Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konvertera film till iPad?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av poseidon84:

Så format kvittar och metadata kan jag inte ändra i itunes? låter mysko, men ska kolla in programmen du tipsade om.

Ja, alltså..

Du kan dessvärre inte ändra bland de metadata du får upp om du väljer "visa info". Jag håller med om att det både är konstigt och dumt, men så är det.

Det finns ju till och med ett fält som heter "information", men det är inte den infon som visas på iPaden.

Fördelen med iFlicks är att programmet hämtar även alla beskrivningar och skådespelare, så det blir rätt komplett info. Förmodligen mer komplett än du hade orkat skriva in själv.

iflicks verkar bra men fick problem med en video jag testade med (ville inte lägga över till ipaden) men testar med en annan film nu.

Info om filmen kan man lägga in under "info" och sedan "video". Där finns "Beskrivning" tura som visas i ipaden. Men inte sett något ställe för skådespelare och dylikt, utan verkar vara iflicks som gäller då.

Det är väl samma sak här som gäller för andra filmer i iTunes? Jag använde Lostify (verkar ha gått i graven), men även MetaX kan redigera metadata, även om det inte heller uppdaterats på ett tag.

Ursprungligen av Capeman:

Det är väl samma sak här som gäller för andra filmer i iTunes? Jag använde Lostify (verkar ha gått i graven), men även MetaX kan redigera metadata, även om det inte heller uppdaterats på ett tag.

Det stammer bra, ipaden har inga nya krav pa metadata. Själv anvander jag identify som funkar riktigt bra: iDentify 2

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-25 08:55
Ursprungligen av morberg:

Det stammer bra, ipaden har inga nya krav pa metadata. Själv anvander jag identify som funkar riktigt bra: iDentify 2

Använder detta med riktigt bra program kan jag rekomendera.

Ursprungligen av morberg:

Det stammer bra, ipaden har inga nya krav pa metadata. Själv anvander jag identify som funkar riktigt bra: iDentify 2

Tack för tipset! Ska genast kolla upp detta program!

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-10-10 16:19

Har nu en fil i h.264 mp4 med ljudet i AAC (5.1) som fungerar bra i iTunes.
Denna film-fil vill ej synkronisera med iPaden.
Jag antar att det är för att iPaden spelar 2ch ljud.
Jag har en till fil, ljud-fil, (mp4) med ljudet i 2ch.
Hur kan man göra för att få ihop den filen med film filen?
Jag vill ju INTE göra om 5.1 ljudet till 2ch för då kommer det inte att låta bra i mitt hemmabiosystem. Jag vill ju ha 5.1 & 2ch ljudet i film filen så att den kan fungera på min iPad.
någon som vet något bra sätt att göra detta. På PC sidan finns det program som kan göra detta åt en men jag hittar inte något till mac.

Ursprungligen av thor:

Har nu en fil i h.264 mp4 med ljudet i AAC (5.1) som fungerar bra i iTunes.
Denna film-fil vill ej synkronisera med iPaden.
Jag antar att det är för att iPaden spelar 2ch ljud.
Jag har en till fil, ljud-fil, (mp4) med ljudet i 2ch.
Hur kan man göra för att få ihop den filen med film filen?
Jag vill ju INTE göra om 5.1 ljudet till 2ch för då kommer det inte att låta bra i mitt hemmabiosystem. Jag vill ju ha 5.1 & 2ch ljudet i film filen så att den kan fungera på min iPad.
någon som vet något bra sätt att göra detta. På PC sidan finns det program som kan göra detta åt en men jag hittar inte något till mac.

Handbrake kan skapa filer med multipla ljudspår. Vet inte om du kan trycka in ett externt 2-kanalsspår, men handbrake kan själv skapa en 2.0-mix annars utifrån det 5.1-spår som finns och när det är klart har du en fil med både 5.1 och 2.0. Tyvärr tror jag att du behöver koda om videon samtidigt.

Jag känner inte till något program som bara muxar om existerande strömmar, men det kanske finns.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-10-12 00:29

Kör filmen t ex en iso-fil genom Handbrake. Installera Plex på Mac och iPad. Nu kan du streama filmen från Macen till iPad via t ex WIFI. Smidigt eftersom man slipper kopiera över filmen till iPaden.

Man har hela filmbiblioteket i Macen.

En fördel med Handbrake är att man kan köa flera konverteringar och köra dem på natten.

