Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny erfarenhet av SSD?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-05 21:57
Ursprungligen av zinned:

Det innebär att ju mer man fyller en SSD i OS X destu långsammare kommer skrivningarna till disken att bli. Tiden det tar att skriva till disken kommer till sist vara sämre än med en vanlig disk.

Jag kan inte se varför man vill använda SSD innan Apple har implementerat TRIM eller dylik funktion. Jag förstår på ett sätt att de ännu inte har gjort det då TRIM inte är standardiserat än men dock borde en likvärdig funktion finnas.

Ok. Jag har försökt läsa på om TRIM men det blir snabbt väldigt tekniskt och tråkigt. Tack för ett enkelt svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 22:18
Ursprungligen av zinned:

Det innebär att ju mer man fyller en SSD i OS X destu långsammare kommer skrivningarna till disken att bli. Tiden det tar att skriva till disken kommer till sist vara sämre än med en vanlig disk.

Jag kan inte se varför man vill använda SSD innan Apple har implementerat TRIM eller dylik funktion. Jag förstår på ett sätt att de ännu inte har gjort det då TRIM inte är standardiserat än men dock borde en likvärdig funktion finnas.

Lite märkligt är det dock att Airen har SSD. Hur fungerar dessa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 23:10
Ursprungligen av zinned:

Tiden det tar att skriva till disken kommer till sist vara sämre än med en vanlig disk.

Det är inte helt säkert att det blir SÅ långsamt. Det beror på en mängd olika faktorer.

Och oavsett TRIM och skrivningshastighet är ju läsningarna fortfarande blixtsnabba. För de flesta användare är random läshastighet mycket viktigare än skrivhastighet, och denna egenskap gör att datorn känns som ett skållat troll då man öppnar program.

De som pratar om Air bör betänka att hårddisken i Air är av iPod-typ och mycket långsammare än en vanlig laptop (som är långsammare än desktop-hårddiskar). Jag har inte kollat, men jag tror att man får gå tillbaka mer än tio år för att hitta en Apple-dator med långsammare hårddisk än den i Air. Köper man en Air tycker jag gott man kan köra på SSD-varianten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-04-06 13:33
Ursprungligen av zinned:

Det innebär att ju mer man fyller en SSD i OS X destu långsammare kommer skrivningarna till disken att bli. Tiden det tar att skriva till disken kommer till sist vara sämre än med en vanlig disk.

Jag kan inte se varför man vill använda SSD innan Apple har implementerat TRIM eller dylik funktion. Jag förstår på ett sätt att de ännu inte har gjort det då TRIM inte är standardiserat än men dock borde en likvärdig funktion finnas.

Asch, det är ju bara att adoptera Windows förhållningssätt och formatera om datorn en gång per år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-06 14:20
Ursprungligen av Creops:

Asch, det är ju bara att adoptera Windows förhållningssätt och formatera om datorn en gång per år.

Precis...och vem vill det?

Ursprungligen av pmarriott:

Japp. Fattar nästan ingenting, men tydligen ska jag ha en SSD så fort OS X har TRIM och man kan få en 500 GB SSD till överkomligt pris.

Som nämnt nyligen så är ju fortfarande läshastigheterna desamma, oavsett hur långsam skrivhastigheten blir. Är det det viktiga för dig så är ju SSD absolut ett plus, dessutom kan du ju använda "Skriv över ledigt utrymme"-funktionen i OSX och på det sättet få samma snabba skrivhastighet igen. Det är dock inte en lösning enligt mig, betalar man dyrt för en SSD så ska OS'et sköta sådant. Speciellt när SSD inte klarar av lika många överskrivningar som en mekanisk disk, även om det handlar om celler. Iofs kan man hävda att man aldrig "hinner" slita ut en SSD men jag tycker det är fel väg att gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 15:05
Ursprungligen av zinned:

...dessutom kan du ju använda "Skriv över ledigt utrymme"-funktionen i OSX och på det sättet få samma snabba skrivhastighet igen.

