutsatser:
Apple har hela tiden haft för avsikt att göra system som i första hand är användarvänliga och med minsta möjliga tröskel. Man bränner helt enkelt massor med krut på det.
Fönster/skrivbord börjar kännas 80/90-tal och nu vill man komma vidare i utvecklingen av GUI. Om detta är rätt väg? Ingen aning. Känns lite... halvvägs just nu. Som att det är en sämre variant av iOS.
Jag menar, de användare som kommer att älska detta (användare som tycker datorer är ett hinder i deras försöka att göra saker som att köpa något på Ebay, beställa pizza online eller hyra film online, snarare än ett hjälpmedel och därför hellre ringer eller tar bilen) är personer som idag älskar iPad.
Tror jag i alla fall.
Det viktiga är, som ni alla verkar vara överens om, att systemet i sig förblir avancerat, anpassningsbart och kompatibelt, samt att dessa sidor utvecklas ännu mer.
GUI är i första hand till för den vanlige användaren (sorry grabbar och tjejer ), det är ju det som är bakom som avgör om det går att använda/anpassa till allt som avancerade användare vill göra.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Men vänta nu... Fanns inte förenklat skrivbord i OS 9? Med typ knappar att trycka på för att köra igång vissa program som man la upp på skrivbordet.

Se mina tidigare inlägg...

"Simple Finder"

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-28 13:47
Ursprungligen av LCR:

Se mina tidigare inlägg...

"Simple Finder"

LCR

Hette det inte At Ease? Eller menar du något annat?

At Ease - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av rhesus:

Hette det inte At Ease? Eller menar du något annat?

At Ease - Wikipedia, the free encyclopedia

Javisstja!! Det hade jag helt förträngt då jag aldrig fattade hur man kunde vara så korkad att man inte skulle klara System 7...

Men tydligen så behövs det en front-end som liknar en spis...

LCR

Fitinghoff: "Problemet" är att dom användarna du pratar om som vill ha enkla saker fortfarande är inställda på att dom ska ha just en dator, och att man ska kunna göra vissa saker med den. En iPad är inte en dator (missförstå mig rätt), och det är gott om saker som inte går att göra med den. Apple har förmodligen en mer eller mindre långsiktig plan för att utveckla gemene mans IT/media(/kultur?)-användande, och tar den bit för bit.

Ursprungligen av irrelogical:

Fitinghoff: "Problemet" är att dom användarna du pratar om som vill ha enkla saker fortfarande är inställda på att dom ska ha just en dator, och att man ska kunna göra vissa saker med den. En iPad är inte en dator (missförstå mig rätt), och det är gott om saker som inte går att göra med den. Apple har förmodligen en mer eller mindre långsiktig plan för att utveckla gemene mans IT/media(/kultur?)-användande, och tar den bit för bit.

My point exactly!
Apple försöker göra något som i förlängningen kommer att förändra vår syn (liten ordvits) på GUI. Än så länge vågar de kanske inte helt lämna det gamla skrivbords/fönstergränssnittet, men i förlängningen tror jag att vi kommer att se något som ser helt annorlunda ut.
Får jag gissa, och det får jag, så kommer framtiden MacOS att vara helt funktionsinriktad när du packar upp datorn, så du bara ser saker du behöver se. Som iOS, typ. Sedan kommer användare att kunna slå på funktioner i systemet de utöver detta vill ha tillgång till. Eller så kan du bara byta till ett klassiskt GUI med skrivbord/mappar och alla filer synliga.
Frågar du en vanlig användare idag "vad vill du göra?" så är svaret kanske maila, surfa, titta på bilder, redigera bilder, lyssna på musik etc. De är ointresserade av var de enskilda bilderna/mailen/mp3-filerna ligger. Detta är det intuitiva i iOS och väldigt tydligt på Paddan.
Klart att Paddan inte är en dator i verklig mening, Apple är väldigt nogranna med att hålla den i kort koppel. Den största begränsningen är att det inte är en stand-alone-unit. Du MÅSTE ha tillgång till en dator för att kunna uppgdatera den. Men nu pratar jag om gränssnittet, som i en dator skulle kunna göra underverk för användare som inte har lust att "lära sig sig hur man gör". Trycker jag där får jag tillgång till alla mina bilder. Trycker jag där får jag tillgång till alla mina Pages-dokument. Osv.
Men... Det viktiga är som sagt att detta i så fall kombineras med kraftfulla och avancerade funktioner bakom gränssnittet. Annars går det från att vara dator till att bli en förvuxen organizer.

