Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vi ser fram emot i Office for Mac 2011

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-10-27 18:43
Ursprungligen av Husaby:

Var mest sugen på Outlook.

Konstaterar, lite surt, bland annat:
- Outlook lade till en massa kalendrar som jag inte bett om.

Kan du berätta lite mer om det, kan vara bra o veta (en annan som jobbar rätt mycket med exchange och mac)

Importen av kontoinformation till Outlook inkluderade inte lösenorden.

Och den raderade lösenorden från mail.app också.

Fuling!

/M

Ursprungligen av studiox:

Kan du berätta lite mer om det, kan vara bra o veta (en annan som jobbar rätt mycket med exchange och mac)

Outlook lade till ett par kalendrar:
En som har samma namn som toppdomänen för min mail.

Strukturen ser ut så här:
--
Mina kalendrar
- Den med samma namn
- På den här datorn

Det där namnet
- Arbete
- Preliminär
--

De två senaste har jag själv skapat i OWA. De två översta funderar jag över var de kommer från?

Med "en massa" menade jag lite slarvigt att det finns en massa "kategorier" för varje.

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 11:03

Någon som vet om man kan uppgradera från Office 2004 och i sådant fall vad det kostar. Både Dustin, Macoteket och Inwarehouse är dåliga på infon tycker jag.

Köpte 2008 i Oktober och har då rätt att få uppgradera till 2011. Var inne på Microsoft sida och skrev in alla uppgifter och laddade upp kvittot men det verkar som det tar minst 5 dagar och sen skall de skicka ut DVD.

Men jag vill inte ha DVD utan bara ladda ner, hur har ni gjort för att få det nedladdat?

//Magnus

Ursprungligen av magtil:

Köpte 2008 i Oktober och har då rätt att få uppgradera till 2011. Var inne på Microsoft sida och skrev in alla uppgifter och laddade upp kvittot men det verkar som det tar minst 5 dagar och sen skall de skicka ut DVD.

Men jag vill inte ha DVD utan bara ladda ner, hur har ni gjort för att få det nedladdat?

//Magnus

När de godkänt kvittot får du välja på att ladda ned (gratis) eller få DVD (kostar en slant).

/M

Ursprungligen av acke:

Någon som vet om man kan uppgradera från Office 2004 och i sådant fall vad det kostar. Både Dustin, Macoteket och Inwarehouse är dåliga på infon tycker jag.

Finns inga uppgraderingsversioner att köpa, varken från 2004 eller 2008.

Det som finns är att man får 2011 gratis, om man nyligen köpt 2008.

Jag vill gärna installera 2011 men behöver behålla 2008 (eller 2004) tills Endnote blivit kompatibelt med Word 2011. Det kommer i vanlig ordning ta några månader för Thomson Reuters att uppdatera Mac-versionen.

Är det någon som har försökt och lyckats med att ha både 2008 och 2011 installerat på samma burk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 11:38
Ursprungligen av M. Sundbom:

Är det någon som har försökt och lyckats med att ha både 2008 och 2011 installerat på samma burk?

MS Office 2008 ligger kvar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finns inga uppgraderingsversioner att köpa, varken från 2004 eller 2008.

Det som finns är att man får 2011 gratis, om man nyligen köpt 2008.

Tack!

Ursprungligen av acke:

MS Office 2008 ligger kvar...

Tack!

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Vet någon när Office 2011 Academics Edition kommer till Sverige? Det står inget än på MS svenska hemsida, där listas fortfarande Office 2008....

Det verkar som om man kan köpa den svenska versionen nu via MS svenska hemsida. Klickar man på "Köp nu" kommer en ruta upp där man kan klicka på "Hämta nu" som skickar en till en amerikansk sida där man kan köpa och ladda hem "Home and Student 2011 (Swedish)" för 139 €.

Om du menar när 2011 kommer till universitetens interna programbibliotek, så verkar det i alla fall finnas på Uppsala och Stockholms universitet nu. Fast språkinformationen är lite förvirrande. Det står bara "Single language".

