Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt segt internet/DNS med Comhem.

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-29 23:18

Ska undersöka den tråden. Och du; tack så hemskt mycket för all hjälp!

Ursprungligen av frazze:

Finns en tråd hos SweClockers.com som du bör läsa lite i. Mycket prat kring nya 100Mbps-tjänsten och Netgear CG3100.

Har du jordade uttag? (se mitt inlägg lite högre upp)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-30 21:26

Ja, jordade uttag och en grendosa som allt (dator, router, modem) sitter i. Kan testa att köra utan men eftersom det fungerade bra med 24 mb-modemet så har jag svårt att tro att det kommer hjälpa. Tekniker från Comhem kommer hit på måndag. Misstänker dock att han kommer kolla uttagen och modemet och säga att allt ser OK ut och sen lämna mig med de kvarstående problemen. Tyvärr.

Ursprungligen av o z o n e:

Har du jordade uttag? (se mitt inlägg lite högre upp)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-04 16:12

Nu har äntligen Comhems tekniker varit här. De har ordnat så att alla värden på uttagena i lägenheten är i linje med vad dom ska vara, tydligen har jag haft dåliga värden här. Alla mina tre Comhem-uttag är nu utbytta mot ny som är galvaniskt avskiljda vilket eliminerar teorin om de jordade uttagen. Vi testade hans PC och min tjejs PC direkt med kabel från modemet och de två fungerar precis som de ska. Hamnar på strax över 90 mb/s på BBK och även om man sitter och surfar runt i 5 minuter så får man det testvärdet när man gör BBK igen.

Alltså, problemet ligger i min Macbook Pro. Jag sitter nu med kabeln ansluten direkt från modemet. Först fick jag också runt 90 mb/s i BBK och allt fungerade super. Nu kommer jag bara upp i högst 40 mb/s och jag märker av sirapseffekten vid surfningen. Aftonbladet.se t.ex laddas inte alls upp så kvickt som det gjorde på deras PC osv.
Så vad i helskotta kan problemet vara? Jag kan liksom inte vända mig till varken Apples eller Comhems support, jag blir ju bara hänvisad till den andre hela tiden. Jag går bet, vet inte hur jag skall lösa detta och det är sjukt irriterande att det fungerar på tjejens datorn men på min fungerar det inte fullt ut - alltså känner jag inte att det är värt den där extra hundringen i månaden. Men jag vill ju så gärna kunna nyttja det!

Suck.

Jag gissar att det inte skulle sega ihop efter ett tag med en annan Mac - t.ex. en annan MacbookPro. jag gissar alltså att det är något i just din burk. Jag gissar också att det är mjukvarurelaterat.

Ursprungligen av CEk:

Nu har äntligen Comhems tekniker varit här. De har ordnat så att alla värden på uttagena i lägenheten är i linje med vad dom ska vara, tydligen har jag haft dåliga värden här. Alla mina tre Comhem-uttag är nu utbytta mot ny som är galvaniskt avskiljda vilket eliminerar teorin om de jordade uttagen. Vi testade hans PC och min tjejs PC direkt med kabel från modemet och de två fungerar precis som de ska. Hamnar på strax över 90 mb/s på BBK och även om man sitter och surfar runt i 5 minuter så får man det testvärdet när man gör BBK igen.

Alltså, problemet ligger i min Macbook Pro. Jag sitter nu med kabeln ansluten direkt från modemet. Först fick jag också runt 90 mb/s i BBK och allt fungerade super. Nu kommer jag bara upp i högst 40 mb/s och jag märker av sirapseffekten vid surfningen. Aftonbladet.se t.ex laddas inte alls upp så kvickt som det gjorde på deras PC osv.
Så vad i helskotta kan problemet vara? Jag kan liksom inte vända mig till varken Apples eller Comhems support, jag blir ju bara hänvisad till den andre hela tiden. Jag går bet, vet inte hur jag skall lösa detta och det är sjukt irriterande att det fungerar på tjejens datorn men på min fungerar det inte fullt ut - alltså känner jag inte att det är värt den där extra hundringen i månaden. Men jag vill ju så gärna kunna nyttja det!

