Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny erfarenhet av SSD?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-06 00:53
Ursprungligen av Anders Täpp:

Handlar inte om att förstå. Det kostade 7000 kr extra senast jag skulle köpa dator. Nu kostade det 2000 kr extra.

Jag klarar mig bra med 128 GB för det jag har min dator till. Har en 1 TB USB-hårddisk som hänger på airporten och den når jag bara det finns en internetuppkoppling. Där lägger jag filer med långt "bäst före datum".

Så förutsättningarna för SSD var lite bättre den här gången.

Jag förstår att det kostar extra med SSD. Men som ordspråket säger: vad gör det om hundra år !

Kör på och lev lyckligt med fullt fart !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-04 21:42

Måste hålla med föregående, köpte själv Intels 80 GB på Inet 1890:- samt kör med extern.
Funkar klockrent. Jag lever dessutom med den gamla MacBook Alu 2,4" och den känns kanon
efter diskbytet.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-06-05 08:24

Om gamla datorer blir som nya med SSD, hur går det då med Apples försäljning?
Var solidarisk, köp en ny mac med SSD!

Alla tjatar(?) om det här med TRIM. Är det så viktigt egentligen?

EDIT: Ja, jag menar.. hur mycket man än använder en SSD så sliter man väl knappast ut den i det närmaste. Måste man vara så orolig?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Alla tjatar(?) om det här med TRIM. Är det så viktigt egentligen?

Beror nog lite på vilken disk du köper.

Som tipsat längre upp i tråden kan du annars titta på OWCs SSD.

De har olika storlekar och prisklasser med olika mycket utrymme åsidosatt för diskens egna management.

Men deras nya 240 GB för runt $670 borde vara intressant för de som vill ha "stor" disk. Annars finns det mindre diskar också. Fördelen med deras SSD är att de bibehåller prestanda även med tiden (under OSX, utan TRIM). Och det är något jag DEFINITIVT skulle kolla upp om en disk innan jag köper annat märke.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Alla tjatar(?) om det här med TRIM. Är det så viktigt egentligen?

EDIT: Ja, jag menar.. hur mycket man än använder en SSD så sliter man väl knappast ut den i det närmaste. Måste man vara så orolig?

Bra läsning finns här
Macintosh Performance Guide: Reconditioning a Solid State Drive (SSD)

I korhet. Man behöver inte TRIM om man klarar att göra det här
1. Klona sin SSD till annan hårddisk
2. Radera SSD med skivverktyg och "radera innehåll"
3. Skriva över hela SSD-skivan (terminalkommando nämns i artikeln)
4. Klona tillbaka innehållet

Det där tar någon timme att göra och man behöver göra det ytterst sällan. Ingen big deal och knappast något som hindrar från köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-06 11:23
Ursprungligen av Anders Täpp:

Bra läsning finns här
Macintosh Performance Guide: Reconditioning a Solid State Drive (SSD)

I korhet. Man behöver inte TRIM om man klarar att göra det här
1. Klona sin SSD till annan hårddisk
2. Radera SSD med skivverktyg och "radera innehåll"
3. Skriva över hela SSD-skivan (terminalkommando nämns i artikeln)
4. Klona tillbaka innehållet

Det där tar någon timme att göra och man behöver göra det ytterst sällan. Ingen big deal och knappast något som hindrar från köp.

Min ödmjuka mening är att denna artikel pratar i nattmössan! Författaren verkar inte begripa vad problemet handlar om (som om det skulle vara annorlunda på SLC och MLC-diskar).

Läs detta för att få bakgrundsinfo (ja, det är mastigt):
The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Problemet med "tipset" ovan är att det inte finns något ATA-kommando (den info som går över PATA eller SATA-anslutningen) för att "radera" en disk. Disken ser bara att du skriver olika logiska block. Din "formatering" eller "radering" resulterar bara i att SSD-disken ser att du skriver ett antal block. Fragmenteringen kvarstår.

Om du (som artikeln rekommenderar) skriver sekventiellt i vartenda block på disken så minskar visserligen den interna fragmenteringen något, men disken är fortfarande 100% full i SSDns uppfattning vilket inte är bra. Dessutom är det just många skrivningar man vill undvika om man vill behålla livslängden på SSDn.

