Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konvertera film till iPad?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-25 20:08

Jag brukar konvertera filmer till min iPhone med programmet Handbrake. Enkelt och smidigt då det har en speciell inställning för iPhone. Det finns dock inget iPad-val.

I en annan tråd skriver JGG om att han konverterat sina filmer till iPad:Har själv lagt in 1100 bilder och 2 HD filmer som jag konverterat, detta tar 2gb.

När jag konverterat mina filmer måste jag nog gjort något fel för en (1) film för mig blir på ca 2GB!

Hur ska man göra för att få bästa möjliga kvalite/minsta filstorlek?

  • Medlem
  • 2010-05-25 20:39

Ett iPad-alternativ är på väg till Handbrake, här tipsar utvecklaren om inställningar så länge:
HandBrake • View topic - iPad Encoding

Sen kan du ju välja en "target size" för din film för att få koll på storleken, men då kan kvaliteten bli lidande då ingen hänsyn tas till längd på filmen m.m.

CRF encoding ger en förväntad kvalitet, men man får sämre kontroll på filstorleken.

Om det finns ett litet sample till den film du ska konvertera, testa olika inställningar på det först.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-25 20:48

Bra att ett iPad-alternativ är på väg Den inställning jag använt nu är Apple-tv men den ger stora filer. Men det går ju att ställa in enligt beskrivning i din länk. Tror dock jag väntar tills det färdiga iPad-valet kommer till Handbrake.

Inte är det handbreak men just nu är två ”Video to iPad for Mac” gratis
Wondershare Video to iPad Converter for Mac - Convert Video to iPad
WinX DVD to iPad Ripper for Mac- Free rip and convert DVD to iPad video and audio formats

Inte vet jag om det är någon större skillnad. Använde den första och den var OK att använda och mottagaren hade inga problem på sin iPad

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-25 23:38

Verkar bra, ska hämta Wondershare i morgon. Man ska också kunna "Trim, crop, merge videos". Ska bli kul att testa!

Hej Eva!

Jag tycker definitivt att du skall hålla dig till Handbrake om du nu känner till det.

2GB för en HD-film låter rimligt i mina öron. Sen att du tycker att utrymmet på din Padda stryker med lite för fort är ju en annan sak....

Det finns många sätt man kan lägga upp det hela på:

  1. Du kan untyttja en iPhone-profil: små filer, men utnyttjar inte alls displayen på iPad. Synd att gå den här vägen, men då har du samma fil till både iPhone och iPad. iPhone klarar för övrigt minst 640x480 i upplösning, så du behöver inte välja 480xXX som är förvalt.

  2. Du kan skapa en iPad-profil jättelätt: klicka på 'Nomal' eller 'High Profile'. Klicka sen på Pircture Settings (testbildsikonen) och ställ in den maximala bredd i upplösning du önskar (t ex 1280 eller 1024). Spara din profil genom att klicka på +-tecknet under profiler.

Ett tips är att även klicka på Audio och ställa in den lilla ratten till höger på DRC 2.5. I teorin skall detta ge lite högre ljud, men det händer tyvärr inte så mycket. Bättre än ingenting dock. Gör i så fall detta innan du sparar din profil.

Jag konverterar mina filmer (bara HD-material) till 720p med ljudet i 160kbps och DRC 2.75.

Fördelen med att köra 720p (som ju är större än iPadskärmen), är att om du ibland vill fylla din skärm med filmen genom att zooma in så att de svarta balkarna uppe och nere försvinner, så har du lite pixlar över, så att säga. Plus att jag använder samma 720p-filer även till min TV.

Förvänta dig filstorlekar mellan 1.5GB för korta animerade filmer till 3GB eller mer för Avatar och långa filmer.

Jag kan skapa en profil till dig som ger dig filer på 700 MB, men då ser det ut som skit också..... Ingen bra idé. Bättre att synka över det man behöver för dagen/resan.

De kommer inte att kunna släppa nån "magisk" iPadprofil. Allt du behöver finns redan tillgängligt i Handbrake.

Lycka till!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hej Eva!

Jag tycker definitivt att du skall hålla dig till Handbrake om du nu känner till det.

2GB för en HD-film låter rimligt i mina öron. Sen att du tycker att utrymmet på din Padda stryker med lite för fort är ju en annan sak....

