Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-17 08:36
Citat:

hehe,,, Nu håller vi tummarna. Jag hade faktiskt tänkt att avstå med tanke på min väldigt heltäckande hemförsäkring men med alla inlägg här och på andra ställen får det nog bli Apple Care. hujja!

Jag tog det denna gången....yes:D

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-12-20 17:57

Fick min 27" för en dryg vecka sen och har lite problem med min dvd-läsare. Den vill inte ta emot några skivor. Den drar alltså inte in skivorna. Har inte vågat föra in skivan mer än att några millimeter stack ut så jag kunde dra ut den igen.
När jag väcker datorn från vila låter det som att läsaren snurrar.
Är det någon som haft samma problem? Eller kan berätta hur jag kollar om det är hårdvaru- respektive mjukvaruproblem?

Vill verkligen inte skicka iväg datorn då jag är i stort behov av den. Förutom detta problem fungerar datorn väldigt bra.

Testade på min, den drar visserligen in skivan "sent", men den åker in iaf. Min 27" hugger tag i skivan när det är ca 1cm av skivan som sticket ut. Är du nere på någon millimeter utan att något händer låter det som att den mekanismen är trasig, skulle gissa att det är ett hårdvaruproblem. Det ska inte vara något problem att få det utbytt. Tyvärr måste du förmodligen skicka in den, om du inte har nära till någon som servar apple där du kan lämna in den över dagen. Att byta dvd-läsare bör gå snabbt för dom som kan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-12-22 08:05
Ursprungligen av Kermit:

Testade på min, den drar visserligen in skivan "sent", men den åker in iaf. Min 27" hugger tag i skivan när det är ca 1cm av skivan som sticket ut. Är du nere på någon millimeter utan att något händer låter det som att den mekanismen är trasig, skulle gissa att det är ett hårdvaruproblem. Det ska inte vara något problem att få det utbytt. Tyvärr måste du förmodligen skicka in den, om du inte har nära till någon som servar apple där du kan lämna in den över dagen. Att byta dvd-läsare bör gå snabbt för dom som kan.

Tack så mycket. Då är det garanterat fel på den. Ska ringa till närmsta serviceställe idag och höra vad dom säger.

Fick min 27 tummare idag och den är HELT UNDERBAR!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-07 10:45

Använda iMac som extern skärm?

..och allt går bra??
Denna tråd har varit tyst i två veckor vilket jag tolkar som att alla är nöjda och belåtna med sina nya vänner. Lovar gott!!:)
Har en fråga: jag har en macbook (late 2008), kan jag koppla den till min i5 27" och använda iMacen som skärm?
//a

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 11:39
Ursprungligen av andersn:

..och allt går bra??
Denna tråd har varit tyst i två veckor vilket jag tolkar som att alla är nöjda och belåtna med sina nya vänner. Lovar gott!!:)
Har en fråga: jag har en macbook (late 2008), kan jag koppla den till min i5 27" och använda iMacen som skärm?
//a

ja det kan du. Det funkar åt båda hållen. se mini display port

Apple - iMac - Features of Apple?s all-in-one desktop computer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-26 08:07
Ursprungligen av CUBEIS:

ja det kan du. Det funkar åt båda hållen. se mini display port

Apple - iMac - Features of Apple?s all-in-one desktop computer.

Du menar att jag kan använda en iMac som primär dator och en MacBook som extra-skärm?

Ursprungligen av Airbase:

Du menar att jag kan använda en iMac som primär dator och en MacBook som extra-skärm?

Som jag förstått det så är det bara iMacen som har two-way så det du kan göra är att använda iMacen som extra skärm åt MacBooken, men inte tvärtom.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-07 12:01

Hoppsan, det stod ju där, klart och tydligt....
Tack för svar!
//anders

Ursprungligen av andersn:

Hoppsan, det stod ju där, klart och tydligt....
Tack för svar!
//anders

anders: ha inte igång skärmarna bredvid varandra samtidigt, då kommer du ha svårt att använda dig av Macbookens skärm för då ser du hur mycket underbarare iMacens skärm är! hände mig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-10 13:11

Hehe, skall tänka på det:)
Har nu beställt adapter: dvi till mini display. På min nuvarande externa skärm så har jag en knapp där jag väljer vilken dator som skall visas. Hur blir det på iMacen där det inte finns någon knapp?
//a