Grund-problemet är att SSD-disken inte vet vilka logiska block som verkligen utnyttjas av filsystemet, eftersom SSD inte begriper HFS+.

Om man verkligen vill återställa en SSD-disk för Mac-bruk måste man idag ta ur den ur Macen, installera den i en PC, köra det medföljande specialprogram som kan fås till disken som går in på device-nivå och resettar disken (raderar all information), och sedan flytta tillbaka den.

Om man har en kvalitets-SSD som har mer utrymme internt än vad som annonseras så degraderas inte SSD-disken lika fort. För de flesta användare blir då denna diskussion ointressant.

Ursprungligen av pesc:

Min ödmjuka mening är att denna artikel pratar i nattmössan! Författaren verkar inte begripa vad problemet handlar om (som om det skulle vara annorlunda på SLC och MLC-diskar).

Jag är så klart ingen expert på ämnet men för en lekman verkade det som stod där vettigt. Det nämns även ett program som de byggt in ett verktyg för "recondition" i. Mac Performance Guide: DiskTester

Ursprungligen av pesc:

... Om man verkligen vill återställa en SSD-disk för Mac-bruk måste man idag ta ur den ur Macen, installera den i en PC, köra det medföljande specialprogram som kan fås till disken som går in på device-nivå och resettar disken (raderar all information), och sedan flytta tillbaka den.

I den här tråden In the absence of OSX TRIM support, how do you restore SSD performance on a Mac? - Page 2 - Mac Forums nämns ett alternativ. Boota från Linux (DVD eller USB-pinne antar jag) och kör detta kommando https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase för återställning.

Om det där funkar så är det så klart enklare än att skruva loss hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-06 20:36
Ursprungligen av Anders Täpp:

I den här tråden In the absence of OSX TRIM support, how do you restore SSD performance on a Mac? - Page 2 - Mac Forums nämns ett alternativ. Boota från Linux (DVD eller USB-pinne antar jag) och kör detta kommando https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase för återställning.

Om det där funkar så är det så klart enklare än att skruva loss hårddisken.

Det vore roligt att höra om någon fått detta att fungera utan att disken fryses.

Annars rekommenderar jag denna tråd:
How to secure erase your SSD's on a Mac - Mac Forums

Läs bara inläggen från VirtualRain (trådskaparen) eftersom det finns en massa andra inlägg som talar i nattmössan (rekommenderar att göra 3-pass "secure erase", etc).

En dum fråga kanske, men jag har kollat skrivningarna till min X25 de senaste tre dygnen och snittar cirka två (2) Gb per dygn. Hur länge kan jag förvänta mig att disken håller? Kan man räkna på något MTBF som med mekaniska diskar?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-05 22:50
Ursprungligen av Snabeldrake:

En dum fråga kanske, men jag har kollat skrivningarna till min X25 de senaste tre dygnen och snittar cirka två (2) Gb per dygn. Hur länge kan jag förvänta mig att disken håller? Kan man räkna på något MTBF som med mekaniska diskar?

Intel säger: Mean Time Between Failures (MTBF): 1,200,000 hours

Själv räknar jag med att den kommer hålla i tre år eftersom Intel ger garanti den tiden. Går den sönder innan får jag en ny, innehållet har jag givetvis en backup på.

Om tre år har jag förmodligen ändå kastat ut den nuvarande och köpt en större, snabbare och billigare.

Sån är jag.

Ursprungligen av Snabeldrake:

En dum fråga kanske, men jag har kollat skrivningarna till min X25 de senaste tre dygnen och snittar cirka två (2) Gb per dygn. Hur länge kan jag förvänta mig att disken håller? Kan man räkna på något MTBF som med mekaniska diskar?

Jag satte i fullt RAM-minne 8 GB i min MBP. Efter att ha läst på lite mer om SSD så stängde jag sen av virtuella minnet med några terminalkommandon. Då blir jag av med "onödig" trafik till SSD-disken. Vet inte om det är ett alternativ för dig men nämner det för diskussionens skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-06 11:24
Ursprungligen av Anders Täpp:

Efter att ha läst på lite mer om SSD så stängde jag sen av virtuella minnet med några terminalkommandon...

