Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker folk om Flash egentligen?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

@macwitty

Det där gillar jag! Konstruktivt och bra inlägg.

I iweb gör man ngt sånt här på en lördag; utan Flash; utan expertkunskaper; synligt på såväl iOS-apparater d
som Mac/PC/Linux.

Http://www.marinilsson.se

Så att Flash, eller Wordpress skulle vara bästa lösningen...nja...

Goflorp, jag håller i sak med dig om att iWeb/RapidWeaver borde kunna vara vettiga alternativ för TS, men han har ju faktiskt givit uttryck för att det inte föll honom i smaken.

Sen hoppas jag också att du inte uppfattar det som negativ kritik om jag påpekar att sidan faktiskt lider av många av de problem du och andra anser Flash lider av, dvs. relativt tung, långsam, text som inte kan markeras/kopieras, och en relativt hög processorbelastning.

Som sagt, jag hoppas att du inte tar det som negativ kritik, för jag tycker det är helt acceptabelt att en vanlig sajt inte kan vara optimerad in i minsta detalj, det är liksom inte det som är det viktigaste.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Goflorp, jag håller i sak med dig om att iWeb/RapidWeaver borde kunna vara vettiga alternativ för TS, men han har ju faktiskt givit uttryck för att det inte föll honom i smaken.

Sen hoppas jag också att du inte uppfattar det som negativ kritik om jag påpekar att sidan faktiskt lider av många av de problem du och andra anser Flash lider av, dvs. relativt tung, långsam, text som inte kan markeras/kopieras, och en relativt hög processorbelastning.

Som sagt, jag hoppas att du inte tar det som negativ kritik, för jag tycker det är helt acceptabelt att en vanlig sajt inte kan vara optimerad in i minsta detalj, det är liksom inte det som är det viktigaste.

Nä, den är inte optimerad in i minsta detalj, men den fungerar på alla plattformar.
Processorintensiv och tung? Tja, min ddator laddar den ruskigt fort, fläkten går inte på högvarv och man har inte problemet att ngn Flash-plugin exploderar.
Text som inte kan kopieras är en iWeb-grej. Om man bygger upp strukturen så att html inte klarar passa in allt, ja då gör iWeb om den biten till grafik (en bild).
Skit samma, texten är inte till för att kopieras där, och man utestänger ingen webläsare med bilder iaf.

Bloggdelen är lätt underhålla, underhåll såsom byta alla bilder i ett bibliotek görs på några sekunder.

Att sedan iWeb skull vara svårt lära sig? Tja, min fru är 40 år och lärde sig det på en eftermiddag, hon har kört RW en del innan. Tror nog wordpres med SQL-servers och liknande tjoffs tar längre tid att lära sig.

iWeb och RapidWeaver är bra - om man har ngt att säga eller berätta.
Det är rätt mkt autopilot i systemen, klicka och skriv ngt, tryck på publicera, klart.
Perfekt för den som inte ser nätet som den huvudsakliga delen av intresset (man är väl fotograf och vill vara ute och fotografera... inte sitta bakom datorn och pöttra på en website hela helgen). Perfa för föreningar t ex.

Har själv byggt en website i RW för en en förening och allt de behöver göra är att fylla på med information, de är inte intresserade av att jobba med webdesign.

Vill man detaljstyra mer så är nog wordpres-system bättre, mer valfrihet, till priset av mer jobb, mer lära sig och knöleri med saker. Resultatet kan nog bli snyggare.
man skall dock inte glömma den gamla devisen "Skit är skit - om så sänt via sattelit" - alltså om man INTE har ngt att säga eller visa så funkar det inte ändå om man så har den flottaste websiten i stan.

Yttersta formen av detaljeri är väl ngt från Adobe, finns Dreamweaver kvar?
Inte pillat med det på åratal. Där kan du nog betydligt mer än mig. det faller helt utanför den del av nätet jag är intresserad av.

Bästa lösningen? Nja, om man vill ha något färdigt att "bara" lägga sitt material i som ska bestå av både fotogalleri och blogg och inte har eller vill skaffa sig djupare kunskaper i webbmakeri då håller jag på wordpress. Om man däremot vill fördjupa sig då skulle jag funderat i andra banor.