Ursprungligen av andersn:

Hehe, skall tänka på det:)
Har nu beställt adapter: dvi till mini display. På min nuvarande externa skärm så har jag en knapp där jag väljer vilken dator som skall visas. Hur blir det på iMacen där det inte finns någon knapp?
//a

Kommando + F2 på det tangentbord som hör till iMacen för att aktivera "Target Display-läge", se Apples hjälpsida om ämnet:
Använda en 27-tums iMac som extern skärm

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-19 15:23
Ursprungligen av elfstr0m:

Kommando + F2 på det tangentbord som hör till iMacen för att aktivera "Target Display-läge", se Apples hjälpsida om ämnet:
Använda en 27-tums iMac som extern skärm

Nu har jag kopplat ihop min MB med min iMac men tyvärr får jag det inte att fungera.
Det händer ingenting när jag trycker :kommando+F2 på iMacen.
Är det några andra inställningar som måste göras, typ nätverk / skärmdelning eller liknande?
//a

Ursprungligen av andersn:

Nu har jag kopplat ihop min MB med min iMac men tyvärr får jag det inte att fungera.
Det händer ingenting när jag trycker :kommando+F2 på iMacen.
Är det några andra inställningar som måste göras, typ nätverk / skärmdelning eller liknande?
//a

Har du 27-tummaren?
Har du "hane till hane mDP-kabel"?

Jag tänker att jag ska använda iMacen som TV. Jag har snart en On-demand HDTV-box från comhem vilken har koaxial-, scart-, och hdmi-utgångar. vad jag vet är det bara HDMI som stöder HD-signalerna (rätta mig om jag har fel?). Kruxet är då att få till HDMI -> Mini DisplayPort och utnyttja "iMac som skärm"- funktionen. På det sättet behöver jag ingen EyeTV...

Är det någon som har ett liknande upplägg?
Det enda jag kan hitta är en teaser om en adapter som ska komma snart... YouTube - HD Playback on New Apple iMac 27-Inch by Apogee Inc.
Är det någon som tror på HDMI -> DVI-kabel plus DVI -> mDP-adapter?

(jag tänker att man kan köra med koaxial -> EyeTV Hybrid som en temporär lösning men jag har inte beställt någon iMac än...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 13:57
Ursprungligen av elfstr0m:

Jag tänker att jag ska använda iMacen som TV. Jag har snart en On-demand HDTV-box från comhem vilken har koaxial-, scart-, och hdmi-utgångar. vad jag vet är det bara HDMI som stöder HD-signalerna (rätta mig om jag har fel?). Kruxet är då att få till HDMI -> Mini DisplayPort och utnyttja "iMac som skärm"- funktionen. På det sättet behöver jag ingen EyeTV...

Är det någon som har ett liknande upplägg?
Det enda jag kan hitta är en teaser om en adapter som ska komma snart... YouTube - HD Playback on New Apple iMac 27-Inch by Apogee Inc.
Är det någon som tror på HDMI -> DVI-kabel plus DVI -> mDP-adapter?

(jag tänker att man kan köra med koaxial -> EyeTV Hybrid som en temporär lösning men jag har inte beställt någon iMac än...)

har du kikat på denna typ?

HDMI Cable, Home Theater Accessories, HDMI Products, Cables, Adapters, Video/Audio Switch, Networking, USB, Firewire, Printer Toner, and more!

Ursprungligen av atomlab:

har du kikat på denna typ?

Jag tror att den bara går åt andra hållet? mDP till HDMI.
Jag har mailat tillverkaren och frågat om den är tvåvägs.
TACK för tipset!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-12 08:34

Tack för svar och länk!
//a

hej,

tänkte lägga en beställning på i7an. har inväntat köp med anledning av rapporter om brister i skärm etc. vad tror ni läget är nu?

tack på förhand,
fredrik

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-15 07:50
Citat:

el gringo: kör min hemma nu.. inga problem alls! så sjukt nöjd med burken!

Ja du 20hz. Det var jag med, i två dagar. Sedan dess har den vid sju tillfällen stängt av sig själv. Natti natti. Hej då. Sista gången det hände var i onsdags. Då kom en extra bonus. Man kunde inte sätta på den igen. Drog ut nätsladden, väntade, bytte fas (kontakt) osv. Lika nöjd som du är, är jag besviken. Och det beror ju på att när den funkar är det en drömmaskin, no doubt about it, men när den står här på skrivbordet och gör lite som den själv vill, så blir man ... trött...