Ursprungligen av Fitinghoff:

My point exactly!
Apple försöker göra något som i förlängningen kommer att förändra vår syn (liten ordvits) på GUI. Än så länge vågar de kanske inte helt lämna det gamla skrivbords/fönstergränssnittet, men i förlängningen tror jag att vi kommer att se något som ser helt annorlunda ut.

Tror jag med. Fönstergränssnittet har uppenbart inte skalat upp bra och i praktiken arbetar de flesta i något som kan liknas vid fullskärm mesta tiden. Det var aldrig tänkt att fönstergränssnittet skulle bli den visuella distraktion det nu ofta är, och det är svårt att se det som något annat än ett reellt problem som behöver lösas.

Citat:

Får jag gissa, och det får jag, så kommer framtiden MacOS att vara helt funktionsinriktad när du packar upp datorn, så du bara ser saker du behöver se. Som iOS, typ. Sedan kommer användare att kunna slå på funktioner i systemet de utöver detta vill ha tillgång till. Eller så kan du bara byta till ett klassiskt GUI med skrivbord/mappar och alla filer synliga.

Jag kan tänka mig att OS X blir något mer åt det hållet, men definitivt inte ett "vad vill du göra idag?"-gränssnitt som är konfigurerbart in absurdum. Inte heller två olika användarupplevelser i ett - Apple har inte hållit på med sådant sedan Jobs kastade ut Amelio.

Citat:

Frågar du en vanlig användare idag "vad vill du göra?" så är svaret kanske maila, surfa, titta på bilder, redigera bilder, lyssna på musik etc. De är ointresserade av var de enskilda bilderna/mailen/mp3-filerna ligger. Detta är det intuitiva i iOS och väldigt tydligt på Paddan.

Jupp, och det är något universellt som passar lika bra i OS X också. Det är inte direkt någon nyhet att direktåtkomst till ett hierarkiskt filsystem är ett värdelöst sätt att hantera information på, och det finns inget värde i att alla ska jobba så.

Citat:

Klart att Paddan inte är en dator i verklig mening, Apple är väldigt nogranna med att hålla den i kort koppel. Den största begränsningen är att det inte är en stand-alone-unit. Du MÅSTE ha tillgång till en dator för att kunna uppgdatera den.

...ett litet tag till. Jag törs påstå att ingen på Apple ser något egentligt värde i att behålla iPad som en accessoar till en Mac eller Windows-PC, utan att det snarare råkade vara en fungerande lösning för tillfället.

Citat:

Men nu pratar jag om gränssnittet, som i en dator skulle kunna göra underverk för användare som inte har lust att "lära sig sig hur man gör". Trycker jag där får jag tillgång till alla mina bilder. Trycker jag där får jag tillgång till alla mina Pages-dokument. Osv.
Men... Det viktiga är som sagt att detta i så fall kombineras med kraftfulla och avancerade funktioner bakom gränssnittet. Annars går det från att vara dator till att bli en förvuxen organizer.

Jag tycker det är viktigt att poängtera att det inte finns något egenvärde i att gränssnitt är komplicerade. Avancerad och komplicerad är två väldigt olika saker och en viktig del i hur Macen alltid fungerat är, åtminstone enligt mig, att det är lätt att åstadkomma det man vill göra utan att behöva bråka med gränssnitt. Det handlar inte om fördumning, utan om effektivisering - vilket gagnar alla.

