Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starcraft 2 på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bjelkeman:

Hur ser man vilken fps man har? Jag har bara spelat lite i kampanjen ännu, men kan inte klaga på hur fort det går (det blir kanske olika när man spelar mot riktiga motståndare).

Control+Option+F eller Control+Alt+F på windows.

Ursprungligen av karnov:

Control+Option+F eller Control+Alt+F på windows.

Tack!

Så nu kan jag meddela att jag får ut ungefär 50-60 fps från min MacPro (2006), 2x2.66 GHz dubbelpropp Xeon, 6GB RAM, ATI Radeon HD 4870 512 MB, vid 1600x1024 (22" Cinema Display), med Mac OS X 10.6.4.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-31 13:02

Har heller inte riktigt kopplat hur man får fram FPS'en men som jag skrev i tidigare inlägg. Spelar ingen roll om det hackar lite då och då.

Hur som helst... Min recension av spelet: Ger den 7/10. 2 av dom bara för flashbacks från orginalet.
Vet inte om det är jag som blivit "bättre" eller om det är spelet som blivit betydligt lättare men jag
tyckte spelet va lite väl lätt.

Stort stort stort minus va cinematics för spelet. Jag hade förväntat mig betydligt bättre. Blizzards är kungar på cinematics men jag blev lite små besviken på dom i spelet. (Är grafiktorsk på hög nivå)

Alla som spelat första bör veta att det är multiplayer biten av Starcraft som gör Starcraft rolig, detsamma bör gälla Starcraft 2. Man får spela alla raser i custom maps men man verkar inte ha
tillgång till några uppgraderingar som man fick i singelplayer vilket gör det lite mindre roligt.
Kul att kunna spela mot någon annan som har gjort andra val än sig själv. Men det kanske kommer när alla delar i trilogin är ute.

Kort och gott: Helt ok spel, vill man döda ett par timmar så är det bara att köpa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 13:26

Äntligen SC2. Nu ser jag fram emot en ny dator och regniga höstkvällar!

Ars Technica om StarCraft 2: A decade to separate us: Ars reviews StarCraft 2

Med bland annat en länk till denna YouTube video. Hur man använder Protoss kraftfält och krossar sin motståndare: YouTube - Starcraft 2 Beta - orb's FF/Psi Storm Surround 1v1 Commentary Hur kontrar man något sådant?

  • Medlem
  • 2010-08-02 10:50

Haha, extremt snyggt jobbat av honom! Aldrig kört så mkt protoss förut, men det ser riktigt kul ut.
Har inte kört några matcher än, nån som har koll på om det är bra balanserat redan nu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-02 21:10
Ursprungligen av Ziggy:

Haha, extremt snyggt jobbat av honom! Aldrig kört så mkt protoss förut, men det ser riktigt kul ut.
Har inte kört några matcher än, nån som har koll på om det är bra balanserat redan nu?

Med tanke på att det först var bra balanserat redan när betans första fas började och de sedan balanserat spelet under första och andra fasen med 13-15 patchar och sedan ytterligare tweakat MP-balansen mellan betans andra fas och den riktiga releasen så vågar jag nog påstå att det är väldigt balanserat...

  • Medlem
  • 2010-08-02 22:42

Ok, låter bra!

En annan fråga, kan man nu chatta mellan spelen? Alltså wow och sc2? Hur?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-03 09:57
Ursprungligen av Ziggy:

Ok, låter bra!

En annan fråga, kan man nu chatta mellan spelen? Alltså wow och sc2? Hur?

ja, via RealID,What is Real ID? - Battle.net

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-03 16:44
Ursprungligen av Ziggy:

Ok, låter bra!

En annan fråga, kan man nu chatta mellan spelen? Alltså wow och sc2? Hur?

Man kan, som nämt via realid, men det funkar sådär när man sitter i starcraft.
Skriver nån till dig kommer det upp mitt på skärmen, men försvinner fort.
Iaf har jag inte hittat något sätt att få det att stanna längre / bläddra tillbaka o se vad som skrevs.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-03 19:01
Ursprungligen av Json_81:

Man kan, som nämt via realid, men det funkar sådär när man sitter i starcraft.
Skriver nån till dig kommer det upp mitt på skärmen, men försvinner fort.
Iaf har jag inte hittat något sätt att få det att stanna längre / bläddra tillbaka o se vad som skrevs.

Klicka på ikonen på vänster sida för chat/RealID så får du upp listan med vänner. Där kan du få upp pågående konversationer bl.a

  • Medlem
  • 2010-08-04 10:21

Jäklars va kul jag hade igår!

- Ok, först och främst. Jag följde råden i länken här ovan hur man får "bättre" prestanda och det verkade ha hjälpt. Cappade framerate till 30. Kanske ökar sen. Ställde om enligt anvisningar och det flyter på riktigt bra nu än så länge, inga fler felmeddelanden. Så det kändes bra, det är ju fint ändå!

