Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 9 ute nu.

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mikael E:

Det går ju och ställa in om itunes ska sortera filerna eller inte under inställningar.

Jo det vet jag! Men just när man använder Hemmadelningen i iTunes 9 så gör den om filnamnen så det blir "iTunes standard" på filerna man kopierar.

Kan tyckas löjligt att bry sej om hur filnamnen ser ut. Men jag gillar ordning och reda!

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-09-10 16:15
Ursprungligen av gubbslyna:

Jo det vet jag! Men just när man använder Hemmadelningen i iTunes 9 så gör den om filnamnen så det blir "iTunes standard" på filerna man kopierar.

Kan tyckas löjligt att bry sej om hur filnamnen ser ut. Men jag gillar ordning och reda!

Jag var också så tidigare, (döpte om 40GB mp3:or på det sättet tidigare (på min PC). Kändes lite i hjärtat när jag importerade in de i ITunes när jag fick min Mac.

Men jag kom över det.. Nu bryr jag mig inte ett dyft om filnamnen.. nu är jag besatt av korrekta Metataggar istället.

Ursprungligen av odis:

nu är jag besatt av korrekta Metataggar istället.

Ja taggarna är åxå viktiga!!

Ursprungligen av gubbslyna:

Men antar att jag får styra upp mina mappar och filnamn efter iTunes standard

Preferences --> Advanced
Stäng av "Keep iTunes media folder organized".
Då ska den inte byta några filnamn eller mappnamn.

Men jag förstår inte vad det spelar för roll. Man är ju aldrig inne i mapparna och rör ändå. Man sköter ju sitt bibliotek inne i iTunes, och det finns (så vitt jag kan se) aldrig något behov av att ens veta vilka fil- och mappnamn låtarna har.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Preferences --> Advanced
Stäng av "Keep iTunes media folder organized".
Då ska den inte byta några filnamn eller mappnamn.

Ja precis.. ända tills man kopierar filer med Hemmadelningen i iTunes 9!

Ursprungligen av gubbslyna:

Ja precis.. ända tills man kopierar filer med Hemmadelningen i iTunes 9!

Har båda datorerna den här "Organisera biblioteket"-inställningen avstängd?

För jag har svårt att tro att om du kopierar en låt från en dator som har den här inställningen "Av", till en annan dator i hemmanätverket som också har den här inställningen "Av", så skulle den ändå byta fil- och mappnamn?

Om den verkligen beter sig på det sättet, så skulle jag vilja kalla det en bugg, som du bör rapportera till Apple: http://www.apple.com/feedback/itunesapp.html

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har båda datorerna den här "Organisera biblioteket"-inställningen avstängd?

För jag har svårt att tro att om du kopierar en låt från en dator som har den här inställningen "Av", till en annan dator i hemmanätverket som också har den här inställningen "Av", så skulle den ändå byta fil- och mappnamn?

Om den verkligen beter sig på det sättet, så skulle jag vilja kalla det en bugg, som du bör rapportera till Apple: Apple - iTunes - Feedback

Japp, båda är inställda på det viset. Blir till rapportera senare då för version 9 fanns inte med i listan där nu.

HAHA! Ja det är ju lite så. Man vågar lixom inte riktigt bli arg

Jag har släppt det där. Vad spelar det för roll vad själva filerna heter? Databas med metadata äger ju filnamn, för att parafrasera någon finnig tonåring.

  • Medlem
  • 2009-09-18 04:09
Ursprungligen av Capeman:

Jag har släppt det där. Vad spelar det för roll vad själva filerna heter? Databas med metadata äger ju filnamn, för att parafrasera någon finnig tonåring.

Word!

Lägga tid på att pilla med mappar känns 90-tal och väldigt meningslöst.

iTunes Store har inte blivit ett dugg smidigare eller bättre, snarare tvärtom. Bara kosmetika. En stor vit blaffa när man kommer fram till ett album. Känns segare. Det går inte att använda piltangenterna längre för preview-lyssning. My Wish List Ctrl-klick i sirapsstil. Det var faktiskt bättre när man kunde göra en egen wishlist och bara dra till en spellista.

Trist. Det är inte någon Spotify-killer precis. För att det ska bli det måste priserna sänkas och fler format tillföras (till samma pris, förstås) --> Apple Lossless! Att sälja lossless skulle också vara den sista dödsstöten för CD.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Att sälja lossless skulle också vara den sista dödsstöten för CD.

För mig personligen skulle det vara en viktig faktor, men jag tror faktiskt att det är HELT irrelevant för marknaden som helhet.

Det spelar förstås stor roll för de som bryr sig, men jag tror de är försvinnande få sett till hela marknaden. (Det är ungefär som de som påstod att iPod skulle sälja dålig på grund av att den saknade stöd för Ogg Vorbis.)

Jag tror den genomsnittlige iTunes-konsumenten faktiskt föredrar att få in fler låtar istället, så länge det låter tillräckligt bra.

Jag tror valet mellan digitala köp och CD-köp baseras på andra faktorer (hur datorvan konsomenten är, hur enkelt och tillgängligt det är att köpa digitalt, hur enkelt det är att lyssna på det i bilen, stereo, iPoden osv, hur mycket det kostar, vilket utbud det finns mm).

Man kan inte pausa videor med mellanslagstangenten längre. Varför tar man bort det?

