Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13" Fryser korta stunder

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-29 12:21

Skriv om problemet till aftonbladet eller expressen kanske.. då blir det fart på Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 16:18

Köpte mig yttligare en Mac för 3 veckor sedan, denna gången köpte jag en MBP "15, 2.8 glossy. Passade även på att köpa min ett familje paket Snow Lepard om 5 licenser. Har suttit med mac sen 5 år tillbaka utan att stöta på dessa frysningar, men med den nya händer det ca 1 - 6 ggr om dagen, egentligen inte något problem förutom att det börjar bli väldigt störande. Ringde till Macoteket som inte kunde/ville svara på varför detta inträffar på en ny dator som kostat mig närmare 23.000 kr utan att ta en avgift för deras service. Ringde då till Apple supporten och fick grym hjälp av folket där. Vi gjorde en hel felsökning av mjukvaran i datorn som verkar gett resultat.

Det vi gjorde var att först var att kontrollera skivan i skivkontrollen, därefter repererade vi skivbehörigheterna. Efter detta starta jag upp den i felsäkert läge (håll in shift när plingen kommer vid uppstart) för att rensa bla casche minnet och annat skit som ligger. Efter det startade jag om den igen nu i testläget ( håll in d när plingen kommer under uppstarten ).
Inga fel hittades och nu har den fungerat utan dessa frysningar ett bra tag.

Apple hade inte direkt svar på varför detta inträffade.

Lycka till T

Jag har kört firefox någon vecka nu, inte haft en enda badboll. Om detta är lösningen på problemet eller inte vet jag inte. Jag föredrar verkligen safari framför Firefox, mest av vanemässiga skäl men ändå.

Det enda problem jag har nu är att datorn är seg när jag har massor av program igång samtidigt, och växlar mellan programmen. Det lär bero på att jag endast har 2Gb RAM för att hårddisken knattrar väldigt mycket vid programväxling. Annars när badbollen kommer så är ju datorn knäpptyst.

Kan det verkligen vara Safari??

//K

Jag får badbollar även utan Safari, så för mig är det inte det. Händer ofta med Quicktime och Adium också.

Ett tag trodde jag det hade med Adium att göra (använder Mplayer, och Firefox - och inte QT, eller Safari) men efter jag körde ett par dagar utan Adium igång så märkte jag ingen skillnad.

Att köra utan Firefox, utan med Safari, gör heller ingen skillnad.

Körde med SeisMac ett tag - såg inget intressant.

Problemet uppkommer enbart, så vitt jag kan komma ihåg just nu, när jag kör på batteri. Värme nivån på datorn, eller CPU%, har heller inte varit anmärkningsvärd i dom flesta fallen.

Har stängt av Hårddisk-SMS just nu och det verkar ha hjälpt en hel del.

Ska ta och gå in till Macforum i GBG när jag kommer tillbaka till Sverige.

Jag monterade idag min Backup disk och körde timemachine, har inte fått badbollar sedan jag slutade köra Safari. Då kommer det plötsligt flera badbollar på raken som varar i 40 sekunder, varav en av dem fryser även muspekaren.

All aktivitet går i botten under detta skeende.

Kan det vara så att Safari utlöser problemet lättare än Firefox, men att problemet verkligen ligger någon annan stans?

Medans jag nu skriver så inträffar det en gång till, så här ser det ut i diskaktiviteten:

//K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-10 23:44
Ursprungligen av kebarb:

Jag monterade idag min Backup disk och körde timemachine, har inte fått badbollar sedan jag slutade köra Safari. Då kommer det plötsligt flera badbollar på raken som varar i 40 sekunder, varav en av dem fryser även muspekaren.

All aktivitet går i botten under detta skeende.

Kan det vara så att Safari utlöser problemet lättare än Firefox, men att problemet verkligen ligger någon annan stans?