Ursprungligen av el gringo:

hej,
tänkte lägga en beställning på i7an. har inväntat köp med anledning av rapporter om brister i skärm etc. vad tror ni läget är nu?
tack på förhand,
fredrik

Hej Fredrik. Ja, som du ser har jag andra erfarenheter än de klassiska med skärmen. Jag skulle vänta rejält länge för att vara säker på att de får bukt på alla barnsjukdomar.

Lycka till!

//Ricard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 11:55

el gringo: kör min hemma nu.. inga problem alls! så sjukt nöjd med burken!

Någon som orkar sammanfatta problemen sim finns med iMac 27" i7?

Har ännu inte vågat ta hem en ny efter att första var DOA, men är i stort behov av ny dator nu.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-21 14:56

Ja, jag har en 27" som jag ville använda som extern skärm till min MB (late2007). Jag hade tolkat teknikbeskrivningarna som att det skulle fungera, så jag köpte en mDP till DVI konverterare hos Apple. Sedan kopplade jag ihop de två men inget hände.
Nu har jag läst vidare på appleforum att det tydligen inte fungerar att göra så, om jag nu har fattat rätt. (vilket jag alltså inte gjorde från början iofs) Tyvärr..:">
//a

Ursprungligen av andersn:

Ja, jag har en 27" som jag ville använda som extern skärm till min MB (late2007). Jag hade tolkat teknikbeskrivningarna som att det skulle fungera, så jag köpte en mDP till DVI konverterare hos Apple. Sedan kopplade jag ihop de två men inget hände.
Nu har jag läst vidare på appleforum att det tydligen inte fungerar att göra så, om jag nu har fattat rätt. (vilket jag alltså inte gjorde från början iofs) Tyvärr..:">
//a

Det är precis det problemet som jag väntar på en lösning på...
mDP till DVI (eller HDMI för den delen) är bara envägs. Det behövs tydligen någon form av signalkonvertering för att mDP-ingången ska kunna läsa signalstandarden från en DVI eller HDMI-utgång...

på Wikipedia står det "...an active Converter is needed for Dual-Link communication."
DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia
Jag tror att de adaptrar som finns ute nu, inklusive Apple's, är passiva (spännings-blockerande) och därför "single link"...

Hej Ricard - eftersom jag skall køpa från apple store væntar jag nog. tack før info

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 14:32

Jag fick min nya. Nåja den 2dra nya. iMac för någon vecka sedan och problemet började nästan direkt med flimmer och hoppande skrivbord. Installerade om datorn från grunden och då började allt att fungera klockrent. Jag var kluven. Men på butiken så misstänkte man att diskkloningen som var på fabriken kanske var korrupt. Ja vad vet jag. Fungerade gjorde det iaf, fram tills igår då den började åter igen att hoppa med skärmen och flimmra.

Att behöva gå tillbaka med datorn för andra gången är inget problem för mig. Det som är jobbigt är att behöva åter igen flytta över 1.3TB info. Installera CS4, aperture. Flytta xlm filer och aktivera och avaktivera datorer. Och det blir för mig obetald arbete och utebliven inkomst. Varför kan dom bara inte släppa en färdig produkt?

Angående iMac 27

Jag skrev till apple service för flera veckor sen... och fick idag ett tips om att man kan göra ett hårdvarutest vid uppstart genom att starta om och hålla nere D tangenten. Då skall någon diagnostisk test göras.

Mitt oljud som jag hade har försvunnit under dessa veckor som jag väntade på svar så jag behöver inte köra det men om någon annan har problem så kanske det kan hjälpa till med att ringa in eventuella problem.

Apple Hardware Test: iMac (Mid 2007) and later models

Nu är det äntligen en HDMI -> mDP konverterare på väg! Dyr men efterlängtad, den är billigare än att köpa en separat TV ialla fall..;) Nu kan jag beställa en iMac 27"!

Kanex XD For Apple iMac 27" LED Cinema 24" - Play Blu-Ray DVD PS3 Xbox 360 Elite

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-03-30 13:06

Ruskar liv i denna tråd igen med frågan som var uppe senast:
Finns det någon som har lyckats att använda sin nya iMac som extern skärm?
//a

Bevaka tråden