Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Powerbook och iMac runt den 20:e?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 17:22

Som någon skrev på AI: Om SJ presenterar en PB15" på scen i Paris så kommer det inte att vara G4. Isf blir han nog mer eller mindre utbuad, vilket jag inte tror är så populärt.

PB15" är eftersatt och kommer det inte något annat än en spec som motsvarar PB17" idag så tror jag inte Apple kör något annat än en silent upgrade av det hela. Detta borde hända innan Paris tycker jag, så att SJ kan nämna det i förbifarten bara. Om inget händer innan dess så är det nog något mer på G. Kan man ju hoppas iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
dockningsbara datorer!

Javisst! Hade glömt hur bra det var med min duo 2300, en pärla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-28 23:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Som någon skrev på AI: Om SJ presenterar en PB15" på scen i Paris så kommer det inte att vara G4. Isf blir han nog mer eller mindre utbuad, vilket jag inte tror är så populärt.

Jamenvisst, det ligger mycket i det. Hela den här långdragna förskjutningen känns halvmysko...även om Motor-Ola tydligen som vanligt har problem (med sig själv). Visst tusan vill Apple lämna dom så snabbt som möjligt och alla dessa problem tror jag påskyndar den processen vilket ytterligare fördröjning av nya modeller skulle tyda på.
Vad gäller värmen så tror inte jag att en modestare G5:a är värre än G4:an som ju faktiskt är ett veritabelt värmemonster.

Det är säkert fortfarande mest sannolikt med snabbare G4 men ju mer tiden går ju mer misstänksam blir jag i alla fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-28 23:12

En sak till, om inte förhandsuppgifterna hade läckt ut innan lanseringen på den stationära G5:an hade vi då trott att den lanseringen skulle ske som det nu blev? Med dom specarna? Då hade man väl blivit allmänt åtlöje, eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 23:17

<PBG5feber>GnnnhhhHHh!!!.... ...orkar.. ...inte.... ....mer..... *svimma*</PBG5feber>

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
...även om Motor-Ola tydligen...

He he, en gång i tiden trodde jag faktiskt att det var ett svenskt företag som uttalades Motor-Ola och jag tyckte det var ett konstigt namn på ett företag i databranschen...

(Det var väldigt länge sedan.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
En sak till, om inte förhandsuppgifterna hade läckt ut innan lanseringen på den stationära G5:an hade vi då trott att den lanseringen skulle ske som det nu blev? Med dom specarna? Då hade man väl blivit allmänt åtlöje, eller?

Eftersom vi visste att PPC 970 närmade sig med stormsteg så tror jag att man hade kunna köpa ett sånt påstående. Även om jag måste säga att jag var förvånad över att Apple verkligen satsat så hårt på att ligga i frontlinjen på all annan teknik i datorn (busshastigheterna, SATA, PCI-X osv).

En sak är säker: all försening av nya PB och dess åtföljande spekulationer gör att det garanterat kommer att finnas de som blir väldigt besvikna och arga om det "bara" är G4 i dom. Vilket ju känns lite synd om det är så att Apple inte ens är i närheten av att fixa PBG5 ännu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Hallå Norrland!

Hallå Skåne!

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Kolla upp BookEndz! Det är ju precis vad du behöver. Min fru har nåt liknande till sin Compaq på jobbet också. En slags "MiniDock" (som ju också fanns till PowerBook Duo). Den är dyr (159 dållar) men bra, men naturligtvis blir det ju lite störigt med en dockningsstation som sitter som en stor klump på vänster sida. Det passar sig liksom bättre på en TiBook.

Ja det där var ju inte så dumt och det kan ju lösa mina problem lite, tack för tipset. Men det hindrar inte att jag fortfarande vill ha en riktig dockningsbar dator från Apple.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Men du, känns det inte lite onödigt att ha trådlöst nätverk när man kör Ext HD och skärm? För att inte tala om högtalare. Och mus. Och elsladd. 8-)

Det kan ju verka så, men jag använder flitigt min dator i köket, soffan, sängen osv, så ett trådlöst nät är guld värt (rimmar nästan! ). Jag har kört trådlöst rätt länge nu och jag kan inte gå tillbaka... Men när jag väl ska arbete då gillar jag att koppla in skärm, tangentbord osv. Och just detta att jag flyttar datorn runt gör ju pillandet med att ansluta alla sladdar desto mer irriterande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-29 10:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B

En sak är säker: all försening av nya PB och dess åtföljande spekulationer gör att det garanterat kommer att finnas de som blir väldigt besvikna och arga om det "bara" är G4 i dom. Vilket ju känns lite synd om det är så att Apple inte ens är i närheten av att fixa PBG5 ännu.

OK, vad tror du om detta lilla försök till sammanfattning:

OM nya 15" PB begränsar sig till endast snabbare G4, alu, USB 2, FW 800 och en liten ökning av skärmen till15,4" så lanseras denna FÖRE SJ framträdande i Paris den 16/9.