Apple har blivit stora tack vare iPod och iPhone. Antalet Macar växer ju också, men jag tror att de satsar på att nå ut till fler och fler "vanliga" användare för att bredda den marknaden. Den "vanliga" användaren vill ha lite fräcka funktioner som samtidigt är bra att använda.

Ursprungligen av Scarecrow:

Apple har blivit stora tack vare iPod och iPhone. Antalet Macar växer ju också, men jag tror att de satsar på att nå ut till fler och fler "vanliga" användare för att bredda den marknaden. Den "vanliga" användaren vill ha lite fräcka funktioner som samtidigt är bra att använda.

Bra sagt!

Sorgligt om det bara blir "vanliga användare" kvar, och om M$ & Adobe flirtandet ger "resultat" så lär det väl bara bli iPhoto användare kvar...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Sorgligt om det bara blir "vanliga användare" kvar, och om M$ & Adobe flirtandet ger "resultat" så lär det väl bara bli iPhoto användare kvar...

LCR

Jag tror inte att det kommer att hända så länge farbror Jobs sköter rodret, men efter det kan nog vad som helst hända beroende på vem som tar över och hur skutan styrs. Förhoppningsvis (och förmodligen) lär de tillsätta någon som kan ta över och bara fortsätta att utveckla till det bättre.

Jag är personligen ganska lugn inför vad komma skall, men det är kul att folk är så oroliga för vad som kan hända. Det måste betyda att produkterna som Apple tillverkar är väldigt, väldigt uppskattade. För vem har hört talas om uttalanden där någon är rädd för att Microsoft ska ändra sin strategi och bli sämre?

Jag tycker att det luktar lite som att Apple på sikt vill slå ihop iOS och OS X på nåt vänster. Visst vore det trevligt att ha ett fullfjädrat OS i t ex en iPad som kan köra desktopversionerna av program (ungefär det utrymme som nya Air:en fyller just nu imo). Däremot hoppas jag att det inte går för långt åt andra hållet, dvs att dom "dummar ner" OS X för mycket och gör det mer likt iOS. Vi kom ju ett steg närmare med iOS-style launcher och fullscreenprogram, men.. hoppas det inte går över gränsen, så att säga

Ursprungligen av LCR:

Var är det Apple egentligen vill någonstans med OS X?

Vad sägs om, ingenstans? Kan faktiskt rekommendera D8-intervjun med Jobs. Läser (lyssnar?) man lite mellan raderna tycker jag att det är ganska uppenbart att han ser en framtid för PC:n som tämligen oförändrad, men att den samtidigt kommer att bli mer av en nischprodukt. Det är iOS som är på väg någonstans, inte OS X. Finns ingen anledning att göra OS X hårt uppstyrt och idiotsäkert om/när de användare som har fördel av det i en inte alltför avlägsen framtid inte ens använder OS X.

Citat:

Å ena sidan visas överdrivet ENKLA saker upp i den senaste presentationen, men samtidigt sitter man med en multi-touch som är så komplicerad i fingermanöver att inte ens en expert kan göra det utan att det hakar upp sej flera gånger.

Hur ska då alla andra kunna använda plattformen effektivt?

Multi-touch är här för att stanna - jag skulle snarare påstå att det är musen som är på väg bort. Precis som med alla befintliga manövrer som redan finns i OS X kan vi i princip räkna med att de nytillkomna alltid kommer att vara åtkomliga på annat sätt (menyval, aktiva hörn, kortkommandon etc.), vilket på en PC faktiskt är nödvändigt eftersom det av nödvändighet finns ett så stort urval av pekdon där en ganska simpel mus utgör minsta gemensamma nämnare (vilket inte kommer att kunna ändras på länge).

Jag tror dessutom att folk kommer att vänta sig att kunna utföra mer med multi-touch i takt med att iPad-användningen går upp. Det är viktigt att OS X fortsätter leverera en användarupplevelse som inte upplevs som andra klassens, vilket blir fallet om man inte anpassar sig till användarnas sätt att arbeta. Och det är viktigt att inte misstolka korspollinering mellan iOS och OS X som att OS X är på väg att bli iOS, vilket är en fullständigt bisarr föreställning som alldeles för många här ändå verkar vara helt övertygade om. Är Saab 9-5 på väg att bli ett jaktplan? Och blir Macen en iPod Nano ifall man skulle flytta över några bra, universella gränssnittsidéer därifrån? Nä, just det.

