Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag börjar bli så jävla trött på det här landet och "rädslan" för att vi ska framstå som intoleranta och främlingsfientliga.
Vi tar bort den glada och jovialiska Kinesen på Kinapuffarna för att det kan framstå som stötande (Finns det någon som PÅ RIKTIGT tror att alla kinerser är på det viset?)
Negern på nötcreme är sedan länge borttagen av oförklarliga skäl och snart blir man lynchad för att man vägrar sluta kalla negerboll för negerboll.

Det mest intressanta är att det verkar vara vi "svenskar" som är mest rädda för att stöta oss med invandrargrupper. Under mina 27år har jag aldrig stött på någon invandrare som gnällt eller känt sig stött på grund av något så trivialt som vad det är för bilder på godispaket och reklamlogotyper. Det hela är ju befängt egentligen!

  • Medlem
  • 2011-11-13 01:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag börjar bli så jävla trött på det här landet och "rädslan" för att vi ska framstå som intoleranta och främlingsfientliga.
Vi tar bort den glada och jovialiska Kinesen på Kinapuffarna för att det kan framstå som stötande (Finns det någon som PÅ RIKTIGT tror att alla kinerser är på det viset?)
Negern på nötcreme är sedan länge borttagen av oförklarliga skäl och snart blir man lynchad för att man vägrar sluta kalla negerboll för negerboll.

Det mest intressanta är att det verkar vara vi "svenskar" som är mest rädda för att stöta oss med invandrargrupper. Under mina 27år har jag aldrig stött på någon invandrare som gnällt eller känt sig stött på grund av något så trivialt som vad det är för bilder på godispaket och reklamlogotyper. Det hela är ju befängt egentligen!

Bara det faktum att du använde N-ordet i ditt inlägg, kan få hur många som helst att bli utom sig av raseri. Bara det senaste året har jag sett så många bisarra exempel på hur lättkränkt svensken i genmen är, att jag allvarligt övervägt att lämna landet, till förmån för något trevligare ställe. Bjuder på några helsjuka grejor nedan:

"Bus eller godis" fick boende att surna till - Lund - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Unga flickor anmälda för förtal - Omkretsen - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Också från Lund:
Pappa skällde ut mobbare – åtalas för hemfridsbrott | SvD

Garanterat välförtjänt:
"Det låter hårdare än vad det var” - Svedala - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag börjar bli så jävla trött på det här landet och "rädslan" för att vi ska framstå som intoleranta och främlingsfientliga.

Ni sliter själen ur mig - hd.se

Och jag håller med honom!

Ursprungligen av illerG:

Ni sliter själen ur mig - hd.se

Och jag håller med honom!

Det är just sånna jävla Jeppar jag inte klarar av.
Han tror att han har det svårt och är utsatt. Asiater är den folkgrupp som enligt mig är minst utsatt. Han sitter där och lipar över att någon kallar honom kines. Han borde ta ett studiebesök ut i förorterna och se hur invandrare som inte får in sina krönikor i HD har det.
Sen tycker jag just det här är intressant:
"Ibland har påhoppen positiva intentioner: att jag som asiat är bra på matte och pingis, jobbar hårt och sköter mig till punkt och pricka."

Nu är det alltså rasistiskt även att säga POSITIVA saker om en etnisitet?
Vart i helvete ska det ta slut?
Att klumpa ihop alla etniciteter i en stor massa är att ta bort det som gör exempelvis asiater unika.

  • Medlem
  • 2011-11-13 18:48
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är just sånna jävla Jeppar jag inte klarar av.
Han tror att han har det svårt och är utsatt. Asiater är den folkgrupp som enligt mig är minst utsatt. Han sitter där och lipar över att någon kallar honom kines. Han borde ta ett studiebesök ut i förorterna och se hur invandrare som inte får in sina krönikor i HD har det.
Sen tycker jag just det här är intressant:
"Ibland har påhoppen positiva intentioner: att jag som asiat är bra på matte och pingis, jobbar hårt och sköter mig till punkt och pricka."

Nu är det alltså rasistiskt även att säga POSITIVA saker om en etnisitet?
Vart i helvete ska det ta slut?
Att klumpa ihop alla etniciteter i en stor massa är att ta bort det som gör exempelvis asiater unika.