Jag är inte säker på vad du menar, men om OS X inte stöder TRIM, och du inte formaterar disken, kan du aldrig komma tillbaka till ursprunglig skriv-prestanda.

Ursprungligen av zinned:

Speciellt när SSD inte klarar av lika många överskrivningar som en mekanisk disk, även om det handlar om celler. Iofs kan man hävda att man aldrig "hinner" slita ut en SSD men jag tycker det är fel väg att gå.

Alla SSDer mappar om logiska diskblock (som HFS arbetar med) till fysiska diskblock. Även om du skriver i samma fil om och om igen kommer du att skriva till olika block på din SSD. Om du inte kör en transaktions-intensiv databas-server dygnet runt kan du gott strunta i att den fysiska SSD-sidan har begränsat antal skrivcykler.

Dessutom har en kvalitets-SSD fler block internt än vad den presenterar utåt. Detta ger den en möjlighet att få bra skriv-prestanda även då TRIM saknas.

Jag tycker gott att man kan köpa en (kvalitets-)SSD redan idag (om man har råd) även om OS X inte stöder TRIM. Se till att din SSD klarar TRIM! Och nästa år (eller när det kan vara) uppdateras OS X med bättre SSD-stöd och vips blir din SSD snabbare. Redan idag är den ju toksnabb på läsningar jämfört med en snurrande hårddisk.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 22:18

Jag skall köpa en "Intel x25-m g2 160 gb" men noterade i sista sekunden att de ser olika ut här och här.. Spelar det någon roll?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-13 22:24
Ursprungligen av Hallon:

Jag skall köpa en "Intel x25-m g2 160 gb" men noterade i sista sekunden att de ser olika ut här och här.. Spelar det någon roll?

Det kanske bara är en bild för att illustrera en generisk SSD enhet.
Min ser ut som den på Inets bild.

Den från Datorbutiken har artikelnummer för retail, alltså i färgglad kartong, kanske ser den annorlunda ut även fysiskt. Inet har artikelnummer för brun kartong.

Ursprungligen av Hallon:

Jag skall köpa en "Intel x25-m g2 160 gb" men noterade i sista sekunden att de ser olika ut här och här.. Spelar det någon roll?

Den svarta är en bild på generation 1 av x25-m. G2 ser alltså ut som på den senare bilden (även retail).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-14 15:56
Ursprungligen av air:

Den svarta är en bild på generation 1 av x25-m. G2 ser alltså ut som på den senare bilden (även retail).

Gött! Beställde från Inet. Skall dyka upp redan i morgon.
Datorn dyker väl dock inte upp innan helgen...

Ursprungligen av Hallon:

Gött! Beställde från Inet. Skall dyka upp redan i morgon.
Datorn dyker väl dock inte upp innan helgen...

Trevligt. Jag har sedan ett par månader tillbaka en x25-m g2 i min iMac och det är nog den bästa uppgraderingen jag gjort. Maskinen känns rapp igen fast den är nästan 3 år gammal (första alu imacen).

Beställde även en MBP 13" igår, så antagligen får man skaffa x25 till den också

Den hetaste SSD-disken just nu verkar vara Mercury Extreme SSD från OWC, jag kopierar vad jag skrev i en annan tråd:

Bare Feats:

Has OWC succeeded in bringing to market a serious, enterprise-class SSD without sacrificing performance? Yes. It's the fastest SSD I've tested to date. Though I have not used it for more than a few days, I am confident it will provide reliable service in the long term. I fully recommend it as an upgrade option for your MacBook, MacBook Pro, or Mac Pro.

As a speed freak, I consider SSDs highly desirable for use as both boot volumes and as scratch disks. If you are like me, you'll want to use them in both your desktop and laptop.

Mac Performance Guide:

As of February 2010, no other solid state drive (SSD) I’ve used comes close to the astonishing speed and robust performance I’m seeing with OWC’s enterprise-class RAID-ready Mercury Extreme SSD offering (in the past year, I reviewed and later purchased two Intel 80GB units and a Crucial 128GB and 256GB).