Det beror väl på hur man vill blogga. Men visst är det väl fortfarande så att iWeb inte inbyggt vad många kanske förknippar med en blogg och att bloggaren
- möjlighet att kommentera
- spamskydd för kommentarer
- hantering av kommentarer (visa direkt/invänta moderering)
- lista med senaste poster och kommentarer
- sökfunktion
- kategorier och taggar
- taggmoln
- ping-back
- schemalägga inlägg
(blogga via epost som är väldans praktiskt)

Tidigare kunde man lösa i vart fall en del av detta med div tillägg och externa tjänster - men min erfarenhet är att sådant brukar ta tid att fixa.

En nackdel som i vart fall fanns när iWeb 09 lanserades var att det inte i programmet gick att sätta alt text på bilder vilket kanske en fotograf har mer nytta av än andra, speciellt ur sökmotorsperspektiv. Kollade Maris sida och enda bilden som hade alt text var äpplet längst ner alt="Skapad på en Mac" på de andra jag såg stod det alt=""

Rent personligt har jag lite problem med det gamla vanliga med iWeb, att man måste använda den dator som iWeb ”har filerna” för uppdatering. Kanske inte så stort problem för vanliga webbsidor men blogga gör i vart fall jag från lite olika ställen.

Som sagt, jag anser varken iWeb, Wordpress eller en ren flashsajt vara optimalt men som jag förstått TS så håller jag en slant på Wordpress.

Jag har full förståelse för att folk hatar Flash, det är ett jäkla hittepå, men jag har svårt att tro att det är så illa som många vill få det till. Hur många kunder får en "vanlig" fotograf via google-sökningar? Hur många vill kunna se filmer på Youtube? På hur många arbetsplatser letar man efter en fotograf när man inte ens får se på Youtube-filmer? Jag vet inte svaren på dom frågorna, men mina fördomar säger mig att det faktiskt inte är hela världen om ens portfolio inte är indexerad, eller om man måste vänta tills man kommer hem med att titta på den. Det har såklart att göra med målgruppen, som sagts, men målgruppen där det faktiskt spelar roll att synas i sökmotorer och mobiltelefoner är såvitt jag vet inte så stor.

Om man ska prata marknadsföring så tror jag mer på kontaktnät/sociala medier än sökmotorer. Google är en telefonkatalog, när kollade du i den sist?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-19 17:37
Ursprungligen av irrelogical:

Jag har full förståelse för att folk hatar Flash, det är ett jäkla hittepå, men jag har svårt att tro att det är så illa som många vill få det till. Hur många kunder får en "vanlig" fotograf via google-sökningar?

Alt 1: Jag är på stan och skall möta Zach Arias. Men kommer på att jag glömt lappen med adress/telefonnummer. Jag halar fram min iPhone och går till hans sida. Svart ruta. Game Over!

Alt 2: Jag sitter hemma och kommer på att jag vill skicka ett mail till företag ZZZ. Surfar in på deras sida. En full-on flash-sida med reklamfilmer som jag måste genomlida. Och företaget VÄGRAR ge basinfo utan att visa 100 reklamfilmer om hur coola de är. Det är inte fel i flash-produkten i sig som gör att det blir så här utan det beror främst på att webb-makarna för företaget är idioter. Men det verkar som om Flash ofta lockar fram de mest överdesignade sidorna.

Alt 3: Jag vet inte hur många gånger detta har hänt: Jag är på stan och kommer på att jag kanske ska besöka butik XXX eller restaurang YYY. Har de öppet nu/fortfarande? Tar upp iPhone och surfar fram deras sida. Flash - Game Over! Tur det finns fler restauranger!

Ursprungligen av pesc:

Alt 1: Jag är på stan och skall möta Zach Arias. Men kommer på att jag glömt lappen med adress/telefonnummer. Jag halar fram min iPhone och går till hans sida. Svart ruta. Game Over!

Alt 2: Jag sitter hemma och kommer på att jag vill skicka ett mail till företag ZZZ. Surfar in på deras sida. En full-on flash-sida med reklamfilmer som jag måste genomlida. Och företaget VÄGRAR ge basinfo utan att visa 100 reklamfilmer om hur coola de är. Det är inte fel i flash-produkten i sig som gör att det blir så här utan det beror främst på att webb-makarna för företaget är idioter. Men det verkar som om Flash ofta lockar fram de mest överdesignade sidorna.

