Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenors iPhone 3GS-priser!

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PeeMaN:

Fyfan va jag blir less på det här. Kan inte bara Tele2 skärpa till sig och signa på ett kontrakt med Steve så att vi får lite vettiga priser?!

Kanske för att Apple inte samarbetar med fårskallar?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-29 18:00

mail från Telenor?

Är det någon som förbokat/intresseanmält hos Telenor och fått mail?

Jag har förbokat och min inbox gapar tom

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 18:20

Gick till en telenor butik o beställde en 16gb'are. Får den på Fredag! (hämtar den i samma butik)
Killen jag snacka med visste inte ens om att telenor hade släppt priserna så jag fick visa honom vart priserna fanns (hehe...)

Ursprungligen av Kenneth M:

Gick till en telenor butik o beställde en 16gb'are. Får den på Fredag! (hämtar den i samma butik)
Killen jag snacka med visste inte ens om att telenor hade släppt priserna så jag fick visa honom vart priserna fanns (hehe...)

Vilken butik gick du till? Tänkte göra likadant och boka en imorgon.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-29 20:58

Pratade med en Telenorrepresentant häromdagen och hon sa att de väntade med att sätta sina priser tills de andra gjort det för att kunna konkurrera ut dom. Vilket skitsnack, det här med prissättningen i Sverige är ju katastrof. Nu pratar jag ur eget perspektiv som faktiskt har ett abonnemang som är ovärderligt, ska det inte finnas nåt alternativ att kunna köpa en iPhone till ett hyfsat förmånligt pris utan en massa dyra ringpotter som man ändå inte behöver nyttja? För några år sedan kunde man lösa telefoner med abonnemang som man bara hade liggande och kunde tjäna på det, med alla dessa pottabonnemang är de möjligheterna borta. Idiotiskt, de borde förstå att det finns folk som har andra abonnemangsbehov och fortfarande vill kunna köpa iPhone.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-29 21:02
Ursprungligen av CEk:

Pratade med en Telenorrepresentant häromdagen och hon sa att de väntade med att sätta sina priser tills de andra gjort det för att kunna konkurrera ut dom.

Ja, det lyckades de ju bra med......även om de på sin hemsida försöker få det att se bra ut och det ÄR bra, OM man ringer och surfar som en tok.

Ursprungligen av CEk:

Nu pratar jag ur eget perspektiv som faktiskt har ett abonnemang som är ovärderligt, ska det inte finnas nåt alternativ att kunna köpa en iPhone till ett hyfsat förmånligt pris utan en massa dyra ringpotter som man ändå inte behöver nyttja? Idiotiskt, de borde förstå att det finns folk som har andra abonnemangsbehov och fortfarande vill kunna köpa iPhone.

Jodå.. 7800 kr för en 32Gb modell. Det är lite som med bläckstråleskrivare.. Det är inte maskinen de tjänar pengarna på. det är eftermarknaden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-29 21:31

Nej, det var inga dräparpriser direkt. Hade störst förväntningar på 3 faktiskt, och visst, slår du ut priset du betalar för luren så är det ju bra. Problemet är man kan ju inte pynta för en ringpott man inte använder. Jag hade hellre sett ett 69:-/mån med typ 150-200 i förhöjd så hade jag gladeligen tagit det och haft det liggande!

Nja, 6831 för 16 Gb och 7800 för 32 Gb känns i väl tilltaget med tanke på att jag betalade 5400 för en olåst 16 Gb förra året och skillnaden känns inte motiverad. Blir väl till att försöka få tag på en utländsk igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 22:28
Ursprungligen av CEk:

Nej, det var inga dräparpriser direkt. Hade störst förväntningar på 3 faktiskt, och visst, slår du ut priset du betalar för luren så är det ju bra. Problemet är man kan ju inte pynta för en ringpott man inte använder. Jag hade hellre sett ett 69:-/mån med typ 150-200 i förhöjd så hade jag gladeligen tagit det och haft det liggande!

Nja, 6831 för 16 Gb och 7800 för 32 Gb känns i väl tilltaget med tanke på att jag betalade 5400 för en olåst 16 Gb förra året och skillnaden känns inte motiverad. Blir väl till att försöka få tag på en utländsk igen!

