Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-20 15:58
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Det är inte speciellt svårt egentligen: en bra mobil plattform bör vara anpassningsbar. Smaka på ordet: anpassningsbar.

Det innebär att Svensson som vill ha ett enkelt gränsnitt kör i det läge nallen har vid leverans och är nöjd med det.

Den avancerade användaren som vill anpassa sin nalle gör detta.

Båda grupperna blir nöjda.

Problemet med t.ex Windows Phone 7 är att det bygger på principen att man skall göra vad tillverkaren bestämt. Användaren har inget att säga till om utan det är tillverkaren som bestämmer gränsnitt och funktionalitet. Vill användaren komma åt filsystemet, lägga in ett annat UI (t.ex SPB Mobile Shell) etc går inte det. Enligt vissa är dock sådana begränsningar bra - låser man nallen blir den tydligen mycket bättre.

Jämför man Windows Phone 7 med Windows Mobile ifråga om funktionalitet är det bara att konstatera att MS tagit ett stort steg tillbaka. Det är dock inte fel att de utforskar en ny marknad med WP 7 - problemet är dock att de för närvarande saknar ett alternativ för de som använder WM.

Det är förstås en kostnads/intäktsfråga. En smartphone är en konsumentprodukt, inte ett professionellt verktyg. Den stora marknaden finns i "Svensson"-segmentet, och tittar man på försäljningssiffrorna så verkar de ganska nöjda. Om de skulle tillåta den öppenhet du efterfrågar så skulle kanske ett tvåsiffrigt procentantal som testar det göra ett support- eller garantiärende av eventuella problem de själva skapar. Då äts vinsten snabbt upp. Den kompetenta professionella delen av marknaden är löjligt liten och att göra dem nöjda skulle väl kosta mer än det drog in, det blir lite reverse-long-tail där det alltid finns ett till proffs som vill kunna göra en till sak innan alla är nöjda. Och den användaren har som antytts inga snygga konkurrenter att köpa istället för en låst smartphone. Det är väl Symbol och andra customshops du borde titta på egentligen. Vilka egenskaper och verktyg var det du saknade?

Jag är glad att iPhone är inlåst och att marknaden är "curated", då slipper jag lägga två sekunder på att fundera om det finns ofog i de appar jag köper - både för nöje och jobb. Visst har jag nånstans avsagt mig din totala anpassningsbarhet - men jag saknar den inte, lika lite som jag saknar det faktum att min brödröst kan mycket mindre än min ugn. Båda rostar bröd, men brödrosten är helt värdelös på att värma pizzaslices och baka muffins. Ändå äger och använder jag en brödrost.

Annars kan du väl få allt du önskar bara du jailbreakar? Det är inte olagligt. Att Apple då inte vill supporta dig är inte så konstigt. Jämför med en ny bil, du kan knappt göra annat än fylla på vätskor under huven. Nästan all form av trimmning och anpassning kräver att du chippar ("jailbreakar") din bil, och då blir märkesverkstaden sur om du kommer dit med knackig tändning och hävdar garantiärende. Eller jämför med brödrosten; om jag moddar min brödrost till att värma pizzaslices så lär nog Phillips undra när jag kommer och klagar på att jag fått ost och skinka fastbränt i värmelementen. Så vill de inte ha det, så de sätter på klistermärken som varnar och förbjuder för att öppna och modda.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Istället för denna likriktning som Windows Phone 7 och iOS representerar behövs även andra plattformar. Alltså plattformar som erbjuder mobil datorfunktionalitet. Det duger inte att vara hänvisad till sin MacBook så fort man vill göra mer än ringa med nallen. Det behövs fickdatorer som komplement.

Det duger för mig, eftersom jag kan göra vansinnigt mycket mer än att bara ringa med nallen. De etablerade spelarna verkar ha gjort bedömningen att total "mobil datorfunktionalitet" i fickdatorer inte är en lönsam marknad för dem. Tror du att det finns en lucka i marknaden så är du välkommen att försöka fylla den, precis som oQo och allt vad de hetat.
Jag håller inte med om att Apple och MS borde bygga och sälja exakt det du vill ha, lika lite som jag skulle hålla med nån som tycker att McDonalds borde sälja en ostekt hamburgare och friterad saltgurka till mig nästa gång jag är där. Inte deras marknad, även om de har hårdvaran på plats.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

När det gäller restauranter finns stora valmöjligheter. Mobilerna håller på att förlora valfriheten. Valet mellan iOS och WP 7 är ungefär som valet mellan gammaldags vaniljglass eller vanlig vaniljglass.

Det är säkert bra för Svensson som gillar vaniljglass men värre för de som vill ha blåbärsglass (öppen plattform).