Medans jag nu skriver så inträffar det en gång till, så här ser det ut i diskaktiviteten:

//K

Det är nog som du säger att Safari lättare utlöser problemet än Firefox. Hårddiskaktiviteten går upp för att sedan störtdyka och stå stilla i 10-30 sekunder.
Om du provar att nedgradera FW så lovar jag att problemen försvinner.

Jag använder alltså inte det senaste FW. Jag vet inte hur jag kollar vilket jag har, men jag kan tro att jag använder:

Boot ROM-version: MBP55.00AC.B00

NVidia MCP79 AHCI:

Tillverkare: NVidia
Produkt: MCP79 AHCI
Hastighet: 1,5 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.20 Supported

ST9500325ASG

Disken jag använder har ett G på slutet i modellbeteckningen, antar att det är för den inbyggd G skyddet?

Jag har testat att disabla SMS på datorn men det fungerar inte. Kan jag dubbelkolla någonstans att det verkligen är disablat?

//K

Ursprungligen av vanilj:

Det är nog som du säger att Safari lättare utlöser problemet än Firefox. Hårddiskaktiviteten går upp för att sedan störtdyka och stå stilla i 10-30 sekunder.
Om du provar att nedgradera FW så lovar jag att problemen försvinner.

Problemet har effektivt försvunnit sedan jag deaktiverade SMS.

Återvänder till Sverige i slutet av månaden och kommer då att be om råd utav Macforum i Göteborg innan jag kontaktar Apple om detta.

Jag har också detta problemet. Har en 2 veckor gammal MacBook Pro 13". Jag kör inte safari.

Däremot så ser jag alltid detta i system.log när datorn låser sig:

/usr/libexec/hidd[36]: IOHIDEventQueueEnqueue: Error enqueuing memory. (0xe00002e8)
--- last message repeated 158 times ---

Något annan som får samma text?

Hej vet inte om jag har riktigt samma problem, men jag får en kort frysning när jag kollar på något i VLC samtidigt som jag laddar ner något. Jag har 4 gb ram, så man tycker ju att man ska kunna köra sånt samtidigt utan att det fryser och hackar i filmen. Någon som vet vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 06:42

Apple verkar ha släppt en fix nu: About Performance Update 1.0

Någon som testat och verifierat om det fixar problemet?

Ursprungligen av vanilj:

Apple verkar ha släppt en fix nu: About Performance Update 1.0

Någon som testat och verifierat om det fixar problemet?

Håller på att installera nu, får se om det löser problemet eller inte. Återkommer när det gått några dagar.

Jag har installerat och kör nu safari igen för första gången på länge. Safari lyckades framkalla problemet titt som tätt förut. Hoppas att det rullar på nu bara.

Äntligen! Om det hjälper, dvs...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-15 14:53

Då är ju frågan om man skall installera den där fixen även om man inte har några problem. Den dyker ju upp i software update... hmm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 15:30
Ursprungligen av kainen:

Då är ju frågan om man skall installera den där fixen även om man inte har några problem. Den dyker ju upp i software update... hmm.

Såklart!

Nu har jag kört i 6 timmar med den nya uppdateringen. Safari har varit igång hela tiden och jag har även kört lite tyngre applikationer såsom adobe premiere och photoshop. Jag kan gladeligen säga att jag inte har haft en enda badboll under tiden. Förut kunde jag inte ens ha igång Safari i 10 min utan problem.

Så för mig verkar problemet vara löst! Äntligen kan man njuta av sin nya mac ordentligt.

Jag har också installerat denna uppdatering. Men är nu så fäst vid firefox att jag inte vet om jag vill byta tillbaka..

//K

Problemet har HELT upphört för mig från förra posten, kör fortfarande FireFox. Har gjort apples uppdatering.

//K

Samma här. Känns hur befriande som helst.

Uppdatering igen, har nu kört safari sedan förra posten. Allt är borta efter uppgradering.

Datorn känns något seg, men det kan såklart bero på annat. Badbollen är borta.

//K

Bevaka tråden