Edit: Var tydligen bara tilfällig hicka, nu funkar det som det borde.

Edit 2: byter jag video utan att stänga spelarfönstret så slutar mellanslagstangenten fungera.

Senast redigerat 2009-09-10 19:19
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Man kan inte pausa videor med mellanslagstangenten längre. Varför tar man bort det?

Jo, det kan man. Det är inte borttaget.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-09-10 20:35

Sådär nu fick jag också iTunes 9 till slut.. Men är det bara jag som tycker att "statusbaren" inte passar in? Ser sällan några fler sådana gulaktiga rutor i systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 21:28

Problem med Hemmadelning

"Hemmadelning kunde inte aktiveras eftersom datorn inte är auktoriserad för kontot "[email protected]". Auktorisera den här datorn och försök igen"

Vad i h-e betyder det? Var och hur ska datorn auktoriseras?

Det funkar fint med två andra datorer, med inte med trådlöst uppkopplade MB.

Ursprungligen av maca:

"Hemmadelning kunde inte aktiveras eftersom datorn inte är auktoriserad för kontot "[email protected]". Auktorisera den här datorn och försök igen"

Vad i h-e betyder det? Var och hur ska datorn auktoriseras?

Det funkar fint med två andra datorer, med inte med trådlöst uppkopplade MB.

Auktorisera och avauktorisera i iTunes Store

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 21:40

Svarar själv: Om man vill använda Hemmadelning måste man auktorisera datorn för att använda ett konto i iTunes Store. Detta görs under menyn Affär > Auktorisera.

Edit: Tack lilledanne, du var sekunden före mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 21:50

Hemmadelningsfunktionen är faktiskt en underbar ny funktion!

Inte bara mellan familjemedlemmar, utan även om man som jag har ett mastodont-bibliotek med musik i Apple Lossless-format, och ett annat i AAC-format för överföring till min iPhone. Att kopiera från det första till det andra har plötsligt blivit mycket enklare!

Nu går det att få vettigare filstruktur i iTunes-biblioteket:

Arkiv -> Bibliotek -> Organisera bibliotek...

Ursprungligen av Adrian B:

Nu går det att få vettigare filstruktur i iTunes-biblioteket:

[attach]23384[/attach]

Arkiv -> Bibliotek -> Organisera bibliotek...

Funkar mappen "Lägg automatiskt till i iTunes" så som jag hoppas den funkar? Klockren funktion i så fall!

Tråkigt att de inte anpassat till 13", som de ändå kränger en hel del av. T.ex. att ordna iPhone-program är riktigt jobbigt på 13", man måste scrolla lite hela tiden.

Samma med Musik-tabben i iPhone-menyn. Tycker de kunde gjort det lite mer skalbart...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-11 08:16

Äntligen får man TV-seriernas säsonger indelade i mappar!
Men vad är "Lägg till automatiskt till i iTunes" för mapp egentligen?

Ok, jag är lite sen. Jag har inte öppnat mitt itunes 9 förrän nu och inser till min förfäran att "Browsern" är borta?? Finns det nåt sätt att få den tillbaka?! Det fanns någon kommando-rad till itunes 8 för att slippa genre, men nu är ju hela alltet båtta?!

Någon vänlig själ?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-09-16 23:08
Ursprungligen av klarabara:

Ok, jag är lite sen. Jag har inte öppnat mitt itunes 9 förrän nu och inser till min förfäran att "Browsern" är borta?? Finns det nåt sätt att få den tillbaka?! Det fanns någon kommando-rad till itunes 8 för att slippa genre, men nu är ju hela alltet båtta?!

Någon vänlig själ?

Menar du "kolumnbläddrare" är det cmd+b

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 23:08

Vet inte riktigt vad du menar med "browsern", men det jag själv letade efter var att få tillbaka "kolumnbläddraren" i överkanten på fönstret, istället för att ha den till vänster.

Det fixar du under menyn "Innehåll" > "Kolumnbläddrare". Där kan man välja "Upptill" eller "Till vänster".

Ursprungligen av klarabara:

...och inser till min förfäran att "Browsern" är borta...

Har du kollat i menyerna överhuvudtaget?
Browsern finns där den alltid har funnits - Cmd-B - i "View"-menyn.

En nyhet är att man nu kan välja om man villa ha Browsern till vänster om låtlistan, eller där uppe som det var tidigare. ("View"-menyn, "Column browser")

Och några Terminal-kommandon behövs inte längre. De har lagt tillbaka möjligheterna att välja vilka kolumner som ska visas. (Finns också i "View"-menyn under "Column Browser")

Yes but no but yes..(vicky pallard)...jag hade tittat i menyn men jag erkänner att jag inte förstod det hela.
Hittade inte "ögat" och undrade om nyheten ersatt det..o det var ju väl att så inte var fallet!
Många förändringar mot 7an o 8an tycker jag..

Tack så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-09-17 17:11

såg att nån tidigare också föredrog den svarta bakgrunden som numera är vit, detta är nått jag nästan tycker borde ha en möjlighet till egenkonfiguration, är ju en smaksak man jag tycker personligen att det är behagligare med mörk bakgrund...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 20:05

Problem med Hemmadelning II

Jag har Itunes på tre auktoriserade datorer, kan slå på hemmadelning på samtliga men kan för mitt liv inte förstå hur jag ska kunna flytta (hemmadela) någon musik mellan dem??

Bevaka tråden