Lägg på en klick blåbärssylt? En lösning jag själv tagit till många gånger. Varm blåbärssylt blir extra bra!
För att vara mer seriös: min mobil idag kan tio gånger mer än mina tidigare smartphones kunnat. SEMC/Symbian, WinCE, Palm/Handspring, etc hade möjligen i vissa fall filsystem men herrejösses vad mycket mer jag kan göra med -och verkligen använder- min iPhone.
Och ser du inte nån skillnad mellan skaran av Android- WP7- och iPhonetelefoner så undrar jag om du är det minsta allvarlig.

Testkör Windows Phone 7 på din iPhone: Windows Phone Demo

Ursprungligen av keptang:

Testkör Windows Phone 7 på din iPhone: Windows Phone Demo

Med ett öppet sinne har jag nu Testat.

Mitt omdöme om Windows Phone GUI på ren svenska ..

Fy %€"%" va dåligt ..
aldrig mot dåligt av att använda ett GUI föurut men detta
gjorde mig både snurig och illamående ..

sjösjuk blev jag rätt fort ...

andra kan ju testa via länken och skaffa sin egna åsikt

Windows Phone Demo

Enda positiva var att hur Grymt häftig anvancerad iPhone Safaris är
(att det tom kan emulera ett GUI i HTML5)

Senast redigerat 2012-04-02 14:33
  • Medlem
  • 2012-04-03 13:20
Ursprungligen av keptang:

Testkör Windows Phone 7 på din iPhone: Windows Phone Demo

Gjorde ett försök, men den slutar inte ladda...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-26 19:11

Varför...?

Ursprungligen av kenjon:

Varför...?

Varför inte?

Har nu varit och köpt en Nokia Lumia 800 som kör Windows Phone 7.5. Är nog "tvungen" att säga att den känns betydligt bättre än iPhone och iOS. Däremot vet jag inte om programvaran Windows Phone 7 Connector är i toppklass, men det gör väl åtminstone jobbet att synkronisera innehållet från iTunes och in i telefonen.

Jag har en LG E900 som jag i flera månader försökt bli av med. Trots att den är i princip ny och det är gott om garanti kvar så är det ingen som bjuder bättre än skambud på 3 auktioner på Tradera och 4 månader på Blocket. Så mycket för Windows Phone.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en LG E900 som jag i flera månader försökt bli av med. Trots att den är i princip ny och det är gott om garanti kvar så är det ingen som bjuder bättre än skambud på 3 auktioner på Tradera och 4 månader på Blocket. Så mycket för Windows Phone.

Du kan få en back öl för den .....och DU får välja märke

Ursprungligen av Goflorp:

Du kan få en back öl för den .....och DU får välja märke

Vet du vad du ger dig in på? Du får den för en back Boliyarka Weissbier.

Känner någon till hur man hindrar Windows Phone 7.5 från att gå in i landscape mode?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Känner någon till hur man hindrar Windows Phone 7.5 från att gå in i landscape mode?

Ja. Man håller telefonen upprätt. Sorry, kunde inte låta bli.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja. Man håller telefonen upprätt. Sorry, kunde inte låta bli.

Det är alltid kul med lite humor!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-02 14:16

En till som köpt sig en Lumia 800 och jag är helnöjd. Rapp telefon med riktigt trevligt gränssnitt. 90-talet ringde iPhone och ville ha sitt gränssnitt tillbaka...
Att det inte finns så många appar än skiter jag totalt i, jag har aldrig haft mer än 10-15 i min iPhone ändå, det är grundfunktionaliteten som är det viktiga och i WP7.5 är den god, funkar mycket bra med allt jag kastat på den hittills.
Nu skall det bara bli spännande vad WP8 kommer erbjuda!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-03 09:31

Tja, som sagt, smaken är ju som baken, själv tycker jag att GUIet känns väldigt dynamiskt till skillnad från iPhonens sanslöst statiska GUI, som dessutom kräver tjogvis med klick (tap?) och ett evigt växlande mellan program eftersom integrationen är lite si-och-så.
Och då skall vi bara inte tala om hur iOS GUI ser ut på en iPad... som gjort för spädbarn, gigantiska ikoner med oceaner av plats mellan. Går lätt klicka på med hela handen för ett barn...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-03 09:48

Jag är så evinnerligt trött på Microsoft, och deras ständigt ändrade GUI... man hittar ju inte något, måste lära om varje gång.
Så iOS "stela" GUI är enkelt. Och det är en fördel med "går lätt att klicka med hela handen för ett barn".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-03 21:04
Ursprungligen av kenjon:

Jag är så evinnerligt trött på Microsoft, och deras ständigt ändrade GUI... man hittar ju inte något, måste lära om varje gång.
Så iOS "stela" GUI är enkelt. Och det är en fördel med "går lätt att klicka med hela handen för ett barn".