Vet någon när Office 2011 Academics Edition kommer till Sverige? Det står inget än på MS svenska hemsida, där listas fortfarande Office 2008....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 22:19

En fråga till. Köpa flera licenser (pratar inte om hemlicenser) vart gör man det och vad är minimum man måste köpa in?

Ursprungligen av acke:

En fråga till. Köpa flera licenser (pratar inte om hemlicenser) vart gör man det och vad är minimum man måste köpa in?

Jag tror inte att det finns ett enkelt svar på den frågan. Det är en djungel av olika typer av volymlicenser och avtal. Enklast är väl att be MS om en offert. Om du ska ha fler än fem licenser lönar det sig nog.

Kolla in Licenser – Microsoft AB

  • Oregistrerad
  • 2010-10-28 09:44
Ursprungligen av acke:

En fråga till. Köpa flera licenser (pratar inte om hemlicenser) vart gör man det och vad är minimum man måste köpa in?

För detta måste du skaffa ett volymavtal hos microsoft. Microsoft säljer inte detta själva utan enbart via ÅF förutom om du skulle vara mer än 50.000 anställda eller nått.

Dustin har en licensavdelning som "säljer" microsoft licensavtal. Volymavtal finns i flera varianter där du även kan hyra licenser och där du automatiskt får tillgång till alla nya versioner (anledningen till att microsoft oftast jobbar med 3-års-cycler på program/os är att volymavtalen är på 3 år)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-28 22:42

Förstår jag det rätt om skillnaden mellan Home & Student och Home & Business är att Outlook ingår i den senare till ett pris av 2.200:-?

Eller är det andra skillnader mellan de övriga programmen som ingår i paketet?

Köp Office för Mac | Office för Mac

Ursprungligen av Kalle W:

...Eller är det andra skillnader mellan de övriga programmen som ingår i paketet?

Nej, ingen annan skillnad än att Outlook ingår.

Den omotiverade prisskillnaden för detta diskuteras redan här:
http://www.99.se/microsoft/281236-varfoer-aer-outlook-sa-dyrt-jaemfoert-med-oevriga-program-i-office-paketet.html

  • Oregistrerad
  • 2010-10-29 15:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, ingen annan skillnad än att Outlook ingår.

Den omotiverade prisskillnaden för detta diskuteras redan här:
http://www.99.se/microsoft/281236-varfoer-aer-outlook-sa-dyrt-jaemfoert-med-oevriga-program-i-office-paketet.html

Snarare "vissa tycker är en omotiverad prisskillnad".

  • Oregistrerad
  • 2010-10-29 15:50

Outlook 2011 uses Webkit to render HTML | 9 to 5 Mac Outlook 2011 uses Webkit to render HTML | Apple Intelligence

E milestone för Microsoft att använda open source för en så pass viktig del som rendering av html mail.

Ännu intressantare är att Outlook (PC) sagt att dom tyvärr inte kan använda någon annan motor än den som finns i Word då allt annat typ suger kanelballe. Tur att BU mac tänker annorlunda.

895:- för en studentversion, dessutom på Engelska.

Heja CSN-kortet.se

Tvärvägrar!

Nu börjar jag vänja mig.

Word & Excel funkar mycket bra. Fast det gjorde de redan som 2008.

Outlook kräver en del invänjning. Och visar t ex inte bilagor inline som mail.app. Jag får inte till olika färger för olika kalendrar.

/M

Ursprungligen av Goflorp:

895:- för en studentversion, dessutom på Engelska.

Heja CSN-kortet.se

Tvärvägrar!

Det var billigt med tanke på att iWork kostar 795:- med studentkortet. Man får ganska mycket för den där hundralappen. Om man nu hade ett kort och inte bara räkningar från CSN skulle jag inte tvärvägra. Tvärtom.

Svenska versionen dyker nog upp snart.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det var billigt med tanke på att iWork kostar 795:- med studentkortet. Man får ganska mycket för den där hundralappen. Om man nu hade ett kort och inte bara räkningar från CSN skulle jag inte tvärvägra. Tvärtom.

Svenska versionen dyker nog upp snart.