- Sen tycker jag att det är mycket info att ta in i varje mellanspel Jag vet att man inte måste men det är kul att komma in i storyn. Så jag satt hela tiden och klickade på allt jag kunde hehe Har inte ens listat ut vad som ska inhandlas mm. Det kommer.

- Chat! Real ID grejen är grym. chattade med folk i wow igår när jag körde SC. Funkar bra! märkte ingen delay direkt när vi testade och samtidigt hade skype på. och att klicka upp de små chatfönstrena går bra, plus party chat mm. Min ångest för att lämna wow baserades bland annat på att inte kunna chatta med vissa folk, nu är det löst!

- 3vs3. Det enda battle jag kört än. Mot datorn. Fick stryk! HAHAHA, vi var såna Terran noobs En kompis va lite besviken på alla som man paras ihop med som va såna hardcorepersoner och skällde ut honom, typ "dont ever play again", "wtf, how old are u!" och såna saker. Trist, men det verkar komma med spelets historia, folk har kört SC1 så länge att dom kan "allt".

Oh well, längtar hem för att lira lite

Senast redigerat 2010-08-04 10:34
  • Medlem
  • 2010-08-05 11:34

Hmm.

Jag funderar på att skaffa en magic trackpad till hemmadatorn, har alltid gillat idén, men vad tror ni om att använda den i spel generellt och Starcraft 2 speciellt?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-05 11:52
Ursprungligen av Ziggy:

Hmm.

Jag funderar på att skaffa en magic trackpad till hemmadatorn, har alltid gillat idén, men vad tror ni om att använda den i spel generellt och Starcraft 2 speciellt?

Förutom dess storlek så borde den vara rätt så jämnförbar med Magic Mouse, med klickningar, gester mm skulle jag gissa på.
Spel som Diablo, Starcraft 1&2, peka och klicka adventure games mm borde inte vara några större problem. Däremot FPSspel kan vara lite krångligare, där är en fysisk mus nog att föredra.
Jag väntar på en Magic Trackpad för att ha som komplement till min mus, alt ersättare

Ursprungligen av Ziggy:

Hmm.

Jag funderar på att skaffa en magic trackpad till hemmadatorn, har alltid gillat idén, men vad tror ni om att använda den i spel generellt och Starcraft 2 speciellt?

Jag tror att om du gillar att lira med trackpaden på en bärbar dator så ska du skaffa en Magic trackpad, annars bör du nog avstå (i alla fall för spelandet).

  • Medlem
  • 2010-08-12 09:37
Ursprungligen av William WM:

Jag tror att om du gillar att lira med trackpaden på en bärbar dator så ska du skaffa en Magic trackpad, annars bör du nog avstå (i alla fall för spelandet).

Minns att jag kört Diablo 2 med bärbara macar förut och det har funkat. Men jag undrar om inte det kan bli svårare i Starcraft. Skulle gärna vilja testa när den kommer, men frågan är om man kan returnera en produkt med orden "Njaä, asså mot Zerg är det omöjligt att använda den här!"

@Erik, hade du kollat den där tråden med prestandaförbättring för olika modeller? Fast jag gissar att du har bra koll eftersom du nämner 10.6+Nvidia...

  • Medlem
  • 2010-08-03 10:13

Tack! Läste inte tillräckligt noga förut tydligen. Förstod först inte skillnaden mellan Real ID kontakter och Friends kontakter. Man får vääääldigt mycket mer om man är Real ID kompisar ser man!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 09:29

SC2 fungerade sjukt dåligt på min maskin i OSX men flyter som smör i Win7. Alla inställningar på "recommended" vilket generelt är "high". Jag tror jag lider hårt av 10.6.4 buggen med nVidia kort. Skärpning Apple / nVidia!

- Första uppdraget var ospelbart i OSX om jag inte körde på "low" på allting.
- Start av 2:a uppdraget har jag låst 60 fps i Windows 7 (high på det mesta, vertical sync på).

Maskinen är en 8-core 2.8 Ghz MacPro, 8GB RAM, Geforce 8800 GT 512MB.

Senast redigerat 2010-08-12 09:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 09:48

Får kolla tråden! Battle.nets officiella trådar var nere i förrgår när jag försökte reda ut problemet. Det blev bättre om jag körde medium eller low windowed mode men sämre än high i Windows 7 :-|

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 09:53

Vilken tråd menar du förresten?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-12 10:31

Apple slipar på nya grafikdrivrutiner som troligen kommer att höja prestandan en del: http://www.99.se/notiser-mac/279528-apple-slaepper-grafikuppdatering-till-utvecklare.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 10:39

Faktum är att man borde skriva ett mail till typ Steve Jobs om detta.

"Dear Steve,
I was planning on buying one of your newly release MacPro's. Instead I followed tips from major developers like Valve and Blizzard and got Windows for my current system. From being a barely useable entertainment system it's now like new.