I wish I could trade in my other SSDs, they are outdated technology now.

Det som är extra intressant med denna disk är att den egentligen är 256 GB men att hela 56 GB är avsatt för felkorrigering och redundans:

Make special note of the enterprise features: 56GB allocated to enterprise-class real-time data redundancy & error correction. That’s a BIG DEAL. This is one drive that won’t crap-out on your after a year or two: it’s allegedly 100X more reliable than enterprise-class hard drives.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-06 08:33

Hur står sig PATA mot SATA i en MacBook Air vad gäller att suga ur prestandan i en SSD? Här får man ju också ta i beaktande att PATA endast finns i Rev A medans SATA gäller för Rev B och senare modeller.

Japp. Fattar nästan ingenting, men tydligen ska jag ha en SSD så fort OS X har TRIM och man kan få en 500 GB SSD till överkomligt pris.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2010-06-05 11:34
Ursprungligen av pmarriott:

Japp. Fattar nästan ingenting, men tydligen ska jag ha en SSD så fort OS X har TRIM och man kan få en 500 GB SSD till överkomligt pris.

Håller med på varje punkt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-06-05 11:50
Ursprungligen av pmarriott:

Japp. Fattar nästan ingenting, men tydligen ska jag ha en SSD så fort OS X har TRIM och man kan få en 500 GB SSD till överkomligt pris.

Sorry my friend, det lär dröja länge innan du har en mac med SSD. Hoppas du är ung så KANSKE du hinner uppleva att allt detta infaller samtidigt. Men det lär dröja.

Men om du glömmer TRIM tills vidare (det kommer av sig självt utan att du behöver betala extra), och nöjer dig med 128 GB så har du snart en.

Som vanligt lönar det sej säkert att läsa Anandtech's review.

Ursprungligen av air:

Som vanligt lönar det sej säkert att läsa Anandtech's review.

Ah, den var lite mera återhållsam. Sammanfattning av Anandtech: Snabb men dyr och med oprövad teknik samt att de offrar mycket utrymme (se ovan).

Ursprungligen av Adrian B:

Sammanfattning av Anandtech: Snabb men dyr och med oprövad teknik samt att de offrar mycket utrymme (se ovan).

Så länge de säljer den som en 200 GB så spelar det ju ingen roll om den har 1 TB internt. Anandtech är ju kungen av SSD, så hans ord väger tungt, men just kommentaren om slösat utrymme är ju av anekdotisk karaktär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 10:29

Jag kanske har missat det, men för att montera en 2,5" disk i ett 3,5"-kabinett (t.ex. nån av diskarna ovan i en Mac Pro) vad använder man sig av då?

Edit: Den som söker skola finna:
http://eshop.macsales.com/item/IcyDock/MB882SP1S2B/

Senast redigerat 2010-04-15 10:45
Ursprungligen av Solid:

Jag kanske har missat det, men för att montera en 2,5" disk i ett 3,5"-kabinett (t.ex. nån av diskarna ovan i en Mac Pro) vad använder man sig av då?

Edit: Den som söker skola finna:
Icy Dock 2.5" to 3.5" SATA / SSD HDD Con... (MB882SP-1S-2B) at OWC

Jag använder just denna Icy Dock i min iMac, fungerar prima där, men kontrollera att kontakterna är rätt placerade för Mac Pro's hårddisklådor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-01 09:28

Någon här inne som använder sig av en OWC-SSD-disk?

Är sugen på att byta ut DVD-enheten i min 17" MY2006 MBP mot ett kabinett för en 2,5" disk samt en SSD.

Finns det olika snabba kabinett? Såg i en annan tråd att det säljs väldigt billiga kabinett (denna till exempel: eBay.com.sg: 2nd HDD caddy Apple OptiBay SuperDrive Replacement PATA (item 280507027073 end time Jun 14, 2010 02:20:03 SGT)), skiljer sig den i prestanda jmf med motsvarande produkt från låt säga MCE OptiBay?

Jag har precis fått min 15" Macbook Pro med SSD och 8 GB Ram. Oj oj så snabb den är.