Det låter farligt. Vad exakt gjorde du då?

Ursprungligen av pesc:

Det låter farligt. Vad exakt gjorde du då?

Det finns nämnt här men don't try this at home, folks
Mac OS X SSD tweaks | nullVision:blogs

Jag har bevakat minnet sedan jag aktiverade detta och när jag maxar på med alla program jag någonsin kommer att köra samtidigt så förbrukar maskinen ca 5-6 GB och det gröna med fritt minne ligger på ca 2-3 GB. Verkar vara en rimlig säkerhetszon. Har inte märkt någon skillnad heller i funktion i datorn. Inga tjuvnyp och inga fläktar som går eller liknande problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-06 20:39
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det finns nämnt här men don't try this at home, folks
Mac OS X SSD tweaks | nullVision:blogs

Jag har bevakat minnet sedan jag aktiverade detta och när jag maxar på med alla program jag någonsin kommer att köra samtidigt så förbrukar maskinen ca 5-6 GB och det gröna med fritt minne ligger på ca 2-3 GB. Verkar vara en rimlig säkerhetszon. Har inte märkt någon skillnad heller i funktion i datorn. Inga tjuvnyp och inga fläktar som går eller liknande problem.

Det där skulle jag aldrig göra med min Mac
Du kan ju aldrig använda ditt sista minne utan att riskera otrevligheter. Du måste ju alltid låta en stor del av minnet gå till spillo (vara ledigt).

Ursprungligen av pesc:

Det där skulle jag aldrig göra med min Mac
Du kan ju aldrig använda ditt sista minne utan att riskera otrevligheter. Du måste ju alltid låta en stor del av minnet gå till spillo (vara ledigt).

Jo men det är ju så jag har tänkt också. Med 4 GB minne hade jag aldrig ens brytt mig om det här men med 8 GB så blev jag nyfiken. Och det ser ut så här mest hela tiden ...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-07-21 11:17

Långsam i starten?

Med min Samsung SSD 256 GB är datorn för det mesta blixtsnabb. T.o.m. Windows 7 känns fräscht (under WM ware).

Men det återstår en sak - uppstarten. När jag startar datorn ser jag en vit skärm i 15-20 sek, därefter äpplet i kanske 10 sek, därefter klart. Har en kollega som köpte MBP med SSD från Apple, den startar betydligt snabbare.

Det känns ungefär som att datorn söker OS:et ett tag, eller finns det andra förklaringar? Kan jag göra något?

Ni som har bytt till SSD, upplever ni längre batteritid i era bärbara datorer? Om ja, hur mycket vinner ni i tid på ett ungefär?

Ursprungligen av Scarecrow:

Ni som har bytt till SSD, upplever ni längre batteritid i era bärbara datorer? Om ja, hur mycket vinner ni i tid på ett ungefär?

Det är inte helt lätt att svara på då allt i datorn är förbättrat för bättre batteritid.

Men jag fick en liten aha-upplevelse i veckan som gick. Satt med datorn på en bilresa och jobbade och såg plötsligt att batteriindikatorn bytt till röd färg.

När jag klickade på den sa den 54 minuter kvar ... det var typ all tid på gamla datorn känns det som spontant.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är inte helt lätt att svara på då allt i datorn är förbättrat för bättre batteritid.

Men jag fick en liten aha-upplevelse i veckan som gick. Satt med datorn på en bilresa och jobbade och såg plötsligt att batteriindikatorn bytt till röd färg.

När jag klickade på den sa den 54 minuter kvar ... det var typ all tid på gamla datorn känns det som spontant.

Förståeligt. Är det någon som endast bytt ut sin gamla snurra mot en SSD som gjort någon iakttagelse?

Är det fortfarande X-25 G2 som gäller eller?

OS X har alltså inte fått TRIM-stöd än? Finns det något alternativ i programväg, eller är det bara att totalrensa den då och då?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-20 17:52
Ursprungligen av JohnSvensson:

Är det fortfarande X-25 G2 som gäller eller?

OS X har alltså inte fått TRIM-stöd än? Finns det något alternativ i programväg, eller är det bara att totalrensa den då och då?