Suck.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-04 23:09

Vad kör du för DNS? Har testat OpenDNS men tyckte inte det blev nån större skillnad. Ja, det lär ju vara mjukvarurelaterat i min Macbook. Men var hittar jag felet och hur löser jag det egentligen? Är liksom ganska nollställd på idéer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag gissar att det inte skulle sega ihop efter ett tag med en annan Mac - t.ex. en annan MacbookPro. jag gissar alltså att det är något i just din burk. Jag gissar också att det är mjukvarurelaterat.

Ditt problem har nog inte med DNS att göra.
(just nu kör jag GoogleDNS)

Ursprungligen av CEk:

Vad kör du för DNS? Har testat OpenDNS men tyckte inte det blev nån större skillnad. Ja, det lär ju vara mjukvarurelaterat i min Macbook. Men var hittar jag felet och hur löser jag det egentligen? Är liksom ganska nollställd på idéer.

Fortsätt att felsöka med kabel direkt in i Netgear modemet, Airport avstängt. Här kommer det några frågor och en del att testa...

  • Vad krävs för att få full fart? Omstart av modem? MacBook Pro? Räcker det att stänga locket och prova nån minut senare? Logga ut/in i OS X? Starta om webbläsaren?

  • Vilken version av OS X kör du?

  • Trojan fri?DNSChanger Trojan Horse Removal - OSX.RSPlug.A OSX/Puper OSX/Jahlav(Free version)

  • Har du senaste Flash? Testat olika servrar på Bredbandskollen?

  • Testa att skapa en helt ny nätverksplats: Systeminställning --> Nätverk --> Plats --> Redigera platser... +

  • Eller skapa ett helt nytt användarkonto i OS X. Uppdatera endast Flash och testa igen.

  • Boota från OS X DVD och kör Skivverktyg --> Reparera skiva

  • Installera om senaste Combo Update för OS XApple - Downloads - Mac OS X - Mac OS X Updates

  • Medlem
  • 2010-01-29 04:14

det är inget fel med dns, problemet ligger i att routern har ett floodskydd som får fnatt om man går in på samma sidor för ofta, och detta går självklart att avaktivera.

/Citat:
Ursprungligen postat av ratburst
Hur kan jag stänga av Ip Flood Detection i Negear CG3100 modemet? (Nya dvs..) Hittar inte den inställningen :/.. /Citat

/Citat:
Under Content Filtering > Services. /Citat

Det är för mig helt obegripligt att en såhär rent ut sagt uselt fungerande service får ligga aktiverad som standard.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 16:20

Men om ni båda är uppkopplade så delar ni ju på bredbandet. Då kan det väl inte bli lika snabbt som när du är själv på linan. Sen kan det ju finnas begränsningar i routerns kapacitet.

Jag har 2 mb/s och är nöjd med det. Men comhems DNS verkar ju lägga av emellanåt. Jag gissar att de startar om sina servrar ibland.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-04 16:38

Fast nu när Comhem var här så testade jag var dator för sig. Routern jag använder är en Time Capsule och den använder ju N-standard och ska kunna klara av det. Nu sitter jag och testar både min och tjejens dator via det trådlösa, resultat på BBK; Macbook Pro: Nedströms 32.64 mb/s Uppströms 9.34 mb/s. PC: Nedströms 65.74 mb/s Uppströms 9.49 mb/s. Uppströms fungerar alltså bra på båda men hon dubblar alltså sin nedladdningshastighet och detta när vi sitter på trådlöst. Då står min dator alldeles bredvid routern och hennes lite längre bort. Eftersom jag kom upp i 23 mb/s på min 24-lina via Comhem förut så känns det inte så motiverande att betala 100 spänn extra för 9 mb/s till i månaden som det blir i mitt fall.

Så igen; vad är problemet med Macbook och Comhem egentligen?

Ursprungligen av Macus:

Men om ni båda är uppkopplade så delar ni ju på bredbandet. Då kan det väl inte bli lika snabbt som när du är själv på linan. Sen kan det ju finnas begränsningar i routerns kapacitet.

Jag har 2 mb/s och är nöjd med det. Men comhems DNS verkar ju lägga av emellanåt. Jag gissar att de startar om sina servrar ibland.

  • Medlem
  • 2010-01-06 02:00

Sgt

Jag har exakt likadana problem på min gamla MacBook CD 2.0.