Varför ens bekymra sig om man redan har en 3g?
Känns lite ovärt att ge sig in i denna prisdjungel för bättre kamera och lite snabbare hårdvara

Själv har jag precis fått möjligheten att köpa ett eget abonnemang istället för företagsavtal och ser därför chansen att uppgradera från 2g.

Men vad hade ni trott? Att telefonen skulle vara gratis? Ungefär som att gå runt och gnälla på Porsche för att man inte har råd att köpa deras bilar. Fattiga studenter och fjortisar är inte tänkta köpare.

Då jag inte har haft telenor som operatör så vet jag inget om deras täckning osv, men för en person som inte bara har telefonen till att skicka sms och spela ringsignaler för sina polare så verkar det som priserna är riktigt bra. För en 15Gb modell betalar man 3600 för telefonen i form av förhöjd månadsavgift eller som klumpsumma. Betalar man sedan 499 i månaden kan man prata i princip obegränsat och har även fri datatrafik. Hur kan man tycka att detta är dyrt, upprörande och skandal?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-29 22:59
Ursprungligen av kalleee:

Betalar man sedan 499 i månaden kan man prata i princip obegränsat och har även fri datatrafik. Hur kan man tycka att detta är dyrt, upprörande och skandal?

Det är väl ganska enkelt, om man bara använder 200 kr av dessa.. Då kostar telefonen helt plötsligt inte 3600 kr, utan 11400 kr. Då kan jag begripa att man är upprörd. Många här med mig vill ha ett enkelt abonnemang (typ Pott99-199 kr + surf) och ett hyffsat kontantpris på telefonen. Hur svårt är det?

Jo det är svårt, eftersom operatörerna är fullt medvetna om att många inte använder hela potten och alltså blir priset på telefonen betydligt högre än vad man räknat med.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Det är väl ganska enkelt, om man bara använder 200 kr av dessa.. Då kostar telefonen helt plötsligt inte 3600 kr, utan 11400 kr. Då kan jag begripa att man är upprörd. Många här med mig vill ha ett enkelt abonnemang (typ Pott99-199 kr + surf) och ett hyffsat kontantpris på telefonen. Hur svårt är det?

Jo det är svårt, eftersom operatörerna är fullt medvetna om att många inte använder hela potten och alltså blir priset på telefonen betydligt högre än vad man räknat med.

Håller med om att det bästa hade varit om det fanns möjlighet att köpa telefonen kontant och olåst. Tar man telenors abonemang för 299 och endast ringer för 200 i månaden så är kostnaden man inte ringer för 250 x 24 = 6000. Om man inte stör sig på att vara bunden så är det fortfarande inte hutlöst för den telefonen. Ringer man väldigt lite så är det väl bara att vänta tills telefonen släpps med kontantkort. Funkar det inte att köpa telefonen kontant från telenor och sedan använda deras kontantkort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 23:03
Ursprungligen av kalleee:

Men vad hade ni trott? Att telefonen skulle vara gratis? Ungefär som att gå runt och gnälla på Porsche för att man inte har råd att köpa deras bilar. Fattiga studenter och fjortisar är inte tänkta köpare.

Då jag inte har haft telenor som operatör så vet jag inget om deras täckning osv, men för en person som inte bara har telefonen till att skicka sms och spela ringsignaler för sina polare så verkar det som priserna är riktigt bra. För en 15Gb modell betalar man 3600 för telefonen i form av förhöjd månadsavgift eller som klumpsumma. Betalar man sedan 499 i månaden kan man prata i princip obegränsat och har även fri datatrafik. Hur kan man tycka att detta är dyrt, upprörande och skandal?

Tja. Tre har samma priser (iaf total-abbet) minus 3600 för telefonen, vilket borde innebära att man betalar dubbelt hos telenor. Har svårt att to att tre går back på sina kunder...

Nu vet jag inte om du är miljonär. Men man behöver knappast vara fjortis eller student för att vara lite prismedveten. Särskilt inte om man ska binda sig för något i två år. Mycket kan hända under den tiden.

Att inte betala överpris för iphonen behöver inte betyda att man inte har råd att betala överpris utan kanske snarare att man blir förbannad av det.

Framförallt vill man inte känna att man blir ripped off av telenor, utan känna att man får hyfsad valuta för pengarna. Det är ändå bara en mobiltelefon.