Det finns många sätt man kan lägga upp det hela på:

  1. Du kan untyttja en iPhone-profil: små filer, men utnyttjar inte alls displayen på iPad. Synd att gå den här vägen, men då har du samma fil till både iPhone och iPad. iPhone klarar för övrigt minst 640x480 i upplösning, så du behöver inte välja 480xXX som är förvalt.

  2. Du kan skapa en iPad-profil jättelätt: klicka på 'Nomal' eller 'High Profile'. Klicka sen på Pircture Settings (testbildsikonen) och ställ in den maximala bredd i upplösning du önskar (t ex 1280 eller 1024). Spara din profil genom att klicka på +-tecknet under profiler.

Ett tips är att även klicka på Audio och ställa in den lilla ratten till höger på DRC 2.5. I teorin skall detta ge lite högre ljud, men det händer tyvärr inte så mycket. Bättre än ingenting dock. Gör i så fall detta innan du sparar din profil.

Jag konverterar mina filmer (bara HD-material) till 720p med ljudet i 160kbps och DRC 2.75.

Fördelen med att köra 720p (som ju är större än iPadskärmen), är att om du ibland vill fylla din skärm med filmen genom att zooma in så att de svarta balkarna uppe och nere försvinner, så har du lite pixlar över, så att säga. Plus att jag använder samma 720p-filer även till min TV.

Förvänta dig filstorlekar mellan 1.5GB för korta animerade filmer till 3GB eller mer för Avatar och långa filmer.

Jag kan skapa en profil till dig som ger dig filer på 700 MB, men då ser det ut som skit också..... Ingen bra idé. Bättre att synka över det man behöver för dagen/resan.

De kommer inte att kunna släppa nån "magisk" iPadprofil. Allt du behöver finns redan tillgängligt i Handbrake.

Lycka till!

vad snackar vi för konverteringstid da? är det mkv-filer ni kodar om eller?

Ursprungligen av c-man_blurayking:

vad snackar vi för konverteringstid da? är det mkv-filer ni kodar om eller?

Matroska (mkv) är ju bara containern. Själva videon är antagligen H.264.

Handbrake konverterar för iPod touch och iPhone i upplösningen 480x272, alltså 16:9 som passar precis på skärmen. Bithastigheten är ungefär 700 kbit/s (men den siktar på en viss kvalitet, sen blir bitraten en funktion av komprimeringsalgoritmen).

Antagligen kan du behålla samma kvalitetsinställning (60,78%) i Handbrake, men öka upplösningen till 1024x576. I så fall borde filen bli 4-5x större p g a att iPadens skärm är 4-5x större i yta än iPod touch. Så räkna med 1,5 GB per timme.

Om du tycker filmerna blir för stora är det bara att sänka upplösningen, eller bitrate/kvalitet. Upplösningen bör vara en multipel av 4 (eller 16 kanske det är?).

Ursprungligen av c-man_blurayking:

vad snackar vi för konverteringstid da? är det mkv-filer ni kodar om eller?

Ja, det mesta är mkv (>95%).

På en Macbook Pro 2.8 GHz (unibody 2009) tar det 2-3 timmar per film. Ungefär. Skapar oftast en kö på 2-3 filmer som får tugga över natten. Datorn förblir responsiv med Handbrake på, så surfning och sådant går bra, men jag kan ju inte jobba med något tyngre samtidigt- det är därför jag mest konverterar på nätterna.

Efter en del experimenterande kör jag nu uteslutande på "constant quality" RF19.75, dvs ett snäpp bättre än default som är RF20.

Det ger adaptiv bitrate beroende på källan.

För avslappnat tittande skulle man nog kunna ställa in en hel del "sämre" kvalitet med mindre filer som följd, beroende på hur känslig man är.

Jag gillar verkligen Handbrake, men ett stort problem är att man inte har bättre kontroll över normalisering av ljudet. För bärbara spelare som iPhone och iPad är det viktigt att dialogen inte försvinner i höga ljudmiljöer och Handbrake och inte riktigt verktygen för det, tyvärr. Nu kör jag in-ear så det går ändå.

Det handlar alltså om en re-encode, men det är svårt att undvika eftersom videoströmmen måste vara kompatibel med hårdvaruspecsen.

