Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som kör Plex

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CEk:

Upplever att både Viasat (startar inte alls) och TV4-pluginen strular. Den sistnämnda funkar lite närsom. Testat att installera om båda apparna utan framgång.

Ingen som har problem med de olika svenska pluginsen?

Jo, mer eller mindre problem med allihopa. SVT är väl den som fungerar bäst. VIASAT kunde ja navigera i men körde jag igång ett program blev det bara svart ruta, TV4 brukar fungerar ibland, men ofta fastnar den i oändliga reklam-loopar när man sett halva programmet, sjukt störande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-31 01:16

Störande att det fungerat klockrent förut och nu för några veckor sen så slutade det bara. Ingen förändring gjort vad jag vet om. TV4:s play fungerar inte ens via webbläsaren på min nya Macbook Pro 13" längre, däremot på den gamla Macbooken. Samma OS. Märkligt.

Ursprungligen av Johan S:

Jo, mer eller mindre problem med allihopa. SVT är väl den som fungerar bäst. VIASAT kunde ja navigera i men körde jag igång ett program blev det bara svart ruta, TV4 brukar fungerar ibland, men ofta fastnar den i oändliga reklam-loopar när man sett halva programmet, sjukt störande.

Detta kanske lika gärna kan postas i någon annan del av forumet, men är Plex-relaterat.
En av hårddiskarna som jag har till film via Plex har bytat namn. Innan hette volymen: /Volumes/2TB, nu heter den /Volumes/2TB 1. Alltså hittar inte Plex alla filmfiler.
Hur ändrar jag namn på volymen?
Namnet som finns i Finder är oförändrat.

Av någon anledning har disken "hittats igen" och då har det gamla namnet funnits kvar och varit upptaget. Om inte problemet löses av en omstart så kan du avmontera disken (extern disk?) Och sen gå in i /Volumes/ vi terminalen och ta bort den mapp som heter 2TB. Nästa gång du monterar disken kommer den få rätt namn. OBS! Se till så disken är avmonterad och att mappen 2TB är tom innan du tar bort den.

Ursprungligen av Johan S:

Av någon anledning har disken "hittats igen" och då har det gamla namnet funnits kvar och varit upptaget. Om inte problemet löses av en omstart så kan du avmontera disken (extern disk?) Och sen gå in i /Volumes/ vi terminalen och ta bort den mapp som heter 2TB. Nästa gång du monterar disken kommer den få rätt namn. OBS! Se till så disken är avmonterad och att mappen 2TB är tom innan du tar bort den.

Det gick bra med en vanlig omstart Är inte så hemma i Terminalen så det var bra!

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-30 00:45

Tjenna.

Har blivit nyanvändare av Plex. Verkar vara jättebra för mitt ändamål, dock har jag fått 2 problem på halsen.

Datorinformation:
Mac Mini (unibody)
2,4 Ghz Intel Core 2 Duo
2 GB Minne
OS X: 10.6.4

Till problemen:

1. Spotify-appen. När jag försöker logga in med mitt premiumkonto så står det bara "Unable to Authenticate" har tittat lite på Plexs egna forum och detta verkar ligga på dem som gör Spotify-appen så inte mycket mer att göra än att vänta på nyversion. Men ville bara dubbelkolla här om det är någon annan som också har fattat det så?

2. Python. Det verkar som Plex kraschar något som heter Python. I och med att datorn är helt ny så hoppas jag att det inte handlar om det, för det är något som endast sker när jag har Plex igång, men kan ändå inte utesluta datorstrul. Värt att notera är att Plex fortsätter köra vidare precis som vanlig både under "felvarningen" och efter jag har tryckt på "ignorera". Och "felet" kommer upp precis när som helst. Kan vara både under film och när man är i menyerna. Samt att det kan komma efter 2 min eller 2 timmar. Har försökt söka lite på Plexs forum angående detta också. Har hittat lite smått om det, då jag inte har någon aning om vad Python är för något, så blir det ibland lite svårt att läsa sig till det på engelska.

Tack på förhand.

