Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .

är det bara jag som vill se benchmarks på dessa maskiner?

Ursprungligen av el gringo:

är det bara jag som vill se benchmarks på dessa maskiner?

http://www.99.se/emac-imac/271654-recensioner-imac-oktober-2009-a.html

Nästa iMac projekt borde väl vara att bygga in tuner (med stöd för DVB-T, DVB-C), CA modul (CI/CI+) och vidare utvecklad Frontrow med stöd för inbyggd tuner, kanal växlare samt PVR (Personal Video Recorder).

Då blir det en perfekt dator/TV med tanke på skärmstorleken 27".

Ursprungligen av The Real Viking:

Nästa iMac projekt borde väl vara att bygga in tuner (med stöd för DVB-T, DVB-C), CA modul (CI/CI+) och vidare utvecklad Frontrow med stöd för inbyggd tuner, kanal växlare samt PVR (Personal Video Recorder).

Då blir det en perfekt dator/TV med tanke på skärmstorleken 27".

Njae, Europa, USA och Asien har ju inte precis samma TV-standarder, så då skulle man ju behöva göra en version för varje kontinent.

Ursprungligen av Patrik D:

Njae, Europa, USA och Asien har ju inte precis samma TV-standarder, så då skulle man ju behöva göra en version för varje kontinent.

Tunern med CA modulen kunde finnas på ett dotterkort. Då blir det ingen skillnad på datorerna. PCI delen kan fortfarande vara strömförande, på så vis kan PVR spela in program trots att datorn är i vila. Kruxet är strömmen till hårddisken.

Ursprungligen av The Real Viking:

Tunern med CA modulen kunde finnas på ett dotterkort. Då blir det ingen skillnad på datorerna. PCI delen kan fortfarande vara strömförande, på så vis kan PVR spela in program trots att datorn är i vila. Kruxet är strömmen till hårddisken.

Det här låter inte speciellt Apple för mig, dom vill ju ha EN version för hela världen. Inte bara för enkelhetens skull, utan för kostnadens också.

Visserligen så kommer ju iPhone strypt för Kina snart, men det är ju en helt annan historia.

Ursprungligen av Patrik D:

Det här låter inte speciellt Apple för mig, dom vill ju ha EN version för hela världen. Inte bara för enkelhetens skull, utan för kostnadens också.

Visserligen så kommer ju iPhone strypt för Kina snart, men det är ju en helt annan historia.

De har val av processor i dagens utbud av iMacar och tidigare haft möjlighet att välja grafikkort i iMacar, så det skulle inte vara några problem att ha olika kort i olika delar av världen. Det skulle t.o.m. bli billigare än BTO lösningar.

Två inlägg om Magic Mouse har flyttats hit:
Tråden om Magic Mouse

/Mod

Ursprungligen av The Real Viking:

Nästa iMac projekt borde väl vara att bygga in tuner (med stöd för DVB-T, DVB-C), CA modul (CI/CI+) och vidare utvecklad Frontrow med stöd för inbyggd tuner, kanal växlare samt PVR (Personal Video Recorder).

Då blir det en perfekt dator/TV med tanke på skärmstorleken 27".

Och så blir man licensskyldig även man bara ville ha en dator och inte en tv.
Fast tvlicens på datorer är väl bara en tidsfråga generellt.

har tänkt köpa 27"an nu, men funderar på om jag ska ta den billigare c2 eller om jag ska ta i5. Spelar bara poker och surfar, men vill inte att den ska kännas slö om 2 år heller. Tror ni den med c2d kommer kännas slö för detta om 2 år?

Ursprungligen av hansenjr:

har tänkt köpa 27"an nu, men funderar på om jag ska ta den billigare c2 eller om jag ska ta i5. Spelar bara poker och surfar, men vill inte att den ska kännas slö om 2 år heller. Tror ni den med c2d kommer kännas slö för detta om 2 år?

Näe, det tror jag definitivt inte. Jag har själv en MBP med c2d från 2007 och den känns fortfarande väldigt pigg för sådana ändamål och mycket annat. Det är först när man börjar med riktigt tunga grejer som videoredigering eller liknande som den känns seg.

(Faktum är att den känns alldeles för pigg fortfarande, för jag vet inte hur jag ska motivera att köpa en ny på ett bra tag... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 02:35
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, det tror jag definitivt inte. Jag har själv en MBP med c2d från 2007 och den känns fortfarande väldigt pigg för sådana ändamål och mycket annat. Det är först när man börjar med riktigt tunga grejer som videoredigering eller liknande som den känns seg.

(Faktum är att den känns alldeles för pigg fortfarande, för jag vet inte hur jag ska motivera att köpa en ny på ett bra tag... )

Jag har precis samma problem med samma dator. Som tur är kan man åtminstone motivera sig att köpa en ny iMac eftersom man bara måste ha 2560x1440...