Tja, vi kan ju summera ihop det hela som att 8200:- kommer 25 Nov, lagom till Jul 25 dec kommer 0:- tack för det, sedan kommer det pengar (tror jag) den 25 Jan.

Att i det läget hosta fram 900 :- för ett Officepaket funkar liksom inte.
Förmodligen åker min kamerautrustning på Blocket i dec.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det var billigt med tanke på att iWork kostar 795:- med studentkortet.

Värt att tillägga är att man kan köpa iWork för 795:- både på csn-kortet.se och mecenat.se!

Ursprungligen av Goflorp:

för en studentversion, dessutom på Engelska.

Efter att ha installerat märker jag att det står Engelska på kartongen, men är på svenska när man startar igång det. Kan vara bra att veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-06 16:34

Irriterande licensproblem. Felköp har lett till att det blev en engelsk version istället för svensk. Paketet är öppnat, programmet är inte aktiverat. Dustin vägrar ta tillbaka paketet. Ringde MS som sa att man inte kan använda eng produktnyckel på svensk programvara. Är det verkligen så? Vet att det inte varit så förut. Kan det vara så att man kan ta lproj-mappen för svenska och lägga in på rätt ställe? Kan ju inte vara förbjudet?

Ursprungligen av acke:

Irriterande licensproblem. Felköp har lett till att det blev en engelsk version istället för svensk. Paketet är öppnat, programmet är inte aktiverat. Dustin vägrar ta tillbaka paketet. Ringde MS som sa att man inte kan använda eng produktnyckel på svensk programvara. Är det verkligen så? Vet att det inte varit så förut. Kan det vara så att man kan ta lproj-mappen för svenska och lägga in på rätt ställe? Kan ju inte vara förbjudet?

Du har ju köpt en licens för en produkt som kommer på engelska. Konstigare än så är det inte. Sedan kan man så klart ändå anse att det rimligtvis borde vara så att du får välja språk själv, men icke. Och nej, det lär inte vara något licensbrott att ta en eventuell svensk översättningsfil och flytta den till din engelskspråkiga produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-06 17:23
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du har ju köpt en licens för en produkt som kommer på engelska. Konstigare än så är det inte. Sedan kan man så klart ändå anse att det rimligtvis borde vara så att du får välja språk själv, men icke. Och nej, det lär inte vara något licensbrott att ta en eventuell svensk översättningsfil och flytta den till din engelskspråkiga produkt.

Nej, inget konstigt någonstans. Jag bara undrar om produktnyckeln och lproj-filen.

  • Medlem
  • 2010-11-01 18:18

Jag ser fram emot att det ska komma upp i butikshyllorna. När tror ni att det sker?

Jag har installerat MS Office 2011 idag och det flyter på riktigt bra. Excel och Word öppnas på 1-2 sek.

Gillar Words helskärmsläge och många av de nya, förbättrade eller nygamla funktionerna i Excel (t.ex. villkorsstyrd formatering, spara diagrammallar, bättre filter).

En detalj som irriterat mig sedan Excel 3 – jag har rapporterat det flera ggr till MS – är att skalan för loggade axlar bara kan begränsas till hela tiopotenser. I 2011 kan man använda godtyckliga min-max. Det är så man blir tårögd av lycka.;)

Ribbon är helt ok på en stor skärm. Har inte testat på en macbook pro ännu. Funktionerna är logiskt placerade och det mesta man behöver hittar man direkt. Det blir för många funktioner lite tårta på tårta med både traditionella menyer, ribbon och paletter. Och kortkommandon som tur är. Men det ger väl användarna större valfrihet att jobba på det sätt som passar dem bäst.

Har inte hunnit jobba på allvar än men så här långt är jag positiv. Office 2004 och 2008 ligger kvar efter installation av 2011 och verkar fungera som vanligt, men de åker nog ut så snart Endnote kommit i en kompatibel version.

  • Medlem
  • Höör
  • 2010-11-04 22:57

Veckonummer

Inga veckonummer i Outlook 2011 denna gången heller.:mad:

Bevaka tråden