Sen så verkar attityden bland många nyblivna apple/iphoneköpare vara att det är någon sorts statussymbol man köper. Och som ska kosta en viss summa i månaden för att man ska vara värd att få flasha denna statussymbol.

Finns faktiskt långtida macanvändare som inte köper iphonen för att det är den nya gåsjackan utan för att man faktiskt använder den.

Ursprungligen av snigel1:

Tja. Tre har samma priser (iaf total-abbet) minus 3600 för telefonen, vilket borde innebära att man betalar dubbelt hos telenor. Har svårt att to att tre går back på sina kunder...

Nu vet jag inte om du är miljonär. Men man behöver knappast vara fjortis eller student för att vara lite prismedveten. Särskilt inte om man ska binda sig för något i två år. Mycket kan hända under den tiden.

Att inte betala överpris för iphonen behöver inte betyda att man inte har råd att betala överpris utan kanske snarare att man blir förbannad av det.

Framförallt vill man inte känna att man blir ripped off av telenor, utan känna att man får hyfsad valuta för pengarna. Det är ändå bara en mobiltelefon.

Sen så verkar attityden bland många nyblivna apple/iphoneköpare vara att det är någon sorts statussymbol man köper. Och som ska kosta en viss summa i månaden för att man ska vara värd att få flasha denna statussymbol.

Finns faktiskt långtida macanvändare som inte köper iphonen för att det är den nya gåsjackan utan för att man faktiskt använder den.

Förstår inte hur du räknar. Tre tar 699kr/månad för sitt totalabonenmang, vilket är att jämföra med telenors abonemang för 499kr/månad. Telenor ger över 5000 samtalsminuter, tre ger 3000. Telenor ger obegränsad datatrafik, tre ger 10Gb. Tre tar ingen direkt avgift för telefonen, telenor tar 150kr/månad, vilket innebär 499+150, dvs 649kr/månad. Telenor är då 50kr billigare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-29 23:20

Precis. Att det skulle ha nåt med fattigdom att göra är ju bara löjligt att påstå. Jag sitter på ett extremt förmånligt mobilabonnemang, varför ska jag behöva ta exempelvis ett Tre-abonnemang med 399+49 och kasta ner 9576 (399 x 24) kronors ringpott i sjön? Att kunna ta ett billigare abonnemang tillsammans med en högre förhöjd avgift skulle göra alla parter glada; jag blir glad som får en schysst lur till ett hyfsat humant pris, Telenor/Tre/Telia blir glada för de får lätt igen inköpspriset på telefonen plus lite till för ett litet abonnemang. Såpass mycket borde de kunna anstränga sig, ett par kunder till som mig är ändå mer en ett par kunder till som bojkottar det helt och letar alternativ i andra länder. Självfallet stödjer jag mer än gärna vår egen BNP (även om alla inte är svenska företag i grunden) om företagen här låter mig göra det. Win-win situation helt enkelt!

Ursprungligen av CEk:

Precis. Att det skulle ha nåt med fattigdom att göra är ju bara löjligt att påstå. Jag sitter på ett extremt förmånligt mobilabonnemang, varför ska jag behöva ta exempelvis ett Tre-abonnemang med 399+49 och kasta ner 9576 (399 x 24) kronors ringpott i sjön? Att kunna ta ett billigare abonnemang tillsammans med en högre förhöjd avgift skulle göra alla parter glada; jag blir glad som får en schysst lur till ett hyfsat humant pris, Telenor/Tre/Telia blir glada för de får lätt igen inköpspriset på telefonen plus lite till för ett litet abonnemang. Såpass mycket borde de kunna anstränga sig, ett par kunder till som mig är ändå mer en ett par kunder till som bojkottar det helt och letar alternativ i andra länder. Självfallet stödjer jag mer än gärna vår egen BNP (även om alla inte är svenska företag i grunden) om företagen här låter mig göra det. Win-win situation helt enkelt!

Man kanske kan uttrycka det som att den tänkta köpgruppen inte är de som sitter och räknar på om telefonen kommer att kosta en eller två hundralappar extra i månaden. De som säljer telefonen kan uppenbarligen ta ut de priser som de gör eftersom försäljningen går bra. I och med detta är det inga överpriser. Sen skulle även jag hellre köpt telefonen obunden och olåst för en engångssumma. tycker dock att telenors priser är de bästa av de som erbjuds.