Det är Spotify-appen som kraschar Python. Avinstallera den och du bör vara safe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-04 10:17

Okaj. Jag tog bort den för ett tag sen då den ändå inte funkade. Men har sett krascher efter det. Dock har jag inte sett någon på länge nu. Så det kanske bara tog lite tid eller så var jag kanske tvungen att uppdatera biblioteket eller något sånt för den skulle förstå att Spotify var borta.

Men då vet jag var problemet var iallafall. Tackar.

Någon som har problem med svt play på Plex senaste tiden?

Har funkat felfritt innan men nu vill den inte riktigt svara på menyerna i svt play och jag kan inte köra igång ett enda program.

Funderar på om det kan ha något med detta att göra:
Nu höjer vi kvaliteten i SVT Play - Hjälp & support | svt.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-06 10:25

Jag har nog också upplevt vissa problem. Vissa menyer vill inte öppna och vissa program vill inte spela.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-07-06 10:45

Någon som vet om det går få rätt på 1080@24p när man kopplar till tv och få ljudet synkat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 09:50

Hej. Har tidigare kört Plex 8.5.x men aldrig fått undertexter att fungera. Nu har jag uppgraderat till 9:an, men det är samma problem där. Hur tusan ska man göra egentligen? Har srt-filerna i samma mapp och de heter precis samma sak som filmerna med undantag för filändelsen. Har även testat att slå på dem manuellt. Plex hittar filen, men visar den inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-22 14:42

Märkligt, jag har dom i samma mapp och döper dom till exakt samma filnamn och Plex hittar dom utan problem.

Ursprungligen av sylt:

Hej. Har tidigare kört Plex 8.5.x men aldrig fått undertexter att fungera. Nu har jag uppgraderat till 9:an, men det är samma problem där. Hur tusan ska man göra egentligen? Har srt-filerna i samma mapp och de heter precis samma sak som filmerna med undantag för filändelsen. Har även testat att slå på dem manuellt. Plex hittar filen, men visar den inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 20:25
Ursprungligen av CEk:

Märkligt, jag har dom i samma mapp och döper dom till exakt samma filnamn och Plex hittar dom utan problem.

Okej, hux flux har det nu börjat fungera. Helt obegripligt, men jag är tacksam och glad. Däremot så har denn normala "mappbläddringen" försvunnit ur Video-Plugins. Den vyn är helt tom. Hur får jag tillbaka den?

Senast redigerat 2010-10-22 20:55

Ljudproblem!

När jag kör ljud och bild genom Mini DisplayPort till HDMI funkar inte ljudet med Plex, alla andra apps funkar.
Vet någon?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-01-18 17:13

Har just installerat Plex och Plexmediaserver på min iMac, Har rippat några DVD:er med Handbrake och lagt till .srt texter. När jag spelar upp dem med Plex i min Imac funkar det perfekt men när jag ska spela upp dem på min iPad eller iPhone, med Plex för dessa, så får jag inte med undertexterna. Någon som har har en lösning? Ligger lösning i Handbrake eller i Plex?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-18 22:03
Ursprungligen av cikada:

Har just installerat Plex och Plexmediaserver på min iMac, Har rippat några DVD:er med Handbrake och lagt till .srt texter. När jag spelar upp dem med Plex i min Imac funkar det perfekt men när jag ska spela upp dem på min iPad eller iPhone, med Plex för dessa, så får jag inte med undertexterna. Någon som har har en lösning? Ligger lösning i Handbrake eller i Plex?

I Plex. Det kommer senare...

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-01-19 00:04
Ursprungligen av kenjon:

I Plex. Det kommer senare...

I uppdatering av Plex alltså!?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-19 07:27
Ursprungligen av cikada:

I uppdatering av Plex alltså!?

Jo, det står om det i en annan tråd om jag minns rätt. Och mer på Plex forum.

Jag har också problem med SVT Play på Plex. Nu och då svarar inte menyerna eller så vill inte programmen starta

Är det Plex eller SVT som bygger pluginet?

Bevaka tråden