Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13" Fryser korta stunder

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min fungerar fint med Western Digital Scorpio Blue 500GB SATA 2.5" (5400RPM / 8MB Cache) + 4GB ram ifrån Kingstone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-12 00:41

stängde av sms och idag fungerar datorn perfekt igen! snart intel ssd 160 gb

90 sidor klagomål om detta på Apples supportsidor.
Apple - Support - Discussions - Hard drive click + beep ...
där handlar det uteslutande om 7200 varvarna. Min piper och hackar ibland och fryser samtidigt upp till 10 sekunder. Snacka om att en firmware fix hade varit välkommet!

Har också detta problemet på min två veckor gamla MBP 13". Hitachi 160 gb, 5 400 rpm.

Min piper aldrig dock. Tror jag hört det en gång, men aldrig mer.

Har aldrig observerat att min piper heller.

Har dagens firmware uppdatering gjort någon skillnad?

Källa: Apple Releases Fix for MacBook Pro Hard Drive Issues - Mac Rumors

Hm, det dyker inte upp nåt i Programuppdateraren.

Och om jag laddar ner uppdateringen från Apples sajt så säger den att min dator inte behöver den uppdateringen. Antar att den bara installeras på datorerna med 7200 rpm.

Min dator varken piper eller hackar, men den fryser likaväl. Och jag har inte den hårddisken som det har släppts en fix till. Det verkar som flera här inne har exakt samma problem. Någon som har funnit någon lösning?

Min dator hänger sig ibland macbook pro 13" den vassare. Men jag tror det är att min dator blir för varm. När jag surfar ligger den på stadiga 80-85 grader, detta är väl inte normalt? Har bara haft pc innan och då är det ju farligt hög temp.

Ringde till ett service center och påpekade min situation, då jag sa att den ligger på runt 85 när jag surfar sa han så här till mig: "Är det mycket menar du?" då sa jag jag tror de då sa han "ja jag vet inte hur varma dom brukar bli" men sen kom vi överens om att jag ska lämna in den så de får titta på den.

  • Medlem
  • City
  • 2009-08-31 12:14

Verkar ha blivit mer påtagligt nu i Snow Leopard. Nu hänger den sig helt för mig i kanske 10 sekunder när det väl sker (iaf en till två gånger per kväll). Tidigare endast kortare stunder. Något måste ju orsaka detta. Någon med SSD som har liknande problem?
(Snabba varianten alltså av MacBook Pro 13")

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 04:24

Har samma problem här på min 13" - 2,53. Problemet kommer och går lite. Just nu hänger den sig ca 15-20 sekunder var 3-4:e minut. Ibland kan det dock gå en dag utan att den hänger sig. Har man aktivitetskontroll igång så ser man att läs/skriv-värdena går ner till 0 under tiden badbollen visar sig.

Min iTunes tillochmed slutar spela musiken ett tag, typ 10 sek, sedan drar det igång igen. Märkligt nog så kan man växla mellan program under tiden.

//K

Ursprungligen av kebarb:

Min iTunes tillochmed slutar spela musiken ett tag, typ 10 sek, sedan drar det igång igen. Märkligt nog så kan man växla mellan program under tiden.

//K

Precis samma problem för mig.

Jag har under två dagar kört firefox istället för safari. Och nu har jag inte haft ett enda problem. En tillfällighet? Eller kan det vara så att det är fel på safari?

Någon annan som har märkt någon skillnad med/utan safari?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 21:59
Ursprungligen av kebarb:

Min iTunes tillochmed slutar spela musiken ett tag, typ 10 sek, sedan drar det igång igen. Märkligt nog så kan man växla mellan program under tiden.

//K

Jag hade samma problem men jag ringde apples support och de hjälpte mig, kommer dock inte riktigt ihåg hur, men det löste sig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-04 22:27

Har samma problem på min 13" MBP. Systemet låser sig fullständigt i 5-10 sekunder och badbollen tittar fram. Det är främst Safari som är problematiskt, men även Finder när jag använder Quick Look.

Problemet kom i och med att jag installerade Snow Leopard. Hade aldrig några problem innan. Hur som helst tycks problemet endast uppstå när jag kör på batteridrift.

Min dator har frysts sig i både safari och VLC.

Ni som har problem med frysningar, kör ni safari?
Jag testar nu att köra firefox istället för att se om det ger samma låsningar eller inte. Brukade ha safari på i bakgrunden nästan jämt förut men märkte att några gånger så hade jag inte safari igång och då låste sig inte datorn.

Senast redigerat 2009-09-06 09:31

Jag kör Firefox - och systemet fryser ganska så ofta i 15-20 sekunder. Det har blivit värre, tycker jag, efter den senaste rundan av Firefox och OS X updateringar.