Tyckte det lät som schyssta priser jag. Jag vill ha telefonen med Tele2 där jag har ett bra abonnemang. Betalar ca 320:- Per månad, 0,69:-/samtal. 7800+(320*24)=15480:-. Det är alltså inklusive abonnemang och alla samtal på två år.
Jag köper en 32gb utan abonnemang iallafall. En upplåsning senare, och vi är hemma!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 01:04
Ursprungligen av kalleee:

Man kanske kan uttrycka det som att den tänkta köpgruppen inte är de som sitter och räknar på om telefonen kommer att kosta en eller två hundralappar extra i månaden. De som säljer telefonen kan uppenbarligen ta ut de priser som de gör eftersom försäljningen går bra. I och med detta är det inga överpriser. Sen skulle även jag hellre köpt telefonen obunden och olåst för en engångssumma. tycker dock att telenors priser är de bästa av de som erbjuds.

I de flesta fall har det nog inte att göra med köpkraft. Det har att göra med att man blir förbannad över de få och ibland konstiga alternativ som bjuds för att köpa telefonen.

Nu tjänar jag ok. Men varför är en teknikintresserad student mindre värdig att ha iphonen? En person utan stora inkomster som kanske utvecklar för iphone? Etc.

Stör det dig att känna dig folklig om fler har den? Isåfall kanske du inte ska välja iphone. Det är knappast något exklusivt utan tillhör väl snarare förortsfjortisens standardutrustning näst efter lacostepjuck med resår, j-lindeberg munkjacka och dunjacka.

Känns lite som om kalle tillhör gruppen som sitter med en maxad mbp på caféer och växlar mellan safari och msn. Och känner sig jävligt utvald för att han har mac...

Angående den som skrev om tre/telenor/telias egna butiker så förstår jag inte varför man skulle få sämre service hos en apple premium reseller med en olåst telefon?

Dom som jobbar i operatörnas butiker är ju oftast riktiga stolpskott. Extrajobbande stundenter som inte kunde bry sig mindre om mobiltelefoner etc.

Senast redigerat 2009-07-30 01:29
Ursprungligen av snigel1:

I de flesta fall har det nog inte att göra med köpkraft. Det har att göra med att man blir förbannad över de få och ibland konstiga alternativ som bjuds för att köpa telefonen.

Nu tjänar jag ok. Men varför är en teknikintresserad student mindre värdig att ha iphonen? En person utan stora inkomster som kanske utvecklar för iphone? Etc.

Stör det dig att känna dig folklig om fler har den? Isåfall kanske du inte ska välja iphone. Det är knappast något exklusivt utan tillhör väl snarare förortsfjortisens standardutrustning näst efter lacostepjuck med resår, j-lindeberg munkjacka och dunjacka.

Känns lite som om kalle tillhör gruppen som sitter med en maxad mbp på caféer och växlar mellan safari och msn. Och känner sig jävligt utvald för att han har mac...

Angående den som skrev om tre/telenor/telias egna butiker så förstår jag inte varför man skulle få sämre service hos en apple premium reseller med en olåst telefon?

Dom som jobbar i operatörnas butiker är ju oftast riktiga stolpskott. Extrajobbande stundenter som inte kunde bry sig mindre om mobiltelefoner etc.

I dagsläget har jag ingen iPhone just pga att jag tidigare tyckt det varit för dyrt. Håller fortfarande med om att det bästa hade varit att köpa telefonen olåst och kontant. Ringer man mycket är dock telenors abonemang inte hutlöst dyra. Ringer man lite verkar det som att man kan köpa telefonen kontant och sedan köra med kontantkort. Telenor och med stor säkerhet även telia kommer att erbjuda samtliga sina abonemang till nya iphonen. Antar att tre gör detsamma.

Ursprungligen av snigel1:

Nu tjänar jag ok. Men varför är en teknikintresserad student mindre värdig att ha iphonen? En person utan stora inkomster som kanske utvecklar för iphone?
<klipp>
Känns lite som om kalle tillhör gruppen som sitter med en maxad mbp på caféer och växlar mellan safari och msn. Och känner sig jävligt utvald för att han har mac...