OM ingen ny 15 " PB har presenterats före SJ framträdande den 16/9 så har entiteten ett äss i rockärmen, nånting fett med hög fågelholksfaktor:eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
OK, vad tror du om detta lilla försök till sammanfattning:

OM nya 15" PB begränsar sig till endast snabbare G4, alu, USB 2, FW 800 och en liten ökning av skärmen till15,4" så lanseras denna FÖRE SJ framträdande i Paris den 16/9.

OM ingen ny 15 " PB har presenterats före SJ framträdande den 16/9 så har entiteten ett äss i rockärmen, nånting fett med hög fågelholksfaktor:eek:

Låter väl inte orimligt. Men jag har också varit med om att Jobs fått halvbra saker att framstå som totala revolutioner när han håller sina tal (han har ju sitt berömda RDF - reality distortion field). Ungefär som när han presenterade Safari för första gången och var eld och lågor över att deras sätt att lägga till bokmärken var nåt helt nytt, samtidigt som Camino fungerat så sedan länge tillbaka.

Med andra ord: utgå inte ifrån att det blir en PBG5 bara för att inget nytt släppts innan keynoten i Paris. Jobs kan nog få en ny PB G4 att framstå som "nånting fett med hög fågelholksfaktor" om han vill...

Think Secret har några nya kommentarer om nya PB:

And what about PowerBooks? In last week's report on upgraded PowerBooks, we specifically stated that it is "unclear" when Apple plans to announce the new models, but hinted that the 15-inch and 17-inch upgrades -- known internally as Q16 and Q41, respectively -- were expected to arrive late last week. Two sources reported some sort of problem that pushed the release to next month, but it's not known what that problem actually was. The fact remains that Q16 and Q41 were, by all accounts, "ready to go" in mid-August. The retail channel is also ready for their arrival, practically clear of current inventory.

Någon som sitter med en Pismo eller nyare modell och kan tänka sig sälja den är jag VERKLIGEN intresserad är behov av en dator nu tills min G5 kommit, sen får tjejen ta den bärbara..

Någon??

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-30 19:20

Är det bara jag som skulle vara nöjd om de släppte en PB15" med Fw800, USB2, alu, lite snabbare processor än pb12 och 17, detta till ett hyfsat attraktivt pris? PBG5 känns som science fiction just nu även om det vore trevligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bonish
PBG5 känns som science fiction just nu även om det vore trevligt.

Jag tror heller inte att det kommer PowerBook G5 nu.
Men inte för att det skulle vara något problem för Apple att tillverka just sånna. Utan för att det troligvis är brist på G5or just nu. De behövs i PowerMacarna.
Vilket är lite störande.
Alltså inte att PowerMacarna levereras i tid, utan för att just brist på processorer troligvis är den största anledningen till att vi inte får se PowerBook G5 inom kort.

Jag ser alltså inte PowerBooks med G5 som science fiction, bara välldigt otroligt med tanke på vad jag skrivit ovan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bonish
Är det bara jag som skulle vara nöjd om de släppte en PB15" med Fw800, USB2, alu, lite snabbare processor än pb12 och 17, detta till ett hyfsat attraktivt pris?

Jo, jag tycker också det är helt ok. 15" i ny kostym har saknats länge. Och lite speedbump för att hänga med i tiden. Sen kan Apple i lugn och ro jobba med en PBG5 i helt ny skepnad till våren 2004 eller nåt sånt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-31 02:17

det kommer vel ikke noe ny hardware fra apple før expo i paris 16 september...

Nya PB på G?????

MacGadget: "Apple cut the price on the 17 inch PowerBook G4 today in Germany, Austria and the Switzerland. In Germany, the price of the 17 inch PowerBook G4 was cut by 300 to 3710 Euro. In Austria, the new price for the 17 inch PowerBook G4 is 3840 Euro (formerly 4200 Euro). In the Switzerland, Apple cut the price by 200 Franken to 5199 Franken."

Ny 15" lär presenteras i Paris, hoppas även att dom uppdaterar PB 12" i så fall hugger jag direkt:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 08:25

Hoppas jag med!

Letar som en galning efter en prisvärd bärbar mac.
Vill helst slippa iBook så man kan köra dubbla skärmar. Har iof hört att det går att hacka iBook så den klarar mer än skärmdubblering men känns bättre att ha "the real stuff"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 13:17

Undrar just när dessa prisnedsättningar når Sverige?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Har iof hört att det går att hacka iBook så den klarar mer än skärmdubblering...

Jo, det finns några trådar om det...