Ett tag trodde jag det var Adium som gjorde det hela, men jag har testat att stänga av det under 72 timmar och det har inte gjort någon nytta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 21:57

Jag har samma problem på min MBP 13" för mig kändes det som att det kom efter när jag hade uppgraderat till Snow, men hur som helst vill jag bli av med problemet.

Jag trodde detta problem hade försvunnit för mig, för det var längesen jag upplevde det, men nu har det kommit tillbaka en vecka efter att jag installerade Snow Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 12:05

Jag har bara originaldelar i min MBP 13", i mitt fall känns det som att det främst är safari, i tunes, frontrow, quicktime som är bovarna i dramat (lustigt nog bara appleprogram)

jag har 2 Gb RAM, 2.26 GHz, Hitachi 160 GB (5 400), Snow leopard

Vi kanske skulle börja publicera serienummert på maskinerna som verkar ha problemet? Ersätt dom sista två siffrorna med XX så borde det vara ok.

Mitt är : W892760C6XX

Jag är lite förbryllad. Vet inte om det kan vara hårddisken för mig eller om jag faktiskt har två liknande problem.

- Ibland låser sig allting och jag kan bara röra musen. (Låter som hårddisk-stopp, eller hur?)
- Ibland låser sig det mesta och jag kan bara byta fönster mellan de aktiva (inte öppna program eller ta fram gömda/minimerade fönster). Inte heller skriva in något på tangentbordet. (Låter kanske inte lika mycket som hårddisk-stopp?)
- Ibland låser sig mycket, musiken fortsätter spela, jag kan skriva på tangentbordet men inte öppna nya program eller ta fram gömda/minimerade. (Kan det vara hårddisk-stopp?)

Nyligen nu i morse när allting frös till så kom denna rad upp i system.log:
Safari[145]: INSERT-HANG-DETECTED: Tx time:33.051401, # of Inserts: 4, # of bytes written: 428703, Did shrink: NO

Jag har en månad gammal Macbook Pro 13", 2,26 GHz, 2 gb RAM, 160 gb Hitachi-hårddisk (5 400 rpm), Snow Leopard. Allt original. Samma som iVote verkar det som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 21:17

Som sagt ring Apple ni som har problem så det uppmärksammas.

Jag gjorde det en gång innan Snow Leopard och då gjorde vi en PRAM-återställning och en omstart till felsäkert läge för att rensa cache:er och så vidare. För mig löste det problemet, men bara i tre dagar ungefär. Nu ett tag efter att jag installerat SL så har problemet kommit tillbaka, men jag tycker inte att det är exakt likadant som förut. Jag försöker låta uppleva det så många gånger som möjligt innan jag ringer Apple så kanske jag kan hitta någon återkommande faktor i det. Just nu känns det inte som att det finns så mycket att gå på. Men ringer nog i dag eller i morgon.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-08 12:31

Har haft min 13" MBP i dryga veckan nu och jag har inte upplevt några problem med frysningar alls. Har den med 2.53GHz 4Gb Ram och uppgraderade hårddisken till 320GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm.

Den kom med 10.6 förinstallerad.

  • Medlem
  • City
  • 2009-09-08 19:15

I kväll är det väldigt mycket 4ggr nu på en kvart och det händer när jag är inne i safari med flera flikar öppna. När det har gått igång växlar jag till mail och efter en stund hänger det sig igen då med Safari fortsatt igång. Stängde ner ett par flikar (hade 5 öppna) b.la. wikipedia, google och nu verkar det ha lugnat ner sig.

Jag gjorde ett test och försökte skaka datorn så att hårddiskskyddet gick igång (det brukar ju klicka till) medans hängningen pågick men kom inget klick hur mycket jag än skakade, hårddisken verkar vara helt låst.
Möjligt att OS X låser disken med både mjukvara och med hjälp av hårddiskens mekaniska skydd?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-08 20:59

Efter det jag har läst i denna tråd verkar alla ha problemet när dom kör safari?
Själv kör jag FF och har kanske därför inte råkat ut för det? Så mjukvarubugg i safari?

Pratade med Apple Support i dag och jag ska testa:

1) Återställa Safari
2) Byta webbläsare för att se om det bara är Safari som orsakar det
3) Ta bort alla startobjekt och/eller byta användarkonto

Har återställt Safari nu och får se om problemet dyker upp igen.

  • Medlem
  • City
  • 2009-09-09 07:09

Återställde safari nyss och när den laddade om hängde den sig :/
Vet inte vad som har hänt men nu hänger den sig väldigt mycket.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-09-09 08:10

Jag upplever inga såna här problem med min unibody. Har bytt till en 320 GB hårddisk @5400 rpm (en Samsung) och har 4 GB Kingston minne i. Använder nästan bara Firefox och har inte installerat SL än.

Bevaka tråden