Marknadsekonomi helt enkelt. Kan en tillverkar ta ut högre priser pga efterfrågan så kommer de att göra det. Det har ingenting med "värdig" att göra. Det är fråga om tillgång och efterfrågan.

Och vad gör du själv? Nervärderar de som kanske sparar och prioriterar bort annat för att kunna skaffa sig en MBP? Ditt inlägg går att läsa på det sättet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 13:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Marknadsekonomi helt enkelt. Kan en tillverkar ta ut högre priser pga efterfrågan så kommer de att göra det. Det har ingenting med "värdig" att göra. Det är fråga om tillgång och efterfrågan.

Enligt kalleeeeees inlägg är det förbjudet att jämföra och klaga på abonnemang för iphones för att det är en 'premiumprodukt'.

Apple får gärna sätta vilket pris dom vill på sina produkter, men det här med abonnemangstvång för iphone har dom verligen inte lyckats bra med.

http://www.idg.se/2.1085/1.239221/upplast-iphone-kan-bli-olagligt

Whyyyyy?

Ursprungligen av BlackSmp:

Och vad gör du själv? Nervärderar de som kanske sparar och prioriterar bort annat för att kunna skaffa sig en MBP? Ditt inlägg går att läsa på det sättet.

Jaså? I så fall har du missuppfattat mig. Detta respekterar jag.
Det jag inte klarar av är folk som enbart köper appleprodukter för att der är dyrare och skulle ge nån sorts status.

Senast redigerat 2009-07-30 14:11
Ursprungligen av snigel1:

Enligt kalleeeeees inlägg är det förbjudet att jämföra och klaga på abonnemang för iphones för att det är en 'premiumprodukt'.

Inte alls. Bara jag som personligen inte håller med om att prissättningen är dyr. Att det inte finns fler abonemangsformer eller alternativ med olåsta telefoner har jag sagt femtielvagånger att jag håller med om.

Ursprungligen av snigel1:

Jaså? I så fall har du missuppfattat mig. Detta respekterar jag.
Det jag inte klarar av är folk som enbart köper appleprodukter för att der är dyrare och skulle ge nån sorts status.

Sånt tycker jag med är lite larvigt. Bättre att köpa produkterna för att man tycker de är bra.

Beställning i internetbutiken

Är det någon här som beställt från Telenors internetbutik och fått leverans idag?

Pratade med internetbutiken igår och de sa att de redan börjat expediera ordrar - med andra ord så bör det, redan idag, ligga Telenor-paket på Schenker-uthämtningsställen runt om i Sverige.

Ingen som mottagit?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-30 10:14

Telenor är snygga.. Jag ringde för att fråga varför jag inte fått något mail angående min förhandsbokning. Jo, de hade gått ut till privatkunderna i går, men till företagskunderna går det inte ut förens idag. - Jaha?

Återstår bara då att se om de kommer att kunna leverera.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-30 15:11

* Så går vi tillbaka till topic, tack! *

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-30 15:48

Någon som ska handla sin i Kristianstad imorgon bitti?
Vi lär ses där!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-30 20:32
Ursprungligen av sebsongs:

Någon som ska handla sin i Kristianstad imorgon bitti?
Vi lär ses där!

Är jag ensam i kön? Det är ju bra i så fall.

Jägersro Malmö här. Undrar om man behöver vara där mycket tidigare.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-30 20:31
Ursprungligen av nikeplektrum:

Jägersro Malmö här. Undrar om man behöver vara där mycket tidigare.

Läste att mobilia skulle ha frukost vid klockan 7 men det stod inget om jägersro.

Ursprungligen av Exstaz:

Läste att mobilia skulle ha frukost vid klockan 7 men det stod inget om jägersro.

Du tänker på Telia?

Telenortråd

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-30 23:05

Jag tänker nog lägga mina pengar någon annanstans i telenors ficka. När jag pratade med kundtjänst idag och frågade varför inte förköpserbjudandet hade gått ut till företag, blev svaret: - Det kommer att gå ut under dagen. Jag har inte fått något mail från telenor, så uppenbarligen så var förhandsbokningen bara bluff. Dessutom verkar det som att de är 1300 kr dyrare på luren, kontant. Håller på att jämföra abonnemang nu och det verkar som det är bye bye telesnor...If you snooze - you loose

Bevaka tråden