Fick precis beskedet att jag snart befrias från kontraktet på min sunkiga gamla hem-PC. Företaget ville pracka på oss nya maskiner (som sadistiskt nog har riktigt läckra prestanda) men jag har lärt mig efter två vändor hem-PC att det inte lönar sig i längden.
Så om Apple fick tummen ur och trollade fram lite nya Powerbooks omgående så vore det bra. När är Paris-prylen? Om några veckor väl..?
Vi vill se 12" PB med 1,3Ghz och minst 80 Gb HDD. Bättre grafikkort också tack. Till sama pris...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Vi vill se 12" PB med 1,3Ghz och minst 80 Gb HDD. Bättre grafikkort också tack. Till sama pris...

Tycker din önskan låter rimlig, spekulationerna verkar handla om PB:s med processorer i de hastigheterna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Apple Expo i Paris hålls den 16-20 September, kolla 99mac-kalendern.

Jag tar och citerar mig själv från tidigare i den här tråden.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-09-01 22:01

Jag som är ny i Macvärlden vänder mig till de gammla rävarna. Väntar på de nya PB som förhoppningsvis snart kommer, men brukar de vara väldigt dyra när de kommer? Eller kan man räkna med att en 12" standar kostar runt 18-20 000 fortfarande och att de gammla sänks.
mac verkar vara lite speciella på sina priser så om någon vet sin mac historia så var god dela med dig:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 23:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Jag som är ny i Macvärlden vänder mig till de gammla rävarna. Väntar på de nya PB som förhoppningsvis snart kommer, men brukar de vara väldigt dyra när de kommer? Eller kan man räkna med att en 12" standar kostar runt 18-20 000 fortfarande och att de gammla sänks.
mac verkar vara lite speciella på sina priser så om någon vet sin mac historia så var god dela med dig:)

Jag tror absolut att 12" Powerbook även fortsättningsvis kommer ligga i 18-20 000-kronorsklassen.
Det ligger i Apples intresse att ha en mindre instegs-PB under 20 000.

Så min gissning är:

Ny 17": 35-37 000 kr
Ny 15": 27-30 000 kr
Ny 12": 18-23 000 kr

Vilket kunde ge:

Gammal 17": 29-32 000 kr
Gammal 15": 19-24 000 kr
Gammal 12": 16-18 000 kr

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-09-01 23:40

Ok, tack för det. Då känns det ännu mer angeläget att vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 00:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Ok, tack för det. Då känns det ännu mer angeläget att vänta.

Ja, de kommer nog snart.
Jag väntar själv på en ny 15". Long overdue...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Ja, de kommer nog snart.
Jag väntar själv på en ny 15". Long overdue...

Jag beställer nog min 12" superdrive idag...
orkar inte vänta....

Dåliga nyheter för alla som väntar (gör vi inte alla det?) från MacRumors:

PowerBooks Still Delayed

MacBidouille and AppleInsider have both posted similar reports regarding the ongoing PowerBook wait.

MacBidouille claims that due to Motorola's inability to produce PPC7457s in large volumes, PowerBooks will be delayed until mid-October. While AppleInsider, also citing reliable sources, confirms that low processor supplies are the cause of the delays, but provides no time-frame for delivery.

Meanwhile, both sites suggest that G5-based PowerBooks may be deliverable in early 2004.

Motorola's Power PC 7457 is the rumored chip that is to be used in the delayed revision of PowerBooks.

(Markeringen av mig.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 11:19

Om de är försenade till mitten på oktober blir jag allvarligt upprörd!
Nu kan jag inte vänta längre!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-03 23:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Dåliga nyheter för alla som väntar (gör vi inte alla det?) från MacRumors:

PowerBooks Still Delayed

MacBidouille and AppleInsider have both posted similar reports regarding the ongoing PowerBook wait.

MacBidouille claims that due to Motorola's inability to produce PPC7457s in large volumes, PowerBooks will be delayed until mid-October. While AppleInsider, also citing reliable sources, confirms that low processor supplies are the cause of the delays, but provides no time-frame for delivery.

Meanwhile, both sites suggest that G5-based PowerBooks may be deliverable in early 2004.

Motorola's Power PC 7457 is the rumored chip that is to be used in the delayed revision of PowerBooks.

(Markeringen av mig.)

*fnupp*fräs*swosch*bzzz*plopp*
Ingen hejd på kortslutningen i denna till synes oändliga diskussion. Nya 15" kommer väl vilket århundrade som helst kan det tyckas men ialla fall:

Detta stärker mig ännu mer i tron att man kommer att helt hoppa över denna sista G4 release och försöka tidigarelägga G5 så mycket som det någonsin går. Om jag vore i Apples ställe skulle jag vara hur trött som helst på Motor-Olas ständiga problem med sig själv...vad är det för vits med att släppa en ny PB G4 i mitten på oktober om en ny G5 bestyckad är färdig om bara en sisådär 3-5 månader? Tänk om man istället släpper en PB G5 med leverans sent november eller början december.....

Den där Motor-Ola skulle man ta och skicka några surströmmingsburkar till som tack för benäget och idogt motstånd under lång tid....

Bevaka tråden