Altså jag fattar inte alla som hetsar att man ska streama till iPaden. Om jag vill se på film HEMMA så sätter jag väl på min panel och dator och kollar med. Men om jag ska iväg å resa så tar jag iPaden med mig, och säga vad man vill men SÅ bra att man kan streama HD är inte de mobila bredbanden i Sverige än.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-10-12 14:07

saken är den att jag vill ha HELA mitt bibliotek i h264 720p AAC 5.1 2.0 + AC3 5.1.
Detta då alla andrahandslösningar så som stream via plex, cinexplayer eller att lägga in filmen i vlc appen är precis det. andrahandslösningar. Jag vill ha allt i itunes och när airplay kommer så vill jag kunna använda det och inte förlita mig till att andra ska ordna workarounds.

handbrake har inget passthru mode för film. vilket är tråkigt eftersom det är ett annars bra verktyg.
ska kolla upp mp4box
prövade med subler där det fanns en funktion att lägga till fler spår i filen, men itunes ville inte alls synka över en sådan fil.

Man kanske inte sitter framför datorn. Antingen är man i bingen eller i "the fortress of solitude".

Riktigt smidigt att slippa vänta på Handbrake.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Man kanske inte sitter framför datorn. Antingen är man i bingen eller i "the fortress of solitude".

Riktigt smidigt att slippa vänta på Handbrake.

Vem har snackat om att sitta framför en dator. Man har ju en Macmini eller liknande kopplat till sin teve som man kör på, sen sitter/ligger man i soffan å avnjuter filmen i 5.1

Laddade ner Handbrake för att konventera några dvd filmer till min ipad. Till min förvåning upptäckte jag att det fortfarande inte finns någon ipad preset i handbrake. Någon som vet nått om när den kan tänkas komma?

Kör på deras senaste build:

https://build.handbrake.fr/job/Mac/

Lite dummy förklaring för all konvertering av film till ipad :

Jag har filmer Xvid, dvdrip . avi. eftersom dem tar minst plats , 720 tar alldeles förmycket plats och funkar inte på ipaden??

Hur gör man nu för att få bästa kvaliten på ipaden utan att skämmas för den dåliga kvaliten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-14 18:37
Ursprungligen av allanos:

Lite dummy förklaring för all konvertering av film till ipad :

Jag har filmer Xvid, dvdrip . avi. eftersom dem tar minst plats , 720 tar alldeles förmycket plats och funkar inte på ipaden??

Hur gör man nu för att få bästa kvaliten på ipaden utan att skämmas för den dåliga kvaliten.

Varför skulle inte 720P fungera på iPad? Det gör det, inga problem. Dock så skalas ju bilden ner, eftersom iPad endast har 1024x768 pixlars upplösning. Vill du endast ha en fil och inte en för var enhet du vill kunna spela upp filmen så hade jag rippat i en så hög upplösning som möjligt...dvs så hög som källan du har tillgång till.

Ursprungligen av allanos:

Lite dummy förklaring för all konvertering av film till ipad :

Jag har filmer Xvid, dvdrip . avi. eftersom dem tar minst plats , 720 tar alldeles förmycket plats och funkar inte på ipaden??

Hur gör man nu för att få bästa kvaliten på ipaden utan att skämmas för den dåliga kvaliten.

Hej och god jul!

Du måste läsa på/lära dig mer.

xvid är ett sätt att komprimera filmer (alt. ett filformat). Det är en spinoff/open source (vill jag minnas) på DivX.

dvdrip är ett så brett begrepp att det nästan inte betyder nått alls. Förmodligen menar du till och med ett filnamn med "dvdrip" inkluderat och det är ju, tja...

avi är ett filformat som kan innehålla många olika saker.

720 (jag utgår från att du menar 720p) är en upplösning, t ex 1280x720. Ironiskt nog är det 1280 som är konstant och inte 720, som kan vara mycket mindre beroende på "aspect ratio", dvs hur långsmal filmen är. En 720p-film kan t ex vara 1280x544 pixlar och ändå korrekt kallas 720p.

En iPad vill ha .mp4, m4v, eller .mov filer. Det är ett filformat. I det formatet finns dina filmer som är komprimerade. Filmer till iPad skall komprimeras med h.264. Det är den idag bästa komprimeringsalgoritmen—bättre än divx, xvid och det andra du eventuellt laddar ner.

Sen är det klart att en 720p-fil för det mesta tar upp mer plats på hårddisken än en mindre fil, t ex 640x360.

Vill du ha så små filer som möjligt, men att det ändå ser bra ut på iPad, kan du välja 960x540. Det är vad vi kan kalla för AppleTV-upplösning, eftersom det var vad originalappletv:n klarade av.

HandBrake komprimerar dina filmer med x.264, som är open source av h.264. HandBrake skapar .mp4 eller .m4v—precis det din iPad vill ha.

Med HandBrake kan du välja vilken upplösning du vill. Allt ifrån små 640x360-filer till full HD i 1920x1080.

Det finns förinställningar (presets) i HandBrake som hjälper dig om du inte är så insatt. AppleTV kan vara en bra kompromiss mellan storlek och kvalitet. Då får du filer som är 960x540, om formatet är 16:9.