Kunde inte sagt det bättre själv! Offermentaliteten präglar tydligen ALLA svenskar, oavsett etniskt ursprung...

Varför talar ingen om den rasism som som nordeuropéer utsätts för i andra länder?

Jag menar på intet sätt att bara för att det är värre på andra ställen är lite ok här, men jag har jobbat i länder där det enda som gjort att jag finns kvar är att jag hållit låg profil.

Hur är det med rasismen i de länder där man får stryk eller rent av dödas bara för att man inte passar in, och inte bara lite barnsligt flin av folk som inte fattar bättre, folk som bara åkt till Thailand eller Spanien och badat istället för att resa på riktigt.

Den rasismen som jag upplevt i östasien är långt värre än den som förekommer här. Jag har jobbat där och den förnedring jag fått som lång (174cm, jämfört med medellängden där) blåögd andra klassens medborgare är värre än lite stereotyp skämt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-13 13:14
Ursprungligen av LCR:

Varför talar ingen om den rasism som som nordeuropéer utsätts för i andra länder?

Du menar de gliringar som möter tyskar när de turistar och köper hus i Sverige?

Bara för att det finns svin på andra håll i världen är det ingen anledning att vara ett svin själv.

Ursprungligen av jahve:

Du menar de gliringar som möter tyskar när de turistar och köper hus i Sverige?

Bara för att det finns svin på andra håll i världen är det ingen anledning att vara ett svin själv.

Att skämta med stereotyp humor är det att vara svin?

Edit: Min son har knall-orange hår (perfekt när man försöker hitta honom i en stor grupp barn), han har aldrig blivit retad, men min frus bror (det är från henne han fått färgen) blev retad dagligen, ofta kallad "Duracell", "Carrot-top" m.m. Så jag anser inte att den vardagliga retsamheten blivit värre, bara annorlunda. Idag retas de som INTE har mössa inne på sommaren, inte för hur de ser ut.

Att bry sej om sånt skit, få "själen ursliten" bara för att han tillhör en stereotyp är lite väl känsligt...

Senast redigerat 2011-11-13 13:49

Har lite svårt att släppa detta...

Om han går omkring och funderar på att operera ögonen så att han ska passa in så har jag inte det minsta förtroende för hans stolthet och självkänsla. Att bry sej om vad några trångsynta människor, eller vad det nu rör sej om, på det sättet så kanske Europa är bästa stället.

Måste vara svårt att titta på komediprogram som genom åren byggt humorn på att lyfta fram olikheter.

Jag har väldigt svårt att ta personer som ser Nogger Black som rasistisk på allvar...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-13 19:07

Firefox 8. Badboll. Fan, vad detta gör mig skitsur.
(har försökt safe-mode, kastat nån plist etc.)
Tips?

  • Medlem
  • 2011-11-13 19:58
Ursprungligen av hego99:

Firefox 8. Badboll. Fan, vad detta gör mig skitsur.
(har försökt safe-mode, kastat nån plist etc.)
Tips?

Provat Safari?

Kan vi inte ta hela etnicitet/rasist etc diskussionen någon annanstans.

Förslagsvis på viSomBryrOss.com eller familjeliv.se eller nåt sånt.

Eller skapa er en egen tråd.

Fan, vad jag är sur

  • Medlem
  • 2011-11-13 19:59
Ursprungligen av Goflorp:

Kan vi inte ta hela etnicitet/rasist etc diskussionen någon annanstans.

Förslagsvis på viSomBryrOss.com eller familjeliv.se eller nåt sånt.

Eller skapa er en egen tråd.

Fan, vad jag är sur

Det verkar som att domänen visombryross.com är ledig, du kanske skulle regga den?

Jävla Tele2 har inte aktiverat mitt Micro-SIM efter 24 timmars väntan och 4 supportsamtal.

De sa att det skulle ta 10 minuter första gången jag ringde.

Jag är så jävla arg jag vill använda min 4S nu!

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jävla Tele2 har inte aktiverat mitt Micro-SIM efter 24 timmars väntan och 4 supportsamtal.

De sa att det skulle ta 10 minuter första gången jag ringde.

Jag är så jävla arg jag vill använda min 4S nu!

Nu har operatörsjäveln inaktiverat mitt vanliga SIM men inte aktiverat mitt micro-SIM.