Kör trådlöst till den direkt från routern. iPhone, PS3 funkar perfekt trådlöst, likaså min iMac av nästsenaste snitt, via TP-sladd. Högst irriterande. Kan fungera en timme, eller fem minuter. Omstart av modem eller dator och det fungerara igen ett tag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-06 19:11

Ja det är sjukt störande. Jag överväger faktiskt att gå ner till 24 mb-lina igen, skillnaden när det krånglar blir så liten och jag orkar inte felsöka mer nu. Det ska ju bara vara att plugga i och köra!

Ursprungligen av frpi:

Jag har exakt likadana problem på min gamla MacBook CD 2.0.

Kör trådlöst till den direkt från routern. iPhone, PS3 funkar perfekt trådlöst, likaså min iMac av nästsenaste snitt, via TP-sladd. Högst irriterande. Kan fungera en timme, eller fem minuter. Omstart av modem eller dator och det fungerara igen ett tag.

  • Medlem
  • 2010-01-06 19:26
Ursprungligen av CEk:

Ja det är sjukt störande. Jag överväger faktiskt att gå ner till 24 mb-lina igen, skillnaden när det krånglar blir så liten och jag orkar inte felsöka mer nu. Det ska ju bara vara att plugga i och köra!

Haha, lycka till! Du har väl 12 månaders bindningstid på 100Mb-linan nu?!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-06 19:27

Ingen bindningstid faktiskt. Sen är jag återförsäljare åt Comhem så det blir inga problem.

Ursprungligen av Dalle:

Haha, lycka till! Du har väl 12 månaders bindningstid på 100Mb-linan nu?!

  • Medlem
  • 2010-01-06 20:17
Ursprungligen av CEk:

Ingen bindningstid faktiskt. Sen är jag återförsäljare åt Comhem så det blir inga problem.

Ok, då får man gratulera!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-06 20:52

Ja, eller beklaga snarare. Jag hade ju velat ha igång 100-tjänsten.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, då får man gratulera!

Comhem håller ju på att dra om och rusta friskt - åtminstone här i Sthlm. Deras nya 50-100-tjänst kräver väl det. Jag har märkt att detta också är bra för oss som har deras 50ner10upp sedan förr :-).
Så här har det sett ut hos mig senaste tiden :-). Hoppas det håller i sig.

(deras DNS skippade jag för flera år sedan)

  • Medlem
  • 2010-01-07 23:32

Testar med min Lenovo X200 nu och det fungerar perfekt. Oerhört irriterande detta. Med Macen då

Och där dog kopplingen och kom tillbaka efter tio s.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-07 23:52

Ja, sjukt störande alltså. Igår kom jag vid ett tillfälle upp i 76 mb/s - trådlöst. Nu när jag testar så kommer jag upp i 3,56(!) mb/s. Jisses vilken instabil lina. Ska testa en grej till imorgon, sen byter jag tillbaka till min 24-lina och dess modem. Fungerade bättre än den här skiten. :/

Ursprungligen av frpi:

Testar med min Lenovo X200 nu och det fungerar perfekt. Oerhört irriterande detta. Med Macen då

Och där dog kopplingen och kom tillbaka efter tio s.

Ursprungligen av CEk:

Ja, sjukt störande alltså. Igår kom jag vid ett tillfälle upp i 76 mb/s - trådlöst. Nu när jag testar så kommer jag upp i 3,56(!) mb/s. Jisses vilken instabil lina. Ska testa en grej till imorgon, sen byter jag tillbaka till min 24-lina och dess modem. Fungerade bättre än den här skiten. :/

Vad är det du ska testa? Löser du problemet med din Macbook Pro genom att byta modem och tjänst från Comhem? Du har ju fått nya uttag och allt fungerar bevisligen trådat...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-08 09:17

Nej, min Macbook fungerar inte bra trådat och eftersom det är den som används mest så känns det rätt trist. Nu fungerar ju dessutom det trådlösa istället sjukt dåligt och det är ju så det är tänkt att användas. Fick liksom drygt 4 mb/s igår, det känns ju inte OK. Nu när jag testade fick jag 34.03 mb/s. Då betalar jag hellre 100 spänn mindre och får 23 mb/s som jag hade förut. Det känns inte som man ska behöva hålla på med såhär mycket felsökning för att det ska fungera.

Ursprungligen av o z o n e:

Vad är det du ska testa? Löser du problemet med din Macbook Pro genom att byta modem och tjänst från Comhem? Du har ju fått nya uttag och allt fungerar bevisligen trådat...