Finns det någon som vet hur pass stor skillnad man märke med en 2,8 Ghz Quad jämfört mot en 3,06 ghz, Core 2 ?
Turbo Boost verkar jusådär som med allt nytt låter underbart men fungerar kanske inte i praktiten så bra ändå, känns ju sådär att behöva köpa en 2,8 Quad borde ju funnits snabbare klockfrekvens än så eller är jag helt fel ute och cyklar!
Jag menar det man mest märker av är väl processorns hastighet i det dagliga, öppna program, växla mm mm och där spelar ju ingen roll om det är flera kärnor!

Samma här. Har en Mac mini från 2006 och en MacBook från 2007, och det finns ingen anledning att byta ut någon av dem, på gott och ont.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-27 08:28

Fast om det blir en folkrörelse att redigera full HD-filmer hemma så...

Ursprungligen av planB:

Fast om det blir en folkrörelse att redigera full HD-filmer hemma så...

Det är inte så otroligt som det låter. Det är rätt många kameror där ute numera som filmar i AVCHD och det är en codec som faktiskt kan ta ner en modern dator på knäna om man inte köper specialhårdvara. (iMovie "löser" problemet i dagsläget genom att konvertera om video till ett mera lättredigerat, men väldigt utrymmeskrävande, format).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 04:09
Ursprungligen av Adrian B:

Det är inte så otroligt som det låter. Det är rätt många kameror där ute numera som filmar i AVCHD och det är en codec som faktiskt kan ta ner en modern dator på knäna om man inte köper specialhårdvara. (iMovie "löser" problemet i dagsläget genom att konvertera om video till ett mera lättredigerat, men väldigt utrymmeskrävande, format).

Har du nån uppfattning om huruvida de nya (quad-core) iMacarna går på knäna av AVCHD?

Ursprungligen av Nirre:

Har du nån uppfattning om huruvida de nya (quad-core) iMacarna går på knäna av AVCHD?

Näe, där har jag tyvärr inte så mycket att komma med. Jag har inte läst så mycket om prestandan i dom alls, kanske någon annan har?

(Annars verkar hårdvaruacceleration via t.ex. USB vara en framkomlig väg för att just få snurr på AVCHD även på en klenare dator.)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-28 22:59
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, där har jag tyvärr inte så mycket att komma med. Jag har inte läst så mycket om prestandan i dom alls, kanske någon annan har?

(Annars verkar hårdvaruacceleration via t.ex. USB vara en framkomlig väg för att just få snurr på AVCHD även på en klenare dator.)

Fast den hjälper väl bara till vid export, inte vid redigering?

Jag är nyfiken på vad det tar att rendera en film på 20min med tanke på vilken tid det tar för mig med HD 720...

Ursprungligen av planB:

Fast den hjälper väl bara till vid export, inte vid redigering?

Ja och nej. Inte bara export, utan även import men annars har du rätt, inte vid själva redigeringen.

Om ens nuvarande arbetssätt för att redigera är att börja med att konvertera AVCHD till redigerbart format i iMovie så kan man spara rätt mycket tid på just den konverteringen (den blir i princip realtid, istället för 4 ggr så lång tid som videoklippet är långt).

Min förhoppning är att det kanske kommer någon produkt i framtiden som även hjälper till med redigering så att man aldrig behöver lämna AVCHD-formatet (om inte processorutvecklingen hinner ikapp).

Ursprungligen av Nirre:

Har du nån uppfattning om huruvida de nya (quad-core) iMacarna går på knäna av AVCHD?

Varför skulle de gå på knäna? Du redigerar väl inte i Premiere på en Mac? I Imovie/Final Cut Express/Pro konverteras AVCHD till mer lättarbetade resultat. Dock är det först i FCPro som materialet blir ProRes och därmed håller riktigt hög kvalitet.

Jag redigerar allt mitt AVCHD-material från en Panasonic AG-HMC151 via en gammal MBP 2,33Ghz/3Gb ram. Det går utmärkt, om man orkar vänta på tunga renderingar (oftast via motion) över natten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 23:43
Ursprungligen av Lizardman:

Varför skulle de gå på knäna? Du redigerar väl inte i Premiere på en Mac? I Imovie/Final Cut Express/Pro konverteras AVCHD till mer lättarbetade resultat. Dock är det först i FCPro som materialet blir ProRes och därmed håller riktigt hög kvalitet.

Jag redigerar allt mitt AVCHD-material från en Panasonic AG-HMC151 via en gammal MBP 2,33Ghz/3Gb ram. Det går utmärkt, om man orkar vänta på tunga renderingar (oftast via motion) över natten.

Mycket grekiska i ett och samma inlägg.

Ibland tar jag bilder med min stillbildskamera. Dessa bilder för jag sedan över till iPhoto. I iPhoto har jag lärt mig att jag kan klicka på en knapp som jag tror heter enhance, då blir bilden lite snyggare.