Angående alla "överdrivet" enkla funktioner så är de fullt adekvata i sammanhanget, särskilt som att de förefaller göra saker enklare för de användare som de facto har stora problem med att behöva hålla koll på ett helt filsystem samtidigt som inga möjligheter tas bort för de användare som tycker sig behöva göra det. Den stora förändringen som alla kommer att märka av blir sannolikt att filsystemet i ökande grad abstraheras bort till den databasfunktion det borde ha haft från början, vilket är en bra sak oavsett hur långt ut på power user-skalan man befinner sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 13:26

Nu har jag inte programmerat iPhone, men som jag ser det kommer iOS och OS X att bli identiska i operativsystemets kärna samt i en stor mängd frameworks. Det ger en fördel eftersom man inte behöver underhålla så många varianter.

Däremot tror jag följande för alltid kommer att skilja iOS och OS X:
- Användargränssnitt. iOS är touch. OS X har en muspekare på skärmen.
- OS X kommer inte få direkt touch.
- iOS är mobil och batteridriven. Jag tror inte på en desktop iOS.
- Jag tror inte på en hybrid-dator där man kan köra både iOS och OS X-program
- Jag tror iOS är ARM och OS X är x86 för överskådlig framtid.
- OS X är en öppen plattform och kommer att förbli det
- iOS har en mer sluten App Store och en öppnare HTML5-plattform. Osäkert hur det utvecklas...
- iOS och OS X fyller olika behov. Apple har ingen anledning att låta plattformarna växa ihop. Båda kommer att vara kvar.
- OS X kan definitivt bli mer lättarbetat. Det är ingen nackdel för den kunnige.

Ursprungligen av Samuel K:

Multi-touch är här för att stanna - jag skulle snarare påstå att det är musen som är på väg bort.

Mja, OS X har multi-touch i laptopens styrplatta och i den externa touchplattan. Detta ger indirekta gester och kan säkert utvecklas en del. Men jag tror OS X fortsättningsvis kommer att ha en muspekare på skärmen som man manipulerar med mus eller styrplatta. Inte direkt touch.

Men jag kan ju ha helt fel...

Ursprungligen av pesc:

Nu har jag inte programmerat iPhone, men som jag ser det kommer iOS och OS X att bli identiska i operativsystemets kärna samt i en stor mängd frameworks. Det ger en fördel eftersom man inte behöver underhålla så många varianter.

Däremot tror jag följande för alltid kommer att skilja iOS och OS X:
- Användargränssnitt. iOS är touch. OS X har en muspekare på skärmen.
- OS X kommer inte få direkt touch.
- iOS är mobil och batteridriven. Jag tror inte på en desktop iOS.
- Jag tror inte på en hybrid-dator där man kan köra både iOS och OS X-program
- Jag tror iOS är ARM och OS X är x86 för överskådlig framtid.
- OS X är en öppen plattform och kommer att förbli det
- iOS har en mer sluten App Store och en öppnare HTML5-plattform. Osäkert hur det utvecklas...
- iOS och OS X fyller olika behov. Apple har ingen anledning att låta plattformarna växa ihop. Båda kommer att vara kvar.
- OS X kan definitivt bli mer lättarbetat. Det är ingen nackdel för den kunnige.

Mja, OS X har multi-touch i laptopens styrplatta och i den externa touchplattan. Detta ger indirekta gester och kan säkert utvecklas en del. Men jag tror OS X fortsättningsvis kommer att ha en muspekare på skärmen som man manipulerar med mus eller styrplatta. Inte direkt touch.

Men jag kan ju ha helt fel...