Jag har gett upp det där med att konvertera om. Tycker Air Video är mycket smidigare.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har gett upp det där med att konvertera om. Tycker Air Video är mycket smidigare.

Air video är coolt, men det är ju inget alternativ för iPad "on the go".

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Air video är coolt, men det är ju inget alternativ för iPad "on the go".

Är fortfarande experiment stadiet tror jag, men finns så du kan köra Airvideo över internet. Kräver förstås att din iPad har uppkoppling då.

Ursprungligen av poseidon84:

Är fortfarande experiment stadiet tror jag, men finns så du kan köra Airvideo över internet. Kräver förstås att din iPad har uppkoppling då.

Yes. Jag har Air Video till iPhonen och har testat "hemmastreaming" där, vilket var coolt. Inte helt perfekt, men ändå imponerande.

Om jag kan hälsa på familjen i Sverige och där, över deras bredband-WiFi, titta på mina mkv-filer som servas och live konverteras från min dator i Schweiz, så skulle jag vara toknöjd. DET hade varit riktigt, riktigt coolt.

Men observera att jag inte tolererar frysningar eller att den reducerar bandbredden och därmed kvaliteten för att uppkopplingen laggar... Det måste fungera i så fall. Men detta är ett scenario som jag kan tänka mig skulle kunna funka.

Att däremot kunna streama över 3G inser jag ju är helt uteslutet. Samma sak på tåg/flyg. Och det är egentligen detta sista jag menar med "on the go". Det kommer alltid att finnas anledning att konvertera och lägga över.

Men nu kapar vi Evas tråd, och det tycker jag inte att vi skall göra.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Air video är coolt, men det är ju inget alternativ för iPad "on the go".

Jag använder AirVideo för att koda om filmerna, sedan för jag över dom till iPhone och iPad med iTunes. Funkar klockrent tycker jag.

Drömmen hade ju varit att AirVideo kunde trådlöst kopiera över filmerna lokalt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-09 10:26

ok, har bara labbat med handbrake än så länge och det funkar bra.
Hur fungerar airvideo konverteringen med subtitles filer, fungerar det bra?

Ursprungligen av markstrom:

Jag använder AirVideo för att koda om filmerna, sedan för jag över dom till iPhone och iPad med iTunes. Funkar klockrent tycker jag.

Som jag skrev ovan testade jag sen AirVideo-konvertering. Mest för nyfikenhetens skull.

Men för mina behov blev det magplask.

Jag konverterar endast .mkv i 720p eller 1080p, så det kanske har med det att göra...

Jag kör med Handbrake också och gillar det, fast brukar köra med Universal istället för Apple TV. Men borde kolla in mer på att sätta egna profiles istället som AndreeMarkefors tipsade om. Behöver få ner filstorlekarna något om de ska få plats på en 16 gb.

Ursprungligen av poseidon84:

Jag kör med Handbrake också och gillar det, fast brukar köra med Universal istället för Apple TV. Men borde kolla in mer på att sätta egna profiles istället som AndreeMarkefors tipsade om. Behöver få ner filstorlekarna något om de ska få plats på en 16 gb.

Jag har konverterat några filmer med Handbrake och inställning Apple Universal för att kunna se dem på iPhone. Jag kan alltså se dessa i den iPad jag planerar att köpa?

Kan jag lägga dessa i min Time Capsule och se dem i iPad från denna? Någon som gör så?

För att se filmerna i iPad måste jag synka via iTunes? Går detta med Time Capsule?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 14:58

Eva, mitt tips, om du är ute efter enkel konvertering i hög kvalitet med undertext, är faktiskt att använda AirVideo för att konvertera dina filmer för offline use på iPaden. Jag har experimenterat med Handbrake och andra program men det jag gillar med AirVideo är enkelheten - du ställer du in dina konverteringsinställningar en gång och sedan är det bara att trycka på knappen i iPad applikationen och filen konverteras på servern.

En 2h lång animerad film, t.ex. Prinsessan och Grodan (ehrm...) konverteras från en 7.5GB MKV till 1.3GB 1024x576 med högst ljudkvalitet och jag lovar - bildkvaliteten går inte av för hackor.