Vad sägs om att först starta OS X och sen manuellt starta Photoshop CS5, InDesign CS5, Illustrator CS5, Fireworks CS5 och Dreamweaver CS5 - allt på 1 minut blankt. Jag hade inte ens bråttom när jag startade programmen.

Jag gjorde en film med telefonen, ligger här
http://dl.dropbox.com/u/231879/MacbookPro_1_minut.zip

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har precis fått min 15" Macbook Pro med SSD och 8 GB Ram. Oj oj så snabb den är.

Vad sägs om att först starta OS X och sen manuellt starta Photoshop CS5, InDesign CS5, Illustrator CS5, Fireworks CS5 och Dreamweaver CS5 - allt på 1 minut blankt. Jag hade inte ens bråttom när jag startade programmen.

Jag gjorde en film med telefonen, ligger här
http://dl.dropbox.com/u/231879/MacbookPro_1_minut.zip

Oj vad jag vill ha en ny MacBook Pro nu, det där var inte bra att se...

Ursprungligen av Adrian B:

Oj vad jag vill ha en ny MacBook Pro nu, det där var inte bra att se...

Jag kan bara stämma in i hyllningskören. Har aldrig haft en bättre läpptopp än denna 15-tummars i7:a med SSD och high res-skärm. Nu har jag "bara" 4G RAM i den men ooh och aah så raskt allt går.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-04 17:04
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har precis fått min 15" Macbook Pro med SSD och 8 GB Ram. Oj oj så snabb den är.

Vad sägs om att först starta OS X och sen manuellt starta Photoshop CS5, InDesign CS5, Illustrator CS5, Fireworks CS5 och Dreamweaver CS5 - allt på 1 minut blankt. Jag hade inte ens bråttom när jag startade programmen.

Jag gjorde en film med telefonen, ligger här
http://dl.dropbox.com/u/231879/MacbookPro_1_minut.zip

Mycket bra att ni har noterat SSD är extremt snabb ! Jag har fattat för länge sen
Jag testade ju i höstas och ramlade bakut !
Ni här forum måste förstå att det är stora skiftet från mekaniska till minnes hårddisk.
Värd att köpa ! Men ni som tycker det är för dyrt rekommenderar jag köpa 80 GB hårddisk och ha en stor t.ex. 500 GB extern hårddisk. Kombinationen är ju perfekt ändå. Det flesta dokumenter, musik, filmer kollar man ju inte varje dag, då är det lika bra de ligger på extern hårddisk. Ni får mycket snabb dator ! Värt !

Ursprungligen av REP:

Ni här forum måste förstå att det är stora skiftet från mekaniska till minnes hårddisk.

Jodå, nog har vi förstått det alltid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-05 22:22
Ursprungligen av Adrian B:

Jodå, nog har vi förstått det alltid.

Utmärkt !

Ju flera som köper SSD desto billigare blir SSD

Ursprungligen av REP:

Mycket bra att ni har noterat SSD är extremt snabb ! Jag har fattat för länge sen
Jag testade ju i höstas och ramlade bakut !
Ni här forum måste förstå att det är stora skiftet från mekaniska till minnes hårddisk.
Värd att köpa ! Men ni som tycker det är för dyrt rekommenderar jag köpa 80 GB hårddisk och ha en stor t.ex. 500 GB extern hårddisk. Kombinationen är ju perfekt ändå. Det flesta dokumenter, musik, filmer kollar man ju inte varje dag, då är det lika bra de ligger på extern hårddisk. Ni får mycket snabb dator ! Värt !

Handlar inte om att förstå. Det kostade 7000 kr extra senast jag skulle köpa dator. Nu kostade det 2000 kr extra.

Jag klarar mig bra med 128 GB för det jag har min dator till. Har en 1 TB USB-hårddisk som hänger på airporten och den når jag bara det finns en internetuppkoppling. Där lägger jag filer med långt "bäst före datum".

Så förutsättningarna för SSD var lite bättre den här gången.

Bevaka tråden