Har spenderat lite kvällstid på TRIM och Mac OS X. Det närmaste som jag har kommit är att ladda ned Live-CD av OpenSUSE 11.3 som innehåller en så sen version av hdparm att den stödjer TRIM och sedan blåsa hela disken. Att som många skriver "totalrensa" tolkar jag som att folk syftar på Disk Utility, men det fungerar inte för den utgår från ett magnetiskt media som raderas på ett helt annat sätt.

Dock känner jag inte att jag har fått tillbaka min ursprungliga prestanda ännu, så något fel begår jag fortfarande. Det finns också patchar till ett program som heter wiper och som ger stöd för HFS+. Jag har dock ännu inte hittat någon version av Live-CD som innehåller denna patchade version.

Ursprungligen av JohnSvensson:

Är det fortfarande X-25 G2 som gäller eller?

OS X har alltså inte fått TRIM-stöd än? Finns det något alternativ i programväg, eller är det bara att totalrensa den då och då?

Nej, X-25 "gäller" inte.

Köp en SSD som inte bryr sig om TRIM istället. Kika på Sandforce diskar.

Jag köpte en OWC efter lite läsande på Macperformanceguide.

Skall dock understrykas att artikelförfattaren samarbetar med OWC, men efter att jag läst ett antal artiklar där, så kände jag mig trygg med rekommendationen och OWC. De var även mycket bra att köpa ifrån.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag köpte en OWC efter lite läsande på Macperformanceguide.

Skall dock understrykas att artikelförfattaren samarbetar med OWC, men efter att jag läst ett antal artiklar där, så kände jag mig trygg med rekommendationen och OWC. De var även mycket bra att köpa ifrån.

Ah, intressant. Sedan jag skrev om OWC i den här tråden har jag hoppats på att få lite rapporter från någon som testat deras diskar. Köpte du RE-verisonen av Mercury Extreme Pro eller den vanliga?

Ursprungligen av Adrian B:

Köpte du RE-verisonen av Mercury Extreme Pro eller den vanliga?

Jag köpte Mercury Extreme Pro 240 GB-versionen. INTE RE-versionen på 200 GB.

Lloyd har gjort liknande test som visar att den håller upp fint, även efter att man fyllt den. Eftersom det inte fanns några restriktioner mot att köra den som enskild disk valde jag storlek istället för RAID-kompabilitet.

Här kommer lite bilder som jämför nya SSD:er mot hur de presterar när de fyllts helt. Disknamnen återfinns i rubrikerna. Här jämförs min OWC mot populära Intel X-25 G2:

Lloyd har ju som sagt mer benchmarks och SSD-tester på sin sida.

Det är antagligen även värt att notera att de här mätningarna är gjorda på en Mac Pro- inte en MacBook Pro.

Jag beställde SSD, 8 GB minne och adapter för utbyte av Superdriven av OWC. Är mycket nöjd med deras service, deras onlinematerial (inkl. videor som visar hur man gör bytet), samt den tillhörande lilla "verktygssats" som säkerställer att man har verktyg till de små skruvarna, samt ett speciellt nylonverktyg att ta bort vissa kablar med som kan sitta fast på moderkortet.

Jag flyttade inläggen om hybriddisken Momentus XT till den separata tråd som redan fanns om den disken.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-07-01 09:40

Äsch då, jag får lov att avvakta med bytet. Nån gång i vinter kanske priserna har gått ner något mer på SSD eller att man kan få en större disk för samma pris som en 120gb kostar i dag.

Helt annan fråga, kan man byta ut optibayen på alla MBP eller? Jag har en semi-gammal modell som har 2,33 CD2, den är väl sisådär ca 3 eller 4 år gammal.
Det vore väldigt trevligt om man kunde byta den gamla hdd till en SSD och kanske stoppa i en Momentus Seagate i optibayplatsen. Men det kanske inte är möjligt på de äldre modellerna.
Nån som vet?

Ursprungligen av Potah:

Helt annan fråga...

Helt annan fråga tar man i helt annan tråd.

Håll er till ämnet.

/Mod

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-07-02 08:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Helt annan fråga tar man i helt annan tråd.

Håll er till ämnet.

/Mod

Aj aj, jag tänkte inte på det.

Bevaka tråden