Nu har jag inte ens en telefonjävel att ringa de jävlarna på och klaga.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Nu har operatörsjäveln inaktiverat mitt vanliga SIM men inte aktiverat mitt micro-SIM.

Nu har jag inte ens en telefonjävel att ringa de jävlarna på och klaga.

Sluta göda de jävla mupparna för vaddå? att du tjänar 22:- i månan eller så.
tele2 är och kommer aldrig bli ngt annat än TV3, billigt tacky skit med maximal
avkastning mot minimal insats i fråga om kundvård och service.
Tror du det är en slump att TV3 ingår i samma koncern?

Telia funkar mer eller mindre överallt, är förmodligen 30:- dyrare i månan.
Har du inte beteendestörning så du skickar 11000 SMS i månan så går det på ett ut
rent ekonomiskt om du väljer Telia.
De har inte ställt till något större problem för mig på fem år nu.

Ursprungligen av Goflorp:

Sluta göda de jävla mupparna för vaddå? att du tjänar 22:- i månan eller så.
tele2 är och kommer aldrig bli ngt annat än TV3, billigt tacky skit med maximal
avkastning mot minimal insats i fråga om kundvård och service.
Tror du det är en slump att TV3 ingår i samma koncern?

Telia funkar mer eller mindre överallt, är förmodligen 30:- dyrare i månan.
Har du inte beteendestörning så du skickar 11000 SMS i månan så går det på ett ut
rent ekonomiskt om du väljer Telia.
De har inte ställt till något större problem för mig på fem år nu.

Jag håller med dig om att allt från koncernen kan ta sig i "rrrrrröva" - MEN, jag är student och med studentpriser rör det sig om flera hundra kronor i månaden i skillnad om jag skulle ta ett Telia-abonnemang.

Telias flatrate kostar 499 (spotify ingår i ett år) och binder upp mig 24 månader.

Mitt Tele 2 abonnemang kostar 118 i månaden och då har jag så mycket surf de kan erbjuda, 0 kr/min till Tele2 (vilket mer eller mindre alla mina studerande vänner har), 3 000 SMS (vilket jag aldrig passerar) och 69 öre/min till övriga. Räkningen landar på 250 kanske.

Jag är t o m beredd att betala 399 för Telias deal (vilket är en förlust ekonomiskt) bara för att slippa Tele2 men 499 känns lite saftigt på studielån.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-15 10:48
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag håller med dig om att allt från koncernen kan ta sig i "rrrrrröva" - MEN, jag är student och med studentpriser rör det sig om flera hundra kronor i månaden i skillnad om jag skulle ta ett Telia-abonnemang.

Telias flatrate kostar 499 (spotify ingår i ett år) och binder upp mig 24 månader.

Mitt Tele 2 abonnemang kostar 118 i månaden och då har jag så mycket surf de kan erbjuda, 0 kr/min till Tele2 (vilket mer eller mindre alla mina studerande vänner har), 3 000 SMS (vilket jag aldrig passerar) och 69 öre/min till övriga. Räkningen landar på 250 kanske.

Jag är t o m beredd att betala 399 för Telias deal (vilket är en förlust ekonomiskt) bara för att slippa Tele2 men 499 känns lite saftigt på studielån.

Telia har något upp till 24 år, jag har inte kollat det, men kan det vara något?

Ursprungligen av Goflorp:

Sluta göda de jävla mupparna för vaddå? att du tjänar 22:- i månan eller så.
tele2 är och kommer aldrig bli ngt annat än TV3, billigt tacky skit med maximal
avkastning mot minimal insats i fråga om kundvård och service.
Tror du det är en slump att TV3 ingår i samma koncern?

Telia funkar mer eller mindre överallt, är förmodligen 30:- dyrare i månan.
Har du inte beteendestörning så du skickar 11000 SMS i månan så går det på ett ut
rent ekonomiskt om du väljer Telia.
De har inte ställt till något större problem för mig på fem år nu.

Jag är sur för att Telia inte fungerar överallt där jag befinner mig och har ganska kass 3G täckning. Telia är lika stora ockrare som alla andra ute på marknaden med kassa surfabonnemang.
Jag menar hallå vakna Telia! Vi har ju för bövelen 100Mbit i väggen om vi vill och ni stoltserar med Telia Mobil Flex Large med limit på 10GB. Ja, det har verkligen "allt jag behöver"

Enda anledningen till att jag har Telia är för att jobbet har dem som leverantör. Annars hade jag bytt tillbaka till Tele2.