Ungefär så långt sträcker sig min kunskapsnivå i dagsläget. Jag planerar att snart köpa en hd-videokamera för att kunna dokumentera en mindre variant av en människa som väntas dyka upp i mitt hushåll om några månader. Slängde bara ut frågan på halvvolly för att få reda på om jag kan smärtfritt kan göra vad-det-nu-är-jag-behöver-göra med filmerna på min nyligen beställda iMac.

Men jag uppskattar såklart att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 00:06
Ursprungligen av Nirre:

Mycket grekiska i ett och samma inlägg.

Kontentan i svaret är att om du konverterar dina videofiler i AVCHD format till något annat mer lättarbetat behöver du inte en monsterdator.

Ursprungligen av Nirre:

Mycket grekiska i ett och samma inlägg.

Ursprungligen av timofej:

Kontentan i svaret är att om du konverterar dina videofiler i AVCHD format till något annat mer lättarbetat behöver du inte en monsterdator.

Man kanske blir hemmablind lite för lätt.

AVCHD är ett hårt komprimerat material. Det finns alltså mycket information på liten plats. Detta tar mycket processorkraft för att spela upp nativie, som man säger (i komprimerat format i realtid).

Adobe Premiere Pro CS4 har valt att redigera detta material native i sitt redigeringsprogram. Detta gör att datorn får jobba ganska hårt bara för att avkoda materialet i syfta att kunna spela upp det. Om man då vill jobba med någravideospår samtidigt och dessutom lägga på lite effekter så blir det riktigt tungt för datorn. Ibland försöker jag jobba med AVCHD på en HP Quad 2,6Ghz/4Gb ram. Det är tröstlöst segt.

Final Cut Pro har löst problemet med AVCHD genom att konvertera det till sitt egna ProRes-format. Detta format är mycket mindre komprimerat och är därför mycket lättare att processa för datorn. Nackdelen blir så klart att materialet tar mycket mer plats. Som Macanvändare bör man därför alltid ha en snabb hårddisk via firewire800 anslutning som måldisk. Detta för att avlasta systemdisken, där program körs, och för att göra utrymme för de större filerna. En till nackdel är att Final Cut måste logga materialet via en funktion som heter Log and Transfer. Detta liknar arbetssättet med gamla DV-bad, men är mycket smidigare och snabbare.

Det är inga problem att spela upp AVCHD-filer på min gamla Macbook Pro 2,33Ghz/3Gb ram. Det går utmärkt med t ex VLC. Men det är omöjligt att göra vettig redigering i Premiere CS4. Nu tror jag personligen att nya Imacarna med i7 skulle klara biffen, men personligen väntar jag på CS5 (jag undervisar i programmet men redigerar personligen i Final Cut), där programmet förhoppningsvis bygger på 64-bits system och då kan dra större nytta av fler processorer och mer minne.

Hoppas detta är lite tydligare..

//Jens...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 08:39
Ursprungligen av Lizardman:

Adobe Premiere Pro CS4 har valt att redigera detta material native i sitt redigeringsprogram.

PP kan redigera AVCHD material native. Men inget hindrar dig att konvertera materialet till något mer lättarbetat först där heller.

Ursprungligen av timofej:

PP kan redigera AVCHD material native. Men inget hindrar dig att konvertera materialet till något mer lättarbetat först där heller.

Visst, men det är ofta arbetsflödet man vill åt. T ex Toast är ganska bra på att konvertera olika material, för att nämna ett program många har. Problemet är att om det blir för omständligt så kommer materialet bli liggande. Men visst, det går. Jag har inget större problem med Premiere, bara att det kräver rätt mycket hårdvara...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-27 13:47

Nya iMac kan bara ta in Displayport-video

Detta var ju inte det roligaste. Blir inget av att koppla in tvspelkonsollen nu ju =( Finns ju adapter (låda) som kan göra om hdmiström till displayportström men känns ju lite väl krångligt och Dyrt!

Nya iMac kan bara ta in Displayport-video - MacWorld

Ursprungligen av djdisc:

Detta var ju inte det roligaste. Blir inget av att koppla in tvspelkonsollen nu ju =( Finns ju adapter (låda) som kan göra om hdmiström till displayportström men känns ju lite väl krångligt och Dyrt!


Nya iMac kan bara ta in Displayport-video - MacWorld

Jag kan inte riktigt avgöra av endast artikeln; innebär detta att det aldrig kommer att gå att koppla in exempelvis en Xbox360, eller innebär det att det bara inte finns en adapter för det än?

Jag kan bara se en enda användning av att ha nya iMac som skärm; att köra sin spelkonsol med den. Så - adapter kommer nog snart. Kommer att kosta ca. 386 kr. i början.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-27 15:25

snyggt?

Atlona Dual-Link DVI to Mini DisplayPort adapter launches - SlashGear

Bevaka tråden