Tycker nog lite tvärtom, Metro är ett trevligt interface för mobiler och plattor.
En ny, mer informativ, design hade inte skadat för iOS

Diskussionen om Apple's Siri har brutits ut ur tråden och finns på http://www.99.se/ios/294410-siris-framtid-utveckling.html.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-03 22:42

Ser ingen anledning till att byta men kul med konkurrens så Apple gör sitt yttersta för att överträffa sig med nästa version av iOS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-03 22:44

@zappee: Det sista kan jag nog hålla med om, och det kommer såklart en förändring. När Apple är nöjda med den.
Det jag menar är att väldigt många (däribland Microsoft, tycker jag) förändrar bara för förändringens skull, inte för att de är övertygande om att det blir bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-03 23:26
Ursprungligen av kenjon:

@zappee: Det sista kan jag nog hålla med om, och det kommer såklart en förändring. När Apple är nöjda med den.
Det jag menar är att väldigt många (däribland Microsoft, tycker jag) förändrar bara för förändringens skull, inte för att de är övertygande om att det blir bättre.

Att de ändrade till WP7 var nog för att WM6 var värdelöst

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-04 07:17

Problemet jag ser är att det känns som att Apple sitter lite väl liknöjda. Det sker lite innovation men en del evolution. iOS var innovation när det kom. OSX likaså. Men vad har egentligen hänt sen dess? Ganska lite.

Ursprungligen av bollman:

Problemet jag ser är att det känns som att Apple sitter lite väl liknöjda. Det sker lite innovation men en del evolution. iOS var innovation när det kom. OSX likaså. Men vad har egentligen hänt sen dess? Ganska lite.

Nu borde väl denna tråd handla om Windows7 men vad har hänt sedan Apple kom med IOS? Ganska mycket. Skapandet av två helt nya marknadssegment. Smartphones och surfplattor. De har totalt ritat om kartan för mobila device. Det är ganska mycket.
Man kan inte göra revolution varje år. Så fungerar det inte.

PS: Detta ska inte tolkas som att jag inte tycker att det finns saker att förbättra. Det finns det.

  • Medlem
  • 2012-04-04 08:35

Lumia 800 med WP7 kan man väl inte ens använda som hotspot?

Var inte App Store en revolution när den kom i iOS 2.0? Det tycker jag i alla fall...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-04 13:04

iOS var en revolution, OSX likaså (om än inte i lika hög grad).
Nånstans måste man släppa greppet om det gamla och tänka nytt.
Apple gjorde det, MS blev tvungna och gjorde det. Frågan är om Apple kan göra det igen?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-04 13:03

Och hur ändrade App Store gränssnittet? Inte alls. Förutom till det det sämre. Nånstans där var det väl som man fick flera skärmar och mappar.
Jag förnekar inte att Apple har gjort bra, men om vi slutar att titta på det runt om och fokusera på operativet så har inte så mycket hänt. Det har det väl inte på Android heller, som ju mest är en iOS-kopia ändå, men WP7 är ju nått nytt, ett nytt tänk. Det är det jag menar att Apple saknar, man har patchat och lagt till småsaker ovanpå ett OS som nu är 5 år gammalt. Samma sak gör man på OSX-sidan, där är det också evolution, inte revolution. OSX har sett mer eller mindre lika ut sen släppet 2001, det är bara grafiskt lull-lull som skiljer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-04 13:23
Ursprungligen av bollman:

Och hur ändrade App Store gränssnittet? Inte alls. Förutom till det det sämre. Nånstans där var det väl som man fick flera skärmar och mappar.
Jag förnekar inte att Apple har gjort bra, men om vi slutar att titta på det runt om och fokusera på operativet så har inte så mycket hänt. Det har det väl inte på Android heller, som ju mest är en iOS-kopia ändå, men WP7 är ju nått nytt, ett nytt tänk. Det är det jag menar att Apple saknar, man har patchat och lagt till småsaker ovanpå ett OS som nu är 5 år gammalt. Samma sak gör man på OSX-sidan, där är det också evolution, inte revolution. OSX har sett mer eller mindre lika ut sen släppet 2001, det är bara grafiskt lull-lull som skiljer.

Vem har snackat om ändrat gränssnitt??
Revolutionen var att App Store kom till 2008 och det Android och WP7 gör nu i efterhand bara är en efterapning.

Du snackar om att iOS är 5 år gammalt och jag kan inte se det som hon nackdel. Alla barnsjukdomar är borta och det rullar på utan strul.
Ett snyggt yttre (som du tycker WP7 är) betyder inte att det inre är bra och som flera redan påpekat är det Windows signum att ändra det grafiska och tro att det ska bli bra.

Ursprungligen av bollman:

Och hur ändrade App Store gränssnittet? Inte alls. Förutom till det det sämre. Nånstans där var det väl som man fick flera skärmar och mappar.

Bara för att göra det klart så fanns flera skärmar i 1.0 och mapparna kom i 4.0.

Bevaka tråden