Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starcraft 2 på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hoppas de patchar upp det glappet mellan win mot osx i prestanda.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-28 00:25

Var tyvärr ingen vidare kul upplevelse att prova SC2 på MBP i5 2,4ghz. Trots att jag ställt ner en del inställningar under de rekommenderade låg FPS runt 18-20 som bäst under uppdragen. Hade ärligt talat förväntat mig lite bättre flyt, trots att jag är medveten om att det inte är något spelmonster jag köpt (även om det hade varit en trevlig bonus).

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-28 01:18

Nu har man kört både campain samt lite Co-op Vs computer, det har fungerat bra hitils, men nu är det nog dags att sova
(Har en MacBook Pro i7, 8GB RAM, GF330M)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 08:52

min macbook köpt i september med 4gb minne funkar bra att spela på. högsta upplösning, men allt på "low" i grafikinställningarna. fult, men kul.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-28 09:43

prövade på lite igår men att inte kunna maxa en RTS med en ny iMac med i7 cpu och 8Gb ram är lite mysko . skall nog tanka ner windows klienten och köra från bootcamp då de uppenbarligen har problem med OS X just nu.

Ursprungligen av Henrik75:

prövade på lite igår men att inte kunna maxa en RTS med en ny iMac med i7 cpu och 8Gb ram är lite mysko . skall nog tanka ner windows klienten och köra från bootcamp då de uppenbarligen har problem med OS X just nu.

inte speciellt mysko alls. spelet behöver inte i7 eller 8gb ram men den behöver allt den kan få av grafikkortet, vilket inte räcker till.

Ursprungligen av Ollebro:

inte speciellt mysko alls. spelet behöver inte i7 eller 8gb ram men den behöver allt den kan få av grafikkortet, vilket inte räcker till.

Om man kör det på en 330M grafikkrets så finns allt som behövs där det är drivarna till os x som är problemet och konverteringen från direct X till open gl som fuckar upp det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-28 10:17

lite mysko är det då Win 7 kör det fullt ut med samma hårdvara som sagt drivar problem eller performance problem med spelet eller båda vad vet jag .. men det är lite surt att det är en sådan sjuk skillnad mellan dessa båda operativsystem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 11:08
Ursprungligen av Henrik75:

prövade på lite igår men att inte kunna maxa en RTS med en ny iMac med i7 cpu och 8Gb ram är lite mysko . skall nog tanka ner windows klienten och köra från bootcamp då de uppenbarligen har problem med OS X just nu.

åh fan. vad trist.

har de gått ut med att det är problem med osx-versionen, eller vadå?
man kan inte göra som i WOW och ställa om att den inte ska göra "så" med grafik-grejerna utan på ett annat sätt.. typ open gl n' shit..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-28 11:18
Ursprungligen av martenj:

åh fan. vad trist.

har de gått ut med att det är problem med osx-versionen, eller vadå?
man kan inte göra som i WOW och ställa om att den inte ska göra "så" med grafik-grejerna utan på ett annat sätt.. typ open gl n' shit..

finnes en hel del trådar om performance issues med Mac klienten på olika forum runt om . får tanka ner Windows klienten idag och pröva om det är någon skillnad och återkomma med rapport imorgon

kan spela spelet med 1280x800 (native) med allt på medium untan lagg på en 2010 macbook pro 13 tum. nu saknar man Envyn lite som maxade detta i full HD

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-28 17:59

Här är några inställningar jag tänkte testa ikväll för att förbättra prestandan
[Guide] Boosting your FPS. Easy steps.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-03 10:51
Ursprungligen av erik:

Här är några inställningar jag tänkte testa ikväll för att förbättra prestandan
[Guide] Boosting your FPS. Easy steps.

Kan tipsa om denna sidan om man vill boosta sin FPS:

StarCraft II

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 20:36

alltså.. spelet ät spelbart på min macbook. men låga inställningar. men vill man spela det funkar det jättebra. tycker att man ska behöva avstå från det bara därför..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-28 21:09

Med inställningarna jag länkade till funkade det ju desto bättre, låg oftast runt 20-30fps förutom i cutscenes. Såg ändå rätt hyfsat ut trots bantningen.
Har däremot lyckats konstatera att RTS inte alls är min grej, trots att jag hade kul med C&C, Red Alert och Tiberian Sun back in the days. Ger mig ingenting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 21:55

Alltså, jag köpte det på chans och det funkar ju att lira på min snart tre år gamla macbook som har x3100-grafik.

Alla inställningar på low, och den gnäller ibland och säger att jag ska prova stänga av andra program för att öka prestandan, vilket blir svårt då jag inte har några andra igång

Hursom, jag är snart 30 och har inga aspirationer för spelet än revival av gamla minnen, och då funkar det helt klart att köra vilket gjorde mig fantastiskt glad i regnet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-28 23:40

Jag vet att det är lite stökigt men har man som jag väntat på SC2 väldigt länge är det värt alla besvär att köra det i Windows för tillfället... Jag hoppas självfallet att OSX kommer få likvärdig prestanda men i dagsläget ser det ut att ta ett tag...