Keep up the good work with Bootcamp!

Kind Regards
…"

Verkligen synd. Hoppas de löser dessa problem. Är prestandaskillnaden ±10% är det rimligt. Nu pratar vi en enorm skillnad där spelen tom i vissa fall inte är spelbara i OSX på samma hårdvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-17 22:55

Apple Releases Snow Leopard Graphics Update - Mac Rumors

Apple Releases Snow Leopard Graphics Update

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-17 23:23

…gjorde ingen skillnad för mig. Det faktiskt spelet går i typ 12 FPS i OSX som bäst där samma inställningar i Windows 7 på samma maskin går i c:a 50 FPS. Flera bilder i en cutscene i OSX ligger kring 25 FPS där Windows ligger på 60 FPS.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-18 08:12
Ursprungligen av Erik.dv:

…gjorde ingen skillnad för mig. Det faktiskt spelet går i typ 12 FPS i OSX som bäst där samma inställningar i Windows 7 på samma maskin går i c:a 50 FPS. Flera bilder i en cutscene i OSX ligger kring 25 FPS där Windows ligger på 60 FPS.

Det står (tyvärr) inget om förbättrad uppdateringsfrekvens med Starcraft II. Bara att Aperture 3 och Starcraft II kan krasha/frysa. Jag har haft stora problem med det i Aperture 3 men även vid något tillfälle i Starcraft II. Hoppas den här uppdateringen fixar det.

"Resolves an issue that could cause Aperture 3, or StarCraft II by Blizzard, to unexpectedly quit or become unresponsive."

Som jaywall nämnt tidigare så kan jag rekommendera den här tråden på Blizzards användarforum där det ges tips om vilka grafikinställningar man ska göra för att få bra flyt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-18 10:44

Nu är det här lite offtopic men jag hoppas att Apple tar spel lite allvarligare än de har gjort tidigare. Visst har Steve Jobs stått på scenen med flera spel utvecklare men det har alltid slutat med det. Nu när Apple säljer fler och fler datorer och alla är riktade på hem marknaden så kanske märker de att det är fler som vill spela på sina datorer och det är en sak idag som Apples datorer inte kan och det är just spela. Det fattas spel och sen går spelen otroligt dåligt så att många hoppar över Macen även om de skulle ha köpt en om man kunde spela på datorn. Starcraft 2 och Valve spelen har visat att MacOS X suger på den biten.

//Rob

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-18 19:58

Ska testa nu och se om det blev någon skillnad. I WoW verkar det iaf som att GLL läget fungerar och ger lite bättre prestanda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-18 21:19

Märkte ingen direkt skillnad, måste fortfarande ha allt på low.
Tror iofs att mina 2gb ram är lite klent.
Nån som vet om det går att visa fps i kampanjen? Det fungerar inte för mig.
Men i onlinematcher funkar det fint.

  • Medlem
  • 2010-08-19 09:55

"Control+Option+F eller Control+Alt+F på windows." har inte kollat själv om det fungerar.

@ robo
Ska heller inte gå så mycket off topic här eftersom det skulle handla om SC2 speciellt. Men ändå bra att se och diskutera vad som görs på spelfronten på mac-sidan.

Jag vet inte om jag är oerhört oerfaren vad det gäller spel, väldigt van vid spelande på mac eller allmänt nöjd med det mesta, men jag har inget att klaga på när det gäller vare sig SC2 eller WoW och mac. Ok, låter lite snävt att jag bara nämner dessa två, men det är det jag spelar/spelat sista åren. Jag tycker SC2 flyter på grymt nu efter jag gick in och pillade lite i inställningarna som det stod om i länken ovan, har inga problem alls. I WoW hade jag allt på Ultra och det flöt perfekt. Visst, jag har inte suttit på någon värstingspelPC och sett om det är skillnad, och kanske är det därför jag är helnöjd? Största fördelen hittills med Mac är att allt är så ENKELT runtomkring, allt från installation till hantering av filer mm, det klassiska mac vs pc på något sätt. Och för mig har det varit så stabilt med spelen jag nämnt, extremt få krashar i wow, runt 10 ggr på 5 år, ganska stabilt tycker jag Och ingen än i SC2...

SC2 med allt på max, är det fantastiskt i jämförelse med att ha dragit ner inställningarna? Är det grafiken eller flytet som skiljer?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 10:08
Ursprungligen av Ziggy:

SC2 med allt på max, är det fantastiskt i jämförelse med att ha dragit ner inställningarna? Är det grafiken eller flytet som skiljer?

Spelet ser ut helt annorlunda med allt aktiverat men det är ospelbart med mindre än 5fps.

Wow kan man inte heller jämföra eftersom den flyter på rätt bra men även wow är snabbare i Windows än i Mac os x.

//Rob

Bevaka tråden