Suck, kvällspressen är i farten igen: Ockerpris på Iphone - Jobb & Ekonomi - Jobbsök Privatekonomi Bolån Räntor Ekonominyheter | Expressen

Man blir så trött. Varför räknar de inte exakt hur mycket de ingående delarna på en Volvo kostar, eller på en Versace-väska, eller hur mycket färgen och duken på en dyr tavla kostade? Man glömde några mellanled som ska tjäna pengar, lite utvecklingskostnader etc.

  • Medlem
  • 2011-11-14 12:39
Ursprungligen av pmarriott:

Suck, kvällspressen är i farten igen: Ockerpris på Iphone - Jobb & Ekonomi - Jobbsök Privatekonomi Bolån Räntor Ekonominyheter | Expressen

Man blir så trött. Varför räknar de inte exakt hur mycket de ingående delarna på en Volvo kostar, eller på en Versace-väska, eller hur mycket färgen och duken på en dyr tavla kostade? Man glömde några mellanled som ska tjäna pengar, lite utvecklingskostnader etc.

När kommer samma scoop på någon annan tillverkares smartphones?! Ja just det, det är bara iPhone som byggt upp en sådan medial hype, att det skulle kunna roa någon. Gissar att de har nyhetstorka på Expressen...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-14 13:14

Så fort en kändis inte ligger med en annan kändis, eller visar könet offentligt så har de oftast nyhetstorka..

Ursprungligen av Korsriddaren:

När kommer samma scoop på någon annan tillverkares smartphones?! Ja just det, det är bara iPhone som byggt upp en sådan medial hype, att det skulle kunna roa någon. Gissar att de har nyhetstorka på Expressen...

Ursprungligen av Korsriddaren:

När kommer samma scoop på någon annan tillverkares smartphones?! Ja just det, det är bara iPhone som byggt upp en sådan medial hype, att det skulle kunna roa någon. Gissar att de har nyhetstorka på Expressen...

Skulle vara kul om de dissikerade en SE Xperia och kom fram till att byggkostnaden var 37,50.

  • Medlem
  • 2011-11-14 13:44
Ursprungligen av pmarriott:

Skulle vara kul om de dissikerade en SE Xperia och kom fram till att byggkostnaden var 37,50.

Nämen, det har ju inget nyhetsvärde.

  • Medlem
  • 2011-11-14 12:46

Och nu är jag förbannad på Toyota Center i Lund. Sist jag aktivt valde en Toyota var det den sista på grund av deras verkstads påtagliga ointresse för sina kunder. Nu blev jag pådyvlad en Avensis när en kollega gick i pension. Har just försökt boka service. Första gången jag ringde gick det fram signaler i 11 minuter utan att de svarade i kundmottagningen. Ringde upp igen. Andra gången gav jag upp efter 7 minuter. Helt sanslöst! Uppenbarligen vill de inte ha kunder.

Ursprungligen av pmarriott:

Och nu är jag förbannad på Toyota Center i Lund. Sist jag aktivt valde en Toyota var det den sista på grund av deras verkstads påtagliga ointresse för sina kunder. Nu blev jag pådyvlad en Avensis när en kollega gick i pension. Har just försökt boka service. Första gången jag ringde gick det fram signaler i 11 minuter utan att de svarade i kundmottagningen. Ringde upp igen. Andra gången gav jag upp efter 7 minuter. Helt sanslöst! Uppenbarligen vill de inte ha kunder.

Toyota, kvalité, myt...

Ursprungligen av LCR:

Toyota, kvalité, myt...

Inget fel på bilen. Fel på servicen.

Ursprungligen av pmarriott:

Inget fel på bilen. Fel på servicen.

Hm, vet inte om jag håller med, men var det inte någon TV reklam för något år sedan där ägare av andra bilar satte Toyota märken på sina bilar för att få dem servade?!...

Vi gjorde en wrap på en USA-reggad Scion som jag tyckte såg lite udda ut. Körde den ur verkstan och tyckte den sög, fick sedan reda på att Scion är Toyota varpå jag blev illamående. Jag hade blivit lurad att köra en Toyota!!

Bevaka tråden