Jag kör på en gammal MBP 15" 2,2 C2D, 2 gig ram och med ett Geforce 8600M GT 128Mb... I OSX ligger jag på 15-20 fps med de viktiga inställningarna, (se länken som Erik postade) på medium och allt annat på low...

I Win XP så ligger jag på 30-35 fps medsamma inställningar! Jag ska tillägga att detta var under betan och jag har inte testat att ytterligare tweaka som länken ovan rekommenderar, då kanske jag kan få ytterligare en boost...

Med tanke på hur trist det ser ut på low och hur oerhört mkt bättre det ser ut på medium är det väl värt att köra det på medium i xp och dessutom ha högre fps än på low i osx...!

Senast redigerat 2010-07-29 01:32
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-29 08:10

körde igår genom bootcamp in windows varianten kör windows 7 och hade en ca. 25-30% prestandökning . en trevlig överaskning var att min singleplayer save låg inte på klienten utan på battlenet, så den hoppade snällt fram där jag avslutade på OS X häromdagen

förövrigt ett förbaskat trevligt spel tycker jag , hoppas bara det går att lösa Mac klientens prestanda problem på något sätt .. håller tummarna .

jag har aldrig spelat Starcraft men blir lite sugen.. Ngn som kan jämföra det med något annat spel? Age of Empires?

Ursprungligen av ru4real?:

jag har aldrig spelat Starcraft men blir lite sugen.. Ngn som kan jämföra det med något annat spel? Age of Empires?

Japp, tämligen samma stuk på dem.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-29 10:40
Ursprungligen av ru4real?:

jag har aldrig spelat Starcraft men blir lite sugen.. Ngn som kan jämföra det med något annat spel? Age of Empires?

Mycket högre tempo mer välgjort och enormt välbalanserat , SC1 är ju mer eller mindre en nationalsport i korea med tv sända matcher på bästa sändningstid och Blizzard fokuserar väldigt mycket just på multiplayer och e-sport och därmed balansen i spelet,

Singleplayer spelet består av 26 missions som är otroligt snyggt gjorda och driver historien framåt på ett smidigt och elegant sätt.

tummen upp här !

Hmm.. låter intressant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 15:59

I retailversionen så har jag nu följt ovanstående tips och ligger runt 45-50 fps i 1440*900 med windows XP...! Som sagt, oerhört värt att köra bootcamp och win xp tills blizzard/apple löst problemet med osx versionen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-30 17:54
Ursprungligen av Abbath:

I retailversionen så har jag nu följt ovanstående tips och ligger runt 45-50 fps i 1440*900 med windows XP...! Som sagt, oerhört värt att köra bootcamp och win xp tills blizzard/apple löst problemet med osx versionen!

Jag har aldrig pillat med boot camp. Hur mycket hårddisk tar en sådan installation?

Ursprungligen av dala:

Jag har aldrig pillat med boot camp. Hur mycket hårddisk tar en sådan installation?

Den mängd du avsätter.

Du bestämmer själv partitionens storlek när du kör guiden.

Det finns en minimum storlek, men den är ändå för liten för Windows, så den har ingen praktisk betydelse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 18:25

Som det ser ut nu har jag i princip bara XP och Starcraft II installerat... Detta tar 13,3Gbyte... Min partition är på 20gb vilket då är lite mkt... Å andra sidan säger Sc2 att det tar 12 gig även fast det inte verkar vara riktigt så stort... Beror ju på om man vill köra säkert eller inte vid partitioneringen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-30 22:51
Ursprungligen av Abbath:

Som det ser ut nu har jag i princip bara XP och Starcraft II installerat... Detta tar 13,3Gbyte... Min partition är på 20gb vilket då är lite mkt... Å andra sidan säger Sc2 att det tar 12 gig även fast det inte verkar vara riktigt så stort... Beror ju på om man vill köra säkert eller inte vid partitioneringen...

Ok, efter 5+ år utan windows. Here we go..

15gb får det bli. Windows XP Professional 64bit.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-31 09:25

Ta hellre en lite större partition då windows behöver lite extra utrymme för swap-filen och för att prestera ordentligt. Sen är det inte helt omöjligt att lusten faller på att införskaffa fler spel än SC2 och då är det ju skönt att slippa avinstallera SC2 varje gång.

Min partition är på 50gb och då har jag 3-4 spel installerade över tiden (MW2, Fallout 3, Splinter Cell:Conviction och Civilization 4)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-31 09:25

Är det nån mer än jag som upplever att mac-versionen är en smula ostabil? Har haft flera krasher nu. Oftast när jag är i menyerna som tur är ... och igår när jag spelade mot några polare så försvann bilden. Hade allt ljud och muspekaren reagerade när jag förde den över objekt men förutom pekaren var skärmen helt svart. Fick tvångsavsluta skiten...

Kom en patch idag men det stod inget om några fixar för det... får se om den gör nån skillnad.

Hur ser man vilken fps man har? Jag har bara spelat lite i kampanjen ännu, men kan inte klaga på hur fort det går (det blir kanske olika när man spelar mot riktiga motståndare).

Bevaka tråden