"Får jag gissa, och det får jag," ( från ett annat inlägg i tråden, jag tyckte det var så kul)

Du kommer att ha fler rätt än fel i dina gissningar. intressant att läsa.

Ursprungligen av pesc:

Mja, OS X har multi-touch i laptopens styrplatta och i den externa touchplattan. Detta ger indirekta gester och kan säkert utvecklas en del. Men jag tror OS X fortsättningsvis kommer att ha en muspekare på skärmen som man manipulerar med mus eller styrplatta. Inte direkt touch.

Men jag kan ju ha helt fel...

Jag var kanske lite otydlig. Jag menade snarare att det är musen i sig, det vill säga den dumma klossen vi föser omkring på skrivbordet, som ska bort på bekostnad av trackpads. Åtminstone om Apple menar allvar med mer multitouch i OS X. Pekaren stannar kvar, precis som nästan allt annat vi idag ser i OS X. Det går inte, och är inte ens en bra idé, att göra något så radikalt på Mac-fronten.

Håller naturligtvis med dig totalt om allt annat du skrev också, hade inte kunnat säga det bättre själv.

Ursprungligen av Samuel K:

Jag var kanske lite otydlig. Jag menade snarare att det är musen i sig, det vill säga den dumma klossen vi föser omkring på skrivbordet, som ska bort på bekostnad av trackpads.

3D CAD med TrackPad...

LCR

Ursprungligen av LCR:

3D CAD med TrackPad...

Gick vi inte in på det där för en tre-fyra inlägg sedan? Nåja, jag har inget emot att repetera mig om det behövs - jag sade ungefär så här:

PC:n är den sortens plattform som av nödvändighet alltid kommer att ha ett stort urval av pekdon, där en basal mus i princip alltid kan väntas utgöra minsta gemensamma nämnaren. Detta är just på grund av att persondatorer används till så vitt skilda saker och absolut måste kunna fås att göra vad som helst. Däremot tror jag att trackpad blir förstahandsval om det nu ska bli mer multitouch framöver.

Har jag förklarat min ståndpunkt bättre nu eller ska jag ta det en tredje omgång?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-29 10:34

De har ju försökt tidigare med OpenDoc och Newton. Men nu tror jag de lyckas.

Det jag känner som negativt i denna stil är när man har massor med applikationer och data, en layout som kräver en lite mer traditionell översyn.

Det är inte alla som sitter med en mängd betygsatta fotografier i iPhoto samt inköpt musik som har en livslängd på några månader. Håller man på massor av teknisk dokumentation, maskindata och annat så tycker jag att denna flashiga front-end som passar bättre med spelkonsoler känns lite korkad.

En av de få saker som har gjort Windows XP half-tolererbar för mej är att man kan köra i klassisk mode/utseende istället för deras löjliga Aqua-kopia, hoppas det går att köra framtida Mac OS med skrivbord OCKSÅ, så man kan VÄLJA.