Ursprungligen av FreddeB:

...bildkvaliteten går inte av för hackor.

Intressant.

Jag har ju AirVideo, så då skall jag testa deras offline läge och jämföra på sikt.

Ursprungligen av FreddeB:

Eva, mitt tips, om du är ute efter enkel konvertering i hög kvalitet med undertext, är faktiskt att använda AirVideo för att konvertera dina filmer för offline use på iPaden. Jag har experimenterat med Handbrake och andra program men det jag gillar med AirVideo är enkelheten - du ställer du in dina konverteringsinställningar en gång och sedan är det bara att trycka på knappen i iPad applikationen och filen konverteras på servern.

En 2h lång animerad film, t.ex. Prinsessan och Grodan (ehrm...) konverteras från en 7.5GB MKV till 1.3GB 1024x576 med högst ljudkvalitet och jag lovar - bildkvaliteten går inte av för hackor.

funkar allt detta med gratisversionen eller payar ni för den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-27 11:25
Ursprungligen av c-man_blurayking:

funkar allt detta med gratisversionen eller payar ni för den?

Ingen aning faktisk, jag har betalversionen, men kan tänka mig att det fungerar på Free oxo med begränsningen att du bara kan lista ett begränsat antal filmer per katalog.

De bästa 22:- jag någonsin spenderat. Hands down

Ursprungligen av FreddeB:

Ingen aning faktisk, jag har betalversionen, men kan tänka mig att det fungerar på Free oxo med begränsningen att du bara kan lista ett begränsat antal filmer per katalog.

De bästa 22:- jag någonsin spenderat. Hands down

okok 22 kr är ju nästan gratis

måste bara få ställa en fråga!? har hört på ryktes väg att apple kan gå in i din ipad och radera de filmer du inte köpt via itunes.asså filmer du laddat ner och tankat in.

stämmer detta?

Ursprungligen av j0hnestad:

måste bara få ställa en fråga!? har hört på ryktes väg att apple kan gå in i din ipad och radera de filmer du inte köpt via itunes.asså filmer du laddat ner och tankat in.

stämmer detta?

Nej..

har konverterat en film till .mp4 format och försöker dra över den till itunes men det går inte :/ hur ska man då göra?

Ursprungligen av j0hnestad:

har konverterat en film till .mp4 format och försöker dra över den till itunes men det går inte :/ hur ska man då göra?

har du sökt på forumet?

har du provat "lägg till i bibliotek"?

Ursprungligen av j0hnestad:

har konverterat en film till .mp4 format och försöker dra över den till itunes men det går inte :/ hur ska man då göra?

Du har förmodligen konverterat till en felaktig profil, vilket leder till att iTunes inte accepterar filen.

Det räcker inte med att det är en .mp4 (eller .m4v). Det är ju bara "behållare" båda två. Innehållet måste också vara kompatibelt.

De flesta använder, och trivs väldigt bra med, Handbrake. Det är ett program som snabbt skapar högkvalitativa videofiler. Enda nackdelen som jag kan se är att ljudvolymen blir för låg när man kodar 5.1 ljud till Pro Logic (även om man aktiverar DRC).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 21:13

Med en 27" iMac, två MacBook Pro och två iPhone på två personer såg jag inte en iPad som något nödvändigt när den först lanserades.

Men ju mer jag använt Air Video till min iPhone känner jag att en iPad kanske inte vore så dumt som film-spelare. Men något jag inte riktigt hittat info om; klarar Air Video till iPad att spela upp en HD-fil i native-upplösning 1024x768 pixlar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 22:11
Ursprungligen av Solid:

Med en 27" iMac, två MacBook Pro och två iPhone på två personer såg jag inte en iPad som något nödvändigt när den först lanserades.

Men ju mer jag använt Air Video till min iPhone känner jag att en iPad kanske inte vore så dumt som film-spelare. Men något jag inte riktigt hittat info om; klarar Air Video till iPad att spela upp en HD-fil i native-upplösning 1024x768 pixlar?

Solid, det finns en hel del trådar om detta på Air Video Forum
Själv har jag faktiskt inte lyckats klura ut hur det fungerar men jag tycker mig se att Air Video klarar av just detta på min iPad - jag har dock haft fel förr...O:-)

Bevaka tråden