Men tanken är att man använder HandBrake på stora 1080p eller 720p .mkv-filer, eller direkt från DVD (eller BluRay?). Inte att man tar sina risiga xvid-, eller DVDrippar och konverterar dem. Det kan du dock göra som en nödlösning om du har ett stort befintligt filmbibliotek, men normalt vill man ju utgå från en så bra fil som möjligt.

Lycka till i fortsättningen.

förstår mig inte på handbrake.

Kan jag göra att en dvdrip blir bättre kvalite på ipad ?

vad gör det om jag konverterar ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-15 15:40
Ursprungligen av allanos:

förstår mig inte på handbrake.

Kan jag göra att en dvdrip blir bättre kvalite på ipad ?

vad gör det om jag konverterar ?

Jag förstår inte vad du menar, du kan ju aldrig få bättre kvalitet än källan. Har du en DVD-film på skiva så han du konvertera den direkt från skiva med Handbrake, det finns t o m en färdig iPad-preset för Handbrake att använda om du använder senaste Handbrake-builden som du kan hämta via länken i inlägg #76 i denna tråden.

Om det inte är svar på din fråga så tror jag du får förklara lite mer ingående vad du verkligen vill åstadkomma.

Ursprungligen av allanos:

någon som har använt Convert 1080P HD Videos to 720P for iPad | iFunia iPad Column ?

Det de skriver på den sidan är ju en aning snett. Att konvertera 1080P-video till 720P har inget med aspect ratio att göra, det handlar endast om upplösning. Dessutom, har man ett 1080P/720P-klipp som man vill ha i fullscreen på sin iPad så går det inte utan att antingen klippa bort stora delar av höger- och vänsterdelen i videon. Det, eller att man kör i helt fel aspect ratio så hela videoslingan trycks ihop horisontellt.

Kul och lärorikt, Tack Andree

tack andre , för ett mycket bra svar uppskattas mycket!

Ursprungligen av allanos:

tack andre , för ett mycket bra svar uppskattas mycket!

Vad bra!

finns det inget sätt som är lite snabbare men ändå bibehåller samma kvalite?
sitta och vänta i 8-9h för en film att bli konverterad i handbrake med ipad profilen är inte så kul.
eller ca 3h för en serie..

(kör från en server som inte arbetar med något annat för tillfället och det är ingen dålig prestanda på servern som säkert någon vill vara snabb och påpeka)

och hur gör man för att få dem till ipaden? är det itunes som gäller då? eller finns det något annat alternativ då jag inte använder mig av itunes överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-03-04 14:32
Ursprungligen av tqila:

finns det inget sätt som är lite snabbare men ändå bibehåller samma kvalite?
sitta och vänta i 8-9h för en film att bli konverterad i handbrake med ipad profilen är inte så kul.
eller ca 3h för en serie..

(kör från en server som inte arbetar med något annat för tillfället och det är ingen dålig prestanda på servern som säkert någon vill vara snabb och påpeka)

och hur gör man för att få dem till ipaden? är det itunes som gäller då? eller finns det något annat alternativ då jag inte använder mig av itunes överhuvudtaget.

jag har inte läst hela tråden men vill du convertera från dvd eller har du en avi fil och vill spela den på en iPad?

Ursprungligen av tqila:

finns det inget sätt som är lite snabbare men ändå bibehåller samma kvalite?
sitta och vänta i 8-9h för en film att bli konverterad i handbrake med ipad profilen är inte så kul.
eller ca 3h för en serie..

Det låter inte helt ok, jag är ingen hejare på handbrake men körde en film igår, tog ungefär 15-20 minuter (barnfilm, bara en timme lång). 8-9 timmar låter som antingen en väldigt lång film eller så är det något annat som ställer till det. Är handbrake beroende av bra grafikkort, det brukar ju inte vara så bra på en server?

Ursprungligen av akerstrom:

Det låter inte helt ok, jag är ingen hejare på handbrake men körde en film igår, tog ungefär 15-20 minuter (barnfilm, bara en timme lång). 8-9 timmar låter som antingen en väldigt lång film eller så är det något annat som ställer till det. Är handbrake beroende av bra grafikkort, det brukar ju inte vara så bra på en server?

Helt och hållet CPU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 11:21

Vill slå ett slag för Airvideo som jag predikar för. Kör Airvideoserver på min WHS server hemma och sitter på tuben och kollar film till och från jobbet streamat via 3G. Funkar så klockrent och snabbt. Ibland blir bilden lite grynig men så blir den bra igen.

Skulle inte kunna klara mig utan denna app!
Smidigt och slippa synka också utan bara streama.

/R

Bevaka tråden