LCR

Intressant när så duktiga och erfarna Macister uttalar sig. Och jag kan givetvis inte annat än att hålla med. Tror också att det för all framtid kommer att finnas behov av att ha olika operativsystem för dator och mobil, men frågan om iPadens framtida OS är oenkligen intresant. Vi som har en inser genast vad den SKULLE kunna göra om bara...
Ska man sedan peka på en dator vill det ju till att det funkar ergonomiskt. Min gode vän Tojje visade stolt upp en bild han redigerat i sin iPhone 4 igår, tror han kommer att ha ont i axlarna i en vecka.
Och ni som har koll, vad tror ni om själva kärnan? Kommer det Unix-baserade systemet att finnas kvar? Finns det några alternativ idag?
Annars känns det väl mest som att Jobs fokuserar på själv gränssnittet just nu, och försöker bygga morgondagens GUI. Och för att sätta saker i perspektiv:
Jag började med Mac 1994 och fick då en Quadra 800 som arbetsstation. Den var grym! Uppgraderade den till PowerPC och den tuggade och gick utan mankemang fram till 1997 när jag bytte arbetsplats. Jobbade med den i fyra år, och upplevde att den hängde med hela vägen. Men jag tror att det satt en 320 mb disk i den...
Det byggdes givetvis på i oändliga scsi-kedjor med externa hårddiskar, SyQuest-läsare och scannrar, men ändå. Det är betydligt mindre än vad som ryms på ett USB-minne idag. DÅ var ju tanken med ett skrivbord och fönster idealiskt. Jag kunde ju nästan rabbla namnet på alla filer jag vid något tillfälle öppnat och använt, och visste precis var de låg.
Tanken att då efterlikna ett riktigt skrivbord, med riktiga "dokument" på var givetvis genialiskt! Idag, när de flesta av oss har mer dokument på våra datorer än vad det finns sidor i böcker på ett normaltstort bibliotek blir givetvis det virtuella skrivbordet överbelamrat, även om vi stoppar undan saker i virtuella mappar i virtuella hutchar under skrivbordet så blir själva tanken med ett "skrivbord" absurd.
Detta har man givetvis förstått i Cupertino, liksom hos MS. Så hur skapar men ett nytt GUI, utan verkliga förlagor?
Jag tycker iOS är en bra början, och nu pratar jag uppbyggnad och visuellt, men jag tror att det vi får se om fem år kommer att vara något helt annat!
Redan idag är minsta Macen överbestyckad processormässigt för det 90% av användarna gör 90% av tiden (ok, jag erkänner att jag inte har belägg för detta, men det känns rimligt), så det borde finnas utrymme för att skapa ett GUI som kanske är mer intuitivt men också mer processorkrävande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 14:41
Ursprungligen av Fitinghoff:

...Tror också att det för all framtid kommer att finnas behov av att ha olika operativsystem för dator och mobil, men frågan om iPadens framtida OS är oenkligen intresant...

Apple säljer redan fler iOS-maskiner än Mac. Snart kommer vi ha fler användare på iOS än OS X (om vi inte redan är där).

iOS är gjort för att ta marknadsandelar från Windows PC, inte från OS X. Det tror jag kan lyckas.

Det intressanta som ger lyftet kommer då (nu gissar jag igen):
(1) iOS frigörs från iTunes och synkar mot molnet istället. Står på egna ben.
(2) iLife Touch lanseras.

... men detta kanske inte hör hemma i en OS X -tråd. Jag vill bara peka på att eftersom iOS finns så behöver inte Apple göra OS X till samma grej.

Ursprungligen av pesc:

... men detta kanske inte hör hemma i en OS X -tråd. Jag vill bara peka på att eftersom iOS finns så behöver inte Apple göra OS X till samma grej.

Svårt att veta vad du menar med "samma grej". Jag pratar GUI, och där finns det mycket intressant för OSX att låna från iOS. Det kommer dessutom att ske i och med 10.7. Likheter i övrigt, under det grafiska gränssnittet? Nej, det tror jag inte. Varför skulle de vilja det?
Ett grafiskt gränssnitt är egentligen bara ett pedagogiskt hjälpmedel för såna som mig, som inte kan några UNIX-kommandon, att få jobbet gjort. Jag tror Apple är något på spåret, rent grafiskt, med iOS och jag tror det är det de håller på att utforska.

Svårt sia ngt vettigt om hur OSX ser ut om fem år.

För fem år sedan hade ingen en aning om iOS, iPhones och iPads och hur mycket de skulle "ställa till med".

Vad finns om fem? datorn sitter i dina briller och ger dig ett "layar"-VR-skikt över verkligheten.
Hur skall man interagera med den sortens datorer? Röststyrt?

Skulle ju vara kul köra bil om inte annat...

...och om vi lyckas tänka ihop alla de här idéerna på en kafferast, typ, så undrar åtminstone jag hur fullständigt galna och häftiga idéer de tänker ihop i Cupertino!!! Tror vi står inför en lika intressant tröskel som när de grafiska gränssnittet först presenterades.

Jag skrev förresten ett långt inlägg om hur det skulle kunna se ut i framtiden, men blev lite rädd för den visionen själv så jag raderade det.

Såna här spekulationer tycker jag är tankeväckande, även om facit inte finns förrän en bit in i framtiden.

Det jag möjligen kan tänka mig är detta, att "gamla" teknologier inte förändras så förfärligt mycket utav nya, eftersom de nya teknikerna i grunden är till för att lösa ett annat problem.

Teve förändrade egentligen inte hur t.ex. radio och biografier fungerade. Mikrovågsugnar förändrade inte hur vanliga hushållsugnar fungerade. Elmotorer förändrade inte egentligen hur förbränningsmotorer fungerade. Bilismen förändrade inte tågen, osv. osv.

Visst, somliga teknologier försvinner, t.ex. telegrafen, men många blir kvar, därför att de fortfarande löser det problem de skapades för att lösa.

Persondatorn skapades för att vara ett bra stationärt redskap, men iOS skapades för att förbättra "Mobile computing", vilket jag tror är ett område som bara delvis överlappar det som stationära persondatorer gör.

Därför tror jag inte att iOS-"tänk" kommer att få sådär våldsamt stort genomslag. Naturligtvis kommer Apple att försöka få samordningsvinster, och naturligtvis kommer vissa delproblem lösas av lån från den mobila världen, men i grunden så tror jag det kvarstår många skillnader som gör att det nog kommer att fortsätta vara två rätt skilda miljöer.

För övrigt så ska jag här lansera en idé jag har, som ni förr eller senare kommer att få se. Själv tycker jag den är genialisk, anspråkslös som jag är:

Skapa en laptop där tangentbord och touchpad ersätts av en till display (jämte den vanliga) och där den nya skärmen kan anta vilken funktion som helst – gigantisk "trackpad" eller touch-variant av den vanliga, eller utökning av den vanliga etc. etc.

Då slipper man alla motsättningar och frågetecken kring inmatningsenheter, dvs. om man ska ha tangentbord, touchpad, tryckkänslig skärm osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 18:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...
Skapa en laptop där tangentbord och touchpad ersätts av en till display (jämte den vanliga) och där den nya skärmen kan anta vilken funktion som helst – gigantisk "trackpad" eller touch-variant av den vanliga, eller utökning av den vanliga etc. etc.

Då slipper man alla motsättningar och frågetecken kring inmatningsenheter, dvs. om man ska ha tangentbord, touchpad, tryckkänslig skärm osv.

Typ Microsoft Courier? MS lade ner det.

Jag känner mig tveksam. Ska man ha muspekare på skärmen eller inte? Det leder till två helt olika GUI-designer.

Ja där ser man, det är precis som med hjulet (jag uppfann ett sånt också, men tydligen hade andra hunnit före med det också)

Jag ser det nog mer som en möjlighet att lyfta in t.ex. den typ av on-screen-tangentbord som mobila enheter har och integrera dem med t.ex. en touchpad. Det skulle t.ex. också ge möjlighet att byta tangentbord on the fly, ha alternativa inmatningslayouter, touch-baserade spel, osv.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skapa en laptop där tangentbord och touchpad ersätts av en till display (jämte den vanliga) och där den nya skärmen kan anta vilken funktion som helst – gigantisk "trackpad" eller touch-variant av den vanliga, eller utökning av den vanliga etc. etc.

Då slipper man alla motsättningar och frågetecken kring inmatningsenheter, dvs. om man ska ha tangentbord, touchpad, tryckkänslig skärm osv.

Intressant tanke. Som Nintendo DS! Tror definitivt att det skulle kunna vara något. Finns inget som hindrar att man sätter gångjärn mellan två iPads, skulle faktiskt kunna bli riktigt coolt!

Det finns ju spel där man redan kopplar ihop flera ios enheter.
Sett ngt Scrabble där spelplanen är på en iPad och ens "bokstavslåda" finns på varsin iPhone...

Att ha 2 iPads brevid varann skulle kunna bli en kul grej.

Bevaka tråden