Du ger dig alltså efter att dina uttag har blivit fixade av en tekniker och felet visar sitta i din Macbook Pro ?

Tänk på att du klagar på det trådlösa när du vet att det inte ens fungerar trådat med din Macbook Pro... Bra resonemang du har!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-08 20:48

Ja, det känns som att man inte ska behöva krångla så mycket för att det ska fungera, man vill kunna plugga i det och köra. På slutet fick även tjejens PC samma problem och kom inte upp i mer än runt 30 mb/s trådlöst. (Och den fungerade hyfsat till att börja med) Nu har jag nedgraderat, pluggade i gamla modemet och körde igång direkt. Kommer upp i 24 mb/s trådlöst utan några som helst problem så 100 spänn till i månaden + x antal timmars felsökning och support känns inte efterlängtat.

Ärligt så struntar jag totalt i hur mitt resonemang ser ut. Inte nog med att det inte fungerat, de har dessutom lyckats med bedriften att debitera mig 2400:- den här månaden (och jag ska totalt ligga på ca 600:-/mån) och bara att fått tillbaka de pengarna har kostat så mycket tid och energi. Jag börjar förstå varför Comhems kundtjänst blivit utsett till Sveriges sämsta två år i rad.
Jag har försökt få igång det i flera veckor nu, kollat runt på forum och testat och även om problemet har varit lokaliserat till just min Macbook så känns det ju mer motiverat nu när jag bara pluggade i det "gamla" och det fungerar smärtfritt - precis som jag hade hoppats att 100-linan skulle gjort.

30 mb/s! Är inte det bra trådlöst? T.o.m. fenomenalt?

Ursprungligen av CEk:

På slutet fick även tjejens PC samma problem och kom inte upp i mer än runt 30 mb/s trådlöst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-08 23:09

På en 100-lina anser jag inte att det är OK eftersom jag, dels tidigare, har kommit upp i ca 75-80 mb/s innan det började strula. Sen kommer jag upp i 23 mb/s med min nuvarande 24-lina. Då är glappet alltså 7 mb/s och det är enligt mig inte värt 100 spänn till i månaden.

Lina? Jag pratar om trådlöst.

Ursprungligen av CEk:

På en 100-lina anser jag inte att det är OK eftersom jag, dels tidigare, har kommit upp i ca 75-80 mb/s innan det började strula. Sen kommer jag upp i 23 mb/s med min nuvarande 24-lina. Då är glappet alltså 7 mb/s och det är enligt mig inte värt 100 spänn till i månaden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-29 00:15

Lite missförstånd där, givetvis syftade jag på trådlöst. Nej, 30 mb/s på ett trådlöst 100-abonnemang anser jag inte vara OK då jag kommer upp i 23 mb/s på mitt trådlösa 24-abonnemang.

Ursprungligen av Zimmerman:

Lina? Jag pratar om trådlöst.

Dom värden som Bredbandskollen/TPTest får ur sig ska man inte ta alvarligt på.
Sitter på en Windows burk (har inte fått min iMac ännu!) och i Safari får jag ut 14 mb/s ner och 10 mb/s upp. Byter jag webbläsare till iexplorer har jag helt plötsligt 85 mb/s ner och 10 mb/s upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 21:28

Följer med intresse diskussionen. Jag har exakt samma problem förutom att jag har Bredband Large 24/1. Jag använder en MacBook pro som jag tar med mig och kopplar upp trådlöst runt hela Stockholm och upplever aldrig några problem. Här hemma fungerar det som CEk beskriver. Sonens PC, PS3 och tom iPhone fungerar klanderfritt. Men när jag kopplar upp mig är det lite lotto över det hela. Har jag tur funkar allt som det ska. Åtminstone en stund... Sedan börjar det hela lagga. Jag använder safari och helt plötsligt kan det ta 1-5 min att öppna aftonbladet eller 99.se. Efter någon timma kan det fungera hyfsat bra igen. Ibland bara "småstrular" det lite.

Samma sak gäller om jag kopplar upp med med ethernet.

Enligt BBK är mina värden dock ok.

Jag har märkt att när jag har svårt att få kontakt med trådlöst internet så försvinner även alla synliga nätverk i menyraden uppe till höger. Detta skulle ju lätt få mig att tro att problemet sitter i min dators nätverkskort. Men har aldrig upplevt detta någon annanstans...

Skuller vara så lycklig för en lösning här...

Bevaka tråden