Alt 3: Jag vet inte hur många gånger detta har hänt: Jag är på stan och kommer på att jag kanske ska besöka butik XXX eller restaurang YYY. Har de öppet nu/fortfarande? Tar upp iPhone och surfar fram deras sida. Flash - Game Over! Tur det finns fler restauranger!

Menar du på fullt allvar att du väljer bort ditt förstahandsval av t.ex. restaurang för att de inte passar din Apple-telefon?

Har du funderat på vem som är den största förloraren på det?

Jag försöker inte vara sarkastisk, men det skulle ALDRIG falla mig in att t.ex. byta bank för att de inte stödjer Mac (nu har väl de sista bastionerna även där fallit). Jag är bara fascinerad att det finns folk som tänker så annorlunda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-19 19:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Menar du på fullt allvar att du väljer bort ditt förstahandsval av t.ex. restaurang för att de inte passar din Apple-telefon?

Har du funderat på vem som är den största förloraren på det?

Jag försöker inte vara sarkastisk, men det skulle ALDRIG falla mig in att t.ex. byta bank för att de inte stödjer Mac (nu har väl de sista bastionerna även där fallit). Jag är bara fascinerad att det finns folk som tänker så annorlunda.

Hur skulle du då göra om du satt på en mac som dator i ditt hushåll och din bank inte stödde mac?

Min bank erbjuder väldigt lite unika upplevelser jämfört med de andra bankerna och i princip samma ränta och kostnader så jag skulle utan tveka byta bank istället för att sälja dator och köpa en dator med, enligt banken, lämpligt operativsystem.

Ber om ursäkt då detta nu blev väldigt OT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-19 22:43
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Menar du på fullt allvar att du väljer bort ditt förstahandsval av t.ex. restaurang för att de inte passar din Apple-telefon?

Har du funderat på vem som är den största förloraren på det?

Jag försöker inte vara sarkastisk, men det skulle ALDRIG falla mig in att t.ex. byta bank för att de inte stödjer Mac (nu har väl de sista bastionerna även där fallit). Jag är bara fascinerad att det finns folk som tänker så annorlunda.

Restaurang? Ja, om jag är på stan en söndag och blir hungrig och vill veta om restaurangen har söndagsöppet. Jag kan då komma på ett par tre alternativ. Om det blir krångligt med något väljer jag nästa. Detta har hänt mig. Varför skulle jag inte göra så?

Har också hänt att jag kommer från jobbet och är i stan kl 18:30 och kommer på att jag kanske skulle hitta en butik för något. Stänger de 18:00 eller 19:00. Butikerna som trilskas med reklamfilmer går fetbort. Har inte tid. Då går jag till nästa i googles söklista.

Det här är inga stora livsavgörande beslut för mig som handlar om att demonstrera principer eller att "straffa" företag. Men blir det för besvärligt med dem går jag vidare eftersom det finns mer än en restaurang i Stockholm. No big deal for me!

Jag tycker inte att Wordpress är det bästa i världen men för att ge TS beslutunderlag så vill jag säga att om man väljer ett webbhotell med Softaculous eller Fantastico så kan man installera Wordpress automatiskt och slipper allt jobb med att sätta upp databaser etc vilket annars kräver kunskap och jobb. Använder man sedan "köpeteman" med support så slipper man också lära sig hur de olika delarna hänger ihop - man får färdiga "snuttar" med instruktion var de ska klistras in.

Tjadu, hur du känner får väl stå för dig, men uppenbarligen har du inte läst mina inlägg, för jag har ju väldigt systematiskt beskrivit vad jag menar är rena fakta, med för- och nackdelar för respektive alternativ.

Jag har inte EN ENDA GÅNG påstått att Flash skulle vara nödvändigt eller önskvärt, utan tvärtom försökt vara väldigt tydlig med att det har ett pris, t.ex. att iOS-användare inte kan se den delen av sidan.

MEN, däremot tycker jag det är viktigt att TS har en realistisk bild – nämligen att iOS trots allt är en mycket, mycket liten plattform men framför allt att han måste utgå från sin egen målgrupp, och att de nackdelar som folk ibland menar Flash har är alldeles våldsamt överdrivna.

En av anledningarna till att jag tycker det är viktigt är att jag har djup sympati för småföretagare som ska hitta teknik för något som inte är deras kärnverksamhet, dvs. något de bör lägga ett minimum.

Den jämförelse jag skulle vilja göra är där folk t.ex. frågar om en enkel databaslösning för något, och där folk föreslår mySql, php etc. etc.

Det är saker som jag tycker är superbra, i rätt sammanhang, men för en småföretagare är ofta FileMaker en bättre lösning, trots att det "stängt", "icke-standard", begränsat iOS-stöd etc. etc.

Det är alltså enkelheten och resultatuppfyllelsen som jag tycker det är viktigt att diskutera, och där menar jag att TS nog kommer att nå en väldigt stor måluppfyllelse med sin tänkta Flash-mall, förmodligen ännu enklare än t.ex. RapidWeaver, men märk väl att jag varit väldigt tydlig med att föreslå det och t.ex. iWeb.

Så, hur du kan få det till "ett korståg för Flash" är för mig nästintill obegripligt. Däremot ska jag gärna medge att jag tycker det är viktigt att grundläggande fakta är korrekt, så att TS själv kan fatta det beslut han tror blir bäst.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-20 18:32

Nu känns det lite som den här tråden har tagit en otrevlig vändning.
Först och främst så är jag väldigt tacksam över att vissa har tagit sig tid att lägga fram fakta.
Jag har fått ta del av mycket bra information.

Jag har funderat lite mer på detta och får be att återkomma med det färdiga resultatet.
Nu när detta är undanstökat kanske vi ska hålla oss till sakfrågan eller så kanske det är dags att låsa den här tråden innan det bär iväg.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-21 13:56

Raderade ALLT som inte hade med tråden att göra eller tillförde någonting.
PM/Feedback om någon har några klagomål. Detta gäller ALLTID.
/Admin

Flash i sig är det inget fel på (förutom att det används klumpigt av 98% av alla) . Men i det här fallet skulle jag hellre köpa en template med HTML/PHP/Jquery.

Finns ju en myriad av sådana på nätet gratis och sådana som man betalar runt en hundralapp för. Du droppar bilderna du vill ha i en mapp, så skalar scriptet om det automagiskt och visar EXIF data. Vill du ändra på utseendet? Oftast är det världens enklaste sak. Ändra texten. Öppna en texteditor. Har haft kunder som kan nada, zip om koda, men ändå lyckats utan problem att använda en färdig mall. Tycker snarare Flash låter som en omständlig väg att gå.

T.ex.

Focal Photo Gallery
360Photos - A Fullscreen Background Portfolio
PHOTON PHOTOGRAPHY - The Ultimate Photography Template
Famous Photography

Nu menar jag inte att du skall köra just dom mallarna, men bara som exempel (alla är köpmallar som kostar runt 100 pix).

Fördelen är att det är enkelt, det kommer fungera i princip överallt, och du behöver inte använda Flash (som även om iOS är en liten marknad, så är det inte helt fel tänk att en del i en eventuell målgrupp som intresserar sig för foto använder sig av).

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-18 08:15

Efter mycket funderande så tog jag beslutet att köpa en Wordpress template som har de funktioner som jag behöver inbyggda redan från början.
Jag har inte kommit så långt med detta än men jag återkommer när jag är klar.

Jag skulle vilja tacka alla som har kommit med sakliga fakta för det har hjälpt mig väldigt mycket i valet av presentationsform som jag till slut valde.

Efter i princip inget funderande alls, enbart ett konstaterande så åkte ClickToFlash in i datorn.

Trodde att att en rätt så snabb dator med i5:a och 8GB RAM skulle räcka till för att visa lite ynka flashreklam (bl a här på 99.se)

Ser i aktivitetshanteraren att Flash insticksfil rasar upp på 90% av CPU, disken smattrar så man håller på ramla av stolen, så håller den på i flera minuter.

Väljer att döda processen, datorn blir sitt gamla vanliga jag på 2 sekunder igen.

Installerar ClickToFlash.

Mitt förtroende för flash är dock orubbat!

- Noll!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-25 22:33

Jag ville bara tillägga att min hemsida i princip är klar nu, det blev som sagt inget som är Flash baserat. Tack än en gång för hjälpen.
Ta gärna en titt på resultatet: Patrik Lindgren | Photographer
Nu står jag inför lite andra abers, men det är en annan historia som har med WP, themes och